ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

یک نماینده مجلس: «وزیر بهداشت چون به قالیباف باج داده، جواب نمایندگان را نمی‌دهد»

حسین رزمیان‌مقدم، نماینده درگز در مجلس شورای اسلامی در سخنانی حسینعلی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت و محمدباقر قالیباف رئیس مجلس را به حمایت از وزیر بهداشت و درمان، به‌دلیل برخوداری از رانت متهم کرده و گفته است بهرام عین‌اللهی «از روزی که رأی گرفته نه پاسخ تلفن نمایندگان را می‌دهد و نه کاری کرده است». او دراین سخنرانی که بخشی از آن به صورت ویدیویی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده وضعیت بهداشت و درمان کشور را «فشل» توصیف کرده و خطاب به شهریاری گفته که آنچه که شما و وزیر بهداشت با مردم کردید در تاریخ ثبت می‌شود. رزمیان‌مقدم که در صف نمایندگان موافق دولت قرار دارد، در ادامه با مقایسه عمل‌کرد سعید نمکی، وزیر بهداشت در دولت دوازدهم و عین اللهی گفته: «روزی که آمدی در کمیسیون اجتماعی گفتیم به تو رأی می‌دهیم امااگر آمدی کار می خواهیم. دریغ از یک کار در حوزه بهداشت و درمان.» این نماینده مجلس در ادامه انتصاب قالیباف به عنوان هیئت امناء بیمارستان‌ها را باج‌دهی وزیر بهداشت به رئیس مجلس عنوان و اضافه کرده: «اینکه بروید آقای قالیباف را بکنید رئیس هیئت امناء یک بیمارستان یا درمانگاه، مردم می‌گویند که باج می‌دهید. این را من نمی‌گویم، مردم می‌گویند». رزمیان‌مقدم در پایان ویدیوی مذکور می‌گوید: «مجلس فقط قالیباف نیست. مجلس تمام نمایندگان هستند آقای وزیر. اگر فکر کردی عده‌ای را به انحا مختلف در اینجا آدم خودت در وزارت بهداشت کردی، می‌توانی بقیه را خفه کنی، جواب نمی‌دهد. باید جواب پس بدهی».

فرمانده نیروی انتظامی چهارمحال و بختیاری از کشته شدن دو پلیس «در درگیری با گروگانگیر مسلح» خبر داد

فرمانده نیروی انتظامی استان چهارمحال و بختیاری از کشته شدن دو تن از ماموران پلیس در شهر فارسان خبر داد اما مدعی شد که آنها در تعقیب و گریز «گروگانگیر مسلح» به ضرب گلوله او کشته شدند. او بدون اینکه جزئیات بیشتری از این حادثه را توضیح دهد، ادعا کرد که گروگانگیر که با «آدم ربایی» از «یکی از استان‌های همجوار» به چهارمحال و بختیاری آمده بود، به دنبال تعقیب و گریز کشته شده است. هویت دو پلیس کشته شده مرتضی کریم‌زاده و ابوالفضل همتی اعلام شده است.

