ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

واکنش حزب‌الله لبنان و حوثی‌های یمن به توافق ایران و عربستان سعودی

سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان جمعه ۱۹ اسفند / ۱۰ مارس به توافق ایران و عربستان سعودی برای ازسرگیری روابط خود واکنش نشان داد و آن را تحول مثبتی در منطقه خواند. حسن نصرالله با تأکید بر این‌که «این به سود ملت‌های منطقه است»، گفت: «توافق ایران و عربستان سعودی می‌تواند چشم‌اندازهایی را در تمام منطقه از جمله لبنان بگشاید.» محمد عبدالسلام، سخنگوی حوثی‌های یمن (انصارالله) نیز روز جمعه در توییتر نوشت: «منطقه نیاز به بازگشت روابط عادی میان کشورهای خود دارد تا امت اسلامی بتواند امنیت از دست رفته خود را بازیابد.» عبدالسلام نبود امنیت را نتیجه «مداخله‌های خارجی» اسرائیل و آمریکا دانست و گفت این کشورها از مناقشه‌های منطقه‌ای سوء استفاده کردند و تلاش کردند «مترسک ایرانی» بسازند. علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی و مساعد بن محمد العبیان همتای سعودی او با میانجی‌گری چین از ۶ تا ۱۰ مارس (۱۵ تا ۱۹ اسفند) پشت درهای بسته در پکن مذاکره کردند و پس از ۷ سال تصمیم گرفتند که روابط دیپلماتیک خود را از سر بگیرند. بر اساس این توافق قرار است وزیران خارجه ایران و عربستان سعودی ضمن ملاقات با یکدیگر، حداکثر در مدت دو ماه، زمینه‌های اجرایی تبادل سفیران و بازگشایی سفارتخانه‌ها و همچنین سایر الزامات برای ازسرگیری روابط را فراهم کنند.

صدا و سیمای جمهوری اسلامی: ایران و عربستان برای ازسرگیری روابط دوجانبه توافق کردند

به گزارش صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، روز جمعه نوزدهم اسفند / دهم مارس، جمهوری اسلامی و عربستان سعودی بر سر شروع دوباره روابط دیپلماتیک و بازگشایی سفارتخانه‌ها در دو کشور به توافق رسیده‌اند. با این‌همه، دولت سعودی هنوز رسماً هیچ توافقی را تأیید نکرده است. گفته می‌شود پس از سفر بهمن ماه ابراهیم رئیسی به پکن، علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی، از روز دوشنبه ۱۵ اسفند در شهر پکن با هدف پیگیری توافقات سفر رئیسی، مذاکرات فشرده‌ای را در جهت حل و فصل تنش‌های تهران و ریاض با همتای سعودی خود آغاز کرده بود. به گزارش آسوشیتدپرس، رسانه‌های چین نیز هنوز گزارشی از این توافق منتشر نکرده‌اند. همواره بین جمهوری اسلامی و عربستان سعودی تنش‌های جدی‌ای وجود داشته است. عربستان در سال ۲۰۱۶ پس از حمله عناصر حزب‌اللهی به سفارت این کشور در تهران، روابط دیپلماتیکش را با جمهوری اسلامی قطع کرد. بهانه این حملات، اعدام یک روحانی شیعه در عربستان بود. از سوی دیگر، روز گذشته، پنجشنبه هجدهم اسفند، وزیران خارجه سوریه و جمهوری اسلامی از «گرم شدن» روابط میان دمشق و دولت‌های عربی منطقه استقبال کردند. فیصل مقداد، وزیر خارجه دولت بشار اسد، در این دیدار اعلام کرد که هدف سوریه عادی‌سازی روابطش با کشورهای منطقه پس از سال‌ها انزوای سیاسی در پی جنگ داخلی سوریه است. حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی، نیز گفت که از «هر ابتکار عملی در راستای گفتگو که به تفاهم در منطقه بینجامد» استقبال می‌کند. در پی سرکوب انقلاب مردم سوریه به دست دولت بشار اسد، اتحادیه عرب در سال ۲۰۱۱ عضویت سوریه را به حالت تعلیق درآورد و بسیاری از کشورهای عربی سفیران خود را از سوریه فراخواندند. با این‌همه، به ویژه پس از وقوع زمین‌لرزه مرگبار ماه‌های اخیر که منجر به مرگ پنج هزار و ۹۰۰ نفر در سوریه شده است، دولت بشار با موجی از حمایت‌ها از جانب کشورهای عربی روبرو شده است. همچنین، در ماه‌های اخیر نشانه‌هایی از بهبود روابط دمشق و ریاض مشاهده شده است. روابط میان دو کشور از سپتامبر ۲۰۱۱ به خاطر موضع عربستان در حمایت از سرنگونی رژیم بشار اسد و نیز لغو معاهده منطقه آزاد تجاری اتحادیه عرب (GAFTA) از جانب سوریه به طور کامل قطع شده بود. با این‌حال، در ماه ژانویه، دولت سوریه پس از حدود ۱۱ سال اجازه داد تا تاجران سوری برخی محصولات ساخت عربستان را به کشور وارد کنند.

