ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

وزارت خارجه ایران وجود نوار صوتی منتسب به ظریف درباره احتمال عمدی بودن انهدام هواپیمای اوکراینی را تکذیب کرد

شبکه «سی بی اس» کانادا گزارش داده است در یک فایل صوتی که به صورت مخفی ضبط شده و به دست مقامات امنیتی کانادایی رسیده، صدایی که احتمال می‌رود صدای محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران باشد، ادعا می‌کند سرنگونی پرواز ۷۵۲ خطوط هواپیمایی اوکراین توسط سپاه ممکن است عمدی بوده باشد. سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران چهارشنبه ۲۲ بهمن گفت گزارش «سی بی اس» بی‌اعتبار است. سخنگوی وزارت امور خارجه اما راه گزیری هم باقی گذاشت: «البته همگان می‌دانند که دکتر ظریف در دیدارها و تماس‌های رسمی در روزها و هفته‌های بعد از فاجعه سرنگونی هواپیمای اوکراینی، از جمله در تماس و دیدار با وزیر خارجه کانادا، ضرورت بررسی کلیه احتمالات ممکن پیرامون دلایل و شرایط وقوع این فاجعه را مورد تاکید قرار داده است که احتمال مداخلات الکترونیکی خارجی و یا حضور عناصر نفوذی هم می‌توانست جزء چنین احتمالاتی باشد. این دیدگاه منحصر به ایشان نبوده و مراجع امنیتی کشور همه این احتمالات را بررسی کردند و نهایتا به اشتباه فاجعه‌بار انسانی به عنوان مسبب این فاجعه رسیدند که بر این اساس مراحل دادرسی پرونده در مراجع صالح قضایی نیروهای مسلح در جریان است.» سپاه پاسداران بامداد ۱۸ دی ۹۸ یک فروند هواپیمای مسافربری اوکراینی به شماره پرواز پی‌اس ۷۵۲ را با شلیک دست‌کم دو فروند موشک منهدم کرد. تمام ۱۷۶ سرنشین این هواپیما جان باختند. سپاه پاسداران بعد از چند روز پنهانکاری تایید کرد که هواپیما با موشک‌های سپاه ساقط شده، اما علت آن را «خطای انسانی» اعلام کرد.

گروه‌های فلسطینی بر سر روند برگزاری انتخابات به توافق رسیدند

جناح‌های رقیب فلسطینی در بیانیه مشترکی اعلام کردند انتخابات فلسطین که برای امسال برنامه‌ریزی شده بود طبق برنامه قبلی پیش می‌رود و نتایج آن محترم شمرده خواهد شد. ۱۵ سال است که هیچ انتخاباتی در غزه، کرانه باختری و شرق بیت‌المقدس (اورشلیم) برگزار نشده است. الفتح به ریاست محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین و جنبش اسلامی حماس که مخالف هرگونه مذاکره با اسرائیل است، به‌عنوان دو جناح مسلط در میان فلسطینی‌ها توافق کرده بودند که روز دوشنبه ۸ فوریه / ۲۰ بهمن در قاهره دیدار و درباره چگونگی برگزاری انتخابات مذاکره کنند. براین اساس انتخابات پارلمانی در روز ۲۲ مه (یکم خرداد ۱۴۰۰) و انتخابات ریاست جمهوری در ۳۱ ژوئیه (۹ مرداد ۱۴۰۰) برگزار خواهند شد. این دو گروه و ۱۲ گروه دیگر فلسطینی در بیانیه‌ای متعهد شدند «تقویم انتخاباتی را دنبال کنند» و «به نتایج احترام بگذارند و آن‌ها را بپذیرند». با این حال در مورد برگزاری این انتخابات بدبینی‌های عمومی وجود دارد. برای بسیاری از فلسطینی‌ها، محمود عباس تلاش می‌کند تا با این ابتکار به دولت جدید جو بایدن در آمریکا ضمانت اقدامات دموکراتیک بدهد. این در حالی است که روابط فلسطین و آمریکا در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ در آمریکا بسیار پرتنش بود.

