ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نیروهای امنیتی زهرا سعیدیان‌جو، خواهر میلاد سعیدیان‌جو، از کشته‌شدگان جنبش سراسری را بازداشت کردند

مأموران امنیتی جمهوری اسلامی یکشنبه ۱۸ تیر در تهران زهرا سعیدیان‌جو، خواهر میلاد سعیدیان‌جو، یکی از کشته‌شدگان جنبش سراسری «زن، زندگی، آزادی» در ایذه را بازداشت و به زندان اوین منتقل کردند. این خبر را روز دوشنبه امید سعیدیان‌جو، برادر او اعلام کرد و نوشت: «خواهرم روز گذشته در محل کارش در تهران توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به زندان اوین منتقل شد.» او دلیل بازداشت خواهرش را «همدردی و دیدار با خانواده‌های داغدار در جریان اعتراضات سراسری ۱۴۰۱» عنوان کرد. پیش از این در ۱۰ اسفند سال گذشته نیز امید و زهرا سعیدیان‌جو، همزمان با برگزاری مراسم تولد میلاد سعیدیان‌جو بر سر مزارش بازداشت و پس از مدتی آزاد شدند. میلاد سعیدیان‌جو، ۲۶ ساله و اهل ایذه ۲۵ آبان سال گذشته در این شهر هدف گلوله‌های نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی قرار گرفت و جان خود را از دست داد.

حسین یزدی، روزنامه‌نگار منتقد در زندان اعتصاب غذا کرده است

براساس خبرهای منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی، حسین یزدی، مدیر سایت «مبین ۲۴» و کانال خبری «ایران تایمز»، در اعتراض به حکم دادگاه و بازداشت‌اش از شش روز پیش اعتصاب غذا کرده است. عبدالله مؤمنی، فعال اصلاح‌طلب دوشنبه ۱۹ تیر در توییتر نوشته است که این اعتصاب غذا در حالی صورت گرفته که حسین یزدی از بیماری رنج می‌برد و وضعیت جسمانی مناسبی ندارد. حسین یزدی سه‌شنبه ۱۳ تیر، در پی احضار به دادگاه انقلاب اسلامی اصفهان بازداشت و به زندان دستگرد منتقل شد. صبا یزدی، فرزند او اعلام کرد که پدرش به بند «الف طا» این زندان، متعلق به وزارت اطلاعات، منتقل شده است. او اتهام مطرح‌شده علیه پدرش در ابلاغیه دادسرا را «تبلیغ علیه نظام» عنوان کرد. حسین یزدی هنگام بازداشت اعلام کرد: «در اعتراض به بازداشت ناعادلانه و عدم امنیت همیشگی‌ام اعتصاب غذا می‌کنم.» گفته می‌شود که او در روز بازداشت از قبول آب نیز امتناع کرده است. حسین یزدی تاکنون چندین بار به مراجع قضایی احضار شده است و پاییز گذشته نیز در جریان جنبش سراسری «زن، زندگی، آزادی» مدتی زندانی بود و در بهمن سال گذشته از زندان آزاد شد. این روزنامه‌نگار در آن پرونده به یک سال حبس تعزیری، دو سال ابطال گذرنامه و ممنوعیت خروج از کشور، و الزام به شرکت در «دوره مدیریت رفتار و مهارت دانش» محکوم شده بود.

