ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

رویترز: دو شرکت عمده #چین خرید #نفت از #ایران را متوقف کردند

خبرگزاری رویترز جمعه ۱۰ مه/ ۲۰ اردیبهشت به نقل از چند منبع آگاه که نام آن‌ها را افشا نکرده گزارش داد که پالایشگاه‌های شرکت پتروشیمی چین (سینوپک) و شرکت ملی نفت چین (سی‌ان‌پی‌سی) که مایل نیستند تحت تحریم‌های اقتصادی آمریکا قرار گیرند، خرید نفت از ایران را متوقف کرده‌اند. شرکت سینوپک فاز اول میدان نفتی یادآوران را راه‌اندازی کرده بود و قرار بود در فاز دوم این میدان را توسعه دهد که کناره‌گیری کرد. به گزارش رویترز، سینوپک بر اساس قراردادی با وزارت نفت از سال ۲۰۱۲ به اینسو روزانه به‌ طور متوسط ۲۶۵ هزار بشکه نفت از ایران می‌خرید. شرکت سی‌ان‌پی‌سی چین هم برای توسعه میدان آزادگان به جای پول نقد روزانه ۶۷ هزار بشکه نفت از ایران تحویل می‌گرفت. به گزارش رویترز دو نفتکش ایرانی در پایانه‌های نفتی چین، محموله‌های خود را تخلیه کرده‌اند و دو نفتکش نیز منتظر اجازه تخلیه هستند و یک نفتکش نیز هنوز به چین نرسیده است. همه این محموله‌ها در ماه گذشته و قبل از توقف معافیت‌های نفتی آمریکا خریداری شده بود. چین در سه ماه نخست سال جاری روزانه ۴۵۰ هزار بشکه نفت خام از ایران وارد می‌کرد. پیش از این خبرگزاری رویترز گزارش داده بود که با لغو معافیت مشتریان نفت خام ایران از تحریم‌های آمریکا، تولید نفت در ایران به ۵۰۰ هزار بشکه در روز تقلیل یافته است.

۱۰۰ هزار #خودروی_ناقص به دلیل #بحران_صنعت_قطعه‌سازی در کارخانه‌ها باقی مانده‌اند

بحران #صنعت_قطعه‌سازی سبب شده است حدود ۱۰۰ هزار اتومبیل به مرحله تکمیل تولید نرسند و در کف کارخانه باقی بمانند. مهدی مطلب‌زاده، نایب رئیس انجمن «صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازی کشور» گفته است که #خودروسازان حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان به واحدهای قطعه‌سازی بدهکار بوده‌اند اما تنها یک پنجم این مبلغ را پرداخته‌اند. او افزوده است «چنانچه تسهیلات باقی‌مانده از سوی خودروسازان به #قطعه‌سازان پرداخت نشود، مشکلات عدیده‌ای در تهیه مواد اولیه ایجاد خواهد شد؛ چراکه مواد اولیه مورد نیاز #قطعه‌سازان نیز رو به اتمام است.» مشکل دیگر به گفته او نبود مواد اولیه و ماشین‌آلات کهنه است که بدون برطرف کردن آن صنعت قطعه‌سازی بهبود نخواهد یافت. بسیاری از تولیدکنندگان به دلیل تحریم‌های آمریکا علیه ایران با مشکل مواد اولیه رویارو هستند. مطلب‌زاده گفته است در صورت پرداخت بدهی کارخانه‌های خودروسازی به قطعه‌سازان، تامین مواد اولیه و نوسازی دستگاه‌ها، صنعت قطعه‌سازی قادربه تولید و تهیه قطعات مورد نیاز برای خوروها خواهد بود. بحران صنعت قطعه‌سازی سال گذشته علاوه بر مشکلات بالا در اثر کاهش شدید ارزش ریال تشدید شد و به بیکاری حدود ۱۰۰ هزار کارگر انجامید. ۱۰ آبان سال ۹۷ دبیر انجمن قطعه‌سازان خودرو از افزایش اخراج کارگران شرکت‌های قطعه‌سازی خبر داده و گفت حدود ۱۰۰ هزار کارگر این صنعت شغل خود را از دست داده‌اند. تا پایان سال ۹۷، در اثر تشدید مشکلات اقتصادی تولید خورو نیز در ایران به شدت کاهش یافت و به کمتر از یک‌دوم تولید آن در سال قبل رسید.

