ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نامه خانواده‌ امضاکنندگان بیانیه ۱۴ امضا: عزیزان‌مان را آزاد کنید

کانال تلگرامی شیرین عبادی، حقوق‌دان، فعال حقوق بشر و برنده جایزه نوبل صلح پنج‌شنبه ۲۰ خرداد از انتشار نامه خانواده‌های امضاکنندگان بیانیه ۱۴ امضا خبر داد. این خانواده‌ها در بیانیه خود خواهان آزادی بی‌قیدوشرط عزیزان و یاران خود شده‌اند. در بیانیه ۱۴ امضا برکناری علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی و گذار از حکومت درخواست شده بود که در پی انتشار آن در خردادماه ۹۸، احضار، بازداشت، شکنجه، حبس و آزار و اذیت امضاکنندگان بیانیه در دستور کار نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی قرار گرفت. دو سال از انتشار این بیانیه گذشته است اما برخی از امضاکنندگان آن همچنان در زندان به‌سر می‌برند. خانواده امضاکنندگان این بیانیه در نامه خود با اشاره به «نقض حقوق شهروندی کنشگران آگاه و آزادی‌خواه»، به تداوم حبس ناعادلانه محمد نوری‌زاد، رضا مهرگان، هاشم خواستار، محمدحسین سپهری، کمال جعفری یزدی، گیتی پورفاضل و زهرا جمالی اعتراض کرده‌اند. خانواده‌های محمد نوری‌زاد، سپهری، گوهر عشقی، محمد مهدوی‌فر، فرنگیس مظلوم و پوران ناظمی از جمله امضاکنندگان این نامه هستند.

کرونا در ایران: خرید و فروش تست منفی کرونا در آزمایشگاه‌ها

به‌گزارش خبرگزاری رکنا دکتر سیامک سمیعی، مدیرکل آزمایشگاه مرجع سلامت وزارت بهداشت از خرید و فروش تست منفی کرونا در آزمایشگاه‌ها خبر داد. رکنا نوشته است که موضوع فروش تست منفی کرونا از آنجا شروع شد که رانندگان برای رفت‌وآمد در مرزها و عبور و مرور خود دنبال خرید برگه‌های آزمایش‌های جعلی افتادند. بنا به این گزارش، تنها با پرداخت یک تا یک‌ونیم میلیون تومان در مرز عراق و ایران هر راننده‌ای که نیاز به تست منفی کرونا داشت، یک تست منفی می‌خرید. اما ماجرا فقط به رانندگان ختم نشد. مسافران پروازهای خارجی هم بعد از آن‌که شرط جابه‌جایی‌شان، دردست داشتن تست منفی کرونا شد، به دنبال برگه‌های جعلی تست‌های منفی کرونا افتادند. این وضعیت حتی در شبکه‌های مجازی ادامه یافت و کاربران این شبکه‌ها شگردها و تجربه‌هایی را در این زمینه به اشتراک و تبادل نظر گذاشتند. این گزارش افزوده است این مسئله، پای آزمایشگاه‌ها را هم وسط کشید و این‌که به نوعی تست منفی ازسوی پرسنل آزمایشگاهی دست برده می‌شود و به فروش می‌رسد. حتی مبالغی از ۲ تا ۵ میلیون تومان برای فروش تست‌های منفی آزمایشگاه‌ها مطرح شد. پیش از سیامک سمیعی هیچ مقام مسئولی این موضوع را نه رد کرد و نه تأیید.

