ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بنیامین نتانیاهو به امارات متحده عربی می‌رود

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، فردا پنج‌شنبه ۱۱ مارس / ۲۱ اسفند برای نخستین دیدار رسمی از امارات متحده عربی به ابوظبی سفر خواهد کرد. دفتر نخست‌وزیری اسرائیل گفته است که نتانیاهو مهمان رسمی محمد بن زاید آل نهیان، ولیعهد امارات است و با او نیز دیدار خواهد کرد. پس از عادی‌سازی روابط اسرائیل و امارات این نخستین بار است که امارات میزبان رسمی نخست‌وزیر اسرائیل خواهد بود. امارات پس از مصر و اردن، سومین کشور عربی بود که با اسرائیل روابط کامل سیاسی برقرار کرد. پس از این کشور، بحرین و سودان نیز روابط خود را با اسرائیل برقرار کردند. گفته می‌شود که سفر نتانیاهو تنها چند ساعت طول خواهد کشید. سفر نتانیاهو به امارات ۱۰ روز پیش از انتخابات اسرائیل انجام می‌شود. این سفر تاکنون سه بار به دلیل محدودیت‌های دوران کرونا به تأخیر افتاده بود.

تعیین مزد ۱۴۰۰ به هفته آینده موکول شد

شورای عالی کار در نشستی که روز دوشنبه ۱۸ اسفند برگزار کرد، تعیین حداقل دستمزد ۱۴۰۰ را به هفته آینده موکول کرد. محمد شریعتمداری وزیر کار در گفت و گویی با خبرنگاران درباره تاخیر در تعیین دستمزد، گفت نباید تصور شود که این کار از سر تفنن است، بلکه دولت و کارفرمایان منتظر نرخ تورم در هفته‌های پایان سال هستند تا بر مبنای آن دستمزد را تعیین کنند. خبرگزاری دولتی کار ایران (ایلنا) چهارشنبه ۲۰ اسفند به نقل از نمایندگان تشکل غیر مستقل خانه کارگر که عضو شورای عالی کار هستند نوشت احتمال دارد شنبه ۲۳ اسفند آخرین نشست شورای عالی کار باشد و مزد ۱۴۰۰ تعیین شود. ایلنا در ارتباط با جلسه دوشنبه گذشته به نقل از خانه کارگری‌ها نوشته است «تا اینجای کار، خروجی جلسات منفی نبوده و توانسته‌ایم تا حدودی شرکای اجتماعی را با خود همراه کنیم». در حالی که چندین تشکل کارگری مستقل تاکید کرده‌اند دستمزد سال ۱۴۰۰ نباید از ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان کمتر باشد، کمیته مزد شورای عالی کار دوشنبه چهارم اسفند هزینه سبد معیشت خانوار را ۶ میلیون و ۸۹۵ هزار تومان تعیین کرد. روال کار شورای عالی کار در سال‌های اخیر چنین بوده که کمتر از ۵۰ درصد سبد معیشت تعیین شده توسط این کمیته را به عنوان حداقل دستمزد تصویب می‌کند.

مریم اکبری منفرد پس از ۱۲ سال حبس بدون یک روز مرخصی از زندان اوین به زندان سمنان تبعید شد

