ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

#جاوید_رحمان خواستار آزادی زندانیان سیاسی در ایران به دلیل بحران شیوع ویروس #کرونا در زندان‌ها شد

#گزارشگر_ویژه #حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران خواستار آزادی زندانیان سیاسی به دلیل بحران شیوع ویروس #کرونا در زندان‌ها شد. به گزارش نشنال پست، #جاوید_رحمان روز سه‌شنبه ۱۰ مارس/ ۲۰ اسفند، در ژنو گفت از تهران خواسته تا همه زندانیان را به طور موقت آزاد کند. به گفته آقای رحمان در میانه بحران شیوع ویروس کرونا، ادامه نگهداشتن زندانیان سیاسی در زندان‌ها «مایه تأسف و نگران کننده» است. #ابراهیم_رئیسی، رئیس #قوه_قضاییه جمهوری اسلامی، روز دوشنبه ۹ اسفند/ ۱۹ مارس گفت که به حدود ۷۰ هزار زندانی مرخصی داده شده و به طور موقت آزاد شده‌اند تا به جلوگیری از شیوع #ویروس_کرونا کمک شود. به گفته مقامات دولتی، موارد متعدد تازه‌ای از ابتلای مردم به ویروس کرونا ثبت شده‌ است و ده‌ها نفر در سراسر کشور کشته شده‌اند. با وجود این شرایط، به گفته جاوید رحمان، قوه قضاییه مرخصی زندانیان را تنها برای محکومیت‌های کمتر از پنج سال در نظر گرفته است، در حالی که زندانیان سیاسی و سایر زندانیان روبه‌رو شده با مجازات‌های سنگین‌تر از جمله به دلیل شرکت در اعتراضات سراسری #آبان_۹۸، در #زندان مانده‌اند. رحمان در نشست خبری خود در ژنو گفت: «تعدادی از افراد دوتابعیتی یا غیرایرانی زندانی شدیدا در معرض خطر هستند و اگر تا به حال گرفتار ویروس کرونا نشده باشند، همچنان شرایط‌‌شان ترسناک و نگران‌کننده است.» گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران همچنین گفت: «این وضعیت برای من نگران کننده است و به همین دلیل به دولت جمهوری اسلامی ایران توصیه کرده‌ام همه زندانیان را موقتا آزاد کند.» برای نشنال پست روشن نشده است که منظور جاوید رحمان از همه زندانیان، تمامی زندانیان سیاسی است یا همه زندانیان حاضر در زندان‌ها.

#رضا_رحمانی وزیر صنعت‌، معدن و تجارت جمهوری اسلامی که به #کرونا مبتلا شده بود نجات یافت

علی‌اکبر رضایی مشاور وزیر صنعت‌، معدن و تجارت (صمت) اعلام کرد که #رضا_رحمانی وزیر صمت که به علت ابتلا به ویروس کرونا و عوارض ناشی از شیمیایی در بیمارستان بستری بود از بیمارستان ترخیص شده و در حال گذراندن دوره نقاهت در منزل است. به‌گفته رضایی، وزیر صمت چند روزی به دلیل وخامت حال در‌ ای‌سی‌یو بیمارستان بستری بود و تحت مراقبت‌های درمانی قرار گرفت که با بهبود حالش و از بیمارستان مرخص شد. از آغاز شیوع ویروس کرونا در ایران چند تن از مسئولان حکومتی نیز به این ویروس مبتلا شدند. در یکی از آخرین نمونه‌ها کانال تلگرامی سحام‌نیوز خبر داد که حسین محمدی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و از اعضای کلیدی و ارشد دفتر رهبر جمهوری اسلامی نیز به ویروس کرونا مبتلا شده است. تا کنون اسامی ۱۲ نفر از مسئولان حکومتی که در اثر کرونا جان خود را از دست داده‌اند منتشر شده است.