پیش‌بینی موج گرمای شدید و بی‌سابقه در ایتالیا و چند کشور اروپایی

موج گرمای شدید بسیاری از کشورهای اروپا را فرا گرفته است. انجمن هواشناسی ایتالیا پیش‌بینی کرد که تا روز چهارشنبه هفته جاری گرمای هوا در این کشور ممکن است در اروپا رکورد بشکند. دمای هوا در بیشتر ایتالیا به بیش از ۴۰ درجه سانتی‌گراد خواهد رسید و گرما در جزایر سیسیل و ساردینیا ممکن است به ۴۷ تا ۴۸ درجه سانتی‌گراد هم برسد. پس از یک بهار و آغاز تابستانی همراه با طوفان و سیل، این نخستین موج گرمای شدید در سال جاری خواهد بود که ایتالیا را فرامی‌گیرد. رکورد بالاترین دمای هوا در تاریخ اروپا ۱۱ اوت سال ۲۰۲۱ شکسته شد، زمانی که فلوریدیا، شهری در استان سیراکوز واقع در جزیره سیسیل ایتالیا دمای ۴۸,۸ درجه سانتی‌گراد را ثبت کرد. انتظار می‌رود گرمای شدید حدود دو هفته در بخش‌های مرکزی و جنوبی ایتالیا ادامه داشته باشد، اما در شمال این کشور دمای هوا اندکی فروکش کند. موج گرما در حال حاضر سراسر فرانسه، آلمان، اسپانیا و لهستان را نیز فراگرفته است. در مناطق جنوبی اسپانیا پیش‌بینی می‌شود که دمای هوا تا ۴۴ درجه سانتی‌گراد برسد تابستان گذشته به‌عنوان گرم‌ترین تابستان اروپا ثبت شد و در بریتانیا برای اولین بار دما از ۴۰ درجه سانتی‌گراد گذشت. بر اساس گزارش مرکز تغییرات آب و هوایی کوپرنیک، موج گرمای سال گذشته در اروپا ناشی از گرمایش زمین بود که مدام تهدیدهای آن علیه زندگی بشر بیشتر می‌شود.

ادامه حمله‌های سریالی به کودکستان‌ها و مدرسه‌ها در چین: مهاجم مسلح به چاقو شش تن از جمله سه کودک را کشت

مرد مهاجمی مسلح به چاقو به یک مهدکودک در جنوب چین حمله کرد و شش تن، از جمله سه کودک را کشت. پلیس چین اعلام کرد که متهم ۲۵ ساله را بازداشت کرده است. مرد مهاجم هفت و چهل دقیقه صبح در شهر لیانژیانگ در استان گوانگ‌دونگ حمله به مهدکودک را آغاز کرد و در جریان آن یک معلم، دو تن از والدین و سه کودک را کشت. حمله‌های سریالی به مهدکودک‌ها و مرکزهای نگهداری از کودکان از بیش از ۱۳سال پیش در مارس ۲۰۱۰ آغاز شد. آن زمان در مجموعه‌ای از این حمله‌ها به مهدکودک‌ها و مدرسه‌ها ۱۵ کودک کشته و بسیاری دیگر مجروح شدند. حمله‌کنندگان به دلیل ممنوعیت نگهداری از سلاح گرم در چین، با چاقو و چکش و ساطور و بمب‌های دست‌ساز، جنایت‌شان را انجام می‌دهند. اوت گذشته مهاجم دیگری با حمله به مهدکودکی در استان جیانگشی در جنوب شرق چین سه تن را کشت و شش تن را مجروح کرد. ۲۰۲۱ در استان گوانگشی مهاجم دیگری با چاقو دو کودک را در مهدکودکی کشت و ۱۶ کودک دیگر را مجروح کرد. یک سال پیش از آن در همین استان ۳۷ کودک و دو معلم هدف حمله دیگری با چاقو قرار گرفتند اما همگی زنده ماندند. حمله‌های سریالی به کودکستان‌ها و مدرسه‌های چین از ۲۰۱۰ تا کنون دست‌کم ۹۰ کشته و ۴۷۳ مجروح برجای گذاشته است. استرس بالای زندگی، تغییرهای پرشتاب و بزرگ اجتماعی، افزایش فاصله طبقاتی، گذار از جامعه‌ی سنتی، و مهاجرت‌های انبوه داخلی از جمله علت‌های اجتماعی ــ روان‌شناختی این جنایت‌های ادامه‌دار معرفی شده اند.

شرط تازه اردوغان برای پیوستن سوئد به ناتو: اروپایی‌ها راه را برای عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا باز کنند

