نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بلژیک سفیر جمهوری اسلامی را به‌دلیل محکومیت سنگین شهروند خود در ایران احضار کرد

حاجه لحبیب، وزیر امور خارجه بلژیک سه‌شنبه ۲۰ دی / ۱۰ ژانویه اعلام کرد که در پی گزارش‌های مبنی بر حکم صادره علیه اولیویه فانده‌کاستیل، امدادگر بلژیکی در ایران، سفیر جمهوری اسلامی احضار شده است. با این حال حاجه لحبیب گفت: «از سوی ایران به‌طور رسمی هیچ اطلاعاتی در مورد اتهامات اولیویه فانده‌کاستیل و دادرسی او ارائه نشده است.» لحبیب افزود: «بلژیک به محکوم‌کردن این بازداشت خودسرانه ادامه می‌دهد و هر کاری برای پایان دادن به آن و بهبود شرایط بازداشت او انجام خواهد داد.» دستگاه قضایی جمهوری اسلامی اولیویه فانده‌ کاستیل را که قرار بود با اسدالله اسدی معاوضه شود، به ۴۰ سال زندان و پرداخت نزدیک به ۱,۵ میلیون دلار و ۷۴ ضربه شلاق محکوم کرده است. اسدالله اسدی، دیپلمات جمهوری اسلامی به جرم برنامه‌ریزی و تلاش برای بمب‌گذاری در گردهمایی سالانه سازمان مجاهدین خلق در فرانسه به ۲۰ سال زندان در بلژیک محکوم شده است. مبادله احتمالی زندانیان بلژیک و ایران بر اساس توافق‌نامه دو طرف از ابتدای ماه دسامبر گذشته به حالت تعلیق درآمد. انتظار می‌رود دادگاه بلژیک در ماه فوریه در مورد آن تصمیم‌گیری کند.

صادرات آلمان به ایران در سال ۲۰۲۲ افزایش یافت

براساس گزارش اتاق صنعت و بازرگانی آلمان، این کشور همچنان «مهم ترین شریک تجاری ایران در اروپا» است. در سال ۲۰۲۲، به‌رغم اعتراضات سراسری و سرکوب‌های حکومتی در ایران، صادرات آلمان حتی افزایش یافت و از ژانویه تا ماه نوامبر نسبت به مدت مشابه در سال ۲۰۲۱، ۱۲,۷ درصد رشد کرد و به حدود ۱,۵ میلیارد یورو رسید. بر اساس داده‌های اداره آمار فدرال آلمان در ۱۱ ماه سال ۲۰۲۱ صادرات آلمان به ایران از ۱,۴ میلیارد یورو فراتر رفته بود. گسترش روابط اقتصادی آلمان با جمهوری اسلامی به دلیل سرکوب خشونت‌آمیز اعتراض‌ها در ایران بیش از گذشته مورد انتقاد رسانه‌ها قرار گرفته است. در گذشته آلمان عمدتاً محصولات شیمیایی، ماشین‌آلات صنعتی و مواد غذایی به ایران صادر و عمدتاً مواد غذایی از ایران وارد می‌کرد. واردات ایران در ۱۱ ماه سال ۲۰۲۲ حدود ۲۷۸ میلیون یورو بود که کاهش ۲,۹ درصدی نسبت به مدت مشابه در سال ۲۰۲۱ نشان می‌دهد.

تابستان سال ۲۰۲۲ گرم‌ترین تابستانی بود که تاکنون در اروپا ثبت شده است

براساس ارزیابی‌های سرویس نظارت و رصد اتمسفری کوپرنیک اتحادیه اروپا (CAMS)، تابستان گذشته میلادی گرم‌ترین تابستان ثبت‌شده در اروپا بوده است. بر اساس این گزارش سال ۲۰۲۲ به‌طور کلی به‌لحاظ گرما دومین سال گرم اروپا از زمان آغاز ثبت رکوردها در سال ۱۹۷۹ بوده است. تنها سال ۲۰۲۰ گرم‌تر از سال گذشته بود. براساس این گزارش، امواج گرما همراه با باران کم و زمین‌های خشک موجب دوره‌های خشکسالی در بسیاری از نقاط اروپا شد و مشکلاتی در کشاورزی، کشتی‌رانی و صنعت انرژی ایجاد کرد. خطر آتش‌سوزی جنگل‌ها نیز افزایش یافت. سامانتا بورگس، معاون مدیر سرویس نظارت و رصد اتمسفری کوپرنیک گفت این وضعیت نشان‌دهنده اثرات مخرب گرمایش زمین است و برای جلوگیری از بدترین پیامدها، انتشار گازهای گلخانه‌ای باید فوراً کاهش یابد و جامعه جهانی باید خود را با تغییر اقلیمی سازگار کند.