کرونا جان #کارگران_شهرداری و #راه‌آهن را تهدید می‌کند

کارگران شهرداری‌ها و #کارگران_راه‌آهن در روزهای اخیر به عدم تامین حداقل امکانات پیشگیری از #کرونا توسط کارفرما #اعتراض کرده‌اند. آن‌ها که اغلب #قرارداد_موقت دارند و با مشکل #دستمزد_معوقه نیز روبر هستند گفته‌اند توان پرداخت هزینه خرید دستکش و ماسک را ندارند. کارگران راه‌آهن تصمیم گرفته‌اند در صورت بی‌پاسخ گذاشتن خواست‌هایشان از سوی کارفرما #اعتصاب کنند. شهرداری یاسوج اقدامات پیشگیرانه‌ای برای شیوع ویروس در شهر انجام داده و از جمله جمعه بازار این شهر را تعطیل کرده اما برای کارگران اقدامی صورت نداده است. یک کارگر این شهرداری گفته است سه ماه است حقوق نگرفته و در حالی که با مشکلات معیشتی روبروست و توان تهیه لباس و خوراک برای فرزندانش را ندارد، برای حفظ جان خود و سلامت خانواده‌اش با هزینه شخصی دستکش و ماسک تهیه کرده است. در روزهای گذشته کارگران شهرهای دیگر ایران از جمله تهران نیز به عدم تامین حداقل امکانات پیشگیری از کرونا توسط شهرداری و پیمانکاران اعتراض کرده بودند. کارگران راه‌آهن نیز که در روزهای گذشته خبر اعتصاب آن‌ها به علت تعویق مزدها در رسانه‌های اجتماعی منتشر شده بود، به نبود امکانات پیشگیری از ابتلا به کرونا اعتراض کرده‌اند. جمعی از کارگران راهدار در کانال تلگرامی کارگران راه‌آهن نوشته‌اند که در کانکس در هرشیفت سه نفر حضور دارند و هیچ گونه مواد ضدعفونی و حتی دستکش پلاستیکی در اختیار ندارند. کارگران شرکت‌های پیمانکاری تراورس، سی بی جی، و شرکت فلق نیز اعلام کرده‌اند روز ۲۲ اسفند در تهران، کرج، شمال آذربایجان، اصفهان، قم، اراک و مشهد دست به اعتصاب خواهند زد.

بانک مرکزی برای جلوگیری از شیوع #کرونا، پرداخت و دریافت پول و چک در شعب بانکی را تااطلاع ثانوی ممنوع اعلام کرد

بانک مرکزی برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونای جدید، پرداخت و دریافت پول در شعب بانکی را تااطلاع ثانوی ممنوع کرده است. طبق بخشنامه بانک مرکزی که سه‌شنبه ۲۰ اسفند صادر شده است، دریافت و پرداخت هرگونه وجه نقد اعم از اسکناس، ایران چک و مسکوک ممنوع خواهد بود. در این بخشنامه همچنین آمده است: در روزهای پایانی سال اسکناس نو توزیع نمی‌شود و دستگاه‌های خودپرداز نیز تنها به صورت محدود برای انجام خدمات الکترونیک در دسترس خواهند بود. بانک مرکزی بانک‌ها را به ضدعفونی کردن دستگاه‌های خودپرداز و همچنین اطلاع‌رسانی درباره «مخاطرات ناشی از مبادله وجوه نقد در احتمال ابتلا به بیماری کووید ۱۹» موظف کرده است.

راه‌های ورود و خروج ایران قفل شده و مسافران ایرانی در فرودگاه‌های بین‌المللی سرگردان شده‌اند

عراق، ترکیه، جمهوری آذربایجان، ارمنستان، ترکمنستان، افغانستان، پاکستان، عمان، امارات و کویت مرزهای مشترک با ایران را مسدود کرده‌اند و برنامه پروازی شرکت‌های خارجی به ایران نیز تعلیق شده است. شرکت‌های هواپیمایی داخلی هم اجازه پرواز به سایر کشورها را ندارند. شهروندان ایرانی که قبل از شیوع کرونا به خارج از ایران سفر کرده بودند و حالا قصد بازگشت دارند در فرودگاه‌های بین‌المللی سرگردان شده‌اند. پول و مهلت ویزای آن‌ها هم رو به اتمام است. حرمت‌الله رفیعی، رییس هیات‌ مدیره انجمان صنفی دفاتر خدمات مسافرتی و هوایی ایران سه‌شنبه ۲۰ اسفند در مصاحبه با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گفت: «تقریباً همه راه‌های ورودی و خروجی کشور قفل شده است و پرواز بین‌المللی انجام نمی‌شود. پروازهای محدود هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران نیز به تازگی تعلیق شده و آخرین پرواز آن هفته آینده انجام می‌شود. فقط هواپیمایی قطر یک پرواز بین تهران و دوحه دارد که قیمت آن در این شرایط وحشتناک و ناجوانمردانه بالا است و جای خالی هم ندارد.»

