ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

#زلزله ۵ ریشتری #‌سرخس را لرزاند

حدود ساعت ۲۰.۲۰ دقیقه پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت زلزله ۵ ریشتری سرخس در استان خراسان رضوی را لرزاند. این زلزله در عمق ۷ کیلومتری سطح زمین ‌رخ اتفاق افتاده. اطلاعی از تلفات و خسارات احتمالی این زلزله در دست نیست.

۶ #زلزله شهر #یاسوج، مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد را لرزاند. هوا بارانی‌ است و مردم وحشت‌زده‌اند

پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۶ زلزله شهر یاسوج، مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد را لرزاند. مرکز لرزه‌نگاری ایران شدت دو زمین‌لرزه را ۴,۳ و ۳,۳ ریشتر ثبت کرده. زمان وقوع زمین‌لرزه‌ اول ساعت ۱۱ و ۴۲ دقیقه پنج‌شنبه، ۲۰ اردیبهشت اعلام شده است. زمین‌لرزه دوم ساعت ۱۱ و ۴۹ دقیقه به ثبت رسیده. شدت این زمین‌لرزه‌ها ساعت ۱۸ و ۱۲ دقیقه در شهرهای سی‌سخت ۲,۵ ، یاسوج ۲,۶ ، یاسوج ۲,۸ و آخرین زلزله ۳ ریشتر بوده است. این دو زمین‌زلزله اخیر در عمق ۱۰ کیلومتری زمین رخ داده. گزارشی از تلفات و خسارات احتمالی این زمین‌لرزه‌ها منتشر نشده است. هوای استان کهگیلویه و بویراحمد و یاسوج بارانی است و این زمین‌لرزه‌ها باعث نگرانی بسیاری از مردم استان و حضور آنها در خیابان‌ها شده است.

بیانیه دولت #روحانی در واکنش به خروج #آمریکا از #برجام: هیچیک از مفاد #توافق هسته‌ای قابل مذاکره نیست

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا ۱۸ اردیبهشت/ ۸ مه خروج آمریکا از برجام را به دلیل نفوذ منطقه‌ای جمهوری اسلامی و عدم نظارت بر برنامه موشکی سپاه اعلام کرد. دولت روحانی پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت/ ۱۰ مه با انتشار بیانیه‌ای دولت آمریکا را به اقدام متقابل تهدید کرده است: «ایران به عنوان کشوری که به تعهدات حقوقی خود پایبند است، اقدام ایالات متحده به خروج از برجام را طبق مقررات و مفاد برجام پیگیری نموده و در صورتی که خروج آمریکا از برجام جبران نگردد حق قانونی خود را در اقدام متقابلی که خود به مصلحت بداند اعمال خواهد کرد. سایر طرف‌های برجام و به ویژه سه کشور اروپایی موظف‌اند اقدامات لازم را برای حراست از برجام و اجرای تعهدات خود - که حتی در زمان حضور شکلی ایالات متحده در برجام به دلیل مزاحمت‌های رژیم ترامپ از اجرای کامل آن ناتوان بودند - را بدون هیچ قید و شرطی از مرحله وعده‌ به مرحله اجرا درآورند.» پیش از این مقامات جمهوری اسلامی تهدید کرده بودند که با خروج آمریکا از برجام غنی‌سازی اورانیوم را از سر می‌گیرند. رئیس جمهور آمریکا اما روز گذشته به ایران در این زمینه هشدار داد. مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا نیز بلافاصله بعد از بازگشتش از شبه‌جزیره کره اعلام کرد تلاش می‌کند با همکاری متحدان آمریکا ایران را به سر میز مذاکره بازگرداند. هدف دستیابی به توافقی گسترده‌تر از برجام است که نفوذ منطقه‌ای ایران و برنامه موشکی سپاه را هم که در مذاکرات لوزان کنار گذاشته شده بود، در برگیرد.

دونالد #ترامپ، رئیس جمهور #آمریکا خبر دستگیری پنج نفر از رهبران ارشد #داعش را تأیید کرد

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا پنجشنبه ۱۰ مه/ ۲۰ اردیبهشت با انتشار پیامی در توئیتر اعلام کرد که پنج نفر از رهبران ارشد گروه دولت اسلامی (داعش) در عراق بازداشت شده‌اند. دولت عراق پیش از این از دستگیری پنج نفر از سران داعش خبر داده بود. چهار نفر از این اشخاص عراقی و یک نفر از آن‌ها سوری‌ست. به گزارش خبرگزاری رویترز، مأموران اطلاعاتی عراقی با رهگیری تلفن‌های همراه موفق به کشف محل اختتفای بازداشت‌شدگان در سوریه و ترکیه شده بودند.

#روحانی در گفت‌وگوی تلفنی با #اردوغان خواهان توسعه روابط بانکی بین دو کشور بعد از خروج #آمریکا از #برجام شد

