ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

وزیر خارجه #آمریکا در جلسه استماع در #سنا احتمال جنگ با #ایران ذیل اختیارات قانونی دولت آمریکا در سال ۲۰۰۱ را صراحتاً رد نکرد

چهارشنبه ۱۰ آوریل/ ۲۱ فروردین در جلسه استماع وزیر خارجه آمریکا در کمیته روابط خارجی مجلس سنای این کشور، راند پال، سناتور جمهوری‌خواه این پرسش را با مایک پمپئو در میان گذاشت: آیا «قانون توسل به زور نظامی» که در سال ۲۰۰۱ به تصویب رسید و به دولت آمریکا اجازه می‌دهد بدون مجوز کنگره به طرف‌های مظنون به تهدید تروریستی حمله نظامی کند، شامل ایران هم شامل می‌شود؟ وزیر خارجه آمریکا در پاسخ گفت ترجیح می‌دهد پاسخِ این پرسش را به حقوقدانان ارجاع دهد. مایک پمپئو در همان حال گفت: «شکی وجود ندارد که حکومت ایران با القاعده ارتباط دارد. این ارتباط باید قطع شود.» راند پال از سناتورهای جمهوری‌خواه منتقد سیاست خارجی دولت ترامپ به پمپئو یادآوری کرد که فقط کنگره آمریکا می‌تواند به یک کشور متخاصم اعلان جنگ دهد. وزیر خارجه آمریکا در این جلسه، ایران را متهم کرد که در کشته شدن بیش از ۶۰۰ سرباز آمریکایی در عراق دخیل بوده و اکنون هم در حال قرار دادن سامانه‌های موشکی خود در خاک لبنان است و این امر احتمال درگیری بین اسرائیل و حزب‌الله لبنان را افزایش می‌دهد. ارسال سلاح برای حوثی‌های یمن و آموزش نظامی انصارالله از دیگر مواردی بود که پمپئو در این جلسه مطرح کرد. دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا دوشنبه ۸ آوریل/ ۱۹ فروردین با انتشار بیانیه‌ای سپاه پاسداران را جزو گروه‌های تروریستی قرار داد.

با ادامه درگیری‌های نظامی در اطراف #طرابلس هزاران نفر از مردم شهر آواره شدند

«ارتش ملی لیبی» به‌رهبری ژنرال خلیفه حفتر و نیروهای وفادار به دولت وفاق ملی لیبی به نخست‌وزیری فائز السراج چهارشنبه ۲۱ فروردین / ۱۰ آوریل در حومه طرابلس، پایتخت این کشور به درگیری‌های نظامی خود ادامه دادند و مردم ساکن طرابلس براثر شدت درگیری‌ها مجبور به ترک خانه‌های خود شدند. «ارتش ملی لیبی» مواضعی را در حدود ۱۱ کیلومتری جنوب مرکز شهر اشغال و راه‌های ورود به شهر را مسدود کرد. به‌گفته ساکنان طرابلس، هواپیماهای «ارتش ملی لیبی» شهر را بمباران و سامانه‌های ضدهوایی نیز به سوی آن‌ها شلیک می‌کردند. در فرودگاه بین‌المللی سابق نیز درگیری‌ها میان دو طرف جریان داشت. همچنین در مرکز طرابلس صدای تیراندازی‌ به‌گوش می‌رسید. سازمان ملل اعلام کرده که دست‌کم ۴۵۰۰ نفر از ساکنان طرابلس آواره شده‌اند. بیشتر آن‌ها از مناطق درگیری به مناطق امن‌تر رفته‌اند. سازمان ملل گفته است که بسیاری از مردم آواره به دام افتاده‌اند. جمعه ۱۶ فروردین / ۵ آوریل ژنرال خلیفه حفتر با انتشار یک پیام صوتی به نیروهای تحت امر خود فرمان حمله به طرابلس را صادر کرد. دولت وفاق ملی لیبی نیز که تحت حمایت سازمان ملل قرار دارد عملیات نظامی بزرگی را در دفاع از طرابلس آغاز کرد. درگیری‌های دو طرف تاکنون ۳۵ نفر کشته داشته است.

