ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

عربستان سعودی و قطر بر هماهنگی در پرونده هسته‌ای و موشکی ایران تأکید کردند

در پایان سفر محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی به قطر، دو کشور در بیانیه‌ مشترکی بر گسترش روابط دوجانبه و هماهنگی در پرونده‌های یمن، لبنان، سوریه، عراق، لیبی و همچنین پرونده هسته‌ای و موشکی ایران تأکید کردند. این نخستین سفر ولیعهد عربستان به دوحه پس از آشتی میان کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس بود. دوحه و ریاض در بیانیه خود خواستار همکاری جدی و مؤثر در پرونده‌های هسته‌ای و موشکی ایران و همه پیامدهای مربوط به آن که به امنیت و ثبات منطقه و جهان مربوط می‌شود شدند. آن‌ها همچنین از راه حل فراگیر دو کشوری برای مناقشه فلسطین و اسرائیل و کمک‌های انسانی به مردم فلسطین حمایت کردند. راه حل سیاسی دائمی برای بحران یمن، اصلاحات فراگیر در لبنان، راه حل سیاسی برای لیبی و سوریه، موفقیت در اجرای انتخابات عراق از جمله موارد ذکرشده در بیانیه مشترک عربستان سعودی و قطر است. این سفر در چهارچوب سفر بن سلمان به کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس است. او امروز پنج‌شنبه ۱۸ آذر / ۹ دسامبر دوحه را به مقصد منامه، پایتخت بحرین ترک کرد.

۲۳ سازمان حقوق بشری با انتشار بیانیه‌ای به تداوم بازداشت مهدی محمودیان، آرش کیخسروی و مصطفی نیلی سه وکیل دادگستری اعتراض کردند

۲۳ سازمان حقوق بشری پنج‌شنبه ۱۸ آذر / ۹ دسامبر در بیانیه مشترکی به ادامه بازداشت مهدی محمودیان، آرش کیخسروی و مصطفی نیلی سه وکیل دادگستری اعتراض کرده و خواهان آزادی فوری آن‌ها شدند. این سه وکیل ۲۳ مرداد / ۱۴ اوت سال جاری به‌همراه چهار وکیل و مدافع حقوق بشر دیگر در ایران بازداشت شدند. لیلا حیدری، محمد هادی عرفانیان و محمدرضا فقیهی، سه وکیل و مریم افرافراز مدافع حقوق بشر در دو نوبت آزاد شدند. آن‌ها در حالی که قصد شکایت از کارگروه ملی مبارزه با کرونای کشور، از جمله وزیر بهداشت و سایر مقامات مسئول به دلیل سوء مدیریت در بحران کووید۱۹ بودند، دستگیر شدند. سازمان‌های حقوق بشری از جامعه بین‌المللی خواسته‌اند که ایران را ترغیب کند که به تعهدات بین‌المللی حقوق بشری خود پایبند باشد و به این بازداشت‌های خودسرانه پایان دهد. این سازمان‌ها نوشته‌اند: «ما اعتقاد داریم که بازداشت این افراد مرتبط به فعالیت‌های حقوق بشری آن‌ها است و با قصد محدود کردن فعالیت‌های حقوق بشری آن‌ها بر خلاف قوانین بین‌المللی حقوق بشر صورت گرفته است.» آن‌ها همچنین از کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل و کشورهای عضو شورای حقوق بشر خواسته‌اند که پرونده‌های خود را با دولت ایران در بالاترین سطح مطرح کنند و آن‌ها را برای حمایت از حقوق این وکلا و مدافعان حقوق بشر تحت فشار قرار دهند.