رجب طیب اردوغان، رئیس‌ جمهوری ترکیه دوشنبه ۱۹ تیر / ۱۰ ژوئیه پیش از عزیمت به لیتوانی برای شرکت در اجلاس سران ناتو گفت کشورش می‌تواند با عضویت سوئد در ناتو موافقت کند، در صورتی‌که کشورهای اروپایی راه را برای تلاش ترکیه به‌منظور پیوستن به اتحادیه اروپا هموار کنند. اردوغان که کشورش تأیید نهایی برای عضویت سوئد در ناتو را به تعویق انداخته است، گفت: «ترکیه بیش از ۵۰ سال است که در دروازه اتحادیه اروپا منتظر مانده است و تقریباً همه کشورهای عضو ناتو اکنون عضو اتحادیه اروپا هستند. من این درخواست را به کشورهایی دارم که ترکیه را بیش از ۵۰ سال در مقابل دروازه‌های اتحادیه اروپا منتظر نگه داشته‌اند. بیایید و راه را برای عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا باز کنید. زمانی که شما راه را برای ترکیه هموار کنید، ما هم راه را برای ورود سوئد [به ناتو] مانند آن‌چه با فنلاند کردیم، هموار خواهیم کرد.» ترکیه نامزد پیوستن به اتحادیه اروپا است اما درخواست عضویت آن به دلیل عملکرد غیردموکراتیک آنکارا و اختلاف‌های این کشور با قبرس عضو اتحادیه اروپا، متوقف شده است. صبح دوشنبه توبیاس بیلستروم، وزیر امور خارجه سوئد نسبت به لغو مخالفت‌های ترکیه با عضویت سوئد در ناتو ابراز خوش‌بینی کرده و گفته بود که پیوستن این کشور به ناتو تنها زمان می‌برد. ترکیه مانع عضویت سوئد در ناتو شده و گفته است این کشور باید اقدامات بیشتری برای بازپس دادن کُردهای مخالف و سایر گروه‌هایی که آنکارا آن‌ها را تهدیدی برای امنیت ملی خود می‌داند، انجام دهد. اعتراضات ضدترکیه و ضداسلامی اخیر در استکهلم تردیدهایی را در مورد امکان دستیابی به توافق پیش از نشست سران ناتو ایجاد کرد. بیلستروم گفت سوئد به بخش خود از توافق‌نامه سه‌جانبه‌ای که سوئد، فنلاند و ترکیه در نشست سال گذشته ناتو در مادرید امضا کردند، عمل کرده است.

صف‌آرایی اروپایی در برابر چین: آلمان نیروی نظامی به استرالیا می‌فرستد

آلمان برای اولین بار به عنوان بخشی از مانورهای مشترک با حدود ۳۰ هزار نظامی از ۱۲ کشور به استرالیا نیرو می‌فرستد. این نشانه‌ای آشکار بر تمرکز فزاینده برلین بر اقیانوس هند و اقیانوس آرام در بحبوحه افزایش تنش‌ها با چین است. به گفته ژنرال آلفونس مایس، فرمانده ارتش آلمان، بیش از ۲۴۰ سرباز آلمانی، از جمله ۱۷۰ چترباز و ۴۰ تفنگدار، در رزمایش Talisman Saber از ۲۲ ژوئیه تا چهار اوت شرکت می‌کنند. این رزمایش، بزرگ‌ترین تمرین نظامی استرالیا و ایالات متحده است که هر دو سال یک بار برگزار می‌شود. مایس در مصاحبه‌ای با خبرگزاری رویترز که روز دوشنبه ۱۰ ژوئیه/ ۱۹ تیرماه منتشر شد، ساعاتی قبل از عزیمت اولین نیروهای آلمانی به استرالیا گفت: «این منطقه برای ما در آلمان و همچنین برای اتحادیه اروپا به دلیل وابستگی‌های متقابل اقتصادی بسیار اهمیت دارد.» آلمانی‌ها در کنار سربازانی از کشورهای اندونزی، ژاپن، کره جنوبی، فرانسه و بریتانیا حضور خواهند داشت. مایس گفت: «ما قصد داریم نشان دهیم که شرکای قابل اعتماد و توانمندی هستیم که به تثبیت نظم مبتنی بر قوانین در منطقه کمک می‌کنند.» هنگامی که از فرمانده ارتش آلمان پرسیده شد که نخستین عملیات استقرار نیروهای نظامی آلمانی در استرالیا قرار است چه پیامی را به چین ارسال کند، او تأکید کرد که هدف برلین دشمنی با کسی نیست. چین مهم‌ترین شریک تجاری برلین است و ۴۰ درصد تجارت خارجی اروپا از طریق دریای چین جنوبی جریان دارد، آبراهی که نقطه کانونی اختلافات ارضی در اقیانوس هند و اقیانوس آرام است. در سال ۲۰۲۱، یک کشتی جنگی آلمانی برای اولین بار پس از ۲۰ سال به دریای چین جنوبی رفت. سال گذشته هم برلین ۱۳ هواپیمای نظامی را برای شرکت در مانورهای مشترک به استرالیا فرستاد که بزرگ‌ترین عملیات استقرار خارجی نیروی هوایی آلمان در زمان صلح بود.

