ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس: روند مذاکرات وین رضایت‌بخش نیست

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت که در مذاکرات وین طرفین به توافقات شفاهی رسیده‌اند ولی این توافقات باید در دولت‌ها جمع‌بندی شود. محمود عباس زاده مشکینی گفت که تااکنون هیچ توافقی مکتوب نشده است و تیم‌های مذاکره‌کننده نیز منتظر تایید پایتخت‌هایشان هستند: «برای هر توافقی اجماع ملی لازم است. توافقات در مذاکرات تا کنون مکتوب نشده است و باید همان توافقات شفاهی نیز در داخل کشور کنترل و چک شوند.» ایران با کشورهای باقی‌مانده در برجام و آمریکا تا کنون شش دور مذاکره در وین برگزار کرده‌اند. هنوز زمانی برای برگزاری دور هفتم مذاکرات اعلام نشده است. همه طرف‌ها اعلام کرده‌اند که با وجود پیشرفت در روند مذاکرات هنوز نقاط اختلافی مهمی وجود دارد که ایران و آمریکا باید در مورد آن‌ها تصمیم نهایی‌شان را بگیرند. سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس به تسنیم گفت که در مجموع روند مذاکرات برای احیای برجام رضایت‌بخش نیست و به نظر او مسوولان باید بیشتر بر روی ظرفیت‌های داخلی متمرکز شوند: «روند مذاکرات رضایت بخش نیست. با توجه به شرایط کشور بهتر است بر روی ظرفیت‌های داخلی تمرکز کنیم و اقتصاد خود را از آن طریق بهبود ببخشیم به ویژه در شرایط فعلی که فشار حداکثری غربی‌ها جواب نداده است بهتر است بر روی ظرفیت‌های خودمان برای پیشرفت تکیه کنیم.» گفته می‌شود ایران و آمریکا در مورد تحریم سپاه پاسداران، خامنه‌ای و دفترش و همچنین تعمیم مذاکرات و توافق به موضوعات منطقه‌ای و برنامه موشکی و پهپادی ایران اتفاق نظر ندارند.

ولایتی، پزشک بیمارستان مسیح دانشوری را به دلیل انتقاد از قطع برق، به اتخاذ «تصمیم‌های جدی‌تر» تهدید کرد

علی اکبر ولایتی، مشاور علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران در امور بین الملل، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، رئیس هیأت مؤسس و امنای دانشگاه آزاد اسلامی، استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، عضو شورای سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی ایران، دبیرکل مجمع جهانی بیداری اسلامی، رئیس شورای مرکزی انجمن اسلامی پزشکان ایران، سخنگوی جبههٔ متحد اصولگرایان، عضو مجمع جهانی اهل بیت که ریاست بیمارستان مسیح دانشوری را هم بر عهده دارد، محمدرضا هاشمیان، پزشک بیمارستان مسیح دانشوری را به‌دلیل انتقاد از قطعی مکرر برق تهدید کرد که در صورت تکرار چنین رفتارهایی، ناچار است «تصمیم‌های جدی‌تری» بگیرد. ولایتی در نامه‌ای، ضمن ابراز تاسف و تاثر بابت «تکرار گفتارهای نسنجیده» این پزشک، خطاب به او نوشته است: «طرح موضوعات فنی و تخصصی خارج از روال قانونی و معین آن‌هم به صورت اغراق آمیز می‌تواند نتایج معکوس به بار آورد و عملکرد پزشکان خدوم را مورد ضعیف و خدشه قرار دهد... در صورت تکرار چنین مواضعی از سوی شما، این جانب ناچار خواهم بود تصمیمات جدی تری اتخاذ نمایم.» رئیس بیمارستان مسیح دانشوری در نامه خود تأکید کرده، نظام جمهوری اسلامی در حال حاضر «در جنگی رودررو با دنیای استکبار و زورگو به سرکردگی آمریکاست» و «گفتار غیر مسئولانه» این پزشک، شایسته پزشکان ایران نیست. محمدرضا هاشمیان،‌ متخصص آی‌سی‌یوی در بیمارستان مسیح دانشوری تهران، روز دوشنبه ۱۴ تیرماه، در ویدئویی، با اشاره به مرگ بیماران کرونا در پی قطع برق در مراکز درمانی گفته بود: «در حد فاصل قطع برق و اتصال دوباره دستگاه ونتیلاتور به برق اضطراری، حیات بیماران کووید-۱۹ به خطر جدی می‌افتد و حتی جان می‌سپارند.» به‌گفته این پزشک متخصص، وزارت بهداشت جزییات مرگ قربانیان کرونا را منتشر نمی‌کند چرا که این جزو اسرار طبقه‌بندی شده وزارت بهداشت است.