تجمع کارکنان پتروشیمی مبین در اعتراض به عدم شفافیت مدیران

گروهی از کارکنان رسمی پتروشیمی مبین سه شنبه ۲۰ دی مقابل ساختمان مرکزی شرکت در منطقه ویژه پارس جنوبی تجمع کردند. در خبر کوتاهی که به همراه تصاویر تجمع منتشر شده، آمده است علت تجمع معترضان «عدم شفافیت مدیرعامل و رؤسای امور» در پرداخت کارانه و تبدیل شیفت پرسنل بهره برداری به شیفت ۷-۷ عنوان شده است. خبر حاکی است هیات مدیره و نمایندگان هلدینگ وعده داده‌اند هفته آینده برای پاسخگویی به مطالبات معترضان عازم منطقه شوند. کارکنان رسمی پتروشیمی مبین گفته‌اند در صورت عدم تحقق مطالبات تجمعات اعتراضی دیگری برپا خواهند کرد. شرکت مبین انرژی زیر مجموعه شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس و تولیدکننده سرویس‌های جانبی، و تصفیه‌کننده پساب‌های صنعتی مجتمع‌های پتروشیمی پارس جنوبی است. در هفته‌های اخیر کارکنان رسمی نفت در مراکز دیگر نفت و پتروشیمی هم که به عدم اجرای قانون ماده ۱۰ معترضند چند حرکت اعتراضی انجام داده‌اند. تازه ترین نمونه، اعتراض کارکنان سکوهای گازی است که ۱۵ دی آغاز شد و ۳۵ سکو از ۳۷ سکوی گازی را در بر گرفت. کارکنان رسمی سکوهای گازی با این استدلال که وقتی مسئولان خود قانون را زیر پا می‌گذارند، نباید از ما انتظار رعایت قانون را داشته باشند، از ارسال گزارش تولید سکوهای گازی به مسئولان خودداری کردند.

محمد شباهتی، دانشجو و فعال صنفی دانشجویی با سپردن یک میلیارد تومان وثیقه موقتاً آزاد شد

محمد شباهتی دانشجوی انسان شناسی دانشگاه تهران که در دانشگاه دستگیر و به مکان نامعلومی منتقل شده بود، دوشنبه ۱۹ دی با وثیقه یک میلیارد تومانی به‌طور موقت آزاد شد. حراست دانشگاه تهران این دانشجو را روز ۱۶ آذر (روز دانشجو) همزمان با حضور ابراهیم رئیسی در دانشگاه تهران پس از ضرب و شتم دستگیر کرد و با همکاری مستقیم مسئولان دانشگاه، محمد مقیمی، ریاست دانشگاه تهران و علیرضا وجهی، معاونت دانشجویی این دانشگاه به نیروی‌های امنیتی تحویل داد. نهادهای امنیتی هفته‌ها خانواده محمد شباهتی را در بی‌خبری از وضعیت او نگه داشتند. فعالان دانشجویی دانشگاه تهران پیشتر در اعتراض به بازداشت محمد شباهتی چندین بار دست به تحصن و اعتراض‌های نمادین زدند.