رئیس #پارلمان_اروپا از اختلاف نظر کشورهای اروپایی در مورد #لیبی خبر داد

آنتونیو تاجانی، رئیس ایتالیایی پارلمان اروپا گفت به‌رغم موضع رسمی اتحادیه اروپا در قبال رویدادهای لیبی که از سوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام شده، فرانسه و ایتالیا با آن اختلاف نظر دارند. تاجانی از کشورهای اتحادیه اروپا خواست تا با صدای واحد در مورد بحران تازه در لیبی، که نیروهای رقیب برای کنترل طرابلس، پایتخت این کشور می‌جنگند، سخن بگویند. جمعه ۱۶ فروردین / ۵ آوریل ژنرال خلیفه حفتر با انتشار یک پیام صوتی به نیروهای تحت امر خود موسوم به «ارتش ملی لیبی» فرمان حمله به طرابلس را صادر کرد. دولت وفاق ملی لیبی نیز که تحت حمایت سازمان ملل قرار دارد عملیات نظامی بزرگی را در دفاع از طرابلس آغاز کرد. درگیری‌های دو طرف تاکنون ۳۵ نفر کشته و بیش از ۳۴۰۰ نفر آواره داشته است. تاجانی تصمیم فرانسه و بریتانیا برای سرنگونی حکومت معمر قذافی در سال ۲۰۱۱ را یک اشتباه خواند که به‌گفته او موجب هرج و مرج در لیبی شد. رئیس پارلمان اروپا گفت: «ما به وحدت بیشتر نیاز داریم، ما باید تنها با یک صدای واحد به‌عنوان اروپایی صحبت کنیم، اما متأسفانه اروپایی‌ها در این مورد تقسیم شده‌اند و فرانسه و ایتالیا هر دو منافع متفاوتی دارند.» فرانسه که منابع نفتی در شرق لیبی را در اختیار دارد، در سال‌های گذشته به ژنرال خلیفه حفتر کمک‌های نظامی کرده است. ایتالیا، قدرت استعماری سابق و بازیگر اصلی در بخش نفتی لیبی نیز از فائز السراج ، نخست‌وزیر دولت وفاق ملی حمایت می‌کند. فدریکا موگرینی، رئیس امور خارجی اتحادیه اروپا، روز دوشنبه گفت این اتحادیه خواهان آتش‌بس در لیبی و بازگشت مجدد به دیپلماسی است. شورای امنیت سازمان ملل امروز (چهارشنبه) پشت درهای بسته نشستی را درباره لیبی برگزار خواهد کرد.

هکرهای «#تپندگان» در اعتراض به مدیریت #سیل بر سیستم‌های کامپیوتری فرودگاه #مشهد مسلط شدند

هکرهایی که خود را «تپندگان» می‌نامند، چهارشنبه ۲۱ فروردین با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کردند که مجدداً بر کامپیوترهای فرودگاه مشهد مسلط شده‌اند. در این اطلاعیه گفته شده: «ما گروه تپندگان در این لحظات بر سیستم‌های کامپیوتری فرودگاه مشهد مسلط شده تا اعتراضمان را به گوش همگان برسانیم. ما ملت ایران قربانیان این سیل ویرانگر هستیم و نظام به جای نجات جانمان، دیگران را مقصر ناکارآمدی خود می‌داند. یک سال از اعتراضمان می‌گذرد و گرانی و فساد در کشور همچنان بیداد می‌کند. نه حاکم، ‌ نه دولت، ‌ نیستند به فکر ملت.» خرداد سال گذشته هکرهای «تپندگان» در اعلام همبستگی با اعتصاب سراسری کامیونداران سیستم کامپیوتری فرودگاه مدنی تبریز را هک کرده بودند. نخستین بار در اعترضات سراسری دی ۹۶ این گروه از هکرهای ایرانی با تسلط بر سیستم کامپیوتری فرودگاه مشهد موجودیت خود را اعلام کردند. مهر سال گذشته، کمال هادیان‌فر رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات نیروی انتظامی ادعا کرده بود که پلیس فتا هکرهای تپندگان را دستگیر کرده است.

#اردوغان می‌گوید تحویل سامانه دفاع موشکی #اس‌ـ‌۴۰۰ از #روسیه احتمالاً در تابستان انجام می‌شود

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه پس از دیدار با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در مسکو، اعلام کرد که احتمالاً تحویل سامانه دفاع موشکی اس-۴۰۰ از روسیه در تابستان سال جاری آغاز می‌شود. آمریکا به‌منظور جلوگیری از دستیابی ترکیه به سامانه دفاع موشکی اس-۴۰۰ از روسیه ارائه کلیه تجهیزات مربوط به جنگنده‌های اف-۳۵ به آنکارا را متوقف کرد. آمریکا می‌گوید سامانه موشکی اس-۴۰۰ با تجهیزات ناتو سازگار نیست و اعلام کرده بود که علیه توافق ترکیه و روسیه تصمیماتی خواهد گرفت. توافقنامه خرید سامانه دفاع موشکی اس-۴۰۰ در ماه دسامبر ۲۰۱۷ بین ترکیه و روسیه امضا شد و هزینه آن ۲،۵ میلیارد دلار است. تحویل این سامانه قرار بود در سه ماهه نخست سال ۲۰۲۰ انجام شود اما بعد دو طرف توافق کردند که تاریخ تحویل به ژوئیه ۲۰۱۹ تغییر یابد.

