ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ایران طی ۱۵ روز ۲۰ هزار افغانستانی را اخراج کرد

جمهوری اسلامی ایران در ماه‌های گذشته هزاران مهاجر افغان را از این کشور اخراج کرده است. همزمان با گسترده‌تر شدن نفرت‌پراکنی علیه مهاجران افغانستانی در ایران، دولت جمهوری اسلامی ایران شمار بیشتری از آنها را به افغانستان باز می‌گرداند. در ادامه روند اخراج مهاجران افغانستانی از ایران، مجید شجاع، فرمانده مرزبانی خراسان رضوی گفته که در ۱۵ روز اول بهمن سال جاری با «تلاش شبانه‌روزی مرزبانان این استان در هنگ مرزی تایباد ۲۰ هزار نفر از اتباع کشور افغانستان دستگیر و از طریق مرز دوغارون طرد شدند». این مقام نظامی هم‌چنین اخراج پناهجویان افغانستانی را در راستای برخورد با «حضور غیرقانونی اتباع کشورهای خارجی در خاک جمهوری اسلامی ایران»، دانسته و گفته که «مرزبانان و پلیس در داخل کشور با شناسایی افراد غیرمجاز حاضر برخورد قانونی کردند.» ایران از آغاز سال ۱۴۰۲ محدودیت‌های سخت‌گیرانه‌ای علیه افغانستانی‌ها اعمال کرده است. اقامت و اشتغال آنها در ۱۶ استان به صورت رسمی ممنوع شده است. از تابستان ۱۴۰۰ که طالبان بار دیگر بر تمامی افغانستان سلطه یافت، شمار گریخته‌گان از این کشور افزایش چشمگیری یافت. جمهوری اسلامی ایران اما از همان آغاز اعلام کرد آواره‌گان را در اردوگاه‌های مرزی تعیین شده اسکان می‌دهد و به سرعت به افغانستان باز می‌گرداند.

آرمیتا پاویر، دانشجوی زیست‌شناسی محبوس در زندان تبریز را به بیش از ۲۲ ماه حبس محکوم کردند

صدور احکام سنگین زندان و پرونده‌سازی دستگاه‌های امنیتی علیه دانشجویان در ایران کماکان ادامه دارد. آرمیتا پاویر، دانشجوی رشته زیست‌شناسی سلولی و مولکولی دانشگاه «شهید مدنی» محبوس در زندان تبریز با حکم دادگاه انقلاب آذرشهر به ۲۲ ماه و ۱۷ روز حبس محکوم شد. نیروهای امنیتی آرمیتا پاویر را ۳۰ شهریور ۱۴۰۱ بازداشت و به بند زنان زندان مرکزی تبریز منتقل کردند. آرمیتا پاویر از زمان بازداشت تاکنون در بند زنان زندان تبریز در حبس بوده و در این مدت با محدودیت و فشار روحی بسیاری مواجه شده است. این دانشجو با وجود رد اتهامات انتسابی بنا بر حکم دادگاه با عدم اظهار پشیمانی و رد عفو به اشد مجازات محکوم شده است. یکشنه ۱۲ آذر، آرمیتا پاویر به اتهام «تبلیغ علیه نظام» به دادگاه احضار شده بود. هم‌چنین این دانشجو از ۱۵ آبان سال جاری در اعتراض به فشار دستگاه‌های امنیتی دست به اعتصاب غذا زده بود و در پی وخامت حالش، به بیمارستان منتقل شده بود. پیش‌تر نیز آرمیتا پاویر در تماس با خانواده خود اعلام کرده بود که از طرف نهاد و دادستانی برای ابراز ندامت در مورد پرونده سال گذشته تحت فشار قرار دارد. نهاد‌های امنیتی در یک‌سال گذشته در پی «جنبش ژینا» در اقدام‌هایی سرکوبگرانه به دنبال انتقام‌گیری از دانشگاه‌ها و دانشجویان بوده‌اند و مسئولان انضباطی و آموزشی دانشگاه‌ها موجی از فشارها و صدور احکام اخراج، تعلیق، ممنوع‌الورودی و حتی بازداشت دانشجویان را به راه انداخته‌اند.