احمد خاتمی: بعضی‌ها زمزمه‌های شیطانی دارند که ما در انتخابات شرکت نمی‌کنیم

احمد خاتمی، عضو هیات رئیسه مجلس خبرگان و امام جمعه موقت تهران چهارشنبه ۲۲ بهمن در مراسم سالگرد انقلاب در شهر بوشهر به موضوع انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ اشاره کرد و گفت: «بعضی‌ها زمزمه‌های شیطانی دارند که ما شرکت نمی‌کنیم و برخی هم تحلیل نادرست دارند که حضور زیر ۵۰ درصد خواهد بود.» او مدعی شد که مردم در انتخابات حاضر خواهند شد و «قطعاً حضور بالای ۵۰ درصد» خواهند داشت. احمد خاتمی انتخابات ریاست جمهوری آینده را «بسیار مهم» خواند و خطاب به مردم افزود: «شما هر انتخابی را کنید همان را درو خواهید کرد و جای گله‌مندی نخواهد بود.» او تأکید کرد که «هر رأی که به صندوق انداخته می‌شود یک آری مجدد به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است». انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ در ایران برگزار خواهد شد. از هم‌اکنون نشانه‌هایی وجود دارد مبنی بر آن‌که نرخ مشارکت در این انتخابات حتی از انتخابات مجلس یازدهم، آخرین انتخابات برگزارشده در ایران هم کمتر است. در انتخابات مجلس یازدهم میزان مشارکت در کل کشور ۴۲,۵۷ درصد و در استان تهران ۲۶,۲۴ درصد اعلام شد. پیش از این، حسام الدین آشنا، مشاور رسانه‌ای حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران گفته بود با فقط ۲۰ درصد مشارکت انتخاب رئیس جمهوری آینده قانونی است. عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور نیز با اشاره به میزان مشارکت پایین مردم در انتخابات اخیر مجلس گفته بود: «بابت میزان مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ دغدغه داریم.»

سخنگوی ستاد ملی مقابله کرونا: تمام کشور تا آبان ماه ۱۴۰۰ واکسینه می‌شود

علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در گفت‌وگو با شبکه خبر سیمای جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد که تمام کشور تا پایان آبان ۱۴۰۰ در برابر ویروس کرونا واکسینه می‌شوند. رئیسی گفت: «با ورود محموله دوم واکسن‌های کرونا به کشور هفته آینده بر اساس اولویت‌بندی ها، واکسیناسیون ادامه خواهد یافت. بر اساس سند ملی اگر بتوانیم تا پایان امسال حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر را واکسینه کنیم، امید است بتوانیم تا پایان سال گروه هدفمان را مورد تزریق واکسن قرار دهیم. قول می‌دهیم که در سال ۱۴۰۰ تمام اهداف واکسیناسیون ما محقق خواهد شد.» رئیسی افزود: «برای ایمنی جمعی باید حدود ۶۰ الی ۷۵ درصد از افراد جامعه واکسینه شوند و برای این منظور، حدود ۴۵ یا ۴۶ میلیون نفر باید مورد تزریق قرار گیرند. امیدواریم تا آبان ۱۴۰۰ همه کشور را واکسینه کنیم.» پیام طبرسی، عضو ستاد ملی مقابله با کرونا در مصاحبه دیگری گفت: قطع زنجیره کرونا در کشور زمانی اتفاق می‌افتد که حدود ۴۵ تا ۵۰ میلیون نفر در ایران واکسینه شده باشند. طبرسی گفت: «برای این تعداد از جمعیت کشور حدود ۱۰۰ میلیون دوز واکسن نیاز است و این میزان واکسن را قطعاً نمی‌توان از خارج وارد کرد پس در این شرایط نیازمند ریل گذاری تولید داخل هستیم.»