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان اعدام‌های اخیر را محکوم کرد: چرا دادگاه‌ها علنی نیست؟ چرا متهمان وکلای انتخابی ندارند؟

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران با انتشار بیانیه‌ای اعدام محسن شکاری، مجیدرضا رهنورد، محمدمهدی کرمی و محمد حسینی، جوان‌هایی که در جریان اعتراضات سراسری دستگیر شدند را محکوم کرد. در این بیانیه آمده است که محاکمه آن‌ها بدون تشریفات حقوقی انجام شده و اعتراض اغلب حقوق‌دانان کشور را برانگیخته است. شورای هماهنگی افزوده است: «چرا اجازه برگزاری دادگاه علنی به این متهمان نمی‌دهند؟ چرا وکلای انتخابی و تعیینی حق ورود برای دفاع از آن‌ها را ندارند؟ چرا اساساً، شفاف‌سازی پیرامون این پروندەها و قانع کردن افکار عمومی برای حاکمیت کمترین ارزشی ندارد؟» بیانیه همچنین به این موضوع پرداخته که «حاکمیت مدعی حکومت مستضعفان و فقرا اینک، برای مجازات سراغ فقیرترین و بی‌بهرەمندترین و در عین حال شریف‌ترین لایەهای طبقاتی جامعه رفته تا دریابیم علی‌رغم این شعارهای فریبنده در چهار دهه، دین و اخلاق و همه هنجارها تنها سرپوشی برای چپاول و غارت بیشتر سرمایەهای مادی و معنوی مردم این سرزمین بوده است». در این بیانیه به حکم اعدام محمد قبادلو و محمد بروغنی هم اشاره شده است که قرار بود سحرگاه ۱۹ دی اجرا شود اما حضور خانواده‌های آن‌ها و مردم در مقابل زندان رجایی‌شهر مانع از آن شد. شورای هماهنگی گفته است حضور مردم «نشان داد که همبستگی و اتحاد جمعی چگونه می‌تواند موجب پیروزی شود». شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران تأکید کرده است که سیاست ترس و فشار حاکمیت «نه تنها کمترین اثری ندارد که نهایتاً پایەهای ستم و ظلم را خواهد سوزاند».

وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی از بازداشت ۱۳ نفر خبر داد و آن ها را «عناصر عملیاتی موساد» نامید

وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی که یکم دی‌ماه از شناسایی چهار «تیم عملیاتی موساد» خبر داده بود، دوشنبه ۱۹ دی اعلام کرد که پیرو اطلاعیه قبلی شش تیم عملیاتی شناسایی و ۱۳ نفر در این رابطه دستگیر شده‌اند. این اطلاعیه همچنین افزوده است در این شبکه، ۲۳ نفر در استان‌های تهران اصفهان، یزد، آذربایجان غربی و گلستان شناسایی شده‌اند. وزارت اطلاعات مسئول این شبکه را فردی با نام مستعار «سیروس» خوانده که به‌گفته این نهاد امنیتی «در یکی از کشور‌های اروپایی اقامت داشته و از طریق شبکه‌های اجتماعی اینستاگرام و واتس‌اپ اقدام به شناسایی و برقراری ارتباط اولیه با عناصر عملیاتی داخل کشور می‌کرده است». وزارت اطلاعات در اطلاعیه خود گفته است: «موساد با هدف بهره‌گیری از فضای اغتشاشات اخیر در برخی نقاط ایران درصدد ترور یک مقام نظامی و انجام چندین عملیات خرابکاری در شهر‌های بزرگ کشور و نیز انتقال مواد منفجره در مقیاس بالا از مرز‌های دریایی جنوب کشور بود.» رهبران جمهوری اسلامی بارها تلاش کرده‌اند که اعتراضات سراسری جاری را به «دشمنان خارجی» مربوط کنند. علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی روز گذشته دوشنبه ۱۹ دی نیز گفت گروهی خائن و وابسته به دشمنان او و حکومتش برای از بین بردن نقاط قوت جمهوری اسلامی به خیابان آمده‌اند.