ابوالفضل غسالی، کارگر زندانی در اوین اعتصاب غذا کرد

ابوالفضل غسالی، شهروند اهل تهران و از کارگران شرکت ایران خودرو که در زندان اوین به‌سر می‌برد، از روز پنج‌شنبه ۶ خردادماه اعتصاب غذا کرده است. طبق گزارش هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران این اعتصاب غذا با درخواست اعزام به مرخصی در شرایط شیوع کرونا در زندان و عدم پذیرش آزادی مشروط به دلیل مشکلات معیشتی خانواده و اعاده دادرسی پرونده‌اش صورت گرفته است. وضعیت سلامت این زندانی هم مساعد نیست او از زمان آغاز اعتصاب غذا تاکنون چندین مرتبه خون دماغ شده و در طول مدت حبس به دلیل تغذیه و شرایط بهداشتی نامناسب زندان دچار مشکلات قلبی و ریوی شده است. این کارگر زندانی دی ماه سال گذشته نیز در اعتراض به بی‌توجهی به مطالباتش اعتصاب غذا کرده بود. یک منبع مطلع درباره وضعیت ابوالفضل غسالی به هرانا گفته بود: «در اوایل تحمل حبس، از سوی کارفرمای آقای غسالی به ایشان پیامی ابلاغ می‌شود، بدین‌ مضمون که به محل کار خود مراجعه کنید و مرخصی بدون حقوق بگیرید تا دچار مشکل نشوید. اما مسئولان زندان از اعزام او به مرخصی حتی به صورت تحت الحفظ نیز خودداری کردند. هم‌ اکنون اوضاع معیشتی خانواده‌ ابوالفضل غسالی با دشواری روبه‌روست و به نظر می‌رسد که ممکن است او کارش را هم از دست داده‌ باشد.» ابوالفضل غسالی سال ۹۶ به دلیل فعالیت در فضای مجازی بازداشت شد. او که مدیر یک کانال تلگرامی بود در سال ۱۳۹۷ از وسی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی محمد مقیسه از بابت اتهام اجتماع و تبانی و اخلال در نظم عمومی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت ملی به پنج سال حبس تعزیری و به اتهام توهین به رهبری به دو سال حبس و مجموعا به هفت سال حبس تعزیری محکوم شد. در ادیبهشت ماه ۱۳۹۹، شعبه ۵۴ دادگاه تجدیدنظر استان تهران این حکم را به چهار سال و ۹ ماه حبس تعزیری کاهش داد که بر اساس ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، مجازات اشد یعنی سه سال و شش ماه حبس تعزیری از بابت اتهام اجتماع و تبانی و اخلال در نظم عمومی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت ملی، برای او قابل اجراست. ابوالفضل غسالی از ۴ شهریورماه ۱۳۹۹، برای تحمل دوران محکومیت خود در اوین به سر می‌برد.

شماری از مناطق ولایت غزنی در افغانستان به‌دست طالبان افتاد

حملات طالبان در افغانستان ادامه دارد. در پی سقوط ولسوالی جغتو و شماری از مناطق در ولسوالی‌های مقر و آب‌بند واقع در ولایت غزنی به‌دست طالبان، فرماندهی پلیس غزنی پنج‌شنبه ۲۰ خرداد ۱۰ ژوئن در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که عقب‌نشینی نیروهای دولتی در این مناطق «تاکتیکی» بوده و تعداد زیادی از نیروهای مشترک امنیتی و دفاعی از جمله کماندوهای ارتش و نیروهای هوایی مجهز به سلاح‌های پیشرفته به ولسوالی‌های مقر، آب‌بند و جغتو اعزام شده‌اند. فرماندهی پلیس غزنی گفته است این عملیات هم‌اکنون به‌شدت جریان دارد. بر اساس این اطلاعیه در جریان سه روز گذشته طالبان در ولسوالی‌های گیلان، مقر، آب‌بند و جغتو متحمل تلفات سنگین شده‌اند. در این مدت دست‌کم ۴۲ نفر از افراد طالبان در مقر و ۱۸ نفر دیگر از این گروه هم در جغتو کشته و بیش از ۳۰ جنگجوی طالبان نیز زخمی شده‌اند. خبر سقوط مناطقی از غزنی به‌دست طالبان در دو روز گذشته منتشر شد اما فرماندهی پلیس غزنی این موضوع را رد و حمله‌ طالبان در دو منطقه ولسوالی آب‌بند را تأیید کرده‌ بود.