آتش‌سوزی در آلونک‌های کارگران بلوچ در شهرری منجر به مرگ پنج نفر و مصدومیت ۱۱ نفر شد

شب پنجشنبه ۱۸ اسفند ساعت ۱۹:۴۲ در اثر انفجار گاز در یک ساختمان در شهرک علائین شهرری ۱۶ نفر مصدوم و کشته شدند. شروین تبریزی مدیر روابط عمومی تهران نیز در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری «رکنا» نوع این حادثه را «حریق منزل نیمه‌ساخته» خواند. این حادثه در شهرری، قلعه گبری، خیابان رضاییان اتفاق افتاده است. تبریزی در این رابطه افزود: «زمان اولیه تماس با فوریت‌های اورژانس ساعت ۱۹:۲۴ بوده است که ۹ آمبولانس به محل حادثه اعزام شده است.» بر اساس گزارش سخنگوی سازمان آتش‌نشانی، این آتش‌سوزی بر اثر آتش‌گرفتن مواد قابل اشتعال و انفجار چند سیلندر گاز اتفاق افتاده است. این حادثه تاکنون ۱۱ مصدوم و پنج کشته داشته است. خبرگزاری دولتی کار ایران (ایلنا) حال هفت نفر از مصدومان را وخیم اعلام کرده است. در گزارش رکنا سن پنج نفری که در این حادثه فوت کرده‌اند شش، پنج، سه، ۱۶ و ۱۸ سال آمده است. گفته می‌شود مکان آتش‌سوزی محل زندگی بیش از ۳۰ بلوچ اهل پاکستان بوده است که بسیاری‌شان در پی آتش‌سوزی آواره شده‌اند. بر اساس گزارشی که «رکنا» در خرداد ۱۴۰۰ منتشر کرده بود، این خانه پنج اتاق ۱۰ تا ۱۵ متری، یک سرویس بهداشتی، حمامی کوچک، آشپزخانه‌ای ناقص و دو انباری داشته است. بلوچ‌های ساکن این منطقه در مزارع جنوب شهرری کار می‌کنند و ساکن آلونک‌های محقرند. بر اساس گزارش رکنا، دستمزد روزانه آنان ۵۰ تا ۶۰ هزار تومان است.

جمهوری اسلامی قرارداد خرید هواپیمای جنگنده سوخو ـ ۳۵ از روسیه را نهایی کرد ـ جزئیات «محرمانه» است

نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل از نهایی‌شدن قرارداد خرید هواپیمای سوخو ـ ۳۵ از روسیه خبر داد و گفت: «ایران پس از پایان جنگ ایران و عراق در سال ۱۹۸۸، از تعدادی از کشورها درخواست کرد احتمال فروش هواپیماهای جنگنده به ایران را بررسی کنند و روسیه اعلام کرد که برای فروش آن‌ها آماده است.» نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل جزئیات این خرید را محرمانه خواند و نگفت که دو کشور در چه تاریخی بر سر این قرارداد توافق کرده‌اند و ایران چه تعداد هواپیمای جنگنده سوخو ـ ۳۵ از روسیه و در چه تاریخی تحویل خواهد گرفت. این نمایندگی افزوده است که «پس از اکتبر ۲۰۲۰ و رفع محدودیت‌های ایران برای خرید تسلیحات متعارف (براساس قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل) ایران در نهایت با خرید آن‌ها موافقت کرد». گفته می‌شود که جمهوری اسلامی به امید خرید سوخو - ۳۵ به روسیه پهپاد داده است تا از این پهپادها در جنگ اوکراین استفاده کند.