عربستان، ایران را به اقدام غیرمسئولانه در شیوع کرونا متهم کرد

به گزارش خبرگزاری رسمی عربستان، پادشاهی سعودی ایران را به «اقدام غیر مسئولانه» در رفتار با شهروندان عربستانی متهم و اعلام کرد که جمهوری اسلامی ایران ورود و خروج شهروندان عربستان به خاک خودش و به خاک عربستان را با مهر نکردن گذرنامه‌ها، تسهیل کرده و به این ترتیب مسئولیت اشاعه کرونا در خاک عربستان مستقیما متوجه ایران است. عربستان سعودی ضمن توصیه به شهروندان خود مبنی بر عدم سفر به ایران، تهدید کرده است که چنانچه شهروندی از این امر تخطی کند، اقدامات شدیدی علیه او اتخاذ خواهد شد. سید عباس موسوی سخنگوی وزارت خارجه ایران در پاسخ گفته است عدم مهر زدن بر روی گذرنامه‌ها برای تمامی کشورها به جز آمریکا، بریتانیا و کانادا یکسان است و این کار به منظور سرعت در انجام سفر و جلوگیری از اشغال صفحات گذرنامه متقاضیان روادید صورت می‌گیرد. هیأت وزیران سعودی اعلام کرد تا سه‌شنبه ۱۰ مارس/ ۲۰ اسفند ابتلای قطعی ۲۰ نفر در این کشور به کویید ۱۹ ثابت شده، ۲۰۳۲ نفر در قرنطینه خانگی و ۴۶۸ تن دیگر در قرنطینه بیمارستانی قرار گرفته‌اند.

وزارت بهداشت: تعداد مبتلایان به کرونا در کشور به ۸۰۴۲ نفر رسید، ۲۹۱ نفر در اثر ابتلا به کووید ۱۹ جان خود را از دست دادند

وزارت بهداشت اعلام کرد که تعداد مبتلایان به کروناویروس جدید در ایران تا سه‌شنبه ۲۰ اسفند به ۸۰۴۲ نفر افزایش یافته است. همچنین مجموع قربانیان ویروس کرونا در کشور به ۲۹۱ نفر رسید. کیانوش جهانپور، رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت درباره آخرین وضعیت شیوع کرونا در ایران گفت: «از ظهر دیروز تا امروز و بر اساس نتایج آزمایشگاهی، ۸۸۱ مورد بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی شد و کل مبتلایان به این بیماری در کل کشور به ۸۰۴۲ نفر رسید. جهانپور گفت: «متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۵۴ نفر از مبتلایان به کووید ۱۹ جان خود را از دست دادند.» به گفته سخنگوی وزارت بهداشت استان تهران با ۲۱۱۴ مورد ابتلا در جایگاه نخست، استان قم با ۷۵۱ مورد ابتلا در جایگاه دوم و استان مازندران با ۸۸۶ مورد ابتلا در جایگاه سوم قرار دارد. آمار روزانه وزارت بهداشت بر اثر نتایج نتایج آزمایشگاهی (تست کرونا) از مبتلایان است. از بسیاری از مبتلایان که ممکن است حتی جان خود را هم از دست بدهند، تست کرونا انجام نمی‌شود، بلکه پزشکان بر اساس عکس‌برداری از ریه و تظاهرات بالینی، بیمار را به ظن ابتلا به کووید ۱۹ بستری می‌کنند.

