ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

حدود ۲۰۰ موشک از نوار غزه به سمت اسرائیل شلیک شد

ارتش اسرائیل اعلام کرد که شبه‌نظامیان فلسطینی چهارشنبه ۲۰ اردیبهشت / ۱۰ مه حدود ۲۰۰ موشک از نوار غزه به سوی اسرائیل شلیک کردند. ارتش اسرائیل گفته است بیشتر موشک‌ها در مناطق باز فرود آمدند. سه فروند به مناطق شهری اصابت کردند. تاکنون از خسارات و تلفات احتمالی اطلاعی در دست نیست. ارتش اسرائیل افزوده است که حدود ۶۰ فروند از این موشک‌ها توسط سامانه پدافندی «گنبد آهنین» رهگیری شد. صدای آژیرهای هوایی در چندین شهر از جمله تل آویو برای نخستین بار از ماه اوت گذشته به صدا در آمد. نیروی هوایی اسرائیل شب گذشته بار دیگر به اهدافی متعلق به گروه «جهاد اسلامی» فلسطین در نوار غزه حمله کرد و از جمله یک پرتابگر موشک را منهدم کرد. به‌گفته منابع فلسطینی، این حملات پنج کشته و حدود ۲۰ زخمی برجای گذاشته است. پیش از این، ۴۰ هواپیمای جنگنده اسرائیل و پهپادها، بامداد سه‌شنبه سلسله حملات موشکی به غزه انجام دادند که منجر به کشته شدن دست‌کم ۱۳ نفر از جمله سه عضو ارشد «جهاد اسلامی»، اعضای خانواده آن‌ها و غیرنظامیان دیگر کشته و حدود ۲۰ نفر نیز مجروح شدند که حال برخی از آن‌ها وخیم است.

یک خبرنگار خبرگزاری فرانسه در اوکراین کشته شد

آرمان سولدَن، خبرنگار خبرگزاری فرانسه بعدازظهر سه‌شنبه ۱۹ اردیبهشت / ۹ مه در حمله موشکی روسیه به شرق اوکراین، در نزدیکی شهر محاصره شده باخموت کشته شد. آرمان سولدَن ۳۲ ساله عضوی از یک تیم پنج‌نفره خبرنگاران خبرگزاری فرانسه بود که سربازان اوکراینی را در فعال‌ترین جبهه‌های جنگ، در نزدیکی باخموت همراهی می‌کرد. گلوله موشک «گراد» که به او اصابت کرد حدود ساعت ۱۶ و ۳۰ دقیقه به وقت محلی شلیک شد. او در حالی که روی زمین دراز کشیده بود و سعی می‌کرد از خود محافظت کند مورد هدف قرار گرفت. آسیبی به بقیه اعضای تیم خبرگزاری فرانسه نرسید. فابریس فرایز، مدیرعامل خبرگزاری فرانسه گفت: «مرگ او یادآور خطراتی است که روزنامه‌نگاران هنگام پوشش خبری درگیری‌های اوکراین روزانه با آن مواجه هستند.» کمیته حفاظت از روزنامه‌نگاران (CPJ) در توییتی از مقامات روسیه و اوکراین خواست تا شرایط مرگ سولدَن را کاملاً بررسی کنند. آرمان سولدَن گزارشگر تصویری باتجربه‌ای بود که قبلاً در لندن فعالیت می‌کرد. او از سپتامبر ۲۰۲۲ هماهنگ‌کننده فیلم‌های ویدئویی در اوکراین بود و مرتباً به خط مقدم جبهه سفر می‌کرد. او همچنین بخشی از تیم خبرگزاری فرانسه بود که نخستین روزهای تهاجم روسیه به اوکراین را پوشش ‌داد. آرمان سولدَن فرانسوی ـ بوسنیایی بود و در سارایوو به دنیا آمد. او به زبان‌های فرانسه، انگلیسی و ایتالیایی روان صحبت می‌کرد.