رئیس کمیسیون امنیت ملی #مجلس از نمایندگان خواست تا از بیان اظهاراتی همچون کشتن #سربازان_آمریکایی پرهیز کنند

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی که به مسکو سفر کرده، تروریست نامیدن سپاه پاسداران از سوی آمریکا را «خلاف عرف بین‌الملل آمریکا و ضد منشور حقوق بشری واشنگتن» خواند و گفت «واکنش ایران یک اقدام تدافعی است که در قالب منشور ملل متحد باید از آن دفاع کرد و این به معنای اعلان جنگ نیست». او افزود: «از نمایندگان مجلس انتظار داریم در قالب مقررات حقوق بین‌الملل به دفاع از ایران و تصمیمات صورت گرفته بپردازند و از بیان اظهاراتی همچون بازگرداندن تابوت سربازان آمریکایی و کشتن سربازان آمریکایی اجتناب کنند چرا که چنین اظهاراتی در دستور کار قرار ندارد و سیاست کشور تدافعی است.» دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا دوشنبه ۸ آوریل / ۱۹ فروردین با انتشار بیانیه‌ای سپاه پاسداران را جزو گروه‌های تروریستی قرار داد. شورای عالی امنیت ملی نیز در واکنش به این اقدام اعلام کرد دولت آمریکا را «دولت حامی تروریسم» و «فرماندهی مرکزی آمریکا موسوم به سنتکام» و تمامی نیروهای وابسته به آن را «گروه تروریستی» می‌داند.

#وزیر_راه می‌گوید جاده #خرم_‌آباد ـ #پلدختر قابل بازسازی نیست و باید جاده‌ای جدید ساخته شود

محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد که جاده خرم‌آباد - پلدختر به‌‌دلیل گذر از کنار رودخانه قابل بازسازی نیست و باید جاده‌ای جدید ساخته شود. او همچنین افزود در حال حاضر یک گذرگاه موقت در این مسیر ایجاد خواهد شد تا در بلند مدت یک جاده جایگزین با حفر تونل احداث شود. به‌گفته اسلامی سیلاب‌ها ۱۲ هزار کیلومتر از راه‌های اصلی و فرعی در ۶ هزار و ۸۰۰ نقطه از کشور را دچار آسیب کرده که میزان خسارت‌های این بخش ۳۰ هزار میلیارد ریال است. طول راه‌های لرستان حدود هشت هزار کیلومتر است و برآورد اولیه نشان می‌دهد بیش از ۶۰۰ کیلومتر راه‌های این استان خسارت دیده که جاده خرم‌آباد - پلدختر به طول حدود ۱۲۰ کیلومتر به دلیل عبور از کنار رودخانه کشکان بیشترین حجم آسیب را داشته است. بر اثر سیل روز دوشنبه ۱۲ فروردین‌ماه جاری رودخانه شهر و روستاهای مختلف لرستان طغیان و سد مروک درود نیز سرریز کرد. برآورد اولیه خسارت سیل اخیر در لرستان بیش از ۳۰ هزار میلیارد ریال است و تا کنون ۱۵ نفر در این سیل جان خود را از دست داده‌اند.

یک محکوم به #مرگ در #زندان_گرگان #اعدام شده است

یک زندانی که به اتهام #قتل به #قصاص محکوم شده بود در #زندان_گرگان اعدام شده است. این حکم سحرگاه روز یک‌شنبه ۱۸ فروردین ماه ۹۸ به اجرا درآمده است. خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران نام و هویت این زندانی را احراز کرده است: مردی ۳۶ ساله، اهل شهر علی‌آباد استان گلستان. او در سال ۹۴ در یک درگیری بازداشت و متهم به قتل شد. او برای انجام تشریفات اجرای حکم اعدام روز شنبه ۱۷ فروردین ماه، به یکی از سلول‌های انفرادی زندان گرگان منتقل شده بود. اجرای این حکم اعدام از سوی مراجع رسمی اعلام نشده است و به این ترتیب در زمره «اعدام‌های مخفیانه» قرار می‌گیرد. درباره بیش از ۷۲ درصد اعدام‌های انجام شده در ایران از سوی دولت یا نهادهای قضایی اطلاع‌رسانی نمی‌شوند.

