ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دو #فوتبالیست_ایرانی و یک اسرائیلی در یک باشگاه هم‌تیمی شدند

باشگاه المپیاکوس یونان که در آن احسان حاج‌صفی و کریم انصاری‌فرد، دو بازیکن تیم ملی فوتبال ایران بازی می‌کنند با خرید جدید خود ترکیبی به‌لحاظ سیاسی جنجال‌برانگیز از بازیکنان تیم فوتبال خود ایجاد کرد. این باشگاه بیبراس ناچو، هافبک تیم ملی فوتبال اسرائیل را به خدمت گرفته است. ناچو پیش از این در تیم زسکا مسکو بازی می‌کرد. او قبل از آن در تیم روبین کازان روسیه با علیرضا حقیقی، دروازه‌بان سابق تیم ملی ایران نیز هم‌تیمی بود. احسان حاج‌صفی، کاپیتان تیم ملی ایران از باشگاه پانیونیوس به المپیاکوس آمده و انصاری‌فرد هم از یک سال پیش در المپیاکوس بازی می‌کند. ایران و اسرائیل در عرصه سیاسی یکدیگر را «دشمن» می‌نامند و ورزشکاران ایرانی پس از انقلاب ایران اجازه ندارند با ورزشکاران اسرائیلی مسابقه بدهند. خبرگزاری آلمان می‌نویسد، خوشحالی مشترک حاج‌صفی و ناچو در هنگام زدن گل توسط تیم‌شان المپیاکوس، می‌تواند برای رهبران تهران «اقدامی وحشتناک» تلقی شود؛ بنابراین، ممکن است حاجی‌صفی قرارداد خود را زیر فشار حکومت ایران فسخ کند. خبرگزاری آلمان درباره این‌که ممکن است انصاری‌فرد هم دچار چنین مشکلی شود چیزی ننوشته است. روشن نیست که تا چه حد این پیش‌بینی‌ها جدی است اما یک سال پیش موضوعی مشابه در ایران جنجال آفرید. در آن زمان احسان حاج‌صفی و مسعود شجاعی، بازیکن دیگر تیم ملی فوتبال ایران در تیم پانیونیوس بازی می‌کردند. آن‌ها در دیدار تیم‌شان با تیم اسرائیلی مکابی تل‌آویو به میدان رفتند و به همین دلیل مدتی از شرکت در بازی‌های ملی محروم شدند. حاج‌صفی و شجاعی بعد توانستند در مسابقات تیم ملی ایران حضور یابند و در جام جهانی روسیه نیز با تیم ایران به میدان رفتند.

گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور #حقوق_بشر #