ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سه قدرت اروپایی در نشست فوق‌العاده #شورای_حکام: ایران از تضعیف بیشتر #برجام خودداری کند

سه قدرت اروپایی، بریتانیا، فرانسه و آلمان در نشست فوق‌العاده شورای حکام که چهارشنبه ۱۰ ژوئیه/ ۱۹ تیر به درخواست آمریکا در وین برگزار شد با قرائت بیانیه مشترکی از «عدم پایبندی ایران به برجام و اقدامات آتی جمهوری اسلامی در خصوص کاهش تعهداتش در توافق هسته‌ای» عمیقاً اظهار نگرانی کردند. این سه کشور اروپایی اعلام کردند که همچنان به توافق هسته‌ای پایبندند اما حمایت آنان از برجام به اجرای کامل تعهدات ایران بستگی دارد. سه قدرت اروپایی خواهان تغییر رویه ایران شدند و از جمهوری اسلامی خواستند از اقداماتی که به تضعیف بیشتر برنامه جامع اقدام متشرک بینجامد خودداری کند. آن‌ها خواهان تشکیل جلسه اضطراری مشترکی برای بررسی کاهش تعهدات ایران در برجام شدند. کاظم غریب‌آبادی، نماینده ایران در سازمان بین‌المللی انرژی اتمی با قرائت بیانیه‌ای از آمادگی ایران برای بازگشت به همه تعهداتش در برجام خبر داد اما مشروط برآنکه سایر طرف‌های قرارداد نیز به طور کامل به تعهدات خود عمل کنند. در نشست فوق‌العاده شورای حکام نماینده آمریکا ایران را متهم به اخاذی کرد. دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا هم اعلام کرد تحریم‌های بیشتری در راه است.

نماینده روسیه در نشست فوق‌العاده #شورای_حکام: حفظ یک‌طرفه توافق هسته‌ای آسان نیست

میخائیل اولیانوف، نماینده دائم روسیه در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در نشست فوق‌العاده شورای حکام که چهارشنبه ۱۰ ژوئیه/ ۱۹ تیر به درخواست آمریکا در وین برگزار شد با قرائت بیانیه‌ای از اعضای شورای حکام خواست که عدم پایبندی آمریکا به برجام را محکوم کنند. اولیانوف در بیانیه خود گفت: «هدف توافق هسته‌ای، تنها رفع مسئله هسته‌ای ایران نبوده و برای عادی‌سازی روابط اقتصادی و تجاری با ایران منعقد شده است. ایران می‌بایست تنها در قبال برداشته شدن تحریم‌ها، برنامه هسته‌ای خود را صلح‌آمیز نگه دارد.» نماینده دائم روسیه در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ادامه این بیانیه یادآوری کرد: «حفظ یک‌طرفه توافق بسیار سخت است. سیاست آمریکا در خصوص فلج کردن اقتصاد ایران، تأثیر منفی بر بازرسی‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ایران گذاشته است.» در نشست فوق‌العاده شورای حکام نماینده آمریکا ایران را متهم به اخاذی کرد. دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا هم اعلام کرد تحریم‌های بیشتری در راه است.

#محمد_نوری‌زاد، از امضاکنندگان بیانیه #استعفای_خامنه‌‌ای بازداشت و به زندان اوین منتقل شد

