ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

در فرانسه رقابت در انتخابات ریاست جمهوری به دور دوم می‌کشد؛ رقابت میان مکرون و لوپن است

تخمین‌های تلویزیون‌های France 2 و TF1 که تا حد بالایی قابل اعتماد هستند، حاکی از آن هستند که دو نفر دو هفته دیگر با هم بر سر رسیدن به کاخ الیزه رقابت خواهند کرد، امانویل مکرون، رئیس جمهوری میانه‌روی فعلی، و مارین لوپن، رهبر حزب راست‌گرای مجمع ملی. ۲۸,۶ درصد آرا را TF1 متعلق به مکرون و ۲۴,۴ آرا را از آن لوپن می‌داند. France 2 مکرون را با ۲۸,۱ درصد آرا جلوتر از لوپن با ۲۳,۳ آرا اعلام کرده است. نرخ مشارکت پایین بوده است.

سازمان ملل متحد اعلام کرد حمله نظامی روسیه به اوکراین تاکنون ۴,۵ میلیون نفر را آواره کرده است

کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان در آخرین گزارش خود تعداد پناهندگانی را که از زمان شروع جنگ از اوکراین فرار کرده‌اند، ۴,۵ میلیون نفر اعلام کرد. بر مبنای آخرین گزارش سازمان ملل تجاوز نظامی روسیه به اوکراین تاکنون به ورود ۲,۶ میلیون آواره اوکراینی به لهستان منجر شده و بیش از ۶۸۶ هزار نفر هم به رومانی پناه برده‌اند. همزمان ایرینا ورشچوک، معاون نخست وزیر اوکراین در کانال تلگرامی خود از توافق بر سر ۹ راهروی بشردوستانه برای تخلیه غیرنظامیان از مناطق شرقی دونتسک و لوهانسک خبر داد. ورشچوک گفت: «تمام مسیرهای راهروهای بشردوستانه در منطقه لوهانسک تا زمانی که آتش‌بس توسط نیروهای اشغالگر روسیه برقرار باشد، باز خواهد بود». روز یکشنبه مقام‌های محلی در روستای بوزووا در نزدیکی کی‌یف، از کشف یک گور دسته‌جمعی خبر دادند. بر مبنای گزارش منتشر شده جسد ده‌ها غیرنظامی اوکراینی در این محل نزدیک یک پمپ بنزین پیدا شده است. تعداد دقیق اجساد هنوز تایید نشده است. سربازان ارتش روسیه پیش از عقب‌نشینی از حومه اوکراین، کنترل این روستا را در دست داشتند و گزارش‌های متعدد حاکی از کشتار غیرنظامیان اوکراینی حین عقب‌نشینی ست. نهادهای بین‌المللی حقوق بشری می‌گویند روسیه در اوکراین مرتکب جنایت جنگی شده است. روسیه اما این موضوع را صحنه‌سازی می‌خواند و ارتکاب به خشونت و جنایت جنگی را رد می‌کند.

مریم کریم‌بیگی از دانشگاه اخراج شده است

مریم کریم‌بیگی، خواهر مصطفی کریم‌بیگی از کشته شدگان اعتراضات سال ۱۳۸۸ از دانشگاه اخراج شده است. نرگس محمدی نایب رئیس کانون مدافعان حقوق بشر ایران در صفحه شخصی خود در اینستاگرام نوشته است: «امروز از دانشگاه به مریم [کریم بیگی] زنگ زدند و گفتند که دیگر دانشگاه نیا». به روایت محمدی ماموران امنیتی پیش از این نیز چندبار مریم کریم‌بیگی را در مراکز غیرقانونی بازجویی و تهدید کرده بودند. مصطفی کریم‌بیگی ششم دی ۱۳۸۸ در جریان اعتراضات پس از انتخابات ریاست جمهوری آن سال در تهران به ضرب گلوله ماموران امنیتی جان باخت. شهناز اکملی مادر او به دلیل پیگیری پرونده قتل فرزندش به دادگاه احضار، بازداشت و زندانی شد. دوم اسفند سال ۱۴۰۰ ماموران امنیتی شبانه به منزل شهناز اکملی هجوم بردند و پس از تفتیش منزل، وسایل شخصی او و مریم کریم‌بیگی را ضبط کردند.