تجمع اعتراضی معلمان در قم و اصفهان

روز پنجشنبه ۱۸ آذر معلمان در ادامه اعتراضات خود، در قم و اصفهان تجمع کردند. تجمع معلمان قم در اعتراض به عدم اجرای طرح رتبه‌بندی و عدم اجرای طرح همسان‌سازی برپا شد. در اصفهان، تجمع از سوی گروهی از معلمان خرید خدمت برگزار شد. معلمان خرید خدمت که مقابل اداره آموزش و پرورش تجمع کرده بودند به میزان ناچیز حقوق خود و عدم امنیت شغلی معترضند. به گفته‌ی معترضان، وزارت آموزش و پرورش در اصفهان حدود ۳ هزار معلم خرید خدمت را با حقوق ماهانه یک میلیون تومان و ۱۵ روز بیمه به کار گرفته است. در پی بی پاسخ ماندن مطالبات معلمان از سوی دولت، معلمان قصد دارند روزهای شنبه و یکشنبه، ۲۰ و ۲۱ آذر به فراخوان شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران دست به اعتصاب بزنند. بنا بر فراخوان، معلمان در این دو روز از تدریس (حضوری و مجازی) خودداری خواهند کرد. دوشنبه ۲۲ آذر نیز تجمع سراسری معلمان برگزار خواهد شد.

احمد وحیدی وزیر کشور: اگر انقلاب بخواهد ضربه ببیند، از ناحیه زنان است

احمد وحیدی، وزیر کشور ایران در نخستین نشست سراسری مدیران کل امور زنان و خانواده استانداری‌های سراسر کشور گفته نقش زنان از نقش مردان مهم‌تر و «کارکرد دشمن بر فکر، اندیشه، روان، اخلاق و عملکرد بانوان خیلی مهم است.» دولت رییسی خلاف دولت‌های پیش از خود وعده زیادی در به‌کار گیری مدیران زن در ساختار سیاسی و وزارتخانه‌ها نداده و با انتخاب انسیه خزغلی به عنوان معاون امور زنان و خانواده رویکردی محافظه‌کارانه نسبت به مسائل زنان در کشور در پیش گرفته است. وزیر کشور ایران و سردار سابق سپاه، در دیدار خود با مدیران امور زنان در استان‌ها گفته: «اینکه غربی‌ها با معیارهای خودشان به ما بگویند زن مهم است هیچ نیازی نداریم که از فکر ناقص، ضعیف و مادی غرب بهره بگیریم و نشان دهیم که زن جایگاه مهمی دارد. افکار فمینیستی به جز تحقیر و تضعیف موقعیت زن آثار دیگری ندارد، بلکه باید به دنبال ارتقای بالاتری باشیم و با مکتب‌های فکری که امروز در رابطه با زن وجود دارد کاملاً حساب‌مان را جدا کنیم و بدانیم که خودمان در این رابطه همه چیز داریم.» وزیر کشور دولت رییسی گفته باید فرصت‌ها و تهدیدها را در حوزه زنان شناخت و «انقلاب بخواهد ضربه ببیند از ناحیه زنان است و اگر موفق هم بشود باز هم از ناحیه بانوان خواهد بود.» او گفته وحیدی خطاب به مدیران کل امور زنان و خانواده استانداری‌های سراسر کشور گفته: «غربی‌ها در دریایی از غفلت در حال غرق شدن هستند ما یک مانیفست و منشور بسیار قوی درخصوص بانوان داریم و شما باید در استان‌ها پیگیر تحقق این منشور جمهوری اسلامی باشید و ظرفیت‌های وزارت کشور کاملاً پشتیبان شما در تحقق این مسیر است.» نگرانی مقامات ایران از تحولات در حوزه زنان از طریق نپذیرفتن نقش‌های سنتی و مقابله با ارزش‌های تبلیغاتی حکومت، بارها در کلام آنها جلوه پیدا کرده است. در روزهای گذشته ابراهیم کلانتری، مدیر مجموعه شاهچراغ شیراز گفته بود: «حجاب، همچون سدی است که اگر شکسته شد، همه چیز نابود می‌شود. دشمن خیلی هزینه می‌کند و از تمامی ابزارها، بهره می‌گیرد تا این سد در جامعه ما شکسته شود.»