کرونا تاکنون ۱۰۱ کودک در بیمارستان اکبر مشهد را قربانی کرده است

رییس بخش ICU کرونا در یکی از بیمارستان‌های خراسان رضوی از مرگ ۱۰۱ کودک در این بیمارستان از ابتدای شیوع کرونا در ایران تاکنون خبر داد. به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) دکتر غلامرضا خادمی گفت: «مرگ و میر کرونا در کودکان حدود سه درصد از کل بستری‌ها در خراسان رضوی بوده است. فوت در کودکان به دو علت اتفاق می‌افتد: اولین علت درگیری‌های قلبی و عروقی و علت دوم فوت کودکان، بیماری زمینه‌ای است». دانشیار دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه بیش از ۶۰ درصد انتقال ویروس به متخصصان اطفال دانشگاه علوم پزشکی از طریق ارتباط با کودکان است، گفت: «عموما بیشترین مرگ در کودکان به دلیل درگیری قلبی، ریوی، کبدی و بیماری‌های متوالی است». خادمی در ادامه این سخنان گفت: «در پیک اول، بیشتر کودکان پنج تا ۱۰ سال مبتلا به کووید ۱۹ شدند که در همه دنیا هم به این صورت بوده است و در اواخر آبان ماه که پیک مرگ و میر بوده است، کودکان شیرخواره مبتلا به کرونای تنفسی می‌شدند».

مدیر کل دفتر امور حقوقی بیمه مرکزی: یک‌سوم از تصادفات رانندگی کشور ساختگی هستند

سیدجواد میرقاسمی، مدیر کل امور حقوقی بیمه مرکزی در مصاحبه با باشگاه خبرنگاران جوان اعلام کرد به سبب اقتصاد بیمار، طی چند سال اخیر تصادف‌های ساختگی روز به روز در حال افزایش است تا آن حد که اکنون ۳۰ درصد تصادفات کشور ساختگی است. میرقاسمی در ادامه این مصاحبه چند مثال آورد: «در بحث بیمه عمر، با فردی مواجه شدیم که به طور ساختگی مراسم فوت برای خود برگزار کرد و جنازه سوخته اتباع بیگانه را به جای خود قرار داد تا بیمه عمر دریافت کند. بعد از ۱۰ سال متوجه شدیم این فرد زنده است». مدیر کل امور حقوقی بیمه مرکزی در ادامه افزود: «چند سال پیش هم باندی در شهر قم پیدا کردیم که در میان آن‌ها تعدادی پزشک و پرستار بود. این گروه شبکه‌ای فعالیت می‌کرد». میرقاسمی گفت: «چند وقت پیش هم با مورد عجیبی برخورد کردیم: فردی در یکی از محله‌های شهریار پای خود را با چوب و آهن شکست تا خسارت دریافت کند». دو هفته قبل فرزانه مهدی‌زاده، سرپرست دفتر امور معاینات بالینی سازمان پزشکی قانونی اعلام کرد در ۹ ماهی که از سال ۹۹ می‌گذرد ۱۰ هزار و ۲۳۱ مورد خودزنی در تصادفات ساختگی برای اخذ دیه مشاهده و به مراجع قضایی معرفی شده‌ است.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی وزارت علوم خواهان تشکیل «قوه انتظام‌بخش» برای مقابله با گرایش دانشجویان به تقلب شد

محمدرضا آهنچیان، مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری درباره معضل پایان‌نامه‌فروشی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: «نمی‌توان از چیزی که مشتری داشته باشد مثل پایان‌نامه‌فروشی، مقاله‌نویسی، همیار تقلب و... جلوگیری کرد.» آهنچیان در ادامه این گفت‌وگو مسئولیت را متوجه دانشجویان کرد: «وقتی گفته می‌شود که سوالات درز نکند اما دانشجو حاضر است به هر قیمتی سوال را بخرد مشخص است که سوالات به انواع مختلفی به دست دانشجو می‌رسد. این لو رفتن سوالات در امتحانات نهایی مدارس، آزمون‌های دانشگاه‌ها و در برهه‌ای حتی در سوالات کنکور نیز رخ داد.» مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی وزارت علوم تلویحاً خواهان تشکیل یک قوه انتظام‌بخش برای مقابله با گرایش دانشجوبان به تقلب شد: «وزارت علوم به دلیل اینکه قوه انتظام‌بخش ندارد برای جلوگیری از تقلب ها از سایر مراجع کمک خواسته و آن مراجع هم اقداماتی را انجام داده‌اند که منجر به بازداشت افراد زیادی شده است. البته تعداد این جاعلان و متقلبان فزاینده است، زیرا برخی از دانشجویان همواره متقاضی هستند.»