حسن جعفری، همسر مریم اکبری منفرد، زندانی سیاسی که از سال ۱۳۸۸ در حبس به ‌سر می‌برد اعلام کرده همسرش از زندان اوین در تهران به زندان سمنان منتقل شده است. تبعید این زندانی سیاسی در حالی‌ست که مقامات قضایی درباره دلایل این انتقال هیچ‌گونه توضیحی به خانواده‌ و همسرش نداده‌اند. مریم اکبری منفرد در یک روال غیر‌قانونی در ۱۲ سال گذشته بدون یک‌ روز مرخصی در حبس به ‌سر برده است. این فعال مدنی در جریان تظاهرات مردمی دی ‌ماه ۱۳۸۸ که با عنوان «عاشورای ۸۸» هم شناخته می‌شود، توسط مأموران امنیتی بازداشت شد و پنج ماه بعد در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست ابوالقاسم صلواتی، بابت اتهام «محاربه از طریق عضویت در سازمان مجاهدین خلق ایران» به ۱۵ سال حبس تعزیری محکوم شد. بر اساس گزارش‌های منتشر شده از سوی منابع حقوق بشری، اکبری منفرد ۹ ماه از دوران حبس خود را در سلول‌های انفرادی بازداشتگاه وزارت اطلاعات در زندان اوین موسوم به «بند ۲۰۹» گذرانده است. این زندانی سیاسی پنج سال پیش با انتشار نامه‌ای سرگشاده از زندان، خانواده‌های قربانیان اعدام‌های دهه ۶۰ را برای دادخواهی فراخواند و خودش هم شکواییه‌ای را تسلیم دستگاه قضایی جمهوری اسلامی کرد و در آن خواهان «تحقیق پیرامون موضوع اعدام غیرقانونی خواهر و برادر خود» شد. در ماه‌های گذشته برخی زندانیان سیاسی زن از زندان اوین به زندان شهرهای دیگر تبعید شده‌اند. مژگان کشاورز، سپیده فرهان، گلرخ ابراهیمی ایرایی و سکینه پروانه از جمله زندانیان سیاسی هستند که در طول ما‌ه‌های اخیر بدون ارائه توضیحی مشخص از طرف مسئولان زندان اوین به زندان‌های قرچک، قوچان و آمل منتقل شده‌اند.

آمار رسمی: در یک سال گذشته قیمت روغن ۶۸ تا ۱۳۹ درصد افزایش داشته است

تازه‌ترین گزارش مرکز آمار ایران از افزایش شدید قیمت روغن مایع و روغن جامد، کالاهای اساسی مورد نیاز مردم خبر می‌دهد. بر اساس این آمار رسمی، قیمت روغن مایع نسبت به دی‌ماه امسال ۶,۶ درصد و بهمن پارسال ۶۸,۱ درصد گران شده است و قیمت هر کیلو روغن جامد نسبت به دی ماه ۱۲,۴ درصد و در مقایسه با بهمن سال گذشته ۱۳۹,۳ درصد افزایش یافته است. هر روغن ۹۰۰ گرمی مایع از متوسط ۸۶۰۰ تومان در بهمن پارسال به متوسط ۱۴ هزار و ۴۰۰ تومان در بهمن سال جاری رسیده و حتی تا بیش از ۲۳ هزار و ۵۰۰ تومان نیز فروش رفته است. روغن جامد نیز هر کیلو از ۹۰۰۰ تومان در بهمن سال گذشته به متوسط ۲۱ هزار و ۷۰۰ تومان در بهمن امسال افزایش قیمت دارد. این کالا حتی تا مرز ۳۴ هزار تومان برای هر کیلو در ماه گذشته فروش رفته است. از نیمه دوم امسال بازار روغن مایع و جامد با مشکلاتی مواجه شد و گزارش‌هایی در رابطه با کیماب شدن این کالا در فروشگاه‌ها منتشر شد. با این حال رسانه‌های ایران می‌گویند هم واردات روغن بالا بوده و هم در حال حاضر بیش از ۳۶۵ هزار تن روغن خام و حدود ۲۹۰,۷ هزار تن دانه‌های روغنی در گمرک و بنادر وجود دارد.

ثبت‌نام نامزدهای انتخابات ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا در ایران آغاز شد

ثبت‌نام نامزدهای انتخابات ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا از صبح چهارشنبه ۲۰ اسفند در ایران آغاز شد. نامزدهای شرکت در انتخابات شوراها به مدت هفت روز تا ساعت ۱۸ سه‌شنبه ۲۶ اسفند برای ثبت‌نام فرصت دارند. ثبت‌نام از نامزدها هم به صورت اینترنتی و هم به صورت حضوری ممکن است. آغاز فرآیند انتخابات شوراها در حالی کلید می‌خورد که اصلاح قانون انتخابات شوراهای اسلامی (همزمان با طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست‌ جمهوری) در مجلس یازدهم طرح شده است. از مواد اصلاحی این طرح برگزاری آزمون از نامزدها و افزودن اطلاعات سپاه پاسداران به مراجع اخذ صلاحیت و نیز گستراندن چتر نظارت استصوابی شورای نگهبان بر این انتخابات است. هرچند نمایندگان مجلس یازدهم کلیت طرح را تصویب کرده‌اند، این طرح برای بررسی بیشتر به کمیسیون شوراها بازگشته و تصویب نهایی نشده است تا اجرا شود. محمد صالح جوکار، رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس دوشنبه ۱۸ اسفند از بازگشت طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست‌ جمهوری به صحن علنی و بررسی بیشتر طرح اصلاح انتخابات شوراها خبر داد و گفت: «با ارجاع این طرح اگر پروسه تایید از سوی نگهبان با تاخیر نباشد امیدواریم که این طرح برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ اجرایی شود. اما در مورد طرح مربوط به انتخابات شوراها این موضوع هنوز در کمیسیون جمع‌بندی نشده است و کارگروه‌ها در حال بررسی آن هستند.»