تحریم سیاسی المپیک زمستانی پکن: چین می‌گوید استرالیا، بریتانیا و آمریکا باید بهای «اقدامات اشتباه» خود را بپردازند

وزارت امور خارجه چین پنج‌شنبه ۱۸ آذر / ۹ دسامبر اعلام کرد آمریکا، استرالیا و بریتانیا پس از تصمیم به عدم اعزام هیئت‌های دولتی به المپیک زمستانی ۲۰۲۲ پکن، بهای «اقدامات اشتباه» خود را خواهند پرداخت. وانگ ونبین، سخنگوی وزارت خارجه چین گفت: «ایالات متحده، بریتانیا و استرالیا از سکوی المپیک برای تحمیق سیاسی استفاده می‌کنند.» او در نشست خبری خود افزود: «آن‌ها باید بهای اعمال اشتباه خود را بپردازند.» آمریکا اولین کشوری بود که هفته‌ها پس از مذاکراتی که با هدف کاهش تنش بین دو اقتصاد بزرگ جهان انجام شد، اعلام کرد که المپیک زمستانی پکن را بایکوت سیاسی می‌کند. دوشنبه گذشته نیز مقامات دولتی این کشور رسماً اعلام کردند که به دلیل «جنایت‌های حقوق بشری چین» در بازی‌های ۴ تا ۲۰ فوریه (۱۵ بهمن تا یکم اسفند) شرکت نخواهند کرد. در پی آن، اسکات موریسون، نخست‌وزیر استرالیا به این تصمیم پیوست و گفت این تصمیم را برای بازگشایی کانال‌های دیپلماتیک با چین برای بحث در مورد حقوق بشر در منطقه سین کیانگ، محل زندگی اقلیت مسلمان اویغور و اقدامات چین در مورد جلوگیری از واردات استرالیا گرفته است. بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا نیز چهارشنبه ۱۷ آذر / ۸ دسامبر اعلام کرد که هیچ مقام رسمی از این کشور در مراسم المپیک زمستانی ۲۰۲۲ پکن شرکت نخواهد کرد و بریتانیا این مسابقات را تحریم دیپلماتیک خواهد کرد. جانسون گفت دولتش در ابراز نگرانی‌ نسبت به نقض حقوق بشر در چین تردید نمی‌کند.

نیوزیلند می‌خواهد سیگار را به‌طور کامل ممنوع کند

نیوزیلند می‌خواهد به تدریج به کشوری عاری از سیگار تبدیل شود. گام تعیین‌کننده در این‌باره قانون جدیدی است که فروش سیگار به نسل‌های آینده را ممنوع می‌کند. انتظار می‌رود این قانون با عنوان «برنامه اقدام بدون سیگار ۲۰۲۵» در پایان سال آینده میلادی اجرایی شود. بر این اساس جوانانی که در آن زمان کمتر از ۱۴ سال داشته باشند، دسترسی قانونی به محصولات تنباکویی نخواهند داشت. این قانون حتی وقتی که این جوانان بزرگ‌تر شوند نیز اجرا خواهد شد. بدین ترتیب کسانی که پس از سال ۲۰۰۸ در نیوزیلند متولد شده‌اند تقریباً در تمام عمر خود قادر به خرید سیگار یا محصولات تنباکویی نخواهند بود. عایشه ورال، وزیر بهداشت نیوزیلند در این‌باره گفت: «ما می‌خواهیم مطمئن شویم که جوانان هرگز سیگار کشیدن را آغاز نمی‌کنند و آن‌ها و نسل‌های آینده با افزایش سن نیز قادر به تهیه این محصولات نخواهند بود. زیرا واقعیت این است که هیچ سن مطمئنی برای شروع سیگار وجود ندارد.» بر اساس این طرح، افراد سیگاری تنها قادر به خرید محصولات تنباکویی با محتوای نیکوتین بسیار پایین خواهند بود. افزون بر این، به مرور به مغازه‌های کمتری مجوز فروش دخانیات داده می‌شود. ورال گفت: «این یک روز تاریخی برای سلامت مردم نیوزیلند است». سیگار عامل اصلی مرگ‌ومیر قابل پیشگیری در نیوزیلند است و آسیب ناشی از سیگار به‌ویژه در میان مردم بومی مائوری این کشور و در میان مردم کم‌درآمد محسوس است. با این حال، منتقدان این قانون هشدار داده‌اند که ممنوعیت محصولات تنباکویی می‌تواند تجارت غیرقانونی آن را در بازار سیاه تقویت کند.