به گزارش خبرگزاری هرانا چهارشنبه ۱۹ تیر محمد نوری‌زاد، روزنامه‌نگار و سینماگر ایرانی پس از احضار به شعبه اول دادیاری دادسرای اوین و تفهیم اتهام و تعیین قرار، بازداشت و به زندان اوین منتقل شد. یک منبع مطلع به هرانا گفته است بازپرس پرونده با تعیین قرار وثیقه ۱۰۰ میلیون تومانی، نوری‌زاد را به بند قرنطینه و سپس به بند کارگری زندان اوین منتقل کرده است. محمد نوری‌زاد در تاریخ ۱۷ تیر با دریافت ابلاغیه‌ای به شعبه اول دادسرای اوین احضار شده بود. او ۲۱ خرداد سال جاری همراه با ۱۳ نفر دیگر از کنشگران مدنی در ایران بیانیه‌ای مشترک مبنی بر ضرورت استعفای علی خامنه‌ای از رهبری جمهوری اسلامی امضا کرده بود. فعالان در این بیانیه نوشته بودند: «وقت آن رسیده که مردم، فعالان، و اندیشمندان دلسوز با کنار گذاردن تمایلات مصلحت‌جویانه‌ای که اسباب نابودی فرهنگ و تمدن و ثروت کشور را فراهم آورده، با صراحت تمام پای به میدان گذارده و با درخواست تغییر بنیادین قانون اساسی و استعفای رهبری که هر روز بر حدود اختیارات به ناحق خود می‌افزاید، پیشقراول این حرکت ملی باشند.» افراد ناشناسی محمدحسین سپهری و جواد لعل‌محمدی دو فعال صنفی معلمان و از دیگر امضاکنندگان این بیانیه را تهدید کرده بودند. نوری‌زاد ۲۷ مرداد سال گذشته نیز همراه به سه تن از وکیلان دادگستری مقابل ساختمان مجلس شورای اسلامی بازداشت شده بود.

#ترامپ ایران را به غنی‌سازی مخفیانه #اورانیوم متهم کرد

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا چهارشنبه ۱۰ ژوئیه/ ۱۹ تیر همزمان با برگزاری نشست فوق‌العاده شورای حکام با انتشار پیامی در توییتر ایران را به غنی‌سازی محرمانه اورانیوم متهم کرد. ترامپ نوشت: «ایران مدت‌ها به صورت مخفیانه و در نقض کامل توافق ۱۵۰ میلیارد دلاری وحشتناک جان کری و دولت اوباما غنی‌سازی کرده است. به این فکر کنید که این توافق باید در زمان کوتاهی به هم بخورد. تحریم‌ها به زودی به میزان قابل توجهی افزایش می‌یابد.» جکی ولکات، نماینده آمریکا در سازمان‌های بین‌المللی در نشست شورای حکام ایران را متهم به اخاذی و باجیگیری کرد. نماینده آمریکا از ایران خواست فوراً برنامه هسته‌ای خود را به عقب بازگرداند.

در پی تنش در روابط واشنگتن و لندن، #کیم_داروک سفیر بریتانیا در آمریکا استعفا کرد

به گزارش خبرگزاری رویترز، در پی تنش در روابط واشنگتن و لندن به دلیل افشای ایمیل‌های محرمانه سفیر بریتانیا در آمریکا، کیم داروک چهارشنبه ۱۰ ژوئیه/ ۱۹ تیر از سمت خود استعفا داد. «دیلی‌میل» یکشنبه گذشته مکاتبات محرمانه داروک با دفتر نخست‌وزیری بریتانیا را فاش کرد. در این مکاتبات داروک، رئیس جمهوری آمریکا را «بی‌منطق، دمدمی‌مزاج و ناکارآمد» توصیف و پیش‌بینی کرده بود که دولت ترامپ مستعجل است. ترامپ با انتشار پیام‌هایی در توییتر با حمله به سفیر بریتانیا و ترزا می، نخست‌وزیر مستعفی این کشور نوشت: «من به ترزا می‌گفتم که چطور توافق (برگزیت) را پیش ببرد اما او روش احمقانه خودش را در پیش گرفت و قادر به انجام توافق نشد. این یک فاجعه است». ترامپ داروک را «فردی بسیار احمق خواند» و اعلام کرد که دولت او دیگر نمی‌تواند به همکاری خود با سفیر بریتانیا ادامه دهد. در ادامه این تنش‌ها، مذاکرات تجاری واشنگتن و لندن درباره برگزیت نیز به طور ناگهانی لغو شد. وزارت خارجه بریتانیا استعفای داروک را تأیید کرده است.