در جریان دو تیراندازی در آفریقای جنوبی دست‌کم ۱۹ تن کشته شدند

در جریان دو تیراندازی در آفریقای جنوبی دستکم ۱۹ تن کشته شدند. بنابر اعلام پلیس در جریان اولین تیراندازی که در ساعت نخست روز یک‌شنبه ۱۰ ژوئیه رخ داد، یک گروه در شهر سووتو در نزدیکی ژوهانسبورگ، پایتخت اقتصادی آفریقای جنوبی وارد یک بار شبانه شدند و حاضران آنجا را به رگبار بستند. ۱۵ تن از مشتریان این بار کشته شدند و حال سه تن از زخمی ها وخیم گزارش شده است. پلیس در باره جزئیات این حادثه توضیح بیشتری نداده است. اما رسانه‌ها از فرار قاتلان با یک مینی بوس سفید خبر داده و نوشته‌اند که بیشتر قربانیان جوانان ۱۸ تا ۳۵ ساله بودند. در یک شهر دیگر در پیتر مارتیزبورگ هم دو مرد مسلح پس از اینکه وارد یک کافه شبانه شدند، مشتریان را به رگبار بستند. دستکم چهار تن از مشتریان این بار کشته و هشت تن زخمی شدند. یک سخنگوی پلیس گفته است که هنوز برای این‌که بگوییم که این حملات به هم مرتبط بوده و شباهت داشته، زود است. بنا بر اطلاع پلیس تا به حال هیچ مظنونی در این رابطه دستگیر نشده است.آفریقای جنوبی که کمتر از ۵۰ سال است به صورت رسمی از آپارتاید نژادی نجات یافته، جامعه‌ای به شدت دو قطبی است. بسیاری از سیاهان و بومی های آفریقا ساکن مناطق حاشیه، بدون دسترسی به آب آشامیدنی و امکانات بهداشتی هستند و سفیدهای ثروتمند در مناطق برخوردار و اعیانی زندگی می‌کنند.

آمار جان‌باختگان کرونا در آمارهای رسمی بار دیگر دورقمی شد

پس از بیش از دو ماه آمار مرگ ومیر کووید۱۹ دوباره در ایران دو رقمی شد. بنا بر اعلام وزارت بهداشت و درمان در شبانه‌روز منتهی به ۱۹ تیر ۱۰ بیمار مبتلا به کرونا جان خود را از دست دادند. شمار روزانه بیمارانی که براثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست دادند، آخرین بار در ۱۳ اردی‌بهشت سال جاری دو رقمی گزارش شده بود و در یکم خرداد بنا بر ادعای وزارت بهداشت به صفر رسید. از نزدیک به یک ماه قبل با کاهش رعایت فاصله‌گذاری فیزیکی و همچنین تأخیر در تزریق دوزهای بعدی واکسن کرونا برخی مسئولان وزارت بهداشت نسبت به افزایش شمار بیماران و آمار مرگ ناشی از کووید۱۹ هشدار داده بودند. وزارت بهداشت و درمان که صحت آمارهایش با تردیدهای بسیاری روبروست در ۱۹ تیر شمار بیماران تازه شناسایی شده را ۲۳۷۵ نفر اعلام کرد که از این جمعیت ۲۹۶ نفر؛ بیش از ۱۰ درصد آن‌ها، بستری شدند. این آمار در حالی اعلام می‌شود که علیرضا زالی، فرمانده عملیات مدیریت برنامه کنترل کرونا در تهران ۱۸ تیر گفته بود که در ۲۴ ساعت گذشته ۴ هزار نفر در این شهر با علايم مشکوک به مراکز درمانی مراجعه کرده‌اند. بنا بر اعلام مسئولان وزارت بهداشت تنها ۲۶ درصد جمعیت ایران دوز سوم واکسن کرونا را دریافت کرده است.