حداد عادل به حکم روحانی در ریاست فرهنگستان ابقا شد

چهارشنبه ۲۰ اسفند فرهنگستان زبان و ادب فارسی با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد: «بنا بر پیشنهاد شورای فرهنگستان و با استناد به ماده ۱۰ اساسنامه فرهنگستان زبان و ادب فارسی، که به‌موجب آن رئیس فرهنگستان از میان اعضای فرهنگستان، به پیشنهاد رئیس‌جمهوری و تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی و با حکم ایشان برای یک دوره چهارساله انتخاب می‌شود، غلامعلی حداد عادل به این سمت برگزیده شد.» بر این اساس حسن روحانی، رئیس‌جمهوری اسلامی حداد عادل را برای یک دوره چهار ساله دیگر به ریاست فرهنگستان زبان و ادب فارسی منصوب کرد. روحانی از حداد عادل خواست به وظایفش در فرهنگستان با «رعایت اصول قانون‌مداری، اعتدال‌گرایی و منشور اخلاقی دولت تدبیر و امید» عمل کند.

واعظی: پیشنهاد روسیه برای بازگشت به برجام با ما هماهنگ نشده است

محمود واعظی، سخنگوی دولت صبح چهارشنبه ۱۰ مارس/۲۰ اسفند در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران درباره پیشنهاد اخیر سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه درباره برداشته شدن گام‌های هماهنگ و‌ همزمان از سوی ایران و آمریکا در برجام گفت: «پیشنهادهایی که ارایه می‌شود به این معنا نیست که با ما هماهنگ شده است. این پیشنهادها در جهت هموار کردن راه است. قطعا اگر پیشنهادی نهایی شود اطلاع‌رسانی خواهد شد.» سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه بعد از ظهر سه‌شنبه ۹ مارس/ ۱۹ اسفند در یک نشست خبری مشترک با عبدالله بن‌زائد آل نهیان، همتای اماراتی خود در ابوظبی راهکار حل بن‌بست توافق هسته‌ای ایران را برداشتن گام‌های همزمان از سوی واشنگتن و تهران عنوان کرد. لاوروف گفت: «برای حل این چالش فوری، به‌نظر ما ممکن است که گام‌های همزمان و مرحله به مرحله‌ای را تدوین کرد و آمریکا و ایران آنها را اجرا کنند، زیرا اگر بخواهیم به این بحث که چه کسی اول به تعهداتش بازگردد ادامه دهیم، مذاکرات شاید تا همیشه طول بکشد.» حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی در جلسه هیأت دولت گفت: «برای اجرای کل تعهدات با کل تعهدات آماده‌ایم؛ برای اجرای جزء با جزء هم آماده‌ایم.»

لاوروف در سفر به امارات از بازگشت آمریکا به برجام استقبال کرد و خواهان گام‌های همزمان و ایران و آمریکا شد