پارلمان سوئد رأی داد دولت این کشور برای تروریستی اعلام کردن سپاه پاسداران در اتحادیه اروپا اقدام کند

پارلمان سوئد به شناسایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان یک سازمان تروریستی رأی مثبت داد. بر اساس این طرح کمیته روابط خارجی مجلس سوئد، پارلمان این کشور از دولت می‌خواهد تا در مورد فهرست کردن سپاه پاسداران در فهرست سازمان‌های تروریستی، توافق اتحادیه اروپا را به دست آورد. همه احزاب پارلمان سوئد به این طرح رأی مثبت دادند. این رأی‌گیری به دنبال اعدام حبیب چعب (اسیود) شهروند سوئدی-ایرانی در هفته جاری صورت گرفت. وزارت امور خارجه سوئد در اعتراض به این اعدام، کاردار ایران را احضار کرد. روابط ایران با سوئد از ماه ژوئیه که دادگاه سوئد حمید نوری را به دلیل اعدام زندانیان سیاسی در سال ۱۹۸۸ به حبس ابد محکوم کرد، تیره شده است. پارلمان اروپا در ماه ژانویه با اکثریت قاطع قطعنامه‌ای صادر کرد که در آن از اتحادیه اروپا و کشورهای عضو خواسته بود سپاه پاسداران را به عنوان یک گروه تروریستی معرفی کنند. این قطعنامه از مقامات ایرانی خواست به سرکوب اعتراضات مردمی که از شهریور گذشته پس از کشته شدن ژینا (مهسا) امینی در بازداشت گشت ارشاد آغاز شد، پایان دهند. پارلمان اروپا همچنین از اتحادیه اروپا خواست که علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی و ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری آن را تحریم کند. با وجود درخواست‌ها و تجمعات متعدد ایرانیان مقیم خارج، اتحادیه اروپا هنوز سپاه را تروریستی اعلام نکرده است. ایالات متحده در سال ۲۰۱۹ سپاه پاسداران را به عنوان یک سازمان تروریستی جهانی معرفی کرد. این سازمان حملات سایبری، تروریستی و همچنین تهدیدهای جانی متعددی علیه فعالان سیاسی خارج از کشور انجام داده است.

فاطمه (مژگان) تدریسی، معلم، دستگیر و به زندان قرچک ورامین منتقل شد

فاطمه (مژگان) تدریسی، یکی از معلمانی که قصد شرکت در تجمع روز سه‌شنبه معلمان در تهران را داشت، در میدان بهارستان به دست نیروهای امنیتی بازداشت شد. او در تماس تلفنی با خانواده‌اش گفت به زندان قرچک ورامین منتقل شده است. شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان به نقل از یک منبع مطلع نزدیک به خانواده فاطمه (مژگان) تدریسی نوشت: «خانم تدریسی برای حضور در تجمع فرهنگیان به میدان بهارستان رفته بود که توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد و در تماس تلفنی از انتقال خود به زندان قرچک ورامین خبر داد.» تجمع اعتراضی معلمان روز سه شنبه ۱۹ اردیبهشت با فراخوان شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمان به یاد معلمان پیشرو و با خواست توقف پرونده‌سازی برای فعالان صنفی معلمان، آزادی معلمان زندانی، اجرای کامل طرح رتبه‌بندی معلمان، دسترسی همه کودکان به آموزش رایگان و تامین امنیت مدارس و دانش آموزان بویژه دانش آموزان دختر و مدارس دخترانه برگزار شد که در ماه‌های اخیر هدف حملات شیمیایی سازمان‌یافته قرار گرفته‌اند. ۱۹ اردیبهشت معلمان در چندین شهر تجمع کردند. نهادهای امنیتی چند تن از معلمان را از جمله در مشهد و تهران دستگیر کردند و در سنندج به معلمان معترض حمله کردند.

پلیس راهور: بیمارستان‌ها بخش تروما ندارند و ۴۳ درصد از کشته‌های تصادف‌های رانندگی در همین بیمارستان‌ها جان داده‌اند

