نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

#هدایت_عبداللە‌پور، زندانی سیاسی بدون اطلاع خانواده و وکیلش #اعدام شده است

سازمان حقوق بشری هەنگاو، چهارشنبە ۲۱ خرداد گزارش داد که خانوادە هدایت عبداللە‌پور، زندانی سیاسی کُرد، بە اجرای احکام ارومیە رفته و مسئولان قضائی بە آن‌ها اعلام کردەاند کە فرزندشان ۲۰ روز پیش در حضور خانوادەهای کشتە‌شدگان درگیری روستای «قرەسەقل» اعدام شدە است. این در حالی است که اجرای احکام ارومیە، نه تنها خانواده این زندانی سیاسی را خبردار نکرده بود، بلکه وکیل او نیز از اجرای حکم اعدام موکلش بی‌خبر بود. عصر روز شنبە ۲۰ اردیبهشت مسئولان زندان مرکزی ارومیە، هدایت عبداللەپور، زندانی سیاسی محکوم بە اعدام را از بند زندانیان سیاسی بە خارج از زندان منتقل کردند. فردی مطلع به سازمان حقوق بشری هه‌نگاو گفته است که ساعت دو همان شب هدایت عبداللە‌پور با دستبد و پابند توسط گارد ویژە بە خارج از زندان منتقل شد. نیروهای اطلاعات سپاه پاسداران اشنویه هدایت عبداللە‌پور را همراه با دەها شهروند دیگر اهل این شهرستان، ۲۶ خرداد ۹۵ بازداشت کردند. عبداللە‌پور حدود سه ماه در بازداشتگاه اطلاعات سپاه ارومیە بود و شکنجه شد. این زندانی سیاسی در بهمن‌ماه ۹۵ درنهایت از سوی شعبە دوم دادگاه انقلاب ارومیە بە ریاست قاضی شیخلو بە اتهام همکاری با پیشمرگەهای حزب دمکرات کردستان ایران در درگیری با نیروهای سپاه پاسداران در روستای «قرەسەقل» اشنویە، بە اعدام محکوم شد. حکم اعدام هدایت عبداللەپور ۱۶ مهر ۹۷ از سوی شعبە ۴۷ دیوان عالی کشور تأیید و رسماً بە وکیل و خانوادە او ابلاغ شد.

بحران #کرونا ممکن است شمار #گرسنگان در جهان را به بیش از یک میلیارد نفر افزایش دهد

در حالی که به نظر می‌رسد بیماری همه‌گیر کرونا در بسیاری مناطق به آرامی فروکش می‌کند، این ویروس به میلیاردها نفر در فقیرترین کشورها آسیب می‌رساند. سازمان کمک به گرسنگی در جهان اکنون به دنبال «بسته نجات کرونا برای فقیرترین کشورها» است. این سازمان امدادرسانی از اتحادیه اروپا و سایر اهداکنندگان کمک، نهادها و ارگان‌های خصوصی ۱۰۰ میلیون یورو کمک خواسته است. سازمان کمک به گرسنگی در جهان از آن بیم دارد که شمار افرادی که از گرسنگی رنج می‌برند، دوباره به بیش از یک میلیارد نفر در سراسر جهان افزایش یابد. به‌گفته این سازمان مشکل اصلی در دسترسی مردم به مواد غذایی است. بسته شدن بازارهای محلی در کنیا یا بورکینا فاسو به این معناست که کشاورزان کوچک فقط می‌توانند محصولات خود را بفروشند و مواد غذایی را نیز به میزان محدود خریداری کنند. در برخی از کشورها، قیمت آرد در حال افزایش است. مهار کووید۱۹ به‌ویژه در کشورهای غنی ـ به‌جز آمریکا ـ خوب پیش رفته است اما در بسیاری از کشورهای فقیر در آسیا، آفریقا یا آمریکای لاتین، بر خلاف این روند مشاهده می‌شود و شمار مبتلایان به این ویروس به سرعت در حال افزایش است. در هند، در آغاز ماه مه تقریباً هر روز حدود دو هزار و ۵۰۰ مورد ابتلای جدید ثبت می‌شد، این تعداد در حال حاضر چهار برابر یعنی تقریباً ۱۰ هزار مورد شده است. در بسیاری از کشورهای آمریکای جنوبی نیز چنین است. به‌گفته سازمان جهانی بهداشت، این منطقه، به‌ویژه برزیل، مرکز جدید بیماری کووید۱۹ است. بحران کرونا بحران‌های موجود در این کشورها را تشدید و تأثیرات منفی آن‌ها را چند برابر می‌کند. در زیمبابوه، تقریباً یک سوم جمعیت در حال حاضر به کمک‌های غذایی وابسته‌اند. در مناطق جنگی همچون سوریه، یمن یا سودان جنوبی شمار کمی از ابتلا به کووید۱۹ تائید شده اما میلیون‌ها نفر برای زنده ماندن به کمک‌های خارجی وابسته‌اند.