احتمال حمله سایبری به راه‌آهن ایران؛ راه‌آهن تکذیب کرد

روز جمعه ۱۸ تیر، هکرها اعلامیه‌هایی دروغین درباره به تعویق افتادن حرکت قطار‌ها و لغو سفرها را روی تابلوهای اطلاعات ایستگاه‌های سراسر ایران ارسال کردند. چندین اطلاعیه که روی آنها نوشته شده بود: «تاخیر طولانی مدت به دلیل حمله سایبری» یا «لغو شده» منتشر شد. هکرها شماره تلفن دفتر علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی را روی تابلو اعلانات گذاشتند و از مسافران خواستند برای درخواست اطلاعات به آنجا بروند. خبرگزاری فارس گزارش داده بود که قطارها کنترل سیستم ردیابی الکترونیکی خود را از دست داده‌اند. علاوه بر این، این خبر تصریح کرد که هک سیستم راه‌آهن منجر به «هرج و مرج بی سابقه» در ایستگاه‌های قطار شد. بر این اساس، ورودی‌ها و خروجی‌ها، مراکز خرید بلیط، خدمات الکترونیک باری و مسافری و وب‌سایت شرکت راه آهن نیز حوالی غروب جمعه دچار اختلال شده بودند. با این حال، بعداً این خبرگزاری این اطلاعات را حذف کرد و از قول صادق سکری، سخنگوی شرکت راه آهن دولتی تأکید کرد که این حمله مشکلی در سیستم ایجاد نکرده است. تاکنون هیچ گروهی مسئولیت این اقدام را به عهده نگرفته است

ورود ۵۰۰ هزار دوز واکسن، ایران در انتظار محموله‌های جدید

وزارت بهداشت درمان و آوزش پزشکی اعلام کرد که ۵۰۰ هزار دوز واکسن جدید به ایران رسیده است و انتظار دارد در روزهای آینده تعداد بیشتری واکسن کرونا دریافت شود. گفته شده است واکسن‌های جدید اسپوتنیک وی روسی، بهارات هندی و آسترازنکایی است که در کره جنوبی تولید شده است. میزان هر محموله به تفکیک اعلام نشده است. همچنین در این محموله مقادیری واکسن وجود دارد که از ایتالیا وارد شده است. ایتالیا نیز یکی از تولیدکنندگان واکسن آسترازنکاست و احتمالا این بخش از محموله نیز به این واکسن اختصاص دارد. همزمان، حسن روحانی نیز اعلام کرد که در مجموع این آمادگی در کل کشور وجود دارد که روزانه ۵۰۰ هزار واکسن به مردم تزریق شود. ایران هم‌اکنون با پیک پنجم کرونا روبه‌رو شده است و مقام‌های بهداشتی می‌گویند به دلیل تعلل در واکسینه کردن مردم باید منتظر موج ششم کرونا هم بود. بر اساس آخرین اعلام وزارت بهداشت، تاکنون چهار میلیون و ۵۲۹ هزار و ۸۴۵ نفر دوز اول واکسن کرونا و دو میلیون و ۱۲۸ هزار و ۸۵۰ نفر نیز دوز دوم را تزریق کرده‌اند. مجموع واکسن‌های تزریق شده در ایران به شش میلیون و ۶۵۸ هزار و ۶۹۵ دوز رسید.

وابسته نظامی هلندی از بازرسی بسته پستی همراهش به دست مأموران سپاه پاسداران ممانعت و سفرش را لغو کرد

روزنامه وطن امروز چاپ تهران، روز شنبه ۱۹ تیرماه از لغو سفر یک دیپلمات هلندی در ایران به‌ دنبال ممانعت او از بازرسی بسته همراهش توسط مأموران سپاه پاسداران در فرودگاه خبر داده و نوشته است پس از اینکه مشخص شد بسته همراه این دیپلمات «یک بسته سیاسی نیست»، نیروهای سپاه خواستار بازرسی این بسته شده‌اند. به‌نوشته این روزنامه اصولگرا، هویت دیپلمات یاد شده، «مارتین فان آسپرن»، وابسته نظامی هلند در تهران است که قصد سفر به دوحه، پایتخت قطر را داشته است. این منبع همچنین با «مشکوک» توصیف کردن رفتار این دیپلمات هلندی، وقوع چنین رویدادی را یک «زنگ خطر» برای «دستگاه‌های مسئول در زمینه توجه به تحرکات نیروهای امنیتی اروپایی در پوشش فعالان دیپلماتیک و سفارت‌خانه‌ها» دانسته است. روزنامه وطن امروز تاریخ دقیق بروز این رویداد را اعلام نکرده است اما در ادامه گزارش خود «آغاز نزاع دیپلماتیک تهران و آمستردام» را، از به خردادماه ۱۳۹۷ و هم‌زمان با ترور محمد رضا کلاهی (علی معتمد)، از اعضای پیشین سازمان مجاهدین خلق توسط مأموران امنیتی جمهوری اسلامی در هلند مرتبط دانسته است. براساس «کنوانسیون وین درباره روابط دیپلماتیک» که در آوریل ۱۹۶۱ مورد تایید سازمان ملل متحد قرار گرفته و ایران هم از امضاکنندگان آن است، ماموران سیاسی و دیپلمات‌های یک کشور در کشور دیگر، نباید مورد تعرض و تعقیب قضایی قرار گیرند.