سازمان هواشناسی: بارش‌ در ایران نسبت به دوره بلندمدت ۴۷,۵ درصد کاهش یافته است

بر اساس داده‌ها و اطلاعات پهنه‌ای بارش‌ سازمان هواشناسی ایران از ابتدای سال آبی جاری تا ۱۹ بهمن بارش‌ها در کشور نسبت به دوره بلندمدت ۴۷,۵ درصد کاهش یافته است. بر پایه گزارش سازمان هواشناسی کشور، در مدت یاد شده مجموع بارش در ایران ۵۵ میلیمتر کاهش یافته است. این گزارش هم‌چنین نشان می‌دهد که بیشترین رشد منفی بارش‌ها با ۷۷,۷ درصد مربوط به استان هرمزگان بوده و پس از این استان، کرمان با رشد منفی ۷۵,۸ درصد، فارس با رشد منفی ۷۵,۱ درصد، سیستان و بلوچستان با رشد منفی ۶۶,۳ درصد، خراسان جنوبی با رشد منفی ۶۴,۲ درصد و بوشهر با کاهش ۶۲,۶ درصدی بارش‌ها قرار دارند. بر اساس گزارش هواشناسی، میزان کاهش بارش‌ها در استان یزد نیز در دوره اشاره شده ۶۱ درصد بوده و در استان‌های ساحلی دریای خزر یعنی گیلان و مازندران به ترتیب رشد منفی ۲۲,۵ درصدی و رشد منفی ۲,۶ درصدی ثبت شده است. در استان اردبیل بارش‌ها ۴ صدم درصد و در گلستان نیز ۳,۱ درصد رشد داشته است و بارش‌ها تنها دراین دو استان از ابتدای سال جاری افزایش یافته است. در ایران بر اساس اعلام مقام‌های مسئول تنش آبی شمار زیادی از شهرها را در بر گرفته است و دولت هم برای تأمین آب «بودجه کافی ندارد». هم‌چنین مدیریت آب در ایران در سال‌های اخیر با مشکلات بزرگی رو به رو بوده است. سدسازی‌های غیراصولی، انتقال آب، و استخراج بیش از حد از سفره‌های آب زیرزمینی در شرایطی که گرمایش هوا اقلیم سرتاسر سیاره را تهدید می‌کند، از جمله معضلات اساسی در ایران است.

شبکه حقوق بشر کردستان: نیروهای مرزبانی ایران پس از بازداشت دو کولبر، از فاصله چند متری به آنها تیراندازی کردند