#آژانس_بین‌المللی_انرژی_اتمی تایید کرد ایران سطح #غنی‌سازی_اورانیوم خود را از ۳,۶۷ به ۴,۵ درصد رسانده است

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی چهارشنبه ۱۰ ژوئیه/ ۱۹ تیر در گزارشی به شورای حکام تایید کرد که سطح غنی‌سازی اورانیوم در ایران افزایش یافته است. همزمان نشست فوق‌العاده شورای حکام آژانس به درخواست ایالات متحده آمریکا برای بررسی کاهش تعهدات ایران در برجام تشکیل شد. به گزارش خبرگزاری «رویترز» به نقل از دیپلمات‌های اروپایی نوشته است آژانس در گزارش چهارشنبه ۱۰ ژوئیه خود به شورای حکام اعلام کرد که خلوص غنی‌سازی اورانیوم ایران از ۳,۶۷ درصد که در توافق هسته‌ای مقرر شده، به ۴.۵ درصد افزایش یافته است. بر اساس این گزارش، میزان ذخایر اورانیوم با غنای پایین ایران به ۲۱۳,۵ کیلوگرم (حدود ۳۱۶ کیلوگرم UF6) رسیده است. بر اساس توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵، سقف ذخایر اورانیوم با غنای پایین ایران ۲۰۲,۵ کیلوگرم تعیین شده. در گزارش پیشین آژانس که ۱۰ روز قبل با اجرای اولین گام کاهش تعهد ایران منتشر شد، این رقم ۲۰۵ کیلوگرم بود.

دو جنگنده نیروی هوایی #قطر با هم برخورد کردند

به گزارش خبرگزاری رویترز وزارت دفاع قطر اعلام کرد که چهارشنبه ۱۰ ژوئیه/۱۹ تیر دو جنگنده شکاری نیروی هوایی این کشور هنگام آموزش نظامی با یکدیگر برخورد کردند. خلبانان موفق شدند با استفاده از امکانات اجکت به موقع از هواپیما بیرون بپرند و نجات بیابند. وزارت دفاع قطر نوع این جنگنده‌ها را مشخص نکرده است. قطر از دو سال پیش تاکنون تحت محاصره اقتصادی عربستان سعودی و متحدان آن قرار دارد. در پایگاه نظامی العدید در این کشور نیروهای نظامی آمریکا مستقرند. مرکزی فرماندهی نیروی هوایی آمریکا برخورد دو جنگنده شکاری قطر را تأیید کرده اما درباره جزئیات این سانحه ترجیح داده سکوت کند.

رئیس بسیج زنان: مردان هم باید #حجاب داشته باشند

رئیس بسیج زنان روز چهارشنبه، ۱۹ تیرماه در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر گفته استفاده از حجاب برای مردان «یک مطالبه عمومی» است. #مینو_اصلانی گفته: «حجاب مختص به زنان نیست و مردان نیز ملزم به رعایت آن هستند.» منظور او از #حجاب_مردان مشخص نیست. مینو اصلانی گغته یکی از رویکردهای مهم در برنامه‌های سال جاری، حضور مردان در رویدادهای مرتبط با «هفته عفاف و حجاب » با شعار محوری «حجاب میراث ایرانی، گرایش جهانی» است. رئیس بسیج زنان گفته بر اساس «یک بحث علمی» «تأثیر مثبت پوشش در ایجاد آرامش و سلامت روانی افراد جامعه به ویژه مردان به اثبات رسیده است.»

تجمع اعتراضی کارگران #کنتورسازی_قزوین مقابل استانداری

کارگران #کنتورسازی_قزوین چهارشنیه ۱۹ تیر با خواست پرداخت #حقوق_معوقه و در اعتراض به #عدم_امنیت_شغلی مقابل استانداری قزوین تجمع کردند. یکی از کارگران در توضیح وضعیت بی‌ثبات تولید در این کارخانه گفته است: «هر دفعه با تزریق تعدادی مواد اولیه خط‌های تولید شرکت راه اندازی می‌شود و مجدداً تولید متوقف می‌شود، این درحالی است که مطالبات حق عیدی کارگران پرداخت نشده و شرکت در وضعیت بلاتکلیفی قرار دارد.» خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) تعداد کارگران مقابل استانداری را ۵۰ تن اعلام، و گزارش کرده است که حمیده زرآبادی نماینده قزوین در مجلس با کارگران گفتگو کرده و نماینده کارگران برای طرح اعتراضات کارگران به درون استانداری رفته است. شرکت کنتورسازی قزوین یکی از بزرگترین شرکت‌های تولیدکننده تجهیزات مورد نیاز وزارت نیرو به شمار می‌رود اما طی سال‌های گذشته به بهانه آنچه که «کاهش تولید» اعلام شده، مدیریت این واحد تولیدی نزدیک به ۳۰۰ کارگر از مجموع ۵۰۰ کارگر آن را اخراج کرده است. با بازگشت تحریم‌ها، کاهش ارزش پول ملی و دشوارترشدن واردات مواد خام، خط تولید بسیاری از کارخانه‌ها با مشکل مواجه شده است.