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه بعد از ظهر سه‌شنبه ۹ مارس/ ۱۹ اسفند در یک نشست خبری مشترک با عبدالله بن‌زائد آل نهیان، همتای اماراتی خود در ابوظبی راهکار حل بن‌بست توافق هسته‌ای ایران را برداشتن گام‌های همزمان از سوی واشنگتن و تهران عنوان کرد. لاوروف گفت: «برای حل این چالش فوری، به‌نظر ما ممکن است که گام‌های همزمان و مرحله به مرحله‌ای را تدوین کرد و آمریکا و ایران آنها را اجرا کنند، زیرا اگر بخواهیم به این بحث که چه کسی اول به تعهداتش بازگردد ادامه دهیم، مذاکرات شاید تا همیشه طول بکشد.» وزیر خارجه روسیه با استقبال از ابراز تمایل دولت بایدن برای بازگشت به برجام افزود: «البته این تصمیم هنوز به اجرا درنیامده زیرا تا جایی که می‌دانم، فرایندی در دست بررسی است که چگونه آن را انجام دهند». شامگاه گذشته ۱۴۰ تن از اعضای مجلس نمایندگان آمریکا از دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات در نامه‌ای سرگشاده به آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا خواهان رویکرد «فراگیرتری» در برابر جمهوری اسلامی ایران شدند در این معنا که در توافق بعدی فعالیت‌های ایران در خاورمیانه نیز لحاظ شود.

واکنش ظریف به نامه نمایندگان کنگره به بلینکن: ایران پاسخ متقابل می‌دهد

۱۴۰ تن از اعضای مجلس نمایندگان آمریکا از دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات در نامه‌ای سرگشاده به آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا خواهان رویکرد «فراگیرتری» در برابر جمهوری اسلامی ایران شدند. محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در واکنش به نامه ۱۴۰ نماینده کنگره در پیامی در توییتر نوشت: «برجام برنامه‌ای جامع است که توسط سه کشور اروپایی به علاوه سه کشور دیگر (شامل آمریکا) و ایران به سرانجام رسید. حرف C ( در JCPOA) نماینده کلمه جامع (COMPREHENSIVE) است.» ظریف در ادامه نوشت: «این توافق تنها توسط ایران اجرا شده است. آمریکا و اروپا باید در نهایت به جای ژست گرفتن به تعهداتی که دادند اما هرگز آنها را اجرا نکردند عمل کنند.» وزیر امور خارجه ایران بار دیگر هشتگ «تعهد،‌ اقدام، ‌جلسه» را یادآوری کرد و در ادامه نوشت ایران پاسخ متقابل خواهد داد. نمایندگان در نامه خود به بلینکن نوشته‌اند: «به‌عنوان نمایندگان حزب دموکرات و جمهوری‌خواه با هم بر این نظر هستیم که [توافق یاد شده] می‌بایست هم مانع از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای شود و هم‌اینکه رفتارهای غیرقانونی ایران در منطقه را شامل شود.»

یک فعال سیاسی اصول‌گرا: نظامیان به نفع محسن رضایی که فرمانده همه آن‌هاست از انتخابات ۱۴۰۰ کنار بکشند

به گزارش باشگاه خبرنگاران، حسین کنعانی‌مقدم، فعال سیاسی اصولگرا نسبت به تعدد نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ از بین نظامیان هشدار داد و از آن‌ها خواست که به نفع محسن رضایی کنار بکشند. کنعانی‌مقدم گفت: «اگر قرار باشد از افراد نظامی فردی وارد انتخابات شود بهترین گزینه سرلشکر محسن رضایی است، زیرا فرمانده تمام اینهاست و بهتر است که همه به او کمک کنند و به نفع او کنار بروند تا احترام فرمانده خود را هم داشته باشند. تعدد نظامی‌ها در انتخابات اقدام مثبتی نیست و ممکن است حتی موجب کاهش آرا هم شود.» سعید دهقان، مشاور علی خامنه‌ای در صنایع دفاعی در آذر ماه اعلام کاندیداتوری کرد. سردار سعید محمد، فرمانده سابق قرارگاه خاتم‌الانبیاء نیز برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ اعلام آمادگی کرده است. ابراهیم رئیسی و محمد باقر قالیباف هم از گزینه‌‌های اصولگرایان در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ اند. کنعانی مقدم درباره احتمال حضور رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم گفت: «با سابقه‌ای که او در فضای سیاسی دارد قطعا یکی از گزینه‌های مطرح در انتخابات است، اما اینکه تا چه میزان ورود او جدی باشد موضوعی است که هنوز خود او در این باره صحبتی نداشته، اما باعث می‌شود که جریان اصولگرا از این تشتتی که دارد فاصله بگیرد. اما توصیه شخصی خود من این بود که مسئولان قوا وارد انتخابات نشوند، اما اگر او بیاید حداقل در جریان اصولگرایی اجماع ایجاد خواهد شد».