لیست انتخاباتی اصلاح‌طلبان برای شورای شهر تا دو روز دیگر نهایی می‌شود

علی اعطا، سخنگونی شورای شهر تهران گفت اصلاح‌طلبان برای انتخابات شورای شهر تهران لیست منتشر خواهند کرد و این کار تا دو روز آینده انجام می‌شود. اعطا در مورد فرآیند تعیین این لیست گفت:«تعیین لیست اصلاح طلبان از طریق سامانه رای‌سنجی‌ انجام شود و لیست از طریق این سامانه و رای گیری تعیین خواهند شود. تصور می کنم طی یک تا ۲ روز آینده لیست کاندیداهای جبهه اصلاح‌طلبان برای انتخابات ششمین دوره شورای شهر تهران مشخص و اعلام شود.» از میان ۲۱ عضو شورای شهر تهران، ۱۲ نفر کاندیدای دور جدید شورای شهر شده‌اند که صلاحیت نیمی از آن‌ها رد شده است. در میان تایید صلاحیت‌شده‌ها نام محمد علیخانی، افشین حبیب‌زاده، مجید فراهانی، محمد سالاری، الهام فخاری و علی اعطا دیده می‌شود. سخنگوی شورای شهر تهران در مورد مستثنا بودن یا نبودن اعضای کنونی شورای شهر در فرایند تعیین لیست انتخاباتی اصلاح طلبان هم گفت: «۶ نفر تایید صلاحیت شده شورای فعلی برای انتخابات دوره ششم شورای شهر تهران نیز در سامانه رأی‌سنجی اصلاح‌طلبان شرکت کرده‌اند و در جریان انتخاب کاندیداها با همان سازوکار حضور خواهند داشت.» انتخابات شوراهای شهر و روستا همزمان با انتخابات ریاست‌جمهوری در روز ۲۸ خرداد برگزار خواهد شد.

تاجگردون، عضو سابق مجلس، به دلیل دریافت حقوق نجومی از مدیرعاملی بیمه سرمد برکنار شد

به گزارش فارس، هیأت مدیره بیمه سرمد غلامرضا تاجگردون، مدیرعامل این شرکت را در پی افشای فیش حقوق ماهانه‌اش برکنار کردند. فیش‌های حقوقی تاجگردون که چهارشنبه ۱۹ خرداد منتشر شد، نشان‌دهنده دریافت ارقام نجومی ۷۳ و ۸۵ میلیون تومان به عنوان حقوق به ترتیب در دو ماه نخست فعالیت خود در فروردین و اردیبهشت سال جاری است. تاجگردون در مجلس دهم ریاست کمیسیون برنامه و بودجه را بر عهده داشت و در مجلس یازدهم نیز از حوزه انتخابیه گچساران وارد مجلس شورای اسلامی شد اما اعتبارنامه‌اش به دلیل تخلفات مالی مورد تأیید نمایندگان قرار نگرفت و از مجلس یازدهم کنار گذاشته شد. او اسفند سال گذشته به سمت مدیرعاملی بیمه سرمد منصوب شد.

