نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

پاسخ #ظریف به سخنان #پمپئو در قاهره: #آمریکا با از دست دادن #ایران کنار بیاید

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران به سخنان مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا در دانشگاه آمریکایی قاهره، در صفحه توئیتر خود پاسخ داد. ظریف نوشت: «هر جا و هر زمان که آمریکا دخالت می‌کند، هرج و مرج، سرکوبگری و نفرت ایجاد می‌شود. آن روز که ایران بخواهد برای تبدیل شدن به یک کشور نرمال به تقلید از دولت‌های دست‌نشانده آمریکا و مدل‌های حقوق بشری مایک پمپئو رو بیاورد خواه شاه باشد یا سلاخان فعلی روزی خواهد بود که جهنم یخ ببندد. (یعنی هیچ‌وقت). بهتر است آمریکا با از دست دادن ایران کنار بیاید.» مایک پمپئو در سخنرانی‌اش در قاهره گفته بود: «تحریم‌های اقتصادی آمریکا علیه ایران سخت‌ترین تحریم‌های تاریخ در نوع خود هستند و سخت‌تر نیز می‌شوند؛ تا زمانی که تهران مثل یک کشور عادی رفتار کند.» او همچنین اعلام کرد که تا شرط‌های دوازده‌گانه آمریکا که در مه ۲۰۱۸ اعلام شد برآورده نشود سخت‌ترین تحریم‌های اقتصادی علیه ایران پابرجا باقی می‌مانند. این شرط‌ها ناظر بر فعالیت هسته‌ای ایران، فعالیت موشکی سپاه و نفوذ ایران در خاورمیانه‌اند.

سالانه ۳۶ میلیون تن #مواد_غذایی در #ایران به هدر می‌رود

اسماعیل نجار، رئیس ستاد بحران کشور گفت سالانه ۱۲۰ میلیون تن انواع مواد غذایی به‌ویژه کشاورزی در کشور تولید می‌شود که ۳۶ میلیون تن آن به شیوه‌های مختلف هدر می‌رود. او این پدیده را یک «فاجعه» خواند. بر اساس آمار فائو، سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد روزانه به ازای هر نفر ۱۳۴ کیلوکالری غذا در ایران هدر می‌رود؛ همچنین ۳۵ درصد محصولات کشاورزی تولیدی در کشور تبدیل به ضایعات می‌شود. بر این اساس از ۱۰۰ میلیون تن محصول کشاورزی تولیدی در کشور ۳۵ میلیون تن در سال دور ریخته می‌شود. این رقم معادل غذای ۱۵ میلیون نفر است. در این زمینه می‌توان به ۳۰ درصد ضایعات در نان، ۳۰‌ــ۲۵ (و حتی ۵۰) درصد ضایعات در میوه‌ها و سبزیجات، ۱۰ درصد ضایعات در برنج، ۲۵ درصد ضایعات در خرما و غیره اشاره کرد.

وزیر خارجه #ترکیه: عملیات نظامی علیه کردهای شمال #سوریه به خروج #آمریکا از این کشور ربط ندارد

مولود چاووش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه پنجشنبه ۲۰ دی/ ۱۰ ژانویه اعلام کرد که عملیات نظامی این کشور علیه کردهای شمال سوریه در شرق روخانه فرات به خروج نظامیان آمریکایی از سوریه وابسته نیست. چاووش‌اوغلو در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی ان تی وی با اشاره به لزوم خلع سلاح کردها در شمال سوریه، توضیح داد: «البته ما انتظار نداریم که واشنگتن تمام سلاح‌هایی را که به جنگجویان کُرد داده، پس بگیرد ولی آنها قولی داده‌اند که باید به آن عمل کنند.» چاووش‌اوغلو یک بار دیگر بر عزم ترکیه در اجرای عملیات نظامی علیه یگان‌های مدافع خلق در شرق رود فرات تأکید کرد و اعلام کرد که با خروج آمریکا از سوریه این عملیات آغاز می‌شود. پیش از این رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه در سخنانی در آنکارا گفته بود که تدارکات برای این عملیات به زودی به پایان می‌رسد.