دو #کارگر ایرانی و چینی صدمه‌دیده در حادثه #کارخانه_فروکروم_رفسنجان جان باختند

دو #کارگر ایرانی و چینی #کارخانه_فروکروم_رفسنجان دوشنبه ۱۷ تیر بر اثر بیرون‌زدن شعله‌های آتش از یکی از کوره‌های کارخانه دچار سوختگی شدید شدند. احسان رفسنجانی، کارگر ایرانی دوشنبه شب و کارگر چینی صدمه‌دیده این سانحه نیز سه‌شنبه در بیمارستان شفا در کرمان جان باختند. بنا بر گزارش منابع محلی، در ماه‌های اخیر چندین حادثه کار در کارخانه فروکروم رفسنجان روی داده است. کارخانه فروکروم رفسنجان تولیدکننده آلیاژ فروکروم است و سرمایه‌گذار آن چینی است. سرمایه گذار چینی کارخانه فروردین ۹۷ به هنگام افتتاح کارخانه اظهار امیدواری کرده بود که در رفسنجان شهرک صنعتی راه‌اندازی کند. حوادث کاری منجر به فوت به دلیل فقدان شرایط ایمنی مناسب کار در ایران از آمار قابل توجهی برخوردارند.

سی‌ان‌ان: سرپرست #وزارت_دفاع_آمریکا کناره‌گیری می‌کند

شبکه سی‌ان‌ان آمریکا گزارش داده است که مارک اسپر، سرپرست #وزارت_دفاع_آمریکا از سمت خود کناره‌گیری خواهد کرد. این شبکه گفته است که پنتاگون تأیید کرده که این اقدام با معرفی او به سنای آمریکا به عنوان نامزد پست وزارت دفاع صورت خواهد گرفت. طبق قوانین آمریکا کسی که به‌عنوان نامزد سمت وزارت معرفی می‌شود در زمان فرآیند رأی اعتماد نمی‌تواند سمت اجرایی داشته باشد. سی‌ان‌ان افزوده که قرار است ریچارد اسپنسر، وزیر نیروی دریایی، به‌عنوان سومین سرپرست وزارت دفاع آمریکا از زمان کناره‌گیری ژنرال متیس، جایگزین مارک اسپر شود تا این روند طی شود. دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا ۲۸ خرداد / ۱۸ ژوئن سال جاری مایک اسپر، ریاست ستاد مشترک ارتش را به‌عنوان جایگزین پاتریک شاناهان، سرپرست وزارت دفاع معرفی کرد.

