ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

در گواهی فوت حیدر قربانی، زندانی سیاسی اعدام شده در زندان سنندج، علت جانباختن او را «نامعلوم» ثبت کرده‌اند

بر اساس سندی که سازمان حقوق بشر ایران منتشر کرده است، اداره ثبت احوال شهرستان کامیاران علت فوت حیدر قربانی زندانی سیاسی کرد که آذرماه امسال در زندان سنندج اعدام شد را در گواهی فوت صادر شده «نامعلوم» اعلام کرده است. این در حالی است که خبر اعدام این زندانی سیاسی در رسانه‌های رسمی حکومت جمهوری اسلامی اعلام و به نقل از مقام‌های رسمی تایید شده بود. سازمان حقوق بشری هه‌نگاو در این‌ارتباط گزارش داده که جمهوری اسلامی از بیم پیگیری پرونده اعدام غیرقانونی در آینده توسط نهادهای بین‌المللی، در پی از بین بردن اسناد و مدارک این اعدام‌های غیرقانونی است. بر اساس تمامی اسناد، شواهد و مستندات بین‌المللی همچون بیانیه محکومیت گزارشگران موضوعی حقوق بشر سازمان ملل متحد و سازمان عفو بین‌الملل، حیدر قربانی در یک پروسه کاملا غیر شفاف، ناعادلانه و غیرقانونی به اعدام محکوم شد. اجرای اعدام او توسط مقام‌های دادگستری کردستان در تاریخ ۲۸ آذر ۱۴۰۰ بدون طی کردن هرگونه تشریفات قانونی و بدون اطلاع قبلی به خانواده و وکیلش انجام شد و جسد او توسط مقام‌های زندان مخفیانه دفن شد. حکم اعدام حیدر قربانی در حالی اجرا شد که پرونده‌اش مراحل اعمال ماده ۴۷۷ آیین دادرسی کیفری (اعاده دادرسی) را طی می‌کرد. دادگستری استان کردستان صبح روز یک‌شنبه ۲۸ آذر پس از اعدام حیدر قربانی در اطلاعیه‌ای اتهام‌های او را که از سال ۱۳۹۵ در زندان محبوس بوده «بغی»، «مشارکت در قتل عمدی سه نفر از شهروندان کرد اهل سنت کردستان» و عضویت در حزب دمکرات کردستان اعلام کرد. او متهم بود با همکاری سه تن دیگر، سه عضو سپاه پاسداران را به قتل رسانده‌ است. قربانی که در سال ۱۳۹۵ در کامیاران همراه با برادر همسرش به نام «محمود صادقی» بازداشت شد، تا سه ماه بدون اینکه بتواند با خانواده‌اش تماس بگیرد، در سلول انفرادی و زیر شکنجه نگهداری شد. اطلس زندانیان ایران در سال ۱۳۹۵ به نقل از منابع نزدیک به حیدر قربانی نوشت که ماموران اطلاعات در ایام بازجویی، او را از پا به سقف اتاق آویزان می‌کردند و در همین حین، کیسه پلاستیکی بر روی سر او می‌گذاشتند تا نفس کشیدن برای او دشوار شود. ماموران امنیتی برای تحت فشار قرار دادن او برخی از اعضای خانواده‌اش را نیز بازداشت کردند. در اسفند ۱۳۹۵، چند ماه پس از بازداشت او، «پرس تی وی»، شبکه انگلیسی زبان صدا و سیما و جمهوری اسلامی یک مستند با عنوان «راننده مرگ» را از «اعتراف»هایی منسوب به حیدر قربانی را به نمایش گذاشت.

تصادف زنجیره‌ای بیش از ۵۰ خودرو در جاده بهبهان - رامهرمز ده‌ها کشته و مجروح بر جای گذاشت

در ساعت ۷ و ۴۰ دقیقه صبح دوشنبه ۲۰ دی، بیش از ۵۰ خودرو در محور بهبهان ـ رامهرمز، روبه‌روی روستای دودانگه بهبهان در استان خوزستان تصادف کردند. به گزارش رسانه‌های ایران این رویداد تا ظهر دوشنبه ۵ کشته و ۴۱ زخمی، شامل پنج زن و ۳۶ مرد داشته است. عارف شرهانی، مدیر روابط عمومی مرکز اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه جندی شاپور اهواز گفت این حادثه به‌علت مه‌آلودگی رخ داد و چهار خودرو در آتش سوختند. سرهنگ رضا دولتشاهی رئیس پلیس راه خوزستان گفت این حادثه در دو لاین مخالف رخ داده است؛ در یک لاین ۹ خودرو با هم برخورد کرده‌اند که تصادف این خودروها خسارتی بود. در لاین مخالف در فاصله حدود ۲۰۰ متری، حدود ۵۰ خودرو با هم تصادف کرده‌اند و علت آن عدم توجه به جلو و عدم رعایت فاصله طولی بوده است. او افزود در روزهای گذشته نیز شاهد وقوع چنین حوادثی در محورهای خوزستان بودیم. سیدکمال هادیانفر، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی آبان‌ماه گذشته گفته بود روزانه ۴۵ تا ۶۰ نفر در شرایط متفاوت در تصادفات جان خود را از دست می‌دهند و به ازای هر جان‌باخته ۱۵ تا ۲۰ نفر مجروح و یا ناقص می‌شوند.