#بدیع_صفاجو، دانشجوی ترم هفت مهندسی شیمی به دلیل #بهایی بودن از دانشگاه اخراج شد

#بدیع_صفاجو، #شهروند_بهایی ساکن #کرج و دانشجوی ترم هفت مهندسی شیمی واحد علوم و تحقیقات #دانشگاه_آزاد به دلیل بهایی بودن از این دانشگاه اخراج و از ادامه تحصیل محروم شد. او در سال ۹۴ با وجود داشتن رتبه هزار و ۹۰۰ ریاضی فیزیک از تحصیل در دانشگاه دولتی محروم شده بود. به گزارش هرانا، با وجود محرومیت شهروندان بهایی از تحصیل در دانشگاه‌ها، گاهی برخی از این شهروندان موفق به ورود به دانشگاه می‌شوند اما اغلب موفق نمی‌شوند تحصیلاتشان را به پایان برسانند یا مدرک فارغ‌التحصیل شدنشان ضبط می‌شود. یک منبع نزدیک به خانواده صفاجو به خبرگزاری هرانا گفته است که بدیع صفاجو جزو معدود دانشجویان بهایی‌ای بوده است که در سال ۹۴ امکان ورود به دانشگاه را یافته: «او روز چهارشنبه ۱۹ دی در حالی که سر جلسه امتحان پایان ترم بوده، از جلسه بیرون برده شده و به او گفته‌اند از دانشگاه اخراج است.» به گفته این منبع، صفاجو در صحبت‌هایی که با رییس بخش مربوطه داشته، متوجه شده است علت اخراج شدنش بهایی بودن است: «معدل او ۱۹.۷۰ بوده و ترم آینده فارغ‌التحصیل می‌شده است.» شنبه گذشته نیز یک #دانشجوی_بهایی به نام #سما_نظیفی در واحد شهریار دانشگاه آزاد و سر جلسه امتحان اخراج و از ادامه تحصیل محروم شد. بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی ایران، بهائیان علاوه بر محرومیت از اشتغال در اماکن دولتی، از تحصیلات دانشگاهی نیز محروم هستند و هر سال گزارش‌های زیادی در مورد محروم شدن شهروندان بهایی از ادامه تحصیل در دانشگاه‌های ایران منتشر می‌شود. در سال جاری تحصیلی دست‌کم ۵۸ نفر از دانشجویان بهایی پس از کنکور سراسری از ادامه تحصیل منع شدند. حداقل ۱۱ دانشجوی بهایی هم در مقاطع مختلف از دانشگاه‌ها اخراج شدند.

#پوتین و #مرکل برای هماهنگی در #سوریه به توافق رسیدند

رئیس جمهوری آمریکا دسامبر ۲۰۱۸ با اعلام پیروزی بر داعش، دستور خروج ۲۰۰۰ سرباز آمریکایی از خاک سوریه را صادر کرد. کاخ کرملین با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه و آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان در یک گفت‌وگوی تلفنی توافق کردند که در پی خروج نیروهای آمریکایی از سوریه، روسیه و آلمان برای حرکت به سمت صلح در این کشور هماهنگ با یکدیگر و همسو با سازمان ملل عمل کنند. در بیانیه ۱۹ دی/ ۹ ژانویه کرملین آمده است که رهبران دو کشور «ابراز علاقه کرده‌اند هماهنگ با سازمان ملل متحد و به منظور حل بحران سوریه در درازمدت، به پیشرفت روند سیاسی یاری برسانند.» آنگلا مرکل و ولادیمیر پوتین در گفت‌وگوی تلفنی خود در مورد ایجاد کمیته قانون اساسی سوریه نیز صحبت کرده‌اند. هدف از تشکیل این کمیته تدوین قانون اساسی تازه‌ای برای سوریه پس از جنگ است. در آخرین نشست صلح که سازمان ملل برگزار کرد بر سر ترکیب اعضای این کمیته توافقی به دست نیامد. رهبران ترکیه، روسیه، آلمان و فرانسه پاییز سال جاری، چس از توافق بر سر آتش‌بس در ادلب در استانبول دیدار کرده بودند.

#بازداشت #امیرحسین_محمدی‌فر و ساناز_الله‌یاری، سردبیر و عضو تحریریه نشریه دانشجویی گام

#امیرحسین_محمدی‌فر و #ساناز_الله‌یاری، از گردانندگان نشریه دانشجویی گام بازداشت و به مکانی نامعلوم منتقل شدند. به گزارش خبرگراری هرانا، ماموران امنیتی شامگاه ۱۹ دی‌ ماه به منزل پدری امیرحسین محمدی‌فر و ساناز الله‌یاری رفته و آنها را دستگیر کردند. این دو در ماه‌های اخیر در حمایت از کارگران و به ویژه تجمعات اعتراضی کارگران شرکت ملی #فولاد_اهواز و مجتمع کشت و صنعت نیشکر #هفت‌تپه در نشریه گام مطالبی نوشته بودند. پیش از این و در تاریخ ۱۳ آذر ماه نیز #عسل_محمدی، یکی دیگر از اعضای تحریریه نشریه گام توسط نیروهای امنیتی و در منزل شخصی خود در تهران بازداشت و به بازداشتگاه اداره اطلاعات #اهواز منتقل شده بود. او در نهایت روز ۱۵ دی‌ با قرار #وثیقه و تا پایان مراحل #دادرسی آزاد شد.