وزارت برق عراق: ایران بدون اعلام قبلی صادرات گاز خود را متوقف کرد

احمد موسی، سخنگوی وزارت برق عراق در یک گفت‌وگوی تلویزیونی گفت: «در حالی‌که دمای هوا در عراق به ۵۱ درجه سانتی‌گراد رسیده است ایران صادرات گاز به عراق را بدون اعلام قبلی متوقف کرد.» به‌گفته احمد موسی، نیروگاه المنصوریه و الصدر، جنوب بغداد، الرشید، التاجی، خور الزبیر و سایر نیروگاه‌ها به دلیل کاهش گاز وارداتی از ایران از کار افتاده‌اند. سخنگوی وزارت برق عراق افزود ایران در توضیح این اقدام گفته است بدهی‌ای در عراق داریم که باید پرداخت شود در حالی‌که این وزارتخانه بدهی‌های خود به ایران بابت واردات گاز را به بانک تجارت عراق پرداخت کرده است. عراق برای تأمین یک‌سوم نیازهای خود به گاز وارداتی از ایران نیاز دارد اما به دلیل تحریم‌های آمریکا نمی‌تواند بدهی خود را به‌شکل مستقیم به ایران پرداخت کند. این پول باید در حسابی در یک بانک عراق باقی بماند و ایران تنها برای خرید غذا و دارو می‌تواند از آن استفاده کند. روز یکشنبه، «چارچوب هماهنگی نیروهای سیاسی شیعه»، متشکل از نیروهای مورد حمایت ایران از دولت عراق خواست که برای وادار کردن آمریکا به آزادسازی فوری طلب‌های ایران بابت صادرات گاز اقدام کند. وزارت برق عراق هفته گذشته از کاهش پنج هزار مگاواتی تولید انرژی در پی کاهش واردات گاز ایران خبر داده بود.

هشدار کره شمالی: ممکن است هواپیماهای جاسوسی آمریکا را که حریم هوایی ما را نقض می‌کنند، سرنگون کنیم

کره شمالی دوشنبه ۱۹ تیر / ۱۰ ژوئیه آمریکا را به دلیل انجام پروازهای نظارتی به نقض حریم هوایی خود متهم کرد و هشدار داد که با وجود خویشتن‌داریِ پیونگ‌یانگ، ممکن است هواپیماهای نظارتی آمریکا سرنگون شوند. خبرگزاری دولتی کره شمالی (KCNA) بیانیه سخنگوی وزارت دفاع ملی این کشور را منتشر کرده که در آن آمده است: «اقدامات نظامی تحریک‌آمیز ایالات متحده، شبه‌جزیره کره را به یک درگیری هسته‌ای نزدیک می‌کند.» این بیانیه همچنین به استفاده از هواپیماهای شناسایی و پهپادهای آمریکایی اشاره کرده و گفته است که واشنگتن با ارسال یک زیردریایی هسته‌ای به نزدیکی شبه‌جزیره، تنش‌ها را تشدید می‌کند. این سخنگو همچنین گفت: «هیچ تضمینی وجود ندارد که حادثه تکان‌دهنده‌ای مانند سرنگونی هواپیمای شناسایی راهبردی نیروی هوایی آمریکا در آب‌های شرق کره رخ ندهد.» آمریکا واکنشی به این سخنان نشان نداده است اما ارتش کره جنوبی گفت ادعای کره شمالی مبنی بر نقض حریم هوایی این کشور صحت ندارد. در بیانیه ارتش کره جنوبی آمده است که برنامه نظارت هوایی ایالات متحده پروازهای شناسایی معمول را در اطراف شبه‌جزیره انجام می‌دهند. خبرگزاری دولتی کره شمالی افزوده است که بدتر شدن شرایط در شبه‌جزیره کره به اقدامات بعدی آمریکا بستگی دارد و مسئولیت وقوع هر رویداد ناگهانی برعهده دولت آمریکاست. یون سوک یول، رئیس‌ جمهوری کره‌جنوبی روز دوشنبه به آسوشیتدپرس گفت زمان آن فرارسیده است که نشان دهیم «عزم جامعه بین‌المللی برای بازدارندگی برنامه تسلیحات هسته‌ای کره شمالی قوی‌تر از تمایل کره شمالی برای تولید سلاح‌های هسته‌ای است».