با خروج آمریکا از برجام از ۲۲ اردیبهشت به بعد با اجرای ماده ۱۲۴۵ «قانون اختیارات دفاع ملی» بانک مرکزی ایران تحریم می‌شود و ۲۰ و ۲۱ تیر به بعد هم حوزه‌های انرژی و بیمه نفت‌کش‌های ایرانی و سرمایه‌گذاری شرکت‌های خارجی در صنعت نفت تحت تحریم قرار می‌گیرد. حسن روحانی، رئیس جمهور اسلامی در گفت‌وگوی تلفنی با رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه با تأکید بر بر ضرورت تلاش برای توسعه روابط و همکاری‌های تجاری، اقتصادی و سرمایه‌گذاری تهران-آنکارا گفته است: «استفاده از پول ملی در تجارت، گسترش تجارت ترجیحی و توسعه روابط بانکی ایران و ترکیه بسیار حائز اهمیت بوده و ما را از استفاده ارز خارجی در تجارت بی‌نیاز خواهد کرد.» به گزارش خبرگزاری رویترز، رجب طیب اردوغان در این گفت‌وگوی تلفنی برجام را توافقی موفق دانست و با تاکید بر ضرورت تلاش برای حفظ آن گفت: ترکیه تصمیم دولت آمریکا مبنی بر خروج از برجام را اشتباه دانسته و به طور رسمی اعلام کرده که آن را نمی‌پذیرد. دادگاهی در نیویورک چهارشنبه ۱۳ دی ۹۶ مهمت هاکان آتیلا، معاون سابق هالک بانک ترکیه را در پرونده دور زدن تحریم های ایران مجرم شناخت. این موضوع به موج جدیدی از تنش‌های میان آمریکا و ترکیه دامن زده بود.

برخی گمانه‌زنی‌ها: قیمت #دلار تحت تأثیر درگیری نظامی #اسرائیل و #ایران از ۸ هزار تومان فراتر رفت

بانک مرکزی ایران اعلام کرده ارز بر پایه دلار ۴۲۰۰ تومان را فقط در اختیار فعالان اقتصادی و مردم برای تأمین نیازهای ضروری‌شان قرار می‌دهد. هرگونه خرید و فروش ارز خارج از این چارچوب قاچاق تلقی می‌شود. خبرگزاری‌ها و صرافی‌ها هم از اعلام نرخ آزاد دلار منع شده‌اند. بر اساس گمانه‌زنی‌ها نرخ دلار پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت تا ۸ هزار تومان و در برخی موارد هم حتی بالاتر از ۸ هزار تومان اعلام شده است. روز گذشته بر اساس همین گمانه‌زنی‌ها قیمت دلار قاچاق به ۷ هزار و ۵۰۰ تومان رسیده بود. درگیری نظامی ایران و اسرائیل در بلندی‌های جولان و خروج آمریکا از برجام قیمت دلار را تحت تأثیر قرار داده است.

دیده‌بان حقوق بشر سوریه می‌گوید دست‌کم ۲۳ نفر در حملات #اسرائیل به پایگاه‌های نظامی در #سوریه کشته شدند

به‌گفته دیده‌بان حقوق بشر سوریه در حملات موشکی بامداد پنج‌شنبه #اسرائیل به اطراف #دمشق پنج سرباز سوری و ۱۸ نفر از نیروهای متحد رژیم #سوریه کشته شدند. در میان کشته‌شدگان یک افسر سوری نیز دیده می‌شود. ارتش اسرائیل گفته است ده‌ها پایگاه نظامی ایران در سوریه را مورد هدف قرار داده است. وزارت دفاع #روسیه نیز گفته است اسرائیل در حملات خود از ۲۸ هواپیمای جنگنده اف ـ ۱۵ و اف ـ ۱۶ استفاده و ۷۰ موشک شلیک کرده است که نیمی از این موشک‌ها توسط پدافند هوایی سوریه نابود شده است.

#نیروهای_امنیتی به #تجمع_معلمان در تهران حمله کردند، تعدادی از #معلمان با خشونت بازداشت شدند

#تجمع_اعتراضی_سراسری_معلمان شاغل و بازنشسته که پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت در #تهران و سایر شهرها برگزار شد، در تهران توسط #نیروهای_امنیتی به خشونت کشیده شد. تعدادی از معلمان بازداشت شده‌اند. تجمع معلمان با فراخوان #شورای_هماهنگی_تشکل‌های_صنفی فرهنگیان ایران و در اعتراض به کمی #حقوق_معلمان و بازنشستگان، #خصوصی‌سازی_آموزش و عدم برخوردای دانش‌آموزان از #_آموزش_عادلانه، و با خواست #آزادی_معلمان_زندانی و پایان دادن به #فضای_امنیتی_حاکم_بر_فعالیت‌های_صنفی برگزار شد. معلمان در شهرستان‌ها مقابل ادارات کل و دفاتر آموزش و پروش تجمع کردند و در تهران مقابل سازمان برنامه و بودجه جمع شدند. #محمد_حبيبى، #رسول_بداقی، #على_زولفى، #محمد_حسن‌پوره، #محمد_تقى_فلاحى و #عالیه_اقدام_دوست از جمله #معلمان_بازداشت‌شده هستند.

#فرانسه و #روسیه نسبت به گسترش درگیری‌های نظامی در #خاورمیانه هشدار دادند

در پی موشک‌پرانی‌های نخستین ساعات بامداد پنج‌شنبه از خاک #سوریه به #اسرائیل و سپس حملات اسرائیل به سوریه، #روسیه و #فرانسه از گسترش درگیری‌های نظامی در #خاورمیانه ابراز نگرانی کردند. امانوئل #مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه و میخائیل بوگدانوف، معاون وزیر خارجه روسیه نسبت به این موضوع هشدار دادند و خواهان توقف درگیری‌ها شدند. کاخ الیزه اعلام کرد که مکرون روز پنج‌شنبه در دیدار با آنگلا مرکل، صدراعظم #آلمان همراه با او بار دیگر بر این موضوع تأکید خواهد کرد. اسرائیل می‌گوید نیروهای #سپاه_پاسداران ایران از سوریه ۲۰ موشک به خاک اسرائیل شلیک کردند و در پاسخ اسرائیل نیز شمار بسیاری از پایگاه‌های نظامی #ایران در سوریه را هدف قرار داد.