#برایان_هوک: رژیم ایران را از ۵۰ میلیارد دلار سود سالانه نفتی محروم کردیم

برایان هوک، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران و مسئول کارگروه ایران در وزارت امور خارجه ایالات متحده، چهارشنبه ۱۹ تیر / ۱۰ ژوئیه در گفت‌وگو با شبکه العربیه گفت: «رژیم ایران را تنها از راه درآمدهای نفتی، سالانه از ۵۰ میلیارد دلار محروم کردیم». هوک همچنین اعلام کرد که با تحریم‌های آمریکا «بودجه دفاعی ایران به میزان ٪۲۹ کاهش یافته است». او افزود در معامله نهایی با تهران باید به کلیه چالش‌ها از جمله پرونده هسته‌ای ایران، موشک‌های بالستیک و حمایت از «تروریسم» رسیدگی شود. برایان هوک شرط‌های دوازده‌گانه مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا را اساس هر مذاکره‌ای با ایران دانست و وجود هرگونه کانال مخفیانه‌ برای مذاکره با ایران را تکذیب کرد. پمپئو دو هفته بعد از خروج آمریکا از برجام، در اردیبهشت سال گذشته اعلام کرد که آمریکا برای تحدید نفوذ منطقه‌ای ایران و نظارت بر برنامه موشکی سپاه پاسداران سخت‌ترین تحریم‌های اقتصادی را علیه ایران اعمال خواهد کرد، مگر آن که جمهوری اسلامی ایران ۱۲ شرط را برآورده کند. توقف کامل غنی‌سازی اورانیوم از جمله بستن رآکتور آب سنگین؛ توقف توسعه موشک‌های بالستیک و توقف آزمایش موشک‌هایی با قابلیت حمل سلاح هسته‌ای؛ توقف حمایت از «گروه‌های تروریستی» از جمله حزب‌الله لبنان، حماس و جهاد اسلامی و خروج سپاه قدس و همه نیروهای تحت امر آن از سوریه، از جمله این شرط‌ها بودند. برایان هوک همچنین از خشنودی دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا از کارزار فشار حداکثری علیه ایران خبر داد و گفت، نباید به کشوری که بزرگترین حامی تروریسم است اجازه دستیابی به سلاح هسته‌ای را داد.

ستاد احیای #دریاچه_ارومیه از توقف ورود آب به این دریاچه خبر داد

فرهاد سرخوش، رئیس دفتر استانی ستاد احیای #دریاچه_ارومیه در آذربایجان‌غربی روز چهارشنبه ۱۹ تیر گفت ورود روان‌آب‌ها به دریاچه ارومیه با توجه به قرار گرفتن در فصل گرما و بسته بودن حوضه آبریز آن، به‌طور کامل قطع شد اما تراز و وسعت نگین آبی آذربایجان مطلوب‌تر از سال‌های گذشته است. به‌گفته سرخوش، ورودی آب به دریاچه ارومیه از رودخانه‌های «شهرچای»، «زرینه‌رود»، «سیمینه‌رود»، «گادار» و «باراندوز» تا ۲۰ روز قبل، ۶۵ مترمکعب در ثانیه بود که این روند رفته‌رفته کاهش یافته و متوقف شده است. او افزود: «هرساله شاهد کاهش نزدیک به ۷۰ سانتی‌متری تراز دریاچه ارومیه در فصل گرما هستیم و این مقدار در زمان بارش‌ها جبران می‌شود». سرخوش در مورد آخرین وضعیت دریاچه ارومیه چنین گفت: «گستره این دریاچه با افزایش ۹۰۰ کیلومتری در هم‌سنجی با زمان مشابه سال گذشته به سه هزار و ۱۱۹ کیلومترمربع رسیده و تراز این دریاچه اکنون یک‌هزار و ۲۷۱ متر و ۷۴ سانتی‌متر برآورد شده که ۱۰۵ سانتی‌متر بیشتر از زمان مشابه سال ۱۳۹۷ است».

در درگیری «#عقاب‌های_زاگرس» با #سپاه_پاسداران در #پیرانشهر سه تن از نیروهای سپاه کشته شدند

خبرگزاری مهر گزارش داد که عصر سه‌شنبه ۱۸ تیر در درگیری پیشمرگه‌های کرد و سپاه پاسداران در ورودی پیرانشهر از مسیر سردشت سه تن از نیروهای سپاه پاسداران کشته و یک تن زخمی شدند. گروه «عقاب‌های زاگرس» مسئولیت این حمله را به عهده گرفت. قرارگاه حمزه وابسته به نیروی زمینی سپاه پاسدران با تأیید این درگیری، اعلام کرد که سه تن از اعضای این قرارگاه به نام‌های حاصل احمدی، ستار پیروتی و امید ملازاده در این درگیری کشته‌ شدند. عقاب‌های زاگرس که ظاهراً با پ ک ک در ارتباط‌اند، همچنین اعلام کرده‌اند که در شهرستان نقده دو تن از مأموران محلی را بازداشت و «سزا» داده‌اند اما به آن‌ها اجازه داده‌اند که به زندگی‌شان ادامه دهند.