قطع چند روزه آب در زاهدان ــ برق ۱۱ اداره سیستان و بلوچستان هم قطع شد

در چند روز گذشته قطع آب در شهر زاهدان نارضایتی مردم را برانگیخته است. به‌گزارش خبرگزاری فارس مردم این شهر می‌گویند قطع مکرر آب امان‌شان را بریده است و حتی با پمپ هم مردم آب ندارند. در حالی‌که هوا در زاهدان به‌‌شدت گرم است کولر‌های آبی هم کار نمی‌کند و مردم مجبورند در ایستگاه‌های مختلف آب در صف‌های طولانی ساعت‌ها بمانند تا آب مورد نیاز خود را به‌دست آورند. مسئولان حکومتی همچون موارد مشابه دیگر راه‌ حلِ ناکارآمدی خود را در صرفه‌جویی مردم می‌دانند. مرتضی نورا، مدیر امور آب و فاضلاب زاهدان در این‌باره گفت: «صرفه‌جویی در مصرف آب بهترین راهکار برای مدیریت تنش آبی برای عبور از بحران فعلی است به‌طوری‌که اگر هر خانوار در طول شبانه‌روز ۲۰ درصد مصرف خود را کاهش دهد از بحران تابستان ۱۴۰۲ به‌راحتی می‌توانیم گذر کنیم.» او ضمن عذرخواهی از مردم اظهار امیدواری کرد که با اتصال منابع آبی جدید به شبکه آب‌رسانی در تأمین منابع آبی اختلالی ایجاد نشود. مرتضی نورا گفت: «با توجه به کمبود اعتبارات بخشی از شبکه توزیع آب آشامیدنی زاهدان تکمیل نشده و این ‏امر باعث شده در بعضی مناطق با مشکل افت فشار مواجه باشیم‎.» علیرضا قاسمی، مدیرکل شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان هم اعلام کرد که حدود ۳۵ درصد جمعیت زاهدان دچار بی‌آبی شده‌اند. روز دوشنبه ۱۹ تیر نیز محمد رئیسی، مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق سیستان و بلوچستان اعلام کرد که برق ۱۱ اداره پرمصرف این استان قطع شد. رئیسی گفت: «مطابق با مصوبه هیئت وزیران، تمامی اداره‌ها و سازمان‌ها ملزم به کاهش ۳۰ درصدی مصرف برق در ساعات اداری (بر مبنای مصرف سال ۱۴۰۰) و کاهش ۶۰ درصدی مصرف برق در ساعات غیراداری هستند.»

توماج صالحی، خواننده معترض به شش سال و سه ماه حبس و دو سال محرومیت از تهیه و تولید آثار موسیقی محکوم شد