نخست وزیر اسرائیل: مقابله با ایران اولویت اصلی برنامه سفر جو بایدن به منطقه است

یائیر لاپید، نخست وزیررژیم اسرائیل یکشنبه ۱۰ ژوئیه/۱۹ تیر گفت گسترش اقدامات مشترک برای مقابله با ایران، در راس برنامه سفر آتی جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا به اسرائیل قرار دارد و خواستار پاسخ «قاطعانه» به «جاه‌طلبی‌های هسته‌ای» تهران شد. جو بایدن چهارشنبه ۱۳ ژوئیه به اورشلیم سفر خواهد کرد. نخست‌وزیر اسرائيل گفت این سفر «در درجه اول و مهمتر از همه بر موضوع ایران متمرکز خواهد بود». او با اشاره به انتشار گزارش محرمانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره افزایش غنی‌سازی اورانیوم در تاسیسات فردو گفت: «دیروز فاش شد که ایران در حال غنی‌سازی اورانیوم در سانتریفیوژهای پیشرفته است که کاملاً مغایر با توافق‌هایی است که امضا کرده است. پاسخ بین‌المللی باید قاطع باشد: بازگشت به شورای امنیت سازمان ملل و فعال‌کردن مکانیسم تحریم‌ها با تمام قوا». لاپید گفت: «تا زمانی که ایران تلاش می کند به ما حمله کند، اسرائیل بیکار نخواهد ماند. ما با بایدن و تیمش در مورد گسترش همکاری امنیتی در برابر همه تهدیدها گفتگو خواهیم کرد.» اسرائیل مخالف احیای توافقنامه هسته‌ای برجام است که در شرایط کنونی به بن‌بست رسیده است. تل‌آویو همچنین ماموران جمهوری اسلامی را به توطئه برای ربودن یا قتل شهروندان اسرائيلی در استانبول متهم کرده است. از سوی دیگر جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید هم پیشتر روز پنجشنبه درباره سفر بایدن گفت: «همکاری بیشتر» در مورد مسائلی مانند دفاع هوایی، به ویژه در رابطه با مقابله با تهران، در دستور کار قرار خواهد گرفت. بایدن قرار است در این سفر از اسرائیل به عربستان برود. روزنامه جروزالم پست به نقل از لاپید نوشت بایدن «پیام صلح و امید» را از اسرائیل به عربستان و دیگر کشورهای منطقه می‌برد و کشورهای عربی را به عادی‌سازی روابط با اسرائیل ترغیب خواهد کرد. رئیس جمهوری ایالات متحده که به خاطر نادیده‌گرفتن قتل خاشقجی در احیای روابط با ریاض مورد انتقاد قرار دارد، روز شنبه در مقاله‌ای در روزنامه واشنگتن پست نوشت: پرواز من از اسرائیل به عربستان سعودی «گامی نمادین برای عادی‌سازی روابط با جهان عرب است». او درباره ایران هم وعده افزایش فشارهای اقتصادی و دیپلماتیک علیه جمهوری اسلامی داد و نوشت ایران در طول ۱۸ ماه ریاست جمهوری او از نظر دیپلماتیک منزوی شده و تا زمانی که به توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ باز گردد در انزوا خواهد ماند.

شهرداری تهران در دو ماه اول امسال ۱۶۱ میلیارد تومان از «قطع درخت» درآمد کسب کرده است

شهرداری تهران در دو ماه نخست سال ۱۴۰۱ با صدور مجوز قطع درختان ۱۶۱ میلیارد تومان درآمد کسب کرده است. آن‌طور که حبیب کاشانی، عضو شورای اسلامی شهر تهران روایت کرده در دو ماه نخست سال جاری تنها ۴ درصد از حداقل درآمد پیش‌بینی شده در قانون بودجه شهرداری تحقق یافته که نزدیک به ۸۰ درصد آن از محل فروش تراکم و فضای سبز شهری یا از محل ارزش افزوده، است. شهرداری تهران در دو ماه نخست امسال در مجموع ۱۶۸ میلیارد تومان از محل واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای و تسهیلات بانکی درآمد داشته، ۶۳۶ میلیارد تومان از محل ارزش افزوده و ۸۱۷ میلیارد تومان هم از محل موسوم به «درآمدهای توسعه شهری» که به فروش تراکم، فضای سبز و پارکینگ اشاره دارد. بر اساس گزارش «رویداد ۲۴» در دو ماه نخست امسال شهرداری تهران ۱۷ میلیارد تومان از تراکم پایه مسکونی بر اساس طرح تفصیلی، ۳۸ میلیارد تومان بر اساس تراکم تجاری بر اساس طرح تفصیلی و ۳۲۷ میلیارد تومان از فروش مازاد تراکم پایه مسکونی درآمد کسب کرده است و ۱۶۱ میلیارد تومان هم از محل «بهره‌برداری از فضای سبز»، که اعلام شد عمده آن مربوط به قطع درختان است در شرایطی که باید صرف توسعه فضای سبز شهر شود. قطع کمک دولت به شهرداری‌ها و الزام شهرداری‌ها به خودکفایی در دهه‌های گذشته موجب رونق تراکم‌فروشی و تخریب فضای سبز شهری با هدف «توسعه شهری» شده است. علیرضا زاکانی، شهردار تهران که قرار گرفتنش در این منسب با نقد و اعتراض‌های فراوانی همراه بوده، وعده کرده بود که درآمدهای حاصل از فروش تراکم را کاهش می‌دهد و با سرمایه‌گذاری، درآمدهای پایدار را جایگزین می‌کند.