تصمیم کارگران #مجتمع_فولاد_اهواز به #اعتصاب؛ مجتمع فولاد تا اطلاع ثانوی از سوی مدیران تعطیل اعلام شد

کارگران #مجتمع_فولاد_اهواز قصد داشتند در اعتراض به نبود امکانات پیشگیری از ابتلاء به کرونا #اعتصاب کنند، اما مدیران مجموعه این مجتمع را تا «اطلاع ثانوی» تعطیل کردند. در پی شیوع ویروس #کرونا، کارگران مجتمع فولاد اهواز بارها خواستار انجام اقدامات پیشگیرانه و تهیه ماسک و دستکش از سوی مدیریت این شرکت شدند، اما بی‌اعتنایی مدیریت سبب شد آن‌ها جلساتی برای سازماندهی یک اعتصاب برگزار کنند. مدیریت شرکت تصمیم کارگران به اعتصاب را به استانداری خوزستان اطلاع داد و شرکت را تا اطلاع ثانوی تعطیل اعلام کرد. بنا بر خبرهای منتشر شده در رسانه‌های اجتماعی، کارخانه از شیفت شب دوشنبه ۱۹ اسفند تعطیل شده و به کارگران وعده پرداخت حقوق در ایام بیکاری داده شده است. کارگران مجتمع فولاد اهواز در دو سال گذشته بارها در اعتراض به بلاتکلیفی کارخانه، تعویق مطالبات و عدم امنیت شغلی اعتراض و اعتصاب کرده‌اند. با شیوع ویروس کرونا، کارگران واحدهای بسیاری در مناطق مختلف ایران از جمله در گیلان و خوزستان به عدم اتخاذ تصمیمات لازم برای پیشگیری از ابتلای آن‌ها به بیماری اعتراض کرده‌اند.

عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی: اختلاف و جنگ قدرت میان #اصولگرایان، در مجلس یازدهم بالا خواهد گرفت

محمدصادق جوادی حصار، عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی، شکست اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس شورای اسلامی یازدهم را ناشی از مشارکت پایین مردم و تمرکز رسانه‌ها بر «بی‌عملی» اصلاح‌طلبان دانست و گفت: هر وقت مشارکت ۵۰ تا ۵۵ درصد به بالا بوده است، شانس پیروزی اصلاح‌طلبان بالای ۵۰ درصد بوده؛ این موضوع قبل از اتفاقات اخیر، امر تجربه شده‌ای بود اما یکی از ضربه‌هایی که به اصلاح‌طلبان خورد این بود که بخشی از رسانه‌های داخلی و همچنین رسانه‌های خارجی و جریان مخالف اصلاحات دست‌به‌دست یکدیگر دادند که هجمه ناشی از این اتفاقات اخیر را متوجه اصلاح‌طلبان کنند که چرا اصلاح طلبان کاری نکردند یا کاری نمی‌کنند. به نوشته خبرگزاری کار (ایلنا) جوادی حصار ریاست قالیباف بر مجلس بعدی را محتمل اما «ائتلافی» خواند و درباره آرایش سیاسی مجلس یازدهم گفت: «منازعه قدرت بین جریان‌های اصولگرا بالا خواهد گرفت. تنها وجه اشتراک اکثریت این مجلس اصولگرا بودن آنها است، وگرنه در میان اصولگراها اختلافات زیادی وجود دارد». به عقیده جوادی حصار دور آینده انتخابات ریاست جمهوری در سال ۱۴۰۰، متاثر از تصاحب کرسی‌های مجلس توسط اصول‌گرایان خواهد بود. جوادی حصار در این‌باره گفت: «گام اول مجلس یازدهم این است که شوراها را یک دست به اصولگراها بدهد؛ یعنی هیأت‌های اجرایی تأیید صلاحیت‌های مجلس در استان‌ها تا جایی که تیغشان ببرد عمدتا از نیروهای اصولگرای تند و افراطی تشکیل خواهد شد و سعی می‌کنند. کاندیداهای اصلاح‌طلبان در شوراهای شهر یا حضور کمتر داشته باشند یا به طور کل نباشند؛ تا بتوانند با به دست آوردن شوراها به ویژه در کلان‌شهر‌ها بستری را برای انتخابات آینده ریاست جمهوری و تکرار ریاست جمهوری ۱۴۰۰ فراهم کنند»

شمار قربانیان ناشی از #مسمومیت_الکلی در اهواز به ۳۶ نفر رسید

دکتر علی احسان‌پور سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: «تعداد جان‌باختگان ناشی از مسمومیت الکلی در اهواز به ۳۶ نفر رسید». به‌گفته او، مسمومیت الکلی در بین شماری از افراد در اهواز به دلیل مصرف الکل تقلبی رخ داده است و تا کنون ۲۷۰ نفر به بیمارستان‌های این شهر مراجعه کرده و تحت درمان قرار گرفته‌اند. علی بیرانوند معاون دادستان اهواز نیز در این‌باره گفت: «تا کنون هفت نفر در این زمینه شناسایی و بازداشت شده‌اند». مرگ بر اثر الکل تقلبی در حالی رخ می‌دهد که شایعه مؤثر بودن خوردن الکل برای درمان ویروس کرونا در روزهای اخیر منتشر شده بود. تا ظهر روز دوشنبه آمار رسمی مبتلایان به ویروس کرونا در خوزستان ۸۳ نفر ثبت شده که ۱۸ نفر از آن ها جان خود را از دست دادند.