قوه قضائیه مدعی شد که به دلیل پایان نیافتن تشریفات قانونی، اجرای حکم اعدام محمد قبادلو و محمد بروغنی در دستور کار نبوده است

در حالی‌که خطر اعدام محمد بروغنی (۱۹ ساله) و محمد علی قبادلو (۲۲ ساله) از معترضان بازداشت‌شده همچنان جدی است و تجمعی نیز شامگاه یکشنبه ۱۸ دی در اعتراض به این حکم در مقابل زندان رجایی‌شهر شکل گرفت؛ قوه قضائیه جمهوری اسلامی اعلام کرد اجرای حکم محمد قبادلو و محمد بروغنی در دستور کار نبوده است. قوه قضائیه تجمع یکشنبه را «فضاسازی» و اجرای اعدام دو معترض جوان را «شایعه» خواند و گفت: «این ادعاها در حالی مطرح می‌شود که اساساً اجرای احکام این محکومان در این مقطع زمانی به دلیل پایان نیافتن تشریفات قانونی در دستور کار نبوده و انتشار خبر مورد اشاره صرفاً یک عملیات فریب علیه خانواده محکومان بوده است.» با این حال فعالان حقوق بشر همچنان نسبت به اعدام محمد بروغنی و محمد علی قبادلو هشدار می‌دهند و می‌گویند هر لحظه ممکن است آن‌ها را اعدام کنند.

امام جمعه اصفهان گفت عرق‌فروشی ممنوع است، بی‌حجابی نیز

امام جمعه اصفهان گفت: «در کشوری که به عرق‌فروش، اجازه عرق فروشی و به قمار باز اجازه قماربازی داده نمی‌شود، به زنانی که بی‌حجابی می‌خواهند هم اجازه داده نخواهد شد، هر طور که دلشان می‌خواهد، بیرون بیاید.» حجت‌الاسلام محمد تقی رهبر، امام جمعه اصفهان اما در همان حال با توجه به مقاومت و مبارزه زنان ایرانی با حجاب اجباری و از واهمه بالا گرفتن اعتراضات یادآوری کرد: «خیلی از خانم‌های بی‌حجاب در خیابان از جلوی من رد می‌شوند. این وظیفه من نیست که به آن‌ها تذکر بدهم. اگر می‌خواهیم تذکرات اثر داشته باشد، باید توسط پدر و مادران داده شود. یعنی اگر هر کسی به خودش اجازه امر و نهی داد، دیگر سنگ روی سنگ بند نخواهد شد.» علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی شنبه گذشته در سخنانی گفته بود: «این خانمی را که حالا فرض کنید یک مقداری موهایش بیرون است یا به تعبیر رایج بدحجاب است که حالا باید گفت ضعیف‌الحجاب؛ حجابش ضعیف است.» خامنه‌ای اما در همان حال یادآوری کرده بود: «حجاب یک ضرورت شریعتی است؛ شریعت است؛ ضرورت شرعی است؛ یعنی هیچ تردیدی در وجوب حجاب وجود ندارد؛ این را همه باید بدانند. این که حالا خدشه کنند، شبهه کنند که آیا حجاب هست، لازم است، ضروری است، نه، جای خدشه و شبهه ندارد؛ یک واجب شرعی است که باید رعایت بشود.»

رئیس ستادکل نیروهای مسلح گفت که در تدارک مجهزتر کردن نیروهای سرکوب هستند

سرلشکر پاسدار محمد باقری، رئیس ستادکل نیروهای مسلح اعلام کرد که حاکمیت در پی تجهیز بیشتر نیروهای امنیتی است. باقری گفت: «همه ارتقاهای لازم برای فرماندهی انتظامی کشور در حال پیش‌بینی‌ شدن است. ارتقاهای مذکور شامل تجهیز این نهاد به فناوری‌های روز، تجهیزات امنیتی و تجهیزات و سامانه‌هایی خواهد بود که باید به مردم "خدمت‌رسانی" کنند.» باقری افزود: «قرار است انجام ارتقاها در فرماندهی انتظامی کشور در دوره پنج ساله آینده انجام شود که آغاز آن از سال ۱۴۰۲ است.» از بودجه تخصیص یافته به تجهیز نیروهای سرکوگر اطلاعی در دست نیست. محمدرضا میرتاج‌الدینی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی صبح سه‌شنبه ۲۰ دی در گفت‌وگو با خبرگزاری امنیتی تسنیم اعلام کرد بحث درباره لایحه بودجه غیرعلنی شده است.