بیش از ۲۰۰ سینماگر خواستار آزادی فوری محمد رسول‌اف و مصطفی آل‌احمد شدند

سینماگران معترض به بازداشت محمد رسول‌اف و مصطفی آل‌احمد در بیانیه‌ای که شمار امضاءکنندگان آن تا روز شنبه ۱۸ تیر به بیشتر از ۲۰۰ نفر رسید، این دو کارگردان سینما را «منتقد و متعهد» نامیده‌اند که با «یورشی برنامه‌ریزی‌شده» بازداشت شدند. این بیانیه «سرکوب و فشار مستمر به سینماگران مستقل، و آزاد اندیشان و عدم رعایت حقوق اولیه فردی و اجتماعی توسط نهادها و سازمان‌های ذیربط» را محکوم کرده و خواستار «آزادی بدون قید و شرط» رسول‌اف و آل‌احمد شده است. بازداشت این دو کارگردان سینما در دو روز گذشته موجب واکنش‌های گسترده فعالان هنری، سیاسی و اجتماعی شده است. در سطح بین‌المللی نیز دو مدیر فستیوال برلیناله از دولت ایران خواستند که آن‌ها را فوری آزاد کند. بنابر گزارش خبرگزاری آلمان، ماریته ریسن‌بیک و کارلو چاتریان که به صورت مشترک مدیریت فستیوال برلیناله را برعهده دارند بازداشت این دو سینماگر را به دلیل تلاش‌های صلح‌آمیزشان علیه خشونت، «بسیار تکان‌دهنده» توصیف کردند. نیروهای امنیتی ایران روز جمعه ۱۷ تیر این دو کارگردان سینما را به دلیل آنچه که «تهیه بیانیه جمعی» پس از ریزش متروپل آبادن اعلام شد، بازداشت و بنا به گفته وکیلشان، به زندان اوین منتقل کرده‌اند. شماری از سینماگران ایران در خرداد امسال پس از ریزش ساختمان متروپل آبادان در بیانیه‌ای که به «تفنگت را زمین بگذار» شهره شد، از نیروهای سرکوبگر خواستند اسلحه خود را زمین بگذارند و «به آغوش ملت بازگردند». خبرگزاری دولت جمهوری اسلامی ایران که خبر بازداشت رسول اف و آل احمد را منتشر کرد، ادعا کرده است که این دو کارگردان «از مرتبطین با ضدانقلاب»، عنوانی که جمهوری اسلامی و رسانه‌های آن برای مخالفان و معترضان به خود به کار می‌برند، بودند. همزمان با بازداشت این دو سینماگر، مصطفی تاج زاده، معاون سیاسی وزیر کشور در دولت محمد خاتمی نیز بازداشت و به زندان اوین منتقل شده است. علاوه بر آن برخی از فعالان دانشجویی که احکام زندان آن‌ها به صورت موقت معلق شده بود، در روزهای گذشته به زندان احضار شده‌اند. ابوالفضل نجف‌زاده از جمله این افراد است که ماموران امنیتی صبح ۱۸ تیر به منزل والدین او یورش بردند. او در توییتر نوشت که برای تحمل سه سال و نه ماه حبس خود را به زندان معرفی می‌کند.