دومین روز اعتراض به تعویق مطالبات از سوی #کارگران و #رانندگان_شرکت_واحد تهران

کارگران و رانندگان تعدادی از خطوط بی‌آرتی #شرکت_واحد_تهران که از دوشنبه ۱۹ اسفند با خواست پرداخت #حقوق_معوقه و عیدی و همچنین دریافت ماسک و دستکش و مواد ضدعفونی‌کننده، دست به اعتراض زده بودند، سه‌شنبه ۲۰ اسفند هم به اعتراض خود ادامه دادند. به گزارش #سندیکای_شرکت_واحد، امروز رانندگان و کارگران تعداد دیگری از خطوط بی‌آرتی با روشن کردن چراغ اتوبوس‌ها و تجمع در تعمیرگاه شرکت به معترضان پیوستند. در روزهای گذشته و پیش از این اقدام اعتراضی، سندیکای شرکت واحد خواستار پرداخت عیدی و حقوق کارکنان شده و به مدیریت شرکت واحد درباره احتمال اعتراض هشدار داده بود. اقدام اعتراضی کارگران و رانندگان دوشنبه از سامانه ۶ خطوط بی آرتی آغاز شد و به سامانه‌های خطوط چهار و هفت گسترش یافت. روز سه‌شنبه کارگران و رانندگان سامانه یک نیز به اقدام اعتراضی پیوستند. سندیکای شرکت واحد نوشته است امروز نمایندگان تشکل فرمایشی شورای اسلامی کار معترضان را تهدید کرده‌اند در صورت ادامه اعتراض اسامی آن‌ها را در اختیار مدیریت قرار می‌دهند.

#سخنگوی_دولت از احتمال موکول شدن #انتخابات_مرحله_دوم_مجلس شورای اسلامی به شهریورماه ۱۳۹۹ خبر داد

علی ربیعی سخنگوی دولت اعلام کرد که ممکن است انتخابات مرحله دوم مجلس شورای اسلامی در ۲۹ فروردین به شهریور ۱۳۹۹ موکول شود. ربیعی در این‌باره گفت: ‌«اگر تا روز ۲۹ فروردین شرایط کرونا در کشور به همین وضع باشد، با هماهنگی شورای نگهبان تاریخ برگزاری مرحله دوم انتخابات در حوزه‌های مشمول به تاریخ دیگری موکول خواهد شد. مثلا احتمال دارد به شهریور موکول شود». در انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی که ۲ اسفند جاری برگزار شد براساس آمار رسمی مشارکت تنها در ۱۰ استان بالای ۵۰ درصد اعلام شد. در تهران از هر چهار واجد شرایط رأی دادن، فقط یک نفر رأی داد.

استاندار یزد: به دلیل شیوع کرونا ظرفیت بیمارستان‌های یزد تکمیل شد

به گزارش خبرگزاری مهر محمدعلی طالبی، استاندار یزد سه‌شنبه ۲۰ اسفند اعلام کرد که به دلیل شیوع کروناویروس ظرفیت بیمارستان‌های یزد تکمیل شده، و از سایر اماکن به جای بیمارستان برای بستری کردن بیماران مبتلا به کووید ۱۹ استفاده می‌شود. به گفته استاندار در برخی از شهرستان‌های استان هم بیمارستان صحرایی دایر شده است. طالبی گفت: «متأسفانه شواهد میدانی حاکی از عدم توجه کافی مردم به ضرورت در خانه ماندن به عنوان بهترین راه پیش‌گیری از این بیماری است که از مردم درخواست می‌کنم به این موضوع توجه کنند زیرا ضریب موفقیت بسیاری از تصمیمات استان در محدودسازی برخی فعالیت‌ها به این رفتار آنها بستگی دارد.» استان یزد از هفته گذشته در قرنطینه است.