کیوان مهتدی، نویسنده و معلم زندانی را ممنوع الملاقات کرده‌اند

کیوان مهتدی، نویسنده، مترجم، معلم و عضو کانون نویسندگان ایران را از سه‌شنبه هفته‌ی جاری ۱۶ اسفند ممنوع الملاقات کرده‌اند. آنیشا اسداللهی، مترجم و فعال حامی کارگران و همسر کیوان مهتدی در حساب توئیتری‌اش از این ممنوع الملاقاتی و نیز افزایش فشارها بر خود خبر داد و نوشت: «هفته‌‌ای که گذشت با احضارها و تهدیدهای زیادی همراه بود و حالا باید این خبر را هم اضافه کنم که کیوان مهتدی از سه‌شنبه این هفته ممنوع الملاقات شد.» اعضای خانواده کیوان مهتدی دوشنبه ۱۹ دی در شبکه‌های اجتماعی خبر دادند که این مدافع حقوق کارگران به اتهام «اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی» به پنج سال حبس و به اتهام «تبلیغ علیه نظام» به یک سال حبس تعزیری محکوم شده و حکم او را به وکیل‌اش ابلاغ کرده‌اند. کیوان مهتدی همراه با همسرش آنیشا اسداللهی، ۱۹ اردیبهشت‌ماه سال جاری در خانه شخصی‌شان در تهران دستگیر شدند. آنیشا اسداللهی شنبه ۲۹ مرداد به قید وثیقه دو میلیارد تومانی پس از بیش از ۱۰۰ روز بازداشت موقتاً از زندان آزاد شد. بازداشت‌ کیوان و آنیشا بخشی از یک موج سرکوب گسترده بود که شمار قابل توجهی از معلمان، فعالان و نویسندگان را به پشت میله‌های زندان فرستاد. رضا شهابی، فعال باسابقه کارگری سندیکای اتوبوسرانی تهران، ۲۲ اردیبهشت بازداشت شد. بازداشت آنها مرتبط با پرونده بازداشت دو سندیکالیست فرانسوی بود.

اطلاعاتی‌ها یک بلاگر را هم در ارتباط با مسموم‌کردن دانش‌آموزان دستگیر کردند

خبرگزاری تسنیم، نزدیک به سپاه پاسداران و نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی اعلام کرد که مأموران وزارت اطلاعات روز گذشته، پنج‌شنبه ۱۸ اسفند یک بلاگر‌ اینستاگرام در ارومیه با بیش از ۷۰۰ هزار دنبال‌کننده را بازداشت کردند. تسنیم این اقدام را در راستای «برخورد قاطع با برهم‌زنندگان امنیت روانی مردم در فضای مجازی» عنوان کرد و گفت فرد بازداشت‌شده در ارتباط با مسمومیت دانش‌آموزان «به‌دنبال التهاب‌آفرینی میان مردم بود». تسنیم نوشت: «تحلیل‌های غلط، انحراف افکار عمومی و نیز تشدید نگرانی خانواده‌ها از جمله مواردی بود که در ایام اخیر توسط این بلاگر منتشر شده بود و به همین دلیل نیز مورد برخورد قانونی قرار گرفت.» مسئولان حکومت اسلامی در ایران پس از گذشت سه ماه از مسموم‌کردن دانش‌آموزان، به‌ویژه دختران دانش‌آموز، تنها پس از سخنان علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی به این مسئله واکنش نشان دادند اما هیچ‌کدام هیچ مسئولیتی در این زمینه نپذیرفته‌اند و عاملان آن را یا «دشمنان انقلاب» یا نیروهای خارج از حاکمیت دانسته‌اند. ۲۰ حقوق‌دان و فعال مدنی به‌تازگی با انتشار بیانیه‌ای خواهان رسیدگی مستقل نهادهای بین‌المللی به مسموم‌کردن دانش‌آموزان ایران شدند.