در ادامه تیراندازی به سمت کولبران مرزی، بامداد روز جمعه ۲۰ بهمن ۱۴۰۲، دو کولبر اهل مهاباد به نام‌های یوسف و فرزاد در مناطق مرزی «هنگه‌ژال» بانه از سوی نیروهای مرزبانی ایران بازداشت و پس از نیم ساعت شکنجه، از فاصله چند متری با اسلحه ساچمه‌زن هدف تیراندازی قرار گرفته و زخمی شدند. شبکه حقوق بشر کردستان گزارش کرده که این سومین مورد از تیراندازی به کولبران در زمان بازداشت آنها توسط نیروهای مرزبانی است که در دو هفته گذشته در مناطق مرزی بانه روی داده است. بر پایه این گزارش، یکی از این کولبران به نام یوسف که از ناحیه پا مورد اصابت ده‌ها گلوله ساچمه‌ای قرار گرفته به بیمارستان صلاح‌الدین ایوبی شهر بانه منتقل شده است. همزمان کولبرنیوز نیز از زخمی شدن یک کولبر ۱۹ ساله اهل سقز به نام سوران رحیمی در تیراندازی مستقیم نیروهای هنگ مرزی در نوارمرزی هه‌نگه‌ژال بانه در روز چهارشنبه ۱۸ بهمن خبر داد. پیش از این نیز شبکه حقوق بشر کردستان گزارش کرده بود که ۱۰ بهمن، نیروهای مرزبانی در همین منطقه گروهی از کولبران را در کمین انداخته و پس از فرار کولبران، یکی از آنها به نام بهنام شریفیان، ۳۰ ساله، اهل سقز را بازداشت می‌کنند نیروهای مرزی پس از آن‌که این کولبر را مجبور می‌کنند کلیه بارهای رها شده کولبران را به پاسگاه مرزی منتقل کند، با ضربات قنداق سلاح وی را شکنجه کردند. در سال ۲۰۲۳ میلادی، بنا به مستندسازی‌های کولبرنیوز، ۲۹۹ کولبر در مسیرهای مرزی و بین جاده‌ای استان‌های آذربایجان غربی، کردستان و کرمانشاه با تیراندازی مستقیم نیروهای نظامی جمهوری اسلامی، رفتن روی مین، بهمن و سرمازدگی، و سقوط از کوه کشته و زخمی شدند. از این تعداد، ۲۶۱ مورد با تیراندازی مستقیم نیروهای نظامی کشته و یا زخمی شدند؛ در مجموع ۳۲ کولبر کشته و ۲۶۷ کولبر زخمی شدند.

سومين تیراندازی در حین خدمت اجباری سربازی در یک ماه اخیر؛ سه نفر در ساوجبلاغ کشته شدند

مرکز اطلاع‌رسانی فرمانده انتظامی البرز خبر داد که بامداد شنبه ۲۱ بهمن یک سرباز وظيفه در ساوجبلاغ در حال گشت‌زنی، با سلاحی که در اختیار داشت، ابتدا به سمت یکی از پرسنل یگان انتظامی و سپس به سمت یک شهروند تیراندازی کرد و آنها را به قتل رساند. سرباز وظیفه‌ که در اطلاعیه نامی از او برده نشد، سپس با خودروی آن شهروند متواری شد اما در حین فرار با شلیک نیروی انتظامی، خودرو واژگون و خود او نیز کشته شد. در اطلاعیه مرکز فرمانده انتظامی البرز گفته شده که دلیل تیراندازی در دست بررسی است. 
این سومین بار در ماه اخیر است که یک سرباز وظیفه در هنگام خدمت اجباری به سمت دیگران تیراندازی می‌کند. پنج‌شنبه ۱۲ بهمن نیز اداره اطلاع‌رسانی فرماندهی انتظامی شرق استان تهران اعلام کرد که «اشتباه سهوی و تیراندازی بی‌هدف» یک سرباز وظیفه کلانتری ۱۴ پاکدشت منطقه حصار امیر به مجروحیت منجر به فوت یکی از کارکنان کلانتری انجامید. سپس، سرباز وظیفه‌ای که اقدام به تیراندازی کرده بود به زندگی خود پایان داد. در اوایل ماه جاری نیز، پنج سرباز وظیفه در پادگان باغین کرمان در پی تیراندازی سرباز دیگر جان خود را از دست دادند. بارها در سربازخانه‌های جمهوری اسلامی، خودکشی سربازان یا حادثه به گلوله بستن هم‌خدمتی‌ها از سوی سرباز وظیفه‌ی جان‌به‌لب‌رسیده‌ی دیگر تکرار شده است. سربازان در طول دوران خدمت با سختی‌ها و مشکلات بسیاری دست‌وپنجه نرم می‌کنند از جمله امکانات محدود، برخوردهای غیر‌انسانی پرسنل کادری ارتش و سپاه با «سربازان صفر» و به کار گماشته‌شدن در اموری غیر‌مرتبط با توانایی‌هایشان. حوادث و سوانحی هم که در این دوره برای سربازها رخ می‌دهد اغلب قابل پیگیری نیستند و ساختار نیروهای مسلح در ایران هم اجازه پیگیری‌ را نمی‌دهد.