یک نماینده مجلس: با حذف ارز ترجیحی مرغ ۸۰ هزار تومان می‌شود

احمد امیرآبادی فراهانی، نماینده قم در مجلس شورای اسلامی در یک برنامه تلویزیونی در مورد حذف ارز ترجیحی گفت: «پیش‌بینی دولت این است که با حذف ارز ترجیحی در سال ۱۴۰۱ مرغ ۶۰ هزار تومان می‌شود، اما ما در مجلس پیش‌بینی قیمت ۸۰ هزار تومانی را داریم.» او افزود دولت و مجلس تلاش می‌کنند که در کالاهای اساسی، «حداقل‌ها یا از طریق یارانه نقدی و یا از طریق کارت اعتباری با قیمت مناسب به دست مردم برسد». پیش از این برخی نمایندگان مجلس حذف ارز ترجیحی را خطرناک دانسته بودند. از جمله روح‌الله ایزدخواه، نماینده تهران گفته بود اگر ارز ترجیحی حذف شود «ممکن است اتفاقاتی از جنس قزاقستان بیافتد». او پرداخت یارانه جبرانی وعده دولت در ازای حذف ارز ترجیحی را هم بی‌اثر دانسته و گفته بود: «یارانه نقدی جبران‌کننده نبوده و نیست. مهم قدرت خرید است و این مبلغ یارانه نقدی که به حساب خانوارها واریز می‌کنیم دل‌خوش‌کنک است و قدرت خرید را جبران نمی‌کند.»

آنگ سان سوچی به چهار سال زندان محکوم شد

آنگ سان سوچی، رهبر پیشین میانمار در دادگاه نظامی با اتهامات مختلف از جمله داشتن بی‌سیم بدون مجوز به ۴ سال زندان محکوم شد. دادگاه آنگ سان سوچی را به اتهام نقض قانون واردات و صادرات به دلیل مالکیت رادیوهای بی‌سیم (واکی‌تاکی) به دو سال زندان محکوم کرد. سوچی همچنین به اتهام نقض قوانین مربوط به همه‌گیری ویروس کرونا به تحمل دو سال زندان محکوم شده است. آنگ سان سوچی ۷۶ ساله و دارنده جایزه صلح نوبل درحالی در دادگاه محاکمه می‌شود که با ده‌ها اتهام روبه‌روست و در مجموع می‌تواند به بیش از ۱۰۰ سال زندان محکوم شود. او تمامی این اتهامات را رد کرده است. میانمار از بهمن / فوریه سال گذشته که ارتش علیه دولت منتخب آنگ سان سوچی کودتا کرد، در آشوب به سر می‌برد. این کودتا با اعتراضات گسترده‌ای همراه شد و نگرانی‌های جهانی را برانگیخت. سوچی از زمان کودتای نظامی یکم فوریه ۲۰۲۱ در حبس خانگی به‌سر می‌برد. او پیش از این در رابطه با نقض قوانین کرونا به ۴ سال زندان محکوم شده بود که این حکم با تصمیم فرمانده ارتش به دو سال کاهش یافت.

یک مقام مسئول در مدیریت منابع آب ایران: ۶۲ درصد حجم مخازن سدهای ایران خالی هستند

فیروز قاسم‌زاده، مدیر کل دفتر اطلاعات و داده‌های آبی شرکت مدیریت منابع آب ایران به ایلنا گفت: در حال حاضر موجودی آب در سدهای کشور حدود ۲۸ درصد کاهش نسبت به مدت مشابه سال آبی گذشته را نشان می‌دهد. به گفته قاسم زاده، در شرایط فعلی از کل حجم مخزن سدهای کشور که در حدود ۵۰ میلیارد متر مکعب است، حدود ۳۸ درصد ظرفیت این مخازن، حجم آب ذخیره شده وجود دارد. مدیر کل دفتر اطلاعات و داده‌های آبی شرکت مدیریت منابع آب ایران افزود: میزان پرشدگی سدهای مهمی چون زاینده‌رود، شمیل و نیان و سفیدرود در شرایط فعلی به ترتیب حدود ۱۳ درصد، ۹۴ درصد و ۲۳ درصد است. این مقام مسئول در شرکت مدیریت منابع آب ایران میزان پرشدگی مخازن استان‌های خوزستان و تهران را طی سال آبی جاری به ترتیب در حدود ۴۵ درصد و ۱۸ درصد عنوان کرد. پیش از این علی شریفی، مدیر برنامه‌ریزی مخازن سدها و رودخانه‌های سازمان آب و برق خوزستان، وضعیت ذخیره آب در مخازن آبی این استان را «بسیار نگران کننده» توصیف کرده بود. به گفته شریفی با توجه به اینکه در حوضه‌های آبریز استان خوزستان بارش‌های موثری اتفاق نیافتاده است، ورودی آب به مخازن سدها پایین است.این مقام مسوول حوضه کرخه را «بحرانی‌ترین حوضه آبی» در استان خوزستان عنوان کرد. بحران آب در ایران جدی است. وزیر نیرو نیز پاییز امسال در سفر به استان خوزستان گفته بود که سال ۱۳۹۹-۱۴۰۰ بی سابقه ترین خشکسالی در ۵۲ سال اخیر بوده است. پیشتر نیز مرکز پژوهش های مجلس در یک گزارش از گسترده‌تر شدن تنش آبی در ایران خبر داده بود.