آمریکا جدیدترین نوع هواپیماهای جنگنده اف-۱۶ را به بحرین تحول خواهد داد

شرکت صنایع نظامی آمریکایی «لاکهید مارتین» در مراسمی که جمعه ۱۹ اسفند / ۱۰ مارس در ایالت کارولینای جنوبی برگزار می‌‌شود، نخستین هواپیمای نوع جدید «اف-۱۶ بلاک ۷۰» را به بحرین تحویل خواهد داد. «اف-۱۶ بلاک ۷۰» اولین هواپیما از ۱۶ فروندی است که به بحرین تحویل داده خواهد شد و نخستین پرواز خود را ۲۴ ژانویه ۲۰۲۳ انجام داده است. به گزارش روزنامه بحرینی البلاد، بحرین اولین کشور منطقه خلیج فارس خواهد بود که این نوع جنگنده پیشرفته را دریافت می‌کند. شرکت «لاکهید مارتین» تحویل این هواپیما را نقطه عطفی برای برنامه «اف-۱۶ بلاک ۷۰» دانست. مایک پنس، معاون رئیس جمهوری آمریکا در نوامبر گذشته اعلام کرد که توافقی را برای فروش ۱۶ فروند اف ۱۶ به ارزش ۲,۳ میلیارد دلار با بحرین امضا کرده است، توافقی که برای آمریکا نیز ازدیاد شغل و امنیت را موجب می‌شود. « اف ۱۶ بلاک ۷۰» جدیدترین نسخه از این جنگنده نسل چهارم است که سامانه‌های اویونیک و سازه‌اش ارتقا یافته و به نسبت نمونه‌های قبلی در مجموع ۵۰ درصد ارتقاء یافته است. مؤسسه بین‌المللی پژوهش‌های صلح استکهلم (سیپری) در سوئد در فوریه گذشته اعلام کرد که تمامی کشورهای عرب حوزه خلیج فارس به جز بحرین خریدهای تسلیحاتی را بین سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۱ و نیز ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۶ افزایش دادند اما بحرین از کشورهای پرتنش با ایران، واردات تسلیحاتی خود در سال‌های ذکر شده را تا ۱۹ درصد کاسته بود. خرید جنگنده‌های جدید اف ۱۶ آغاز برنامه گسترش ناوگان هوایی بحرین ارزیابی شده است.

کنگره خلق چین با سومین دوره ریاست جمهوری شی جین پینگ موافقت کرد

شی جین پینگ، رئیس جمهوری چین، رسماً قدرت خود را گسترش داد. حدود سه هزار نماینده کنگره خلق در پکن او را برای سومین دوره متوالی به‌عنوان رهبر این کشور انتخاب کردند. شی جین پینگ ۶۹ ساله در سال ۲۰۱۸ با اصلاحات قانون اساسی چین اطمینان یافت که محدودیت‌ سنی و محدودیت دوره‌های ریاست جمهوری که تا آن زمان لازم‌الاجرا بود، لغو شده است. از آن سال به بعد دوره ریاست جمهوری در چین نامحدود شد. شی همچنین بدون رأی مخالف به‌عنوان فرمانده عالی نیروهای مسلح دو میلیون نفری چین انتخاب شد و رهبری حزب کمونیست را نیز در اختیار خواهد داشت. نشست سالانه کنگره خلق چین که تا روز دوشنبه ادامه دارد، شاهد بزرگترین تغییرات در دولت در طول ۱۰ سال گذشته خواهد بود. به‌ویژه افراد مورد اعتماد شی جین پینگ به مقام‌های بالاتر ارتقا خواهند یافت. هان ژنگ به‌عنوان معاون رئیس جمهوری برگزیده شد و لی کیانگ، رهبر سابق حزب کمونیست در شانگهای قرار است روز شنبه نخست‌وزیر جدید چین شود. کنگره ملی خلق چین در آغاز نشست این دوره خود بیشترین افزایش هزینه‌های دفاعی این کشور در چهار سال گذشته را اعلام کرد. شی جین پینگ همچنین در انتقادی صریح و غیرمعمول، آمریکا و متحدان غربی آن را عامل مشکلات اقتصادی کشورش دانست و واشنگتن را به سیاست سرکوب چین متهم کرد.