رزا اعتماد انصاری، یکی از وکلای توماج صالحی، دوشنبه ۱۹ تیر اعلام کرد که «بر اساس ابلاغیه دادگاه، توماج صالحی از بابت اتهام افساد فی‌الارض به شش سال و سه ماه حبس محکوم شد.» انصاری در مصاحبه با شبکه شرق گفت: «بر اساس رأی صادره، فقط مجازات اشد در قبال توماج که همین شش سال و سه ماه حبس با احتساب ایام فعلی بازداشت است، اجرایی خواهد شد. او همچنین از اتهامات توهین به بنیان‌گذار انقلاب و رهبری و ارتباط با دول متخاصم تبرئه شده است.» وکیل توماج صالحی در ادامه گفت: «توماج صالحی همچنین در راستای اعمال مجازات‌های تکمیلی از تاریخ قطعیت حکم به مدت دو سال، ممنوع‌الخروج شده و پاسپورتش ابطال خواهد شد. او همچنین از هرگونه فعالیت، تهیه و تولید آثار موسیقی و خوانندگی به مدت دو سال محروم شده است. توماج همچنین به مدت دو سال به حضور در دوره‌های مدیریت رفتار و مهارت دانش که توسط معاونت اجتماعی و پیشگیری از جرم دادستانی اصفهان برگزار می‌شود، ملزم شده است. براساس رأی دادگاه، توماج صالحی باید گواهی پایان دوره این کلاس‌ها را به واحد اجرای احکام کیفری ارائه کند.» دومین جلسه دادگاه توماج صالحی، یکشنبه ۱۱ تیر به شکل «غیرعلنی و پشت درهای بسته» برگزار شده بود. امیر رئیسیان، یکی دیگر از وکلای توماج اردیبهشت سال جاری گفته بود که او با پنج اتهام شامل «افساد فی‌الارض»، «تبلیغ علیه نظام»، «همکاری با دولت متخاصم»، «دعوت مردم به کشتار و اغتشاش» و همچنین «توهین به رهبری» مواجه است. محاربه و افساد فی‌الارض از جمله اتهاماتی‌ست که بر اساس قوانین کیفری ایران ممکن است حکم اعدام به‌دنبال داشته باشد. شنبه ۸ ژوئیه/۱۷ تیر در مونترال، ونکوور، لندن، اسلو، برلین، اشتوتگارت، هامبورگ، فرانکفورت، آمستردام، استکهلم، مالمو، گوتنبرگ، استانبول، بروکسل و شمار دیگر از شهرهای اروپا و کانادا تجمع‌های اعتراضی علیه جمهوری اسلامی و در حمایت از توماج صالحی، خواننده معترض برگزار شد. حاضران در این تجمع‌ها خواهان آزادی این خواننده معترض و دیگر معترضان بازداشت‌شده در ایران و توقف صدور و اجرای حکم اعدام شده بودند. توماج صالحی ۸ آبان سال گذشته در روستای گِردبیشه در استان چهارمحال و بختیاری ایران بازداشت شد. این خواننده سبک رپ، اهل شاهین‌شهر اصفهان است که در جریان اعتراضات سراسری محل زندگی‌اش مخفی بود و پیام‌های بسیاری را در حمایت از مردم منتشر می‌کرد.

وزیر نفت کویت: برداشت از میدان گازی «آرش» حق انحصاری ما و عربستان سعودی است

سعد البراک، وزیر نفت کویت روز یکشنبه ۹ ژوئیه/ ۱۸ تیرماه به خبرگزاری دولتی عربستان سعودی گفت که کویت و عربستان سعودی «حقوق انحصاری» در میدان گازی الدوره (آرش) در خلیج فارس دارند و از ایران خواست تا ابتدا با تعیین مرزهای دریایی خود، ادعای خود در مورد این میدان را اثبات کند. ایران بارها گفته است که ۴۰ درصد از میدان گازی آرش که در سمت عربی خلیج فارس الدوره خوانده می‌شود در سرزمین ایران است. بر این مبنا ایران توافق عربستان و کویت برای توسعه و بهره‌برداری از این میدان مشترک را که سال گذشته امضا شد، «غیرقانونی» می‌داند. وزیر نفت کویت گفت که تا این لحظه این حق انحصاری کویت و عربستان سعودی در میدان الدوره است که مبرهن و واضح است و هرکس ادعایی دارد باید شروع به تعیین مرزهایش کند. البراک در مصاحبه‌ای با تلویزیون دولتی الاخباریه عربستان هم گفت: «اگر ایران حقی داشته باشد، طبق قواعد حقوق بین‌الملل از آن استفاده خواهد کرد. طرف ایرانی ادعاهایی دارد که مبتنی بر مرزهای دریایی تاکنون نامشخص در آن منطقه نیست.» اظهارات البراک بازتابی از نظرات عربستان سعودی است که هفته گذشته گفت ریاض و کویت منحصراً بر ثروت طبیعی میدان آرش حق مالکیت دارند. خبرگزاری دولتی عربستان سعودی اعلام کرد، که آن‌ها درخواست خود را از ایران برای آغاز مذاکرات با ریاض و کویت برای تعیین مرزهای شرقی این منطقه تجدید کرده‌اند.