آمار جدید #وزارت_بهداشت از #کرونا در ایران: درگذشتگان ۸۵۰۶ نفر، مبتلایان ۱۷۷۹۳۸ نفر

وزارت بهداشت جمهوری اسلامی ظهر چهارشنبه ۲۱ خرداد آخرین آمار رسمی در مورد شیوع ویروس جدید کرونا در ایران را اعلام کرد. بر این اساس در ۲۴ ساعت گذشته، با جان باختن ۸۱ نفر از بیماران مبتلا به کرونا، مجموع درگذشتگان بر اثر این بیماری به ۸۵۰۶ نفر رسید. همچنین از ظهر دیروز (سه‌شنبه) تا ظهر امروز (چهارشنبه)، ۲۰۱۱ مورد جدید ابتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد و شمار مبتلایان به این بیماری در کشور به ۱۷۷۹۳۸ نفر افزایش یافت. وزارت بهداشت گفته است که تاکنون ۱۴۰۵۹۰ نفر از بیماران کووید۱۹ در کشور بهبود یافته‌اند. همچنین استان خوزستان همچنان در وضعیت قرمز و ۶ استان نیز در وضعیت هشدار قرار دارند.

#حیدری_وجودی شاعر و مولاناشناس نامدار #افغانستان درگذشت

حیدری وجودی، شاعر، عارف، مولاناشناس و بیدل‌شناس نامدار افغانستان، صبح چهارشنبه ۲۱ خرداد / ۱۰ ژوئن دیده بر جهان فروبست. حیدری وجودی چندی پیش به ویروس جدید کرونا مبتلا شده بود و بر اثر این بیماری در سن ۸۱ سالگی در کابل درگذشت. حیدری وجودی بیشتر غزل می‌سرود و از او دست‌کم ۱۴ مجموعه شعر و ده‌ها مقاله به جا مانده است. عشق و جوانی، رهنمای پنجشیر، نقش امید، با لحظه‌های سبز بهار، سالی در مدار نور، سایه معرفت، صور سبز صدا، میقات تغزل، ارغنون عشق، رباعیات و دو بیتی، شکوه قامت مقاومت، غربت مهتاب، لحظه‌های در آب و آتش و آوای کبود، از جمله این آثار هستند. او از سال‌ها پیش با برپایی محافل مثنوی‌خوانی، جوانان علاقمند به ادبیات عرفانی را در کابل، آموزش می‌داد. حیدری وجودی در سال ۱۳۱۸ در ولسوالی رخه ولایت پنجشیر به‌دنیا آمد و در سال ۱۳۴۳ کارمند کتابخانه عمومی افغانستان شد و تا پایان زندگی بیشترین اوقات خود را در این کتابخانه ‌گذراند. او همچنین معاون کانون دوستداران مولانا جلال‌الدین محمد بلخی، عضو مؤسسان بنیاد فرهنگ افغانستان، ‌عضو رهبری انجمن نویسندگان افغانستان و رئیس بنیاد غزالی بود.

می‌خواهند در «مناطق زرد» از اول تابستان #نماز_جمعه برگزار کنند

شورای سیاستگذاری ائمه جمعه چهارشنبه ۲۱ خرداد با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد نماز جمعه در مناطق زرد ایران از اول تیر اقامه می‌شود. تهران هم جزو مناطق زرد قرار دارد با این حال شورای سیاستگذاری ائمه جمعه در اطلاعیه خود گفته است «بنا بر اقتضائات اختصاصی» زمان برگزاری نماز جمعه تهران هنوز مشخص نشده است. محمد کولیوند، رئیس اورژانس کشور صبح سه‌شنبه ۲۰ خرداد در یک برنامه تلویزیونی که از شبکه اول سیمای جمهوری اسلامی پخش شد اعلام کرد که موج دوم همه‌گیری ویروس کرونا در ایران هنوز آغاز نشده است. بر اساس اطلاعیه‌های وزارت بهداشت در برخی مناطق کشور، به خصوص در استان خوزستان، هرمزگان، کرمانشاه، کردستان، بوشهر، جنوب کرمان و جنوب استان سیستان و بلوچستان و تا حدی برخی مناطق در استان‌های آذربایجان غربی و شرقی ویروس کرونا همه‌گیری بالایی دارد و وضعیت این مناطق قرمز است.