اروپا ابزار حمایت از مبادلات تجاری با ایران یا به اصطلاح «اینستکس» را منحل کرد

کشورهای اروپایی پنجشنبه ۹ مارس/ ۱۸ اسفند اعلام کردند سامانه‌ای را که در بحبوحه تحریم‌های آمریکا برای تسهیل تجارت با ایران راه‌اندازی کرده بودند به حالت تعطیل درآورده‌اند. بر اساس اطلاعیه وزارت خارجه آلمان، ۱۰ سهامدار اینستکس (بلژیک، آلمان، فنلاند، دانمارک، فرانسه، هلند، نروژ، اسپانیا، سوئد و بریتانیا) در مجمع عمومی فوق‌العاده‌ای که پنجشنبه ۹ مارس/ ۱۸ اسفند تشکیل شد به انحلال اینستکس رأی مثبت دادند. در اطلاعیه وزارت خارجه آلمان آمده است: «به دلایل سیاسی، جمهوری اسلامی ایران به طور سیستماتیک از انجام وظایف اینستکس جلوگیری کرده است. ایران در اوایل سال ۲۰۲۰ تنها با یک معامله واردات کالاهای پزشکی از اروپا به ایران موافقت کرد. پس از آن، ایران به طور مداوم و عامدانه سایر پیشنهادهای مبادلات بین بریتانیا، نروژ، اتحادیه اروپا و ایران را مسدود کرد.» در ادامه کشورهای اروپایی نوشته‌اند در جمهوری اسلامی ایران برخلاف منافع مردم یک عزم سیاسی برای ممانعت از استفاده از اینستکس «تحت هر شرایطی» وجود دارد و لذا سهامداران اینستکس به این نتیجه رسیده‌اند که دیگر زمینه‌ای برای ادامه فعالیت این ساز و کار مالی وجود ندارد. فرانسه، آلمان و بریتانیا اینستکس را در بهمن ۱۳۹۷ راه‌اندازی کردند با این هدف که با وجود تحریم‌های آمریکا علیه ایران تجارت با ایران را حفظ کنند. ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، در واکنش به انحلال «اینستکس» توسط بریتانیا، آلمان و فرانسه اعلام کرد که این کشورها «در تمام طول زمان فعالیت اینستکس هیچ منبع مالی یا خط اعتباری بلندمدت به این کانال تزریق نکردند».

وزارت خزانه‌داری آمریکا در دو اقدام جداگانه پنج نهاد و یک فرد مستقر در چین و ۳۹ نهاد مالی درسایر نقاط جهان را به دلیل مشارکت در تولید پهپاد برای سپاه و به دلیل پولشویی تحت تحریم قرار داد

دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا، پنج‌شنبه ۹ مارس/ ۱۸ اسفند، پنج نهاد و یک فرد مستقر در جمهوری خلق چین را که مسئولیت فروش و ارسال هزاران قطعه از جمله قطعات مورد استفاده در پهپادهای انتحاری شاهد به شرکت صنعتی هواپیماسازی ایران (هسا) را برعهده داشت تحت تحریم قرار داد. ساعتی بعد دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا در اطلاعیه جداگانه‌ای اعلام کرد ۳۹ نهاد که با تشکیل یک شبکه «بانکداری در سایه» تحریم بانکی ایران را دور می‌زدند و میلیاردها دلار را حواله می‌کردند تحت تحریم قرار داده است. بر اساس اطلاعیه وزارت خزانه‌داری آمریکا این شبکه در کشورهای چین، هنگ کنگ، ترکیه و سنگاپور فعالیت دارد و دسترسی شرکت‌های پتروشیمی و صنایع نفتی ایران به سیستم مالی بین‌المللی را فراهم می‌آورد. شرکت بازرگانی «جنرال باوی» و صرافی کامبیز نبی‌زاده، مستقر در ایران، به‌دلیل نقش واسطه‌ای کلیدی که در این معاملات ایفا می‌کنند، تحریم شده‌اند. چهارشنبه ۸ مارس/ ۱۷ اسفند نیز، همزمان با روز جهانی زن، وزارت خزانه‌داری آمریکا چندین شخص و نهاد را که در سرکوب زنان و دختران ایرانی در ماه‌های اخیر نقش داشتند از جمله مقامات ارشد ارتش و سپاه و زندان قرچک ورامین را تحریم کرد.