بحث بودجه در مجلس غیرعلنی شد

محمدرضا میرتاج‌الدینی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری امنیتی تسنیم اعلام کرد بحث درباره لایحه بودجه غیرعلنی شده است. میرتاج‌الدینی با اشاره به جلسه غیرعلنی صبح سه‌شنبه ۲۰ دی گفت: «صبح امروز قبل از برگزاری جلسه علنی مجلس چند دقیقه جلسه غیرعلنی برگزار شد. در این جلسه درباره سرنوشت لایحه بودجه ۱۴۰۲ و برنامه هفتم توسعه بحث و بررسی شد، همچنین قرار است مجدداً فردا یک جلسه چنددقیقه‌ای برگزار شود تا نمایندگان مجلس نظرات خود را ارائه دهند.» عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در ادامه این مصاحبه افزود: «در این جلسه قرار شد که لایحه بودجه طبق آئین‌نامه قبلی به‌صورت یکجا بررسی شود. از این‌رو با توجه به این که احکام بودجه توسط دولت به مجلس ارسال شده بود اکنون منتظر جداول بودجه هستیم تا دولت به مجلس ارسال کند.» همزمان خبرگزاری امنیتی فارس، نزدیک به سپاه پاسداران اعلام کرد در لایحه بودجه ۱۴۰۲ پیش‌بینی‌ شده که سال آینده روزانه به طور متوسط یک میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه نفت و معادل آن گاز صادر شود. بر همین اساس در لایحه بودجه ۱۴۰۲ قیمت نفت برای سال آینده به طور میانگین ۸۵ دلار برای هر بشکه پیش‌بینی شده است و نرخ محاسباتی دلار‌ حاصل از صادرات نفت برای بودجه، ۲۳ هزار تومان در نظر گرفته شده است.

محمد رسول‌اف با سپردن وثیقه به مرخصی درمانی آمد

محمد رسول‌اف، سینماگر شناخته‌شده، شامگاه دوشنبه ۱۹ دی، پس از شش ماه حبس در زندان اوین به مدت دو هفته برای ادامه درمان با سپردن وثیقه به مرخصی آمد. مدت مرخصی او را ۱۴ روز تعیین کرده‌اند. خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) نوشته است که مرخصی درمانی این فیلمساز با تلاش خانه سینما و در پی «توقف اجرای حکم» امکان‌پذیر شده است. در پی ریزش ساختمان متروپل در آبادان که با اعتراضات گسترده مردمی به بی‌کفایتی مسئولان توأم بود، بیش از صد نفر از سینماگران ایرانی ۸ خرداد سال جاری با انتشار بیانیه‌ای از نظامیانی که «تبدیل به عامل سرکوب مردم شده‌اند»، خواسته بودند که سلاح‌هایشان را زمین بگذارند و «به آغوش ملت بازگردند.» رسول‌اف دو روز بعد از انتشار بیانیه تفنگ‌ات را زمین بگذار با انتشار متنی در اینستاگرام از فشار شدید نهادهای امنیتی بر سینماگران امضاکننده این بیانیه خبر داده بود. سرانجام شامگاه جمعه ۱۷ تیر محمد رسول‌اف و مصطفی آل احمد از امضاکنندگان بیانیه اعتراضی «تفنگت را زمین بگذار» بازداشت شدند. ایرنا این دو فیلم‌ساز را به «ارتباط با ضدانقلاب» و «التهاب‌آفرینی و برهم زدن امنیت روانی جامعه» در جریان ریزش متروپل آبادان متهم کرده بود. آخرین اثر پخش شده از محمد رسول‌اف، مستند «جنایت عمدی» است که پس از قتل بکتاش آبتین، شاعر، فیلمساز و عضو کانون نویسنگان ایران ساخته شد. روزنامه شرق گزارش داده بود بیش از یکصد تن از هنرمندان سینما و تئاتر و موسیقی در جریان جنبش «زن، زندگی، آزادی» بازداشت یا ممنوع‌الخروج شده‌اند. شمار ممنوع‌الکارها معلوم نیست. برخی از سینماگران با سپردن وثیقه‌های سنگین آزاد شده‌اند و برخی هنوز زندانی‌اند.