انفجار دکل‌های برق در در مسیر کابل، شمال؛ باج‌گیری باندها

«۸صبح» می‌نویسد اخیراً گروهی از باج‌گیران دکل‌های برق در مسیر کابل – شمال را منفجر می‌کنند. پس از هر بار انفجار دکل‌ها، برق ۱۱ ولایت قطع می‌شود. بر‌اساس آمارها، تنها در جریان دو ماه اخیر ۱۹ دکل برق در کابل و ولایت‌های حوزه شمال کابل منهدم شده است. ترمیم یک دکل برق بیش از چهار میلیون افغانی هزینه روی دست شرکت برق می‌گذارد. افزون بر این با قطع برق در کابل، شرکت‌های صنعتی روزانه میلیون‌ها دلار زیان می‌بینند. این کار حتی سبب دلسردی سرمایه‌گذاران نیز شده است. دولت اشرف غنی پیش از این طالبان را مسئول این انفجارها دانسته بود. طالبان اما مسئولیت انفجارها را به عهده نگرفته و گفته بودند چنین کاری، به جز نارضایتی مردم، نتیجه‌ای برای این گروه به دنبال ندارد. یک منبع که نام او اعلام نشده به «۸صبح» گفته است فرماندهان جهادی در حوزه شمال در تخریب دکل‌های برق نقش دارند و از این طریق بر حکومت اعمال فشار می‌کنند. فرماندهان جهادی اما می‌گویند که مخالف نظام و حامی تخریب پایه‌های برق نیستند. یک منبع معتبر دیگر نیز به «۸صبح» گفت در زمان آغاز روند تخریب دکل‌های برق، شرکت برشنا که مسئولیت این دکل‌ها را به عهده دارد اخطاریه‌ای‌ دریافت کرده بود که در آن، گروه مافیایی در ازای تخریب نکردن دکل‌های برق، خواستار سه میلیون و ۵۰۰ هزار دلار شده بود. این گروه آن زمان هشدار داده‌ بود که در صورت پرداخت نشدن این مبلغ، روند تخریب دکل‌های برق را تشدید می‌کند.

نهمین محموله واکسن «اسپوتنیک وی» به ایران ارسال شد

نهمین محموله واکسن «اسپوتنیک وی» در حجم ۱۰۰ هزار دوز پنجشنبه ۲۰ خرداد از طریق شرکت هواپیمایی ماهان به ایران ارسال شد. با احتساب این محموله تعداد واکسن‌های تحویلی از روسیه به ایران به مرز یک میلیون دوز نزدیک شده است. ایران و روسیه علاوه بر قرارداد دو میلیون دوزی واکسن اسپوتنیک وی که بهمن سال گذشته میان دو طرف امضا شد، اواخر فروردین نیز قرارداد ۶۰ میلیون دوز واکسن برای واکسیناسیون کامل ۳۰ میلیون نفر را امضا و نهایی کردند که براساس آن قرار است در سال جاری به ایران ارسال شود. علیرضا ناجی، رئیس مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی دانشگاه شهید بهشتی در مصاحبه با خبرآنلاین ضمن تأیید کمبود واکسن در ایران گفت: «متاسفانه به خاطر بدقولی‌هایی چین و روسیه، دسترسی به واکسن برای ما بسیار بسیار سخت شده است. از طرف دیگر صندوق کواکس هم به خاطر مشکلاتی که در دنیا وجود دارد دست ما را از سهمیه واکسنی که باید به ما می‌داد، خالی گذاشته است. کشور هندوستان هم به خاطر مشکلات خودش و یا دلایل دیگری که ممکن است باشد، از تحویل واکسن به ما خودداری کرده است.» به گفته ناجی در ایران شرکت‌های «اکتوور» و « سیناژن» سلول‌های مختلفی را که واکسن اسپوتنیک وی از آن‌ها تولید می‌شود را دریافت کرده‌اند اما هنوز به تولید نرسانده‌اند.

