نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

یک روز بعد از تقدیم #لایحه_بودجه ۱۳۹۹ به مجلس قیمت #دلار به کانال ۱۴ هزار تومان نزدیک شد، قیمت #طلا و #سکه هم افزایش یافت

بر اساس گزارش سایت‌های اعلام نرخ ارز، ارزش هر دلار آمریکا در صرافی‌های ایران در روز دوشنبه ۱۸ آذر به ۱۳هزار و ۸۶۰ تومان رسید. قیمت هر یورو نیز ۱۵ هزار و ۳۵۰ تومان ثبت شده است. با افزایش نرخ دلار، قیمت طلا و سکه نسبت به روزهای گذشته افزایش یافت. بر همین اساس در معاملات بازار آزاد تهران، قیمت هر قطعه سکه تمام طرح امامی با ۲۰ هزار تومان افزایش، چهار میلیون و ۶۷۵هزار تومان شد. صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی کرده است سال آینده بودجه ایران با کسری ۳۷ میلیارد دلاری یعنی معادل بیش از هشت درصد کل تولید ناخالص داخلی کشور مواجه باشد. در همان حال بر اساس لایحه بودجه ۱۳۹۹ که یکشنبه ۱۷ آذر به مجلس تقدیم شد بودجه عمومی دولت در سال آینده نسبت به سال جاری بیش از ۲۵ درصد افزایش یافته است. برای تامین این بودجه دولت به صدور ۸۷۰ هزار تا یک میلیون بشکه نفت در روز نیاز دارد در حالی که در اثر تحریم نفتی، صادرات روزانه نفت ایران در ماه گذشته میلادی به کنار از ۲۵۰ هزار بشکه در روز رسیده است. عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی ایران جمعه ۱۵ آذر افزایش قیمت بنزین را افزایش قیمت دلار دانست. همتی خاطرنشان کرد که بانک مرکزی در تلاش است «ثبات» را به بازار ارز بازگرداند.

تصادف اتوبوس حامل #کارگران_پتروشیمی بندر امام ــ ۱۹ کارگر مصدوم شدند

۱۹ کارگر پتروشیمی بندر امام صبح دوشنبه ۱۸ آذر در پی تصادف اتوبوس حامل کارگران با یک تریلی در مسیر آبادان ــ بندر امام مصدوم شدند. به نوشته خبرگزاری دولتی کار ایران (ایلنا)، نام‌های کارگران مصدوم عبارت است از: شهید باوی ۵۸ساله، منصور سامری ۶۱ساله، محمد غبیشاوی ۵۷ساله، وهب عبادی نژاد ۵۵ساله، رسول یوسفی ۵۸ساله، سعید تمیمی ۴۷ساله، شهید سنگوری ۶۱ساله، محمدمکارمی ۵۳ساله، پرویز کردزنگنه ۵۳ساله، احمد قیوفی ۵۹ساله، حمید سبیحاوی ۳۲ساله، سنا کعبی ۳۰ساله، جعفر ابراهیمی ۵۲ساله، الهام سعیدی ۳۲ساله، احمدرضا بابااحمدی ۵۶ساله، علی طرفی ۳۱ساله ، عبدالحسین محمدی ۵۴ساله، اسماعیل شبانکاری ۵۶ساله و محمود پورفرخ ۵۷ساله. کارگران مصدوم به بیمارستان‌های معرفی‌زاده در شادگان، تامین اجتماعی و راه زینب در بندر امام و حاجیه نرگس در بندر ماهشهر منتقل شده‌اند.

#سخنگوی دولت: از تصمیم آمریکا در آزاد کردن یک ایرانی خرسندیم، آمریکا به توافق هسته‌ای بازگردد

علی ربیعی سخنگوی دولت در مورد آزاد کردن یک ایرانی توسط آمریکا گفت: «خرسندیم که آمریکا در این مورد با آزاد کردن یک ایرانی بی‌گناه تصمیم درست را گرفت». او افزود: «همان‌طور که گفتیم آماده بازگرداندن همه ایرانیانی که به ناحق در آمریکا زندانی هستند نیز آمادگی داریم. اما بسط این گفت‌وگوها به سایر مسائل باز هم به آمریکا بستگی دارد. (...) آمریکا همین امروز می‌تواند با توقف تحریم‌هایی که انجام داده و ظالمانه دنبال کرده همان‌گونه که قبلا نیز اعلام کردیم زمینه را برای ۱+۵ آماده کند. این تصمیم در اختیار آمریکاست وگرنه ما بر سر تبادل زندانی بحث و مذاکره نخواهیم داشت اما باز هم رییس جمهوری‌ اعلام کرده‌اند چنانچه آمریکا همه تحریم‌ها را لغو کند و آماده باشد ما کماکان همانطور که اعلام کردیم در کوتاه‌ترین زمان ممکن نشست ۱+۵ در قالب ۱+۵ باز هم تکرارپذیر خواهد بود». در جریان مبادله اخیر زندانیان بین ایران و آمریکا، مسعود سلیمانی محقق ایرانی زندانی در آمریکا با ژیو وانگ، آمریکایی بازداشتی در ایران، آزاد شده و به کشور خود بازگشتند. این مبادله‌ها در پس‌زمینه تلاش‌ها برای تنش‌زدایی در منطقه صورت گرفته است.

#ربیعی: دولت مخالف #اینترنت_ملی است

در پی اعتراضات آبان‌ماه اخیر و قطع چند روزه اینترنت در ایران بار دیگر موضوع «اینترنت ملی» در محافل حکومتی ایران مورد بحث قرار گرفته است. علی ربیعی، سخنگوی دولت، دوشنبه ۱۸ آذر در نشست خبری خود اعلام کرد که «دولت مخالف اینترنت ملی است». او گفت: «با وجود آن‌که بسیاری این موضوع را پیگیری می‌کردند اما دولت مخالف چنین طرحی است؛ نمی‌توانیم و اعتقادی به این طرح نداریم و بنای دولت جزیره کردن ایران در دنیا نیست». برآوردها درباره میزان خسارات ناشی از قطع سراسری اینترنت در جریان ناآرامی‌های اخیر در ایران همچنان ادامه دارد. محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات ایران یک هفته پیش از کاهش درآمد ۴۰ درصدی روزانه شرکت ملی پست ایران در زمان قطع سراسری اینترنت خبر داد. سازمان تنظیم مقررات، خسارات وارد شده به اپراتورها را ۱۰۸۰ میلیارد تومان اعلام کرد. محسن جلال‌پور، رئیس سابق اتاق بازرگانی ایران نیز از خسارت ۱,۵ میلیارد دلاری به بخش اقتصادی کشور در طول یک هفته سخن گفت. در پی اعتراضات مردمی اخیر در ایران، اتصال کاربران ایرانی از شنبه شب ۲۵ آبان به کلی در سراسر کشور قطع شد. پس از سرکوب خونین اعتراضات مسئولان حکومتی آرام آرام اینترنت شهرها را وصل کردند.

#فاهم_الطایی از فعالان حقوق شهروندی #عراق در #کربلا به قتل رسید

در عراق، فاهم الطایی یکی از فعالان نامدار حقوق شهروندی به قتل رسید. به گزارش خبرگزاری فرانسه الطایی شامگاه یکشنبه ۱۷ آذر / ۸ دسامبر در شهر کربلا در برابر خانه خود، توسط دو موتورسوار ناشناس به ضرب گلوله کشته شد. او در هنگام مرگ ۵۳ سال سن داشت. بنا به این گزارش، یکی از سرنشین‌های موتورسیکلت با سلاحی مجهز به صداخفه‌کن دست‌کم دوبار از فاصله نزدیک به دو متر به الطایی شلیک کرد. راننده موتورسیکلت نیز سلاحی به‌همراه داشت اما شلیک نکرد. در عراق از ابتدای ماه اکتبر اعتراضات شدیدی علیه دولت در سراسر کشور در جریان است. تاکنون در این اعتراضات بیش از ۴۵۰ نفر کشته شده‌اند که بیش‌تر آن‌ها از معترضان بوده‌اند. حدود ۲۰ هزار نفر نیز زخمی شده‌اند. در میان قربانیان شماری از فعالان مدافع دموکراسی دیده می‌شوند که به شکل مشکوکی به‌ قتل رسیده‌اند.

۸۶ درصد #کودکان_کار جمع‌آوری شده در تهران کودکان مهاجرند

از میان ۳۸۱ #کودک_کار که در چارچوب طرح «#ساماندهی_کودکان_کار» شناسایی و از خیابان‌های تهران جمع‌آوری شده‌اند، تنها ۱۴ درصد آن‌ها تابعیت ایرانی داشته‌اند. براساس این آمار ۸۶ درصد کودکان جمع‌آوری شده از خیابان، #کودکان_کار_مهاجر بوده‌اند که برخی از آن‌ها خانواده‌ای ندارند و به تنهایی زندگی می‌کنند. فرزانه مروستی، مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری تهران با اعلام این خبر گفت از آنجا که بسیاری از کودکان با تابعیت ایرانی جمع‌آوری شده در خانواده‌های بدسرپرست زندگی می‌کنند، در نتیجه به اداره بهزیستی تحویل شده‌اند. او در ارتباط با کودکان مهاجر نیز گفت برای بازگرداندن این کودکان به افغانستان با سفارت این کشور رایزنی شده است. فرزانه مروستی در این‌باره گفت: «این کودکان اتباعی هستند که متاسفانه طی دو الی سه سال اخیر به صورت قاچاق وارد کشور شده‌اند و در واقع سرپرستی که مدارک شناسایی آن دال بر اثبات نسب فرد با کودک باشد، وجود نداشته و بهزیستی طبق قوانین از تحویل این کودکان جلوگیری می‌کند و البته رایزنی‌های بین‌المللی در خصوص تعیین تکلیف این کودکان در حال انجام است.» به گفته مروستی به دلیل اینکه «تعدادی از این کودکان مدارک هویتی به همراه ندارند» باید در خصوص این کودکان یک تصمیم حقوقی گرفته شود تا امکان اینکه «به خانواده‌هایشان بازگردانده شوند» مهیا گردد. مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری تهران افزود در فاز دوم این طرح قرار است با «باندهایی که این کودکان را در سر چهارراه‌ها به کار گرفته و شب‌ها آن‌ها را جمع‌آوری می‌کنند» برخورد شود. او در عین حال اذعان کرد که «یکسری از کودکان خیابانی ایرانی دچار مشکلات مالی هستند و از سرناچاری و برای کمک به امرار معاش خانواده در سر چهارراه‌‌ها کار می‌کنند.» تعداد کودکان کار که به مشاغل مختلفی اشتغال دارند و از جمله در خیابان‌های دستفروشی می‌کنند بیش از یک میلیون تن برآورد می‌شود.

هواداران خشمگین #استقلال در اعتراض به کناره‌گیری آندره‌آ #استراماچونی درِ پارکینگ باشگاه را شکستند

به دنبال جدایی آندره‌آ استراماچونی، سرمربی آبی‌پوشان پایتخت از باشگاه استقلال به دلیل عدم پرداخت به موقع دستمزد، تعدادی از هواداران این تیم صبح دوشنبه ۱۸ آذر روبروی ساختمان باشگاه تجمع کردند و اعتراض خود را نسبت به جدایی استراماچونی نشان دادند. به گزارش رسانه‌های داخلی هواداران علیه امیرحسین فتحی،‌ جواد زرینچه و کامران منزوی شعار دادند و تاکید کردند استقلال بدون استراماچونی را نمی‌خواهند. بعضی از هواداران خشمگین استقلال،‌ در پارکینگ باشگاه استقلال را شکستند. خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) تعداد معترضان را ۵۰۰ نفر اعلام کرده. بر تعداد آن‌ها افزوده می‌شود.

طرح تشکیل استان #تهران_جنوبی اعلام وصول شد

احمد امیرآبادی فراهانی، عضو هیأت رئیسه مجلس در جلسه علنی دوشنبه ۱۸ آذر مجلس شورای اسلامی از اعلام وصول طرح تشکیل استان تهران جنوبی خبر داد. برخی نمایندگان مجلس در رایزنی با دولت در پی ایجاد استان تهران شرقی و استان تهران غربی هستند. در سال ۱۳۸۹ چند شهرستان غربی استان تهران از این استان جدا شدند و استان البرز به مرکزیت کرج را تشکیل دادند. از آن پس بحث تقسیم دوباره استان تهران بارها مطرح شده است. سال گذشته تقسیم استان تهران به چهار استان تهران، تهران جنوبی، تهران شرقی و تهران غربی مطرح شد که بر اساس آن قرار بود استان تهران جنوبی به مرکزیت شهرستان اسلامشهر شامل شهرستان‌های اسلامشهر، بهارستان، ری، قرچک و پیشوا به عنوان اولین استان از استان تهران جدا شود. محمدحسین مقیمی استاندار تهران اما این موضوع را در آن زمان تکذیب کرده بود.