کرونا جان دانش‌آموزان بوشهری را تهدید می‌کند

حسن ملکی‌زاده، سرپرست دانشگاه علوم پزشکی بوشهر از تند شدن تب کرونا در این استان خبر داد. او صبح یک‌شنبه گفت که شمار بیماران بستری در این استان نسبت به اول فروردین ۱۰۰ درصد افزایش یافته است. به گفته او مراجعات سرپایی به مراکز نیز از ۱۵۸ نفر به ۱۹۰ نفر رسیده و این وضعیت «به معنی افزایش ابتلا به بیماری است». در استان بوشهر خانواده دانش‌آموزان در روزهای گذشته با تجمع در مقابل ساختمان آموزش و پرورش استان خواستار لغو کلاس‌های حضوری مدارس شده‌اند. خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از خانواده‌های معترضی که به مدارس و آموزش و پرورش رفتند نوشته است که تدریس زیر کولر گازی تکثیر کرونا است. مدیران آموزش و پرورش در پاسخ به نگرانی خانواده‌ها گفته‌اند که «مامورند و معذور و ستاد کرونا بر بازگشایی مدرسه‌ها تأکید دارد». بر اساس آخرین گزارش وزارت بهداشت و درمان ایران کرونا در شبانه‌روز منتهی به ۲۱ فروردین جان ۳۹ تن دیگر را گرفت. در همین مدت ۲ هزار و ۸۹۴ بیمار مبتلا به کرونا شناسایی و ۳۸۴ نفر آنان بستری شدند. بنا بر این گزارش تا ظهر یک‌شنبه ۳۴ شهرستان در وضعیت قرمز، ۶۹ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۲۹۱ شهرستان در وضعیت زرد و ۵۴ شهرستان در وضعیت آبی قرار داشتند.

حادثه کاری جان دو کارگر کاغذسازی تبریز را گرفت

دو کارگر کارخانه کاغذسازی تبریز واقع در بهشهر که برای نظافت به داخل مخزن کاغذ رفته بودند، به دلیل استشمام گاز سمی ناشی از کاغذهای لجن شده دچار گاز گرفتگی شده و جانشان را از دست دادند. هویت دو کارگری که جانشان را در این حادثه کاری از دست دادند «سعید جوادی» و «علیرضا مسافر» اعلام شده است. خبرگزاری دولتی کار ایران (ایلنا)، تاریخ وقوع این حادثه را ۱۴ فروردین، یک روز پس از پایان تعطیلات نوروزی اعلام کرده است. یک منبع کارگری که نامش فاش نشده به ایلنا گفته که این کارخانه «از ابتدای سال جاری تعطیل بوده و تعدادی کارگر هر چند روز یکبار برای سرکشی و نظافت دستگاه‌ها وارد کارخانه می‌شدند». بنا بر گزارش‌های رسمی سالانه دستکم ۸۰۰ کارگر در حادثه کاری جان خود را از دست می‌دهند و بالغ بر ۱۳ هزار کارگر نیز به صورت جزئی یا شدید مصدوم می‌شوند. ایران از ناامن‌ترین و حادثه‌خیزترین نقاط جهان برای کارگران به شمار می‌رود.

رسانه نزدیک به سپاه می‌گوید معاون سیاسی وزیر کشور استعفاء کرده است

رسانه‌های خبری ایران نوشته‌اند که محمدباقر خرمشاد، معاون سیاسی وزارت کشور از یک هفته قبل در محل کار خود حاضر نشده است. خبرگزاری تسنیم که به سپاه پاسداران نزدیک است، نوشته «شنیده‌ها حاکی از استعفاء اوست». دیگر رسانه‌های خبری نیز همین گزاره را تکرار کرده و گفته‌اند که هنوز مشخص نیست استعفاء او مورد پذیرش وزیر کشور قرار بگیرد یا نه. خرمشاد تحصیلکرده دانشگاه «امام صادق» و فرانسه است که امسال از سوی احمد وحیدی به عنوان معاون سیاسی وزارت کشور منصوب شد. او در دولت احمدی‌نژاد نیز در مقام معاون وزیر علوم در دولت حاضر بود. جزئیات بیشتری از دلیل کناره‌گیری احتمالی این مقام ارشد در وزارت کشور منتشر نشده است.