حیوان آزاری در عربستان سعودی:‌ ده‌ها شتر از شرکت در مسابقه «زیبایی شتر» به دلیل بوتاکس شدن محروم شدند

مقامات در عربستان سعودی بیشترین سخت‌گیری‌ها را نسبت به شرکت‌کنندگان در مسابقات زیبایی شتر با تزریق بوتاکس و سایر روش‌های زیبایی مصنوعی به کار گرفتند و ۴۰ شرکت‌کننده در این مسابقه‌ی سالانه رد صلاحیت شدند. خبرگزاری رسمی عربستان سعودی (SPA) چهارشنبه ۱۷ آذر / ۸ دسامبر گزارش داد که داوران جشنواره یک ماهه زیبایی شتر در صحرای شمال شرقی ریاض سخت‌گیری را درباره زیبایی مصنوعی شترها با استفاده از فناوری «تخصصی و پیشرفته» برای تشخیص دستکاری تشدید کردند. این جشنواره محبوب ملک عبدالعزیز عربستان سعودی که در اوایل ماه جاری آغاز شد، از پرورش‌دهندگان زیباترین شترها دعوت می‌کند تا برای رقابت بر سر مبلغی معادل ۶۶ میلیون دلار به رقابت بپردازند. تزریق بوتاکس، لیفت صورت و سایر تغییرات زیبایی برای جذابیت بیشتر شترها اکیداً ممنوع است. اعضای هیأت داوری، برنده را بر اساس شکل سر، گردن، کوهان، لباس و وضعیت شتر تعیین می‌کنند. امسال، مقامات کشف کردند که ده‌ها پرورش‌دهنده، لب‌ها و بینی شتر را دراز کرده‌اند، از هورمون‌ها برای تقویت ماهیچه‌های شترها استفاده کرده‌اند، به سر و لب‌های شتر بوتاکس تزریق کرده‌اند تا آن‌ها را بزرگ‌تر کنند، اعضای بدن را با کش‌های لاستیکی متورم کرده‌اند، و از پرکننده‌ها در صورت آنها استفاده کرده‌اند. مسابقه زیبایی شتر در چهارچوب یک کارناوال عظیم برگزار می‌شود که شامل مسابقات شتر، فروش شتر و جشن‌های دیگر می‌شود که معمولاً هزاران شتر جماز را به نمایش می گذارد. این جشنواره به دنبال حفظ نقش شتر در سنت و میراث بادیه‌نشینان عربستان سعودی است. پرورش شتر یک صنعت چند میلیون دلاری است و رویدادهای مشابهی در سراسر منطقه رخ می‌دهد.

پیشنهاد حسین شریعتمداری در تلافی مصادره محموله‌های تسلیحاتی و نفتی ایران توسط آمریکا: تنگه هرمز را ببندید