#وزیر_دفاع #ایران وارد #کاراکاس شد

وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران پنجشنبه ۲۰ دی برای حضور در مراسم تحلیف ریاست جمهوری ونزوئلا در صدر هیأتی عالی‌رتبه وارد کاراکاس شد. وزیر برنامه‌ریزی ونزوئلا از امیر سرتیپ حاتمی استقبال کرد. حاتمی در یک نشست خبری مشترک، بر علاقه جمهوری اسلامی برای گسترش همکاری‌های همه‌جانبه با ونزوئلا که به گفته او «نقش فعالی در مبارزه‌های ضد استعماری داشته» تأکید کرد. وزیر دفاع جمهوری اسلامی علاوه بر حضور در مراسم تحلیف نیکولاس مادورو با مقامات عالی‌رتبه این کشور و همچنین برخی مقامات کشورهای شرکت کننده در این مراسم دیدار خواهد کرد. نیروی دریایی ارتش اعلام کرده که در فروردین ۹۸ یک ناوگروه را به اقیانوس اطلس و به ونزوئلا اعزام خواهد کرد.

#وزارت_کشور: تقاضای #احمدی‌نژاد برای برگزاری تجمع اعتراضی قابل بررسی است

محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهوری سابق اسلامی با ارسال نامه‌ای به وزیر کشور، خواستار برگزاری تجمع در میدان انقلاب برای اعتراض به سیاست‌ها و عملکردهای مسئولان شده است. معاون سیاسی وزارت کشور اعلام کرده که این تقاضا قابل بررسی است. احمد ملانوری، پنجشنبه ۲۰ دی به خبرگزاری ایسنا گفته است: «تقاضای احمدی‌نژاد هم قابل بررسی است اما موافقت یا عدم موافقت با این تقاضا همانند سایر تقاضاها، بستگی به بررسی‌های انجام شده دارد. تا این لحظه من تقاضای برگزاری تجمع توسط احمدی‌نژاد را ندیده‌ام. اگر تقاضا به دست ما برسد، آن را بررسی می‌کنیم.»

#ترامپ به اعتراض جلسه با #دموکرات‌ها را ترک کرد

جلسه دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا با اعضای بلندپایه حزب دموکرات بر سر دیوار مرزی به تنش کشیده شد. ترامپ پس از ترک جلسه با نانسی پلوسی رئیس دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا و چاک شومر رئیس اقلیت دموکرات سنا در توئیتی نوشت: «همین الان از جلسه با چاک و نانسی خارج شدم. کاملا اتلاف وقت بود. پرسیدم اگر سریعاً گشایشی در کارها ایجاد کنم ظرف ۳۰ روز چه اتفاقی می‌افتد، آیا امنیت مرزی را که شامل دیوار یا حصار فولادی است، تصویب می‌کنید؟ نانسی گفت: نه. من هم خداحافظی کردم. هیچ چیز دیگری کارساز نیست.» پلوسی رئیس جمهوری آمریکا را بداخلاق و ترشرو توصیف کرد. شومر هم در جمع خبرنگاران گفته است:» ترامپ از پلوسی پرسید، آیا با دیوار من موافقت می‌کنید؟ پلوسی هم گفت: نه. به همین دلیل ترامپ از جایش بلند شد و گفت: پس ما چیزی برای بحث کردن نداریم. بعد، از جلسه خارج شد.» ترامپ درخواست ۵ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار بودجه برای ساخت دیئار داده است. دموکرات‌ها می‌گویند رئیس جمهوری در پی امنیست مرزها نیست. ساخت دیوار برای او اهمیت دارد. تعطیلی دولت آمریکا ادامه دارد.

مخالف سرسخت #توافق_هسته‌ای با #ایران رئیس کمیته روابط خارجی #سنای_آمریکا شد

اعضای کمیته روابط خارجی سنای آمریکا ریاست این کمیته را به جیم ویش سناتور جمهوریخواه و از مخالفان توافق هسته‌ای با ایران سپردند. ویش که در سال ۱۹۴۳ متولد شده، سناتور ایالت آیداهو است و از سال ۲۰۰۹ عضو مجلس سنای آمریکاست. او گفته است: «من به عنوان رئیس کمیته متعهد هستم از توانایی‌هایم برای هرآنچه که حفاظت از امنیت و منافع مردم و همچنین تداوم پیشرفت رونق و رهبری آمریکا به آن نیاز دارد، استفاده کنم.» رئیس جدید کمیته روابط خارجی آمریکا در ادامه گفته است: «این امر ضروری است که کمیته به بحران‌های فعلی و همچنین چشم‌انداز استراتژیک برای آینده سیاست خارجی آمریکا توجه کند.» ویش می‌گوید برجام دارای نواقصی است و معاهده‌ای نیست که مانع از دسترسی ایران به جنگ‌افزار هسته‌ای شود بلکه توافقی است که به ایران برای برنامه سلاح اتمی یک جدول زمانی می‌دهد.