رئیس دادگستری قم از بازداشت یک پرستار به دلیل انتشار تعداد جانباختگان کرونا خبر داد

حجت الاسلام علی مظفری، رئیس کل دادگستری قم اعلام کرد در قم پرستاری که در شبکه‌های اجتماعی آمار کشته‌شدگان کرونا در قم را اعلام کرده بود بازداشت شد و بعد از سه روز تحمل زندان آزاد شده است. بر همین اساس فردی هم که فیلمی از غسالخانه قم منتشر کرده بود بازداشت شده. مظفری گفت: «آرامش روانی جامعه خط قرمز دستگاه قضایی است، با هر موضوعی که به آرامش روانی خدشه وارد کند به طور قطع و در کمترین زمان برخورد خواهیم کرد.» رئیس کل دادگستری قم گفت: «هر گونه آمار باید از طریق مبادی رسمی باشد و در انتشار هر گونه خبر، مصاحبه و گزارشی که نشر اکاذیب باشد و منجر به مخدوش شدن آرامش مردم باشد به صورت قانونی برخورد می‌شود.» آماری که وزارت بهداشت به طور روزانه اعلام می‌کند درباره کسانی است که ابتلای قطعی آن‌ها به کویید ۱۹ با کیت‌های تشخیص محرز شده. گزارش‌های پزشکان و پرستاران اما مبتنی بر تجربه‌های بالینی و مشاهده تظاهرات بیماری است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز: تعداد مبتلایان به کرونا در استان آذربایجان شرقی به ۱۴۶ نفر رسید، ۹۰ درصد از بیماران در خارج از خانه مبتلا شدند

محمدحسین صومی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز شامگاه دوشنبه ۱۹ اسفند در یک گفت‌و‌گوی خبری زنده تلویزیونی اعلام کرد که در استان آذربایجان شرقی تعداد مبتلایان به کووید ۱۹ به ۱۴۶ نفر رسید. رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز گفت ۶۰ درصد تمام امکانات علوم پزشکی و استان هزینه کنترل شیوع کرونا می‌شود. صومی یادآوری کرد: «کنترل ویروس کرونا هزینه سنگی بر نظام سلامت گذاشته است در حالی که بررسی‌ها نشان داده است که ۱۰ درصد مبتلایان از طریق ارتباط خانوادگی مبتلا شده‌اند و ۹۰ درصد از طریق ارتباط بیرون از خانه جمله حضور در بازار و تجمعات بوده است.» رئیس علوم پزشکی تبریز گفت: «تمام تلاش ما بر مقابله با تشدید ویروس است، از این‌رو بهترین راه همان پیشگیری است که بهترین پیشگیری هم رعایت نکات بهداشت و عدم تجمع و ماندن در خانه است.»

چین احتمال داد که تا تابستان آینده کرونا در سراسر جهان شیوع پیدا می‌کند

ژونگ نانشان، رئیس کمیسیون ویژه کمیته دولتی در امور بهداشت و درمان چین احتمال داد که کرونا ویروس حداقل تا ژوئن/ تیر سال جاری در سراسر جهان گسترش می‌یابد. این مقام دولت چین گفت: «بر اساس پیش‌بینی، همه‌گیری در سراسر جهان تا حداقل ژوئن گسترش خواهد یافت. تأکید بر مبارزه با کروناویروس در آینده ممکن است از صدور (بیماری از چین) به ورود آن تغییر یابد.» شهر ووهان با ۱۱ میلیون نفر جمعیت کانون شیوع کرونا در چین بود. این شهر از اوایل ژانویه/ دی در قرنطینه است. شی جین‌پینگ رئیس جمهوری خلق چین به طور اعلام نشده‌ای به این شهر سفر کرد. خبرگزاری شینهوا اعلام کرد رئیس جمهوری برای ارزیابی کار بهداشت و درمان در جهت متوقف کردن شیوع کرونا به ووهان سفر کرده است. سازمان جهانی بهداشت روز گذشته (دوشنبه) هشدار داد که «تهدید همه‌گیر شدن» ویروس کرونا بسیار واقعی است. با این حال اطمینان داد که این اولین اپیدمی در تاریخ است که ممکن است بتوان آن را مهار کرد.