حسین شریعتمداری، مدیرمسئول روزنامه کیهان ایران در این روزنامه نوشت: «در آستانه ازسرگیری مذاکرات وین، وزارت دادگستری آمریکا با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد حکم مصادره محموله دو کشتی (نفت برای ونزوئلا و تسلیحات برای یمن) متعلق به ایران را صادر کرده است.» او نوشت آمریکا باید «پاسخی درخور و پشیمان‌کننده دریافت کند» و افزود جمهوری اسلامی می‌تواند «تنگه‌هرمز را به روی تمامی کشتی‌های نفتکش و حتی کشتی‌های حامل کالای تجاری و تسلیحاتی ببندد و دلیلی ندارد که کشور‌های متخاصم از تنگه‌ای که در آب‌های سرزمینی کشورمان قرار دارد اجازه عبور داشته باشند.» حسین شریعتمداری تأکید کرده که «بستن تنگه هرمز به روی کشور‌هایی نظیر آمریکا و برخی کشور‌های اروپایی حق مسلم و قانونی جمهوری اسلامی ایران است و نباید در استفاده از این حق قانونی کشورمان کمترین تردیدی به خود راه بدهیم و مطمئن باشیم که آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند». وزارت دادگستری آمریکا چهارشنبه ۱۷ آذر / ۸ دسامبر در بیانیه‌ای از مصادره دو محموله تسلیحاتی ایران، ارسالی برای شبه‌نظامیان حوثی در دریای عرب خبر داد. این وزارتخانه گفت محموله‌های مصادره‌ شده شامل ۱۷۱ موشک زمین به هوا و هشت موشک ضد تانک بوده است و نیروهای دریایی آمریکا این تسلیحات را از دو کشتی وابسته به سپاه پاسداران هنگام گشت‌زنی در دریای عرب کشف و ضبط کرده‌اند. به‌گفته وزارت دادگستری آمریکا نیروی دریایی این کشور چهار نفتکش حامل ۱,۱ میلیون بشکه نفت ایران برای ونزوئلا را نیز در دریای عرب مصادره کرده است. محموله‌های نفتی با حکم دادگاه به ارزش حدود ۲۷ میلیون دلار فروخته شده و به صندوق قربانیان تروریسم واریز شده است. مصادره این اموال تسلیحاتی و نفتی در سال گذشته میلادی انجام شده است.

مقابله به مثل: جمهوری اسلامی هم آمریکایی‌ها را تحریم می‌کند

در پی تحریم‌های جدید آمریکا علیه نیروهای سرکوب در ایران، کاظم غریب‌آبادی، معاون امور بین‌الملل قوه قضائیه و دبیر ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی این اقدام آمریکا را «ادامه سیاست شکست خورده فشار حداکثری» و «استفاده ابزاری از تحریم برای تحقق اهداف سیاسی» دانست. غریب‌آبادی گفت: «به‌زودی فهرست جدیدی از افراد و نهادهای آمریکایی دخیل در نقض جدی حقوق بشر که توسط ایران تحریم می‌شوند، منتشر خواهد شد.» در حالی‌که حکومت ایران هر اعتراض اجتماعی گسترده‌ای را تاکنون سرکوب کرده است و هزاران نفر در زندان‌های آن کشته شده‌اند، معاون امور بین‌الملل قوه قضائیه وضعیت زندان‌های آمریکا را «اسفبار» خوانده و می‌گوید: «رژیم آمریکا در زمینه نحوه رفتار با معترضان و اجتماعات مسالمت‌آمیز، خود در مقام متهم قرار دارد و باید نسبت به برخورد وحشیانه پلیس این کشور با معترضان داخلی به افکار عمومی جهان پاسخ دهد.» وزارت خزانه‌داری آمریکا سه‌شنبه، ۷ دسامبر/ ۱۶ آذرماه در بیانیه‌ای اعلام کرد که تحریم‌های جدیدی علیه افراد و نهادهایی که در سرکوب خشونت‌آمیز تظاهرات مسالمت‌آمیز در ایران نقش داشته‌اند اعمال کرده است. لیلا واثقی، فرماندار شهر قدس (قلعه حسن‌خان) که در جریان اعتراضات آبان ۹۸ دستور شلیک به سمت معترضان داده بود، غلامرضا سلیمانی، فرمانده سازمان بسیج، دو بازجوی بدنام سپاه به نام‌های علی همتیان و مسعود صفدری، فرمانده یگان ویژه پلیس ایران که در سرکوب و کشتار معترضان نقش مستقیم داشت، صغری خدادادی، رئیس زندان زنان در قرچک ورامین، محمد کرمی، فرمانده قرارگاه قدس سیستان و بلوچستان وابسته به نیروی زمینی سپاه به دلیل نقشش در سرکوب معترضان بلوچ، زندان اصفهان و زندان زاهدان در لیست تحریم‌ها قرار دارند.