#مکارم_شیرازی: محبوبیت #سپاه کاهش پیدا نمی‌کند

مقامات جمهوری اسلامی و روحانیت شیعه نگران‌اند که با اقدام آمریکا علیه سپاه پاسداران، مردم این نهاد نظامی و ایدئولوژیک را مسبب گرفتاری‌های معیشتی خود بدانند. روز گذشته سید عباس صالحی، وزیر ارشاد اسلامی در سخنانی ادعا کرده بود که سپاه به بخشی از هویت مردم ایران در ۴۰ سال گذشته تبدیل شده. آیت الله ناصر مکارم شیرازی صبح چهارشنبه ۲۱ فروردین در درس خارج اصول خود اقدام آمریکا علیه سپاه را یک «بی‌عقلی محض» دانست و گفت: «نمی‌توان از حق چشم‌پوشی کرد. محبوبیت سپاه با این اقدام آمریکا کاهش پیدا نمی‌کند، بلکه این محبوبیت بیشتر هم می‌شود.» دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا دوشنبه ۸ آوریل/ ۱۹ فروردین با انتشار بیانیه‌ای سپاه پاسداران را جزو گروه‌های تروریستی قرار داد. شورای عالی امنیت ملی نیز در واکنش به این اقدام اعلام کرد دولت آمریکا را «دولت حامی تروریسم» و «فرماندهی مرکزی آمریکا موسوم به سنتکام» و تمامی نیروهای وابسته به آن را «گروه تروریستی» می‌داند.

فرمانده نیروی دریایی #سپاه: بیش از ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار لیتر #سوخت_قاچاق در #تنگه_هرمز کشف و توقیف شد

دریادار پاسدار علیرضا تنگسیری فرمانده نیروی دریایی سپاه از توقیف بزرگ‌ترین محموله سوخت قاچاق در تنگه هرمز و شناسایی یکی از سرشبکه‌های اصلی قاچاق سوخت خبر داد و گفت: طی عملیاتی غافلگیرانه از یک کشتی ۱۰ هزار تنی، بیش از ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار لیتر سوخت قاچاق کشف و توقیف شد. به گفته علیرضا تنگسیری در این عملیات ۲۱ نفر از ملیت‌های گوناگون منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای دستگیر شدند که پس از انجام بازجویی‌های اولیه، این محموله به همراه قاچاقچیان دستگیر شده، برای طی مراحل قانونی و قضایی به مقامات مسئول تحویل داده شد.

#وزارت_خارجه_ایران: حمایت #عربستان و #بحرین از اقدام #آمریکا علیه #سپاه «ناشیانه و بی‌خردانه» است

بحرین و عربستان سعودی از اینکه آمریکا سپاه پاسداران را در فهرست گروه‌های تروریستی این کشور قرار داده استقبال کرده‌اند. بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران چهارشنبه ۲۱ فروردین در بیانیه‌ای مواضع عربستان سعودی و بحرین را «ناشیانه و بی‌خردانه» و مغایر با اصول عدم مداخله و احترام به حاکمیت کشورها دانست. بهرام قاسمی در این بیانیه نوشته است: «مواضع اعلام شده از سوی این دو کشور، نشان‌دهنده عدم درک درست و سطحی‌نگری آنها در مورد واقعیت‌های منطقه و ناآگاهی آن‌ها نسبت به پیامدهای ماجراجویی و خطای راهبردی آمریکا علیه ثبات و امنیت منطقه است.» دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا شامگاه گذشته در گفت‌وگو با محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی بر ضرورت اعمال فشار حداکثری بر ایران و حفظ ثبات خاورمیانه تأکید کرد. دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا دوشنبه ۸ آوریل/ ۱۹ فروردین با انتشار بیانیه‌ای سپاه پاسداران را جزو گروه‌های تروریستی قرار داد. شورای عالی امنیت ملی نیز در واکنش به این اقدام اعلام کرد دولت آمریکا را «دولت حامی تروریسم» و «فرماندهی مرکزی آمریکا موسوم به سنتکام» و تمامی نیروهای وابسته به آن را «گروه تروریستی» می‌داند.