#آمریکا #تعرفه‌های_گمرکی کالاهای چینی را ۱۵ درصد افزایش داد، پکن گفت پاسخ می‌دهد

آمریکا صبح جمعه ۲۰ اردیبهشت / ۱۰ مه تعرفه‌های گمرکی بر بیش از ۲۰۰ میلیارد دلار کالای وارداتی چین به کشورش را ۱۵ درصد افزایش داد. صنایع مختلف چین، از جمله نساجی، کفش‌سازی و صادرات ماهی این کشور تحت تأثیر افزایش تعرفه‌های گمرکی قرار خواهند گرفت. این اقدام آمریکا قرار بود در ماه ژانویه گذشته انجام شود اما به‌منظور ایجاد شرایط مناسب برای مذاکرات تجاری و حل اختلاف‌های دو طرف به حالت تعلیق در آمد. چین روز جمعه اعلام کرد که در واکنش به افزایش تعرفه‌های گمرکی بر کالاهایش دست به اقدامات متقابلی خواهد زد. با این حال مذاکرات تجاری آمریکا و چین روز جمعه ادامه خواهد یافت. فرانسه نیز نسبت به افزایش تعرفه‌های گمرکی بر کالاهای چینی واکنش نشان داد. برونو لومِر، وزیر دارایی فرانسه، در پاریس گفت تشدید بیشتر جنگ تجاری آمریکا و چین بزرگترین تهدید برای توسعه جهانی است. او تأکید کرد که این تنش در اروپا هم مشکل ایجاد می‌کند. قرار بود یکشنبه گذشته (۵ مه/ ۱۵ اردیبهشت ) هیأتی از چین برای گفت‌وگوهای تجاری به واشنگتن برود. دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا اما پیش از آغاز این مذاکرات با انتشار پیامی در توئیتر اعلام کرد تعرفه‌های ۱۰ درصدی کالاهای وارداتی از چین به ارزش ۲۰۰ میلیارد از ۱۰ درصد به ۲۵ درصد افزایش می‌یابد و به زودی بر سایر کالاهای وارداتی از چین به ارزش ۳۲۰ میلیارد دلار، تعرفه ۲۵ درصدی اعمال خواهد شد.

در یک سال گذشته #خدمات_رفاهی به #کارگران ۷۴ درصد کاهش یافته است

تعداد کارگرانی که در سال گذشته #خدمات_رفاهی دریافت کرده‌اند حدود ۷۴ درصد کاهش یافته است و از یک میلیون و ۱۷۷ هزار و ۲۷۳ کارگر در سال ۱۳۹۶ به ۳۰۸ هزار و ۷۰۲ کارگر در سال ۹۷ رسیده است. خدمات رفاهی آن گونه که ذیل فصل دوم و در مواد مختلف قانون کار به آن اشاره شده شامل خدمات بهداشتی، تامین مسکن، سرویس ایاب و ذهاب، تشکیل شرکت‌های تعاونی، تدارک امکانات ورزشی، تامین غذای مناسب و خوابگاه، حمام و سرویس‌های بهداشتی و امکان سوادآموزی است. دولت و کارفرمایان مکلف‌اند این امکانات را برای کارگران فراهم کنند. ایرنا خبرگزاری دولتی جمهوری اسلامی با اتکا به داده‌های آماری سازمان تامین اجتماعی نوشته است که سال ۹۷، بالاترین درصد خدمات رفاهی به کارگران در استان خوزستان اختصاص داشته و ۱۲۳ هزار و ۹۵۱ کارگر تسهیلات رفاهی دریافت کرده‌اند. کمترین رقم مربوط به چهارمحال و بختیاری است و در این استان تنها ۹۳ کارگر تسهیلات رفاهی دریافت کرده‌اند. در شهر تهران نیز ۳۲۰۰ کارگر این تسهیلات را دریافت کرده‌اند.