پنج حزب و سازمان جمهوری‌خواه برای گذار از جمهوری اسلامی و استقرار یک جمهوری سکولار و دموکراتیک با یکدیگر ائتلاف سیاسی تشکیل دادند

دبیرخانه «همگامی برای جمهوری سکولار دموکرات در ایران» با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد احزاب «اتحاد جمهوری‌خواهان ایران»، «جبهه ملی ایران ـ اروپا»، «حزب چپ ایران (فدائیان خلق)»، «سازمان‌های جبهه ملی ایران در خارج از کشور» و «همبستگی جمهوری‌خواهان ایران» که «مواضع سیاسی مشترکی» پیرامون رویدادهای کشور اتخاذ می‌کنند، «با توجه به وضعیت بحرانی کشور و ضرورت تقویت جنبش انقلابی زن، زندگی، آزادی و ضرورت گذار از جمهوری اسلامی و استقرار جمهوری سکولار دموکرات» مناسبات خود را ارتقا بخشیده‌اند و وارد روند ائتلاف شده‌اند. بر اساس این اطلاعیه پنج حزب جمهوری‌خواه و سکولار یادشده دیدگاه‌های خود درباره «وضعیت سیاسی کشور، جنبش زن، زندگی، آزادی و مبانی همگامی برای جمهوری سکولار دموکرات در ایران» تدوین کرده‌اند و در اوایل سال ۱۴۰۲ این مبانی را به اطلاع عموم می‌رسانند.

سید عبدالله انوار، مصحح و نسخه‌شناس و پژوهشگر نامدار فرهنگی درگذشت

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) سید عبدالله انوار، اندیشمند، تهران‌پژوه، مورخ، مصحح، نسخه‌شناس و پژوهشگر فرهنگی درگذشت. انوار متولد ۱۸ مرداد ۱۳۰۳ در تهران بود. ایسنا به نقل از یکی از نزدیکان او می‌نویسد این اندیشمند و نسخه‌شناس احتمالا چهارشنبه ۱۷ اسفند در خواب از دنیا رفته است. او بیش از ۲۰ سال رئیس بخش نسخ خطی کتابخانه ملی ایران و از پیشکسوتان معاصر نسخه‌شناسی در ایران بود. انوار در رشته حقوق و سپس ریاضی تحصیل کرد و در علوم منطق، موسیقی، فلسفه و تاریخ نیز تبحر داشت و در دوران پربار کار و پژوهش‌اش چندین جلد فهرست نسخه‌های خطی به فارسی و عربی تدوین کرد و گردآوری یکی از حروف مجلدات لغت‌نامه دهخدا را نیز به انجام رساند. سید عبدالله انوار که به سه زبان عربی، انگلیسی و فرانسوی مسلط بود آثاری مهم چون شفای بوعلی‌ سینا، مقاصد الفلاسفۀ غزالی، موسیقی الکبیر فارابی و حکومت الهی سنت توماس آگوستین را به فارسی ترجمه کرد. از دیگر آثار او می‌توان به ترجمه و شرح کتاب‌هایی چون تلویحات شیخ اشراق، منطق الملخص امام فخر رازی و نوشتن تعلیقه بر اساس الاقتباس خواجه نصیرالدین طوسی و تصحیح متن تاریخ جهانگشای نادری اشاره کرد. بنیاد موقوفات دکتر محمود افشار قصد داشت به پاس سال‌ها خدمات علمی و ادبی، بیست و نهمین جایزۀ ادبی و تاریخی خود را در بهار آینده به سید عبدالله انوار تقدیم کند.