کمال هادیانفر، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی (راهور) به خبرگزاری تسنیم گفت که علاوه بر ناایمن بودن خودروهای داخلی، مجهز نبودن بیمارستان‌ّ‌ها و مراکز درمان به بخش تروما سبب افزایش شمار قربانیان تصادف‌های رانندگی شده است. هادیانفر گفت که ۴۳ درصد از فوتی‌های تصادفات، در بیمارستان‌ها جان خود را از دست می‌دهند و آن هم به این دلیل است که برخی از بیمارستان‌ها به بخش تروما مجهز نیستند. او گفت که کارشناسان بیمه هم تایید کرده‌اند که اکثر تصادفی‌ها در بیمارستان، به دلیل خونریزی داخلی یا ضربه به سر (و عدم تشخیص این موضوع توسط بیمارستان)، جان خود را از دست می‌دهند. به گفته رئیس پلیس راهور وزارت بهداشت سالانه ۱۰ هزار میلیارد تومان بابت رسیدگی به مصدومان تصادفات دریافت می‌کند تا بهترین خدمات را بدون دریافت هزینه به آن‌ها ارائه دهد ولی از انجام این تکلیف سرباز می‌زند. براساس آمار پلیس راهور بخش عمده‌ای از فوتی‌های تصادف، در صحنه تصادف، جان خود را از دست می‌دهند؛ آمار‌ها نشان می‌دهد ۵۱ درصد فوتی‌ها در صحنه و ۶ درصد حین انتقال مصدوم به بیمارستان و ۴۳ درصد در بیمارستان‌ها جان خود را از دست می‌دهند. به گفته این مقام پلیس ایران، جان باختن ۶ درصد از مصدومان تصادفات در حین انتقال به بیمارستان‌ها هم به دلیل کمبود هلیکوپتر امداد و دیر رسیدن مصدوم به مراکز درمانی رخ می‌دهد.

ترامپ در پرونده آزار جنسی محکوم به پرداخت ۵ میلیون دلار به قربانی‌اش شد

هیأت منصفه دادگاه فدرال آمریکا در ایالت نیویورک روز سه‌شنبه ۹ مه /۱۹ اردیبهشت به گناهکاری دونالد ترامپ، رئیس جمهوری پیشین آمریکا در پرونده آزار جنسی جین کارول در سال ۱۹۹۶ میلادی رأی داد. به این ترتیب ترامپ باید ۵ میلیون دلار به این قربانی آزارهای جنسی‌اش بپردازد. گرچه پرونده مربوط به جین کارول با کیفرخواست «تجاوز» به دادگاه ارجاع شده بود ولی نهایتاً هیأت منصفه اعلام کرد که در مورد تجاوز به نتیجه نرسیده است و موضوع آزار جنسی را به عنوان جرم ترامپ تأیید می‌کند. هر ۹ عضو هیأت منصفه که متشکل از شش مرد و سه زدن بودند پس از سه ساعت مشورت، به گناهکاری ترامپ در این پرونده رأی مثبت دادند. نماینده ترامپ در دادگاهی که خودش در آن غایب بود پس از اعلام حکم گفت که درخواست تجدید‌نظر خواهد داد و تا زمانی که رأی نهایی نشود هیچ پرداخت غرامت و جریمه‌ای صورت نخواهد گرفت. ترامپ هم در نخستین واکنشش به این رأی در شبکه اجتماعی تروث نوشت که جین کارول را اساساً نمی‌شناسد و رأی دادگاه را مایه شرمساری می‌داند. ترامپ کارول را متهم کرد که از طریق شکایت از او به دنبال شهرت و فروش کتاب خاطراتش است. جین کارول که اکنون ۷۹ ساله است در شکایتش مدعی شده بود که ترامپ را به صورت اتفاقی در یک فروشگاه دیده بود و ترامپ که او را می‌شناخت از او خواست تا در خرید یک لباس به او کمک کند و در نهایت در اتاق پرو همان فروشگاه به او تجاوز کرده است. کارول یکی از ده‌ها زنی است که ترامپ را به تجاوز یا آزار جنسی متهم کرده‌اند.