#وزارت_نیرو قصد دارد تا سال ۲۰۵۰ حدود ۷۰ درصد خودروها و موتورسیکلت‌ها را برقی کند

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گزارش داده است که بر اساس برنامه‌ریزی انجام‌شده از سوی وزارت نیرو، باید تا سال ۲۰۵۰ حدود ۷۰ درصد خودروها و موتورسیکلت‌ها در ایران برقی شوند. بنا به این گزارش، وزارت نیرو در حال فراهم کردن شرایطی است تا در زمان‌های غیر پیک با نصب تجهیزات مورد نیاز، خودروهای برقی را در مکان‌های مورد نظر شارژ کند. همچنین به دنبال ایجاد شرایط ارتباط مناسب تولید باتری و خودرو برقی در ایران است. در ایران حدود ۱۷ میلیون خودرو و ۱۳ میلیون موتورسیکلت وجود دارد. عباس علی‌آبادی، مدیرعامل شرکت مپنا که در زمینه ساخت نیروگاه‌ها، کارخانجات و زیرساخت‌های صنعتی، حفاری و ترابری ریلی فعالیت می‌کند، اعلام کرده که در حال حاضر با دو خودروساز خصوصی برای برقی‌کردن خودروهای فعلی صحبت شده تا بتوان این خودروها را دو موتوره کرد. به گفته علی‌آبادی، به‌زودی در برج میلاد تهران اولین ایستگاه شارژ خودروهای برقی افتتاح می‌شود و این ایستگاه‌ها می‌توانند در کمتر از یک ربع تا ۲۰ دقیقه برای ۲۵۰ کیلومتر خودروی برقی را شارژ کنند. موتورسیکلت‌ها چهار برابر خودروهای معمولی آلودگی ایجاد می‌کنند و به همین دلیل برقی کردن موتورسیکلت‌ها در اولویت قرار دارد. در مجلس شورای اسلامی نیز مذاکراتی در حال انجام است تا بتوان هر سال تولید ۱۰ درصد موتورسیکلت‌های معمولی کاهش پیدا کند و به موتورسیکلت برقی تبدیل شود. شرکت توانیر گفته است برای تأمین برق خودروها و موتورسیکلت‌های برقی مشکلی ندارد.

دور جدید تبادل زندانیان میان ایران و #اقلیم_کردستان عراق انجام می‌شود

فواد صدیق، مدیر دفتر وزارت کار و امور اجتماعی اقلیم کردستان عراق اعلام کرد که دور جدید تبادل زندانیان با جمهوری اسلامی ایران در روزهای آینده انجام خواهد شد. بر این اساس ۱۴ زندانی ایرانی زندان‌های اقلیم کردستان عراق که محکوم به جرایم مختلف هستند، برای گذران ادامه محکومیت خود به کشورشان بازمی‌گردند و پنج زندانی کرد عراقی در زندان‌های ایران نیز به دولت اقلیم کردستان عراق تحویل می‌شوند. توافقنامه تبادل زندانیان بین ایران و اقلیم کردستان عراق در سال ۲۰۱۵ میلادی امضا شد و در همان سال نیز ۸۵ زندانی ایران با چند زندانی کرد عراقی مبادله شدند. مرتضی عبادی، سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در اربیل مرکز اقلیم کردستان عراق می‌گوید در زندان‌های استان اربیل ۱۰۰ زندانی ایرانی به‌سر می‌برند و مذاکره برای تبادل و انتقال همه این افراد به کشور ادامه دارد اما این امر زمان‌بر است. جرائم این زندانیان اعلام نشده است.

#جان_کری: هر چه #ترامپ درباره رابطه من با #ایران گفت اشتباه است

سخنگوی جان کری، وزیر امور خارجه پیشین آمریکا در مصاحبه با شبکه سی‌ان‌ان به سخنان دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا درباره رابطه کری با مقام‌های ایرانی پاسخ داد و گفت: «تمام چیزهایی که ترامپ گفت اشتباه است. او درباره واقعیت‌ها، در اشتباه است. درباره قانون اشتباه می‌کند و متأسفانه درباره شیوه استفاده از دیپلماسی برای امنیت آمریکا نیز در اشتباه است.» روز پنج‌شنبه ۱۹ اردیبهشت / ۹ مه ترامپ یک بار دیگر به تأکید گفت مایل به گفت‌وگو درباره برنامه هسته‌ای ایران است: «آن‌ها باید با من تماس بگیرند و بنشینند [سر میز مذاکره]. ما می‌توانیم به توافق برسیم. یک توافق عادلانه. ما فقط می‌خواهیم آن‌ها سلاح هسته‌ای نداشته باشند. بحث زیادی نیست. به آن‌ها کمک می‌کنیم. دوست دارم ایرانی‌ها با من تماس بگیرند اما جان کری با آن‌ها خیلی صحبت می‌کند و به آن‌ها می‌گوید که با من تماس نگیرند. او (کری) ملاقات‌های زیادی با ایرانی‌ها داشته است و به آن‌ها می‌گوید که چه کار کنند.»

فرمانده #ناوگان_پنجم_آمریکا: اگر لازم باشد یو اس اس آبراهام لینکلن در #تنگه_هرمز مستقر می‌شود

دریاسالار جیمز مالوی، فرمانده ناوگان پنجم آمریکا در بحرین در گفت‌وگوی تلفنی با خبرگزاری رویترز گفت اگر لازم باشد ناوگروه یو اس اس آبراهام لینکلن برای مقابله با تهدیدات ایران در تنگه هرمز مستقر می‌شود. یو اس اس آبراهام لینکلن روز گذشته از کانال سوئز عبور کرد. مالوی گفت اختیارات او نامحدود است. وزارت دفاع آمریکا اعلام کرده یو اس اس آبراهام لینکلن و بمب‌افکن‌های راهبردی بی ۵۲ را پس از دریافت گزارش‌های نهادهای اطلاعاتی از تحرکات ایران برای تهدید نیروهای آمریکایی در عراق و سوریه به منطقه اعزام کرده است. فرمانده ناوگان پنجم آمریکا مانند سایر مقامات آمریکایی درباره جزئیات تهدید ایران سکوت کرد. جیمز مالوی در گفت‌وگو با رویترز اما تأیید کرد که نگرانی‌هایی از موشک‌های ایرانی وجود دارد. به گفته مالوی ماهیت برخی از این موشک‌ها تهاجمی است.

رئیس جمهوری آمریکا، #پاتریک_شاناهان را به عنوان #وزیر_دفاع به #سنا معرفی کرد

رئیس جمهوری آمریکا، پاتریک شاناهان را که در پنج ماه گذشته کفالت وزارت دفاع را به عهده داشت به عنوان وزیر دفاع ایالات متحده به سنا معرفی کرد. سارا سندرز، سخنگوی کاخ سفید با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: «شاناهان در ماه‌های گذشته نشان داد که از صلاحیت مدیریت وزارت دفاع برخوردار است.» شاناهان معاون سابق جیمز متیس و مدیر اجرایی پیشین شرکت بوئینگ بود. پس از آنکه جیمز متیس به دلیل اختلاف با تندروهایی مانند جان بولتون (مشاور امنیت ملی) و مایک پمپئو (وزیر خارجه) از وزارت دفاع کناره‌گیری کرد، شاناهان سرپرستی پنتاگون را به عهده گرفت. پاتریک شاناهان با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که اگر سنا به او رأی اعتماد دهد استراتژی کاخ سفید برای دفاع از کشور را اجرا می‌کند. یکی از وظایف شاناهان گسترش و مدرن‌سازی ادوات نظامی و تجهیزات نیروهای مسلح آمریکا است. رقابت با چین و روسیه و بحران ونزوئلا و ایران از چالش‌های دیگر پنتاگون در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ است.