شهرستان ملکشاهی در ایلام پس از ۸۰ سال هنوز آب آشامیدنی ندارد

حمدالله بیگی، نماینده ایلام در شورای عالی استان‌ها در مصاحبه با خبرگزاری کار ایران (ایلنا) گفت: «شهرستان ملکشاهی با قدمت بیش از ۸۰ سال و با ۵۰ هزار نفر جمعیت آب آشامیدنی ندارد و این در حالی است که دو سد چم گردلان و رودخانه فصلی گل گل در فاصله چند کیلومتری این شهرستان قرار دارند.» مردم این شهرستان مجبورند برای تهیه آب آشامیدنی به چشمه‌ها در کوهستان‌های این شهرستان روی بیاورند. آب آشامیدنی که وانت‌داران در شهرستان توزیع می‌کنند به قیمت لیتری هزار تومان به فروش می‌رسد. در دولت‌های گذشته برای احداث شبکه انتقال آبرسانی طرح‌هایی تهیه شده، در دولت روحانی هم لوله‌کشی انجام شد اما هنوز تصفیه‌خانه‌ای برای شهر احداث نشده است. حمدالله بیگی، نماینده ایلام در شورای عالی استان‌ها در ادامه مصاحبه با ایلنا گفت: «مردم از شرایط فعلی در مضیقه و ناراضی‌اند. مسئولان دلیل عدم انتقال آب را کمبود اعتبار اعلام کرده‌اند در حالی که اعتبار هست ولی به شهرستان ملکشاهی تخصیص نمی‌دهند.» به گفته بیگی بسیاری از ساکنان شهرستان ملکشاهی به‌دلیل عدم استفاده از آب آشامیدنی سالم دچار بیماری‌های کلیوی از جمله سنگ کلیه شده‌اند. نورالله تیموری مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب ایلام در مصاحبه با ایلنا گفت: «پروژه طرح انتقال آب به شهرستان ملکشاهی پیشرفت ۸۰ درصدی داشته است و نیاز به اعتبار ۹۰ میلیارد تومان است.» در این اعتبار احداث تصفیه‌خانه لحاظ نشده است.

به دو پایگاه میزبان نیروهای آمریکایی‌ در عراق حمله موشکی و پهپادی شد

مقامات امنیتی عراق گفتند که چهار موشک، دو پایگاه نظامی عراقی را که نیروهای ائتلاف به رهبری ایالات متحده در آن مستقر هستند هدف قرار دادند. این پایگاه‌ها میزبان نیروهای آمریکایی از جمله نیروهای نظامی و دیگر پیمانکاران خارجی هستند. در اولین ساعت‌ صبح ۱۰ ژوئن/ ۲۰ خرداد، مقام‌های نظامی و امنیتی عراق اعلام کردند که به دو پایگاه نظامی در عراق حمله شده اما کسی در این حمله‌ها کشته نشده است. تسنیم، از رسانه‌های نزدیک به حکومت ایران نوشت که پایگاه هوایی «بلد» در استان صلاح‌الدین و پایگاه «ویکتوریا» در نزدیکی فرودگاه بغداد، هدف حملات راکتی قرار گرفتند. این رسانه همچنین نوشت که حمله به پایگاه نزدیک به فرودگاه بغداد با یک فروند پهپاد بوده اما سامانه پدافندی عراق آن را سرنگون کرده است. واشنگتن‌پست از قول بیانیه ارتش عراق نوشت که سه موشک به پایگاه هوایی بلد در شمال بغداد اصابت کردند. این حمله تلفات جانی به دنبال نداشت. دو مقام امنیتی عراق هم به واشنگتن‌پست گفتند که ساعتی بعد از حمله موشکی به پایگاه هوایی بلد، حداقل یک موشک به جایی نزدیک یک پایگاه نظامی در کنار فرودگاه بغداد اصابت کرد. در حال حاضر مشخص نیست که این حمله با استفاده از موشک رخ‌داده یا نتیجه حمله با پهپاد انفجاری بوده است. حداقل یک منبع امنیتی، به واشنگتن‌پست گفت که حمله به پایگاه نزدیک فرودگاه بغداد به دلیل انفجار پهپاد بوده است. این حمله هم تلفاتی نداشت اما موجب حریق در یک کانکس شد. هنوز هیچ گروهی مسئولیت این حملات را به عهده نگرفته است. مقامات آمریکایی این‌چنین حملات را معمولاً به شبه‌نظامیان نزدیک به ایران نسبت می‌دهند. از زمان روی کار آمدن جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده، بیش از ۱۰ پایگاه نظامی عراقی که میزبان نیروهای آمریکایی هستند و همچنین ساختمان‌های سیاسی آمریکایی‌ها در منطقه سبز بغداد، مورد حملات موشکی قرار گرفتند که درنتیجه آنها بیش از ۱۰ نفر از جمله دو پیمانکار خارجی کشته شدند.