کارگران «کیان تایر» مقابل ساختمان نهاد ریاست‌جمهوری تجمع کردند

کارگران کارخانه «کیان تایر» صبح امروز در تهران مقابل ساختمان نهاد ریاست جمهوری تجمع کردند تا از دولت بخواهند مالکیت خصوصی این کارخانه را لغو و آن را به دولت بازگرداند. کارگران معترض گفتند که دیروز شنبه ۲۰ فروردین، وقتی که بعد از یک ماه تعطیلات به محل کار رفتند با اطلاعیه‌ای روی تابلوی اعلانات روبرو شدند که بر روی آن نوشته شده بود کارخانه تا اطلاع ثانونی تعطیل است. آن‌ها از دولت می‌خواهند که سریع‌تر تکلیف مالکیت کارخانه را مشخص کند. کارخانه کیان تایر تایر در سال ۱۳۸۲ به بخش خصوصی واگذار شد. مالک این شرکت در سال ۱۳۹۸ تحت عنوان ورشکستگی بخشی از خط تولید را تعطیل و کارگران را اخراج کرد. کارگران نیز در اعتراض به این وضعیت چندین مرتبه در سال‌های مختلف مقابل ساختمان نهادهای حکومتی از جمله نهاد رهبری تجمع کردند اما صدای اعتراض شان شنیده نشد. کارخانه لاستیک سازی کیان تایر که در سال‌های گذشته به دلیل اعلام ورشکستگی مالکان آن تحت پوشش هیئت حمایت از صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار داشت، از سال ۱۳۹۹ زیر نظر هیئت ورشکستگی قوه قضاییه قرار گرفته است. کارگران معترض می‌گویند که مالک کارخانه برای اینکه مطالبات کارگران و طلبکاران را پرداخت نکند، اعلام ورشکستگی کرده است. شمار کارگران این کارخانه حدود هزار نفر گزارش شده است که در دو سالی که از اعلام ورشکستگی آن می‌گذرد، تنها بخشی از حقوق خود را دریافت کرده‌اند.

مجلس پاکستان به عمران خان رأی اعتماد نداد

۹ آوریل / ۲۰ فروردین: امروز صبح قرار بود مجلس پاکستان درباره اعتماد به نخست‌وزیر، رأی‌گیری کند. اما رأی‌گیری مدام به تعویق افتاد. درگیری شدید میان نمایندگان و جبهه قوی طرفداران عمران خان در هیئت رئیسه مجلسه باعث تعویق رأی‌گیری شد. اما سرانجام در حوالی نیمه شب به وقت محلی رأی‌گیری شد و عمر نخست‌وزیری عمران خان به پایان رسید. حکومت او ائتلافی بود. با کنار کشیدن یک حزب پشتیبان، او بخشی از مدافعانش را از دست داد و کابینه‌اش از پشتیبانی اکثریت نمایندگان محروم شد. از مجموع ۳۴۱ نماینده، ۱۷۴ تن به عمران خان رأی منفی دادند. اسد قیصر، رییس مجلس نمایندگان پاکستان که از عمران خان پشتیبانی می‌کرد، از سمت خود استعفا کرد. عمران خان گفته است که دست خارجی در کار اوست. مفسران می‌گویند که او گمان می‌کند آمریکا باعث بحران اخیر شده‌اند. عمران خان هوادارانش را فرا خوانده، دست به تظاهرات اعتراضی زنند. دست کم تا انتخابات بعدی که قاعدتا باید سه ماه دیگر باشد اما ممکن است انجام آن به تعویق افتد، بحران سیاسی در پاکستان مسئله روز خواهد بود.