اسرائیلی‌ها دو فلسطینی را در کرانه غربی کشتند

یک روز پس از حملات موشکی اسرائیل به نوار غزه، وزارت بهداشت فلسطین اعلام کرد که نیروهای اسرائیلی دو فلسطینی را در شهر القباطیه واقع در کرانه غربی اشغالی کشتند. احمد جمال توفیق عساف ۱۹ ساله از القباطیه و رانی ولید احمد قطنات ۲۴ ساله از اردوگاه جنین هدف گلوله نیروهای اسرائیلی قرار گرفتند و کشته شدند. خبرگزاری فلسطینی وفا نوشت: «در جریان این حمله، سربازان به سمت یک خودرو تیراندازی کردند که دو نفر کشته و یک نفر دیگر زخمی شدند.» ارتش اسرائیل در بیانیه‌ای مدعی شد که کشته‌شدگان از یک خودرو به سوی سربازان شلیک کرده و در تیراندازی متقابل کشته شده‌اند. یک قبضه اسلحه ام-۱۶ و یک اسلحه کمری در محل کشف شد. شاهدان عینی به خبرگزاری فلسطینی وفا، گفتند شمار زیادی از سربازان اسرائیلی «به القباطیه یورش بردند و به چندین خانه در محله غربی نفوذ کردند و خانه‌ها را بازرسی و غارت کردند». کاربران شبکه‌های اجتماعی در این شهر نیز گزارش دادند که نیروهای اسرائیلی در حال یورش به خانه‌ها و توقف خودروها در خیابان‌ها هستند. پیش از این، ۴۰ هواپیمای جنگنده اسرائیل و پهپادها، بامداد سه‌شنبه سلسله حملات موشکی به غزه انجام دادند که منجر به کشته شدن دست‌کم ۱۳ نفر از جمله سه عضو جنبش «جهاد اسلامی» فلسطین، اعضای خانواده آن‌ها و غیرنظامیان دیگر کشته و حدود ۲۰ نفر نیز مجروح شدند که حال برخی از آن‌ها وخیم است. بر اساس آمار فلسطینی‌ها، نیروهای اسرائیلی در سال جاری میلادی تاکنون دست‌کم ۱۲۳ فلسطینی را کشته‌اند. ۱۹ اسرائیلی نیز در حملات جداگانه در همین مدت کشته شده‌اند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی اعلام کرد با استفاده از نفوذ قالیباف مانع از تصویب طرح نمایندگان برای حذف «اثر منفی معدل» در آزمون سراسری خواهد شد

عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: «مصوبه ابلاغ شده درباره کنکور به هیچ وجه تغییر پیدا نمی‌کند. اگر طرح اصلاح قانون کنکور در نهایت هم در صحن مجلس تصویب شود، چون خلاف اصل ۵۷ قانون اساسی است در شورای نگهبان تایید نمی‌شود و رد خواهد شد.» سه‌شنبه ۱۹ اردیبهشت طرح یک فوریتی اصلاح قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی، در کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس به تصویب رسید. اگر این طرح در صحن علنی مجلس هم به تصویب برسد، طرح مصوبه کنکوری شورای عالی انقلاب فرهنگی ملغی می‌شود. در این صورت در نهایت شورای عالی انقلاب فرهنگی هیچگونه تصمیم‌گیری در زمینه کنکور نمی‌تواند داشته باشد و باید هر گونه تغییرات در حیطه کنکور و برگزاری آزمون‌ها با قوانین شورای سنجش و پذیرش به اجرا درآید. خسروپناه گفت: «قطعاً این مصوبه به صحن مجلس نمی‌رود. رییس مجلس شورای اسلامی با این مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی همراه است چرا که آقای قالیباف هم عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی است.» دیده‌بان شفافیت و عدالت کشور اعلام کرده است که مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره کنکور «موجب عسر و حرج» مردم، مایه تشدید فشار مالی بر خانواده‌ها و افزایش گردش مالی سودجویان حوزه آموزش خواهد شد، احساس شکاف طبقاتی را در نگاه مردم افزایش خواهد داد و بروز «مشکلات قومی» و حذف تدریجی داوطلبان مناطق محروم در دانشگاه‌های دولتی از پیامدهای این مصوبه است.

فرمانده سپاه تهران: ورود بسیج به مراکز تجاری، مترو و معابر برای تحمیل حجاب، ادارات هم در دستور کار قرار دارد

سردار حسن حسن‌زاده، فرمانده سپاه تهران در همایش دبیران امر به معروف و نهی از منکر سازمان بسیج ادارات و وزارتخانه‌ها گفت: «همان‌گونه که در معابر و اماکن عمومی بر رعایت قانون عفاف و حجاب تأکید داریم، باید در ادارات هم اقدامات لازم را برای اجرای قانون عفاف و حجاب انجام دهیم.» هفته گذشته علی خانمحمدی، سخنگوی ستاد امر به معروف و نهی از منکر از اجرای «قانون حجاب» در ادارات دولتی خبر داده بود. همزمان وزارت کشور طرح جامع عفاف و حجاب را به همه دستگاه‌ها و نهاد‌ها ابلاغ کرده و مسئولیت قرارگاه اجرای طرح را هم به ستاد امر به معروف و نهی از منکر واگذار کرده است. فرمانده سپاه تهران در ادامه افزود: «پیش‌تر میسر نبود که در این عرصه وارد شویم، اما یک هفته‌ای است که در برخی مراکز تجاری، مترو و معابر، بسیجی‌ها با رعایت ادب و احترام به کسانی که شئون عفاف و حجاب را رعایت نمی‌کنند، تذکرات زبانی می‌دهند.» حسن‌زاده از ورود سپاه به ادارات دولتی به عنوان «کمک به دستگاه مربوطه» یاد کرد و گفت: «در این رابطه باید اول خود دستگاهی که خدمات ارائه می‌دهد با درایت، نهایت صبر و به دور از برخورد سلبی، لزوم رعایت قانون یادشده را به مراجعین یادآور شود. البته هم‌زمان با این‌ها باید نسبت به تشریح اهداف دشمن نیز اهتمام جدی داشته باشیم و ضوابط و قانون‌مداری را به کارکنان دستگاه‌ها گوشزد کنیم.»

سخنگوی ستاد امر به معروف: اعلام لباس‌های ممنوعه برای آقایان در «ادارات» و «معابر عمومی»

علی خانمحمدی، سخنگوی ستاد امر به معروف و نهی از منکر در مصاحبه با خبرآن‌لاین درباره خودداری برخی از ادارات از ارائه خدمات به مردان کراواتی گفت: «منظور این نیست که به کسی که کراوات زده، خدمات ارائه نشود، منظور این است که سیستم دولتی و کارمند‌های دولت موظف به رعایت آن شاخص‌ها هستند و کارمند دولت نمی‌تواند در مجموعه دولتی کراوات بزند.» خانمحمدی در ادامه درباره «شاخص‌ها»ی تعیین شده برای کارمندان دولت گفت: «لباس‌های زننده، مارک‌ها، آستین‌کوتاه و لباس‌های چسبان و شلوارهای‌کوتاه در مورد لباس آقایان است که باید رعایت کنند. اگر مواردی از این دست باشد، فرد متخلف طبق آن چارچوب و دستورالعملی که مصوب است، درمرحله اول تذکر می‌گیرد و در مرحله دوم در حوزه تخلفات اداری مورد بررسی قرار می‌گیرد.» هفته گذشت مراسم افتتاحیه چهل‌وهشتمین نشست هیات عمومی اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران در اهواز به دلیل استفاده شماری از وکیلان دادگستری حاضر در این جلسه از کراوات لغو شد. حراست گفته بود به دلیل «عدم رعایت الزامات اداری» امکان برگزاری مراسم وجود ندارد و از حاضران درخواست کرده بود که «کراوات» خود را باز کنند. این خواسته با مخالفت وکیلان و برگزارکنندگان مواجه شد. آن‌ها استدلال آورده بودند که درخواست حراست غیرقانونی‌ست.

عضو هیات مدیره انجمن انبوه‌سازان مسکن تهران: اگر تورم در بخش مسکن به ۴۰ درصد برسد، برای عده زیادی از مردم سکونت در تهران غیر ممکن خواهد شد

با توجه به ناتوانی دولت سیزدهم در ساخت یک میلیون مسکن در سال و جذابیت کاذب سرمایه‌گذاری در بخش مسکن پیش‌بینی شده است که به زودی تورم در این بخش به ۴۰ درصد برسد. افزایش قیمت نهاده‌های ساختمانی، دستمزد کارگر و در کل هزینه‌های ساخت و ساز و گرانی زمین نیز سبب جهش قیمت‌ها در بازار مسکن شده است. حسن محتشم، عضو هیات مدیره انجمن انبوه‌سازان مسکن تهران گفت: «متأسفانه قدرت خرید موثر در بازار مسکن وجود ندارد. هم‌اکنون قدرت خرید بازار، کاذب بوده و ناشی از وارد شدن پول‌های سرگردان سرمایه‌گذاران است. همین دلیلی بر گرانی مسکن شده است و این دور از منطق نیست که مسکن امسال بیش از ۴۰ درصد گران شود.» محتشم در ادامه درباره راه نجات بازار مسکن از معضل تورم گفت: «ارتباط با دنیا، کاهش تورم در اقتصاد و در نهایت مشارکت بخش خصوصی در تحقق وعده‌های ساخت و ساز مسکن دولتی شاید بتواند پس از گذشت مدتی مسیر حرکت بازار مسکن را به سمت تثبیت قیمت‌ها تغییر اساسی دهد در غیر این صورت ادامه روند صعودی در بازار خرید و فروش و اجاره مسکن در تهران به حدی می‌رسد که سکونت برای عده زیادی از مردم در تهران غیر ممکن خواهد شد.»