نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بیش از یک‌هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی استان #بوشهر در #سیل خسارت دیدند ــ تسهیلات مصوب کفاف بازسازی را نمی‌دهند

عزیزالله مهدیان، معاون بازسازی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی اعلام کرد که یک‌هزار و ۵۷۰ واحد مسکونی در استان بوشهر بر اثر سیلاب خسارت دیده اند. مهدیان چهارشنبه ۱۹ آذر در نشستی با امام جمعه بوشهر با اعلام این آمار گفت: «براساس ارزیابی‌ها شمار واحدهای مسکونی تخریبی براثر سیل که باید دوباره احداث شود ۶۵۰ واحد، تعمیری‌ها ۹۲۰ واحد است و به یکهزار و ۷۰۰ خانوار نیز باید کمک معیشتی شود.» بنا به گفته‌های معاون بنیاد مسکن، بیشترین خسارت‌ها مربوط به شهر وحدتیه در شهرستان دشستان است که رودخانه فصلی طغیان کرد و واحدهای مسکونی ساخته‌شده در حریم رودخانه گرفتار سیل شدند. بر اساس قانون، ساخت‌و‌ساز در حریم رودخانه نباید صورت بگیرد. استان بوشهر ۱۶ آذر در پی بارندگی‌ و توفان شدید دچار سیل و آبگرفتگی شد. در سیل بوشهر دو تن کشته شدند و به تأسیسات زیربنایی و کشاورزی و خانه‌های مسکونی آسیب‌های زیادی وارد شد. به گفته مهدیان، بنیاد مسکن برای ترمیم خانه‌ها که آسیب جدی دیده اند، پیشنهادی جهت افزایش تسهیلات به دولت ارائه داده زیرا «تسهیلاتی که پیش‌تر تصویب شده، کفاف بازسازی و تعمیر واحدهای آسیب‌دیده را نخواهد داد.»

دادگاه استکهلم برای چهاردهمین بار متوالی حکم بازداشت #حمید_نوری، متهم به مشارکت در #کشتار_۶۷ را تمدید کرد

دادگاه استکهلم چهارشنبه ۹ دسامبر / ۱۹ آذر برای چهاردهمین بار متوالی حکم بازداشت حمید نوری، متهم به مشارکت در کشتار زندانیان سیاسی در تابستان ۱۳۶۷ را تمدید کرد. ایرج مصداقی، فعال حقوق بشر و از جان‌به‌‌در‌بردگان اعدام‌های دسته‌جمعی مخالفان سیاسی در سال ۶۷، درباره تمدید قرار بازداشت نوری در توئیتی از «تهدید توخالی» این مقام قضائی سابق علیه خود خبر داد و نوشت: «دادگاه استکهلم برای چهاردهمین بار حکم بازداشت #حمید_نوری را تا ۵ ژانویه ۲۰۲۱ تمدید کرد. او با تلاوت آیه ۱۳۸ سوره نساء در حالیکه به من خیره شده بود درماندگی خود را با تهدید تو خالی نشان می‌داد. این موفقیت را به جنبش دادخواهی تبریک می‌گویم.» در آیه ۱۳۸ سوره نساء آمده: «منافقان را بشارت ده که بر آنان عذابی دردناک خواهد بود.» ایرج مصداقی از شاکیان پرونده حمید نوری هم محسوب می‌شود. او پیش از این ابراز امیدواری کرده بود که دادگاه حمید نوری در ابتدای سال آینده میلادی برگزار شود. حمید نوری ۵۸ ساله بعدازظهر روز شنبه ۹ نوامبر ۲۰۱۹/ ۱۸ آبان ۱۳۹۸در فرودگاه آرلاندا در پایتخت کشور سوئد بازداشت شد. زندانیان سیاسی سال‌های ۶۰ در ایران حمید نوری را به یاد می‌آورند و می‌گویند او با نام مستعار «عباسی»، دادیار زندان گوهردشت بوده است.

#علی‌اکبر_امینی، مدیر اجرایی #نشر_دیگر بازداشت و برای اجرای حکم به زندان منتقل شد

کانون نویسندگان ایران چهارشنبه ۱۹ آذر در اطلاعیه‌ای در کانال تلگرامی خود تأیید کرد که علی‌اکبر امینی، مدیر اجرایی نشر دیگر بازداشت و برای اجرای حکم به زندان منتقل شده است. بنا بر این اطلاعیه، علی امینی برای اجرای حکم یک سال حبس که ۱۳۹۱ به آن محکوم شده بود، سه‌شنبه ۱۸ آذر بازداشت شد. علی امینی و همسرش نازی اسکویی، مدیرمسئول نشر دیگر ۱۳۹۱ به اتهام «تبلیغ علیه نظام» و همکاری با «کانون غیرقانونی نویسندگان ایران» هر کدام به یک سال حبس محکوم شده بودند. مجوز نشر آنها نیز ۱۳۹۱ لغو شد. بنا به اطلاعیه کانون نویسندگان، حساب‌های امینی و اسکویی چندی پیش به دلیل همین پرونده مسدود شده بود و این دو تن احضار شده بودند. بر همین اساس، نازی اسکویی به دلایل پزشکی آزاد است و «تا ۲۲ آذر فرصت دارد که به پزشکی قانونی مراجعه و در صورت عدم تایید پزشکی قانونی خود را به دادگاه انقلاب معرفی کند.» علی امینی و نازی اسکویی از زندانیان سیاسی پیش از انقلاب ۵۷ هستند. مأموران امنیتی جمهوری اسلامی نیز بارها آنها را بازجویی کرده اند و فرزندشان یاشار امینی را نیز به یک سال حبس محکوم کردند. یکی از اتهام‌های یاشار امینی نیز همکاری با کانون نویسندگان بود.

#مهدی_محمودیان، روزنامه‌نگار زندانی با قرار کفالت آزاد شد

مهدی محمودیان، روزنامه‌نگار زندانی و و عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت با تودیع قرار وکالت از زندان آزاد شد. مصطفی نیلی، وکیل مدافع محمودیان چهارشنبه ۱۹ آذر در توئیتی این خبر را اعلام کرد: «پس از ارجاع پرونده #مهدی_محمودیان به شعبه ۱۰۵۹ کیفری۲ وی با معرفی کفیل آزاد شد. تاریخ رسیدگی به اتهام وی دوم دی ماه سال جاری خواهد بود.» محمودیان سه‌شنبه ۱۱ آذرماه در پی احضار به دادسرای فرهنگ و رسانه بازداشت شد. دلیل احضار این روزنامه‌نگار شکایت معاونت پارلمانی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از او به‌دلیل انتشار یک توییت و اتهام «نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی» بود. مهدی محمودیان شهریور سال جاری نیز به همراه پنج تن دیگر از فعالان سیاسی و مدنی به نام‌های علی شکوری‌راد، محمدحسین کروبی، محسن آرمین، قربان بهزادیان‌نژاد و صدیقه وسمقی که آبان‌ماه سال گذشته بیانیه موسوم به «بیانیه ۷۷ نفر» را امضا کرده بودند، از سوی دادگاه انقلاب تهران به پنج سال حبس محکوم و حکم صادره توسط شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر عیناً تأیید شد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس: #بودجه_۱۴۰۰ رد خواهد شد

جعفر قادری،‌ عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی اعلام کرد که مجلس لایحه بودجه ۱۴۰۰ را رد خواهد کرد. قادری چهارشنبه ۱۹ آذر در گفت‌و‌گو با خبرگزاری دولتی کار ایران (ایلنا) از غیرواقعی‌بودن بودجه انتقاد کرد: «پیش بینی شده است که در سال آینده ما روزانه بین یک میلیون تا ۲ میلیون و ۳۰۰هزار بشکه نفت صادر خواهیم کرد که این فرض واقعی نیست چراکه در شرایط تحریم امکان فروش نفت وجود ندارد. اگر بنا باشد از محل فروش اوراق سلف نفتی تأمین مالی انجام دهیم که این طرح در گذشته در مجلس رد شده است پس ما چگونه می‌توانیم آن را بپذیریم؟» نماینده شیراز در مجلس یازدهم همچنین وابستگی ۴۰ درصدی به درآمد نفتی و کاهش ۲۹ درصدی درآمد مالیاتی را دو مشکل دیگر لایحه بودجه خواند و کاهش اعتبارات عمرانی را غیرقبول دانست: «سهم اعتبارات عمرانی بسیار پایین است و در حدود ۱۰۴ میلیارد تومان در نظر گرفته شده که نسبت به ۸۰۰ هزار میلیارد تومان گذشته بسیار ناچیز است.» به گفته قادری، فرض دولت حسن روحانی انجام مذاکره با دولتِ در راهِ جو بایدن و رسیدن به توافق است اما برنامه‌ای در صورت رخ ندادن چنین اتفاقی ندارد. قادری گفت: «اگر به همین شکل بودجه وارد مجلس شود به طور قطع کلیات‌اش رد خواهد شد.» حسن روحانی رئیس‌جمهوری چهارشنبه در نشست هیأت دولت از لایجه بودجه ۱۴۰۰ دفاع کرد و گفت: «ایران شرایط تولید و فروش نفت‌اش با دو سال قبل کاملاً متفاوت خواهد بود. البته ممکن است کاسبان تحریم از این علامت خوشحال نشوند.» مبنای درآمد‌های نفتی بودجه ایران در سال ۱۴۰۰، با نفت ۴۰ دلاری و فروش روزانه دو میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه شامل صادرات و پیش‌فروش داخلی آن در نظر گرفته شده است.

دادستانی فرانسه برای نیکولا #سارکوزی تقاضای زندان کرد، اتهام او رشوه‌گیری و اعمال نفوذ است

دادستانی فرانسه درخواست صدور حکم چهار سال زندان برای نیکولا سارکوزی رئیس جمهوری اسبق این کشور در ارتباط با پرونده فساد اقتصادی و سوء استفاده از نفوذش را کرد. برای تیه‌ری هرتسوگ وکیل سارکوزی و ژیلبر آزیبر، قاضی سابق نیز همین احکام درخواست شده است. اتهام سارکوزی تلاش برای دادن رشوه به قاضی برای دریافت اطلاعات مربوط به تحقیقات پرونده تأمین مالی غیرقانونی کارزار انتخاباتی‌اش است. سارکوزی متهم است که در سال ۲۰۱۴ با «اعمال نفوذ» به اطلاعات یک پرونده قضائی دیگر خود در ارتباط با منابع مالی کارزار انتخاباتی‌اش دسترسی پیدا کرده است. نیکولا سارکوزی این اتهامات را رد کرده است. در آغاز دادگاه در ماه نوامبر، گفته شد که مجازات زندان تا ۱۰ سال و یک میلیون یورو جریمه نقدی در انتظار سارکوزی، تیه‌ری هرتسوگ و ژیلبر آزیبر است. سارکوزی از سال ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۲ ریاست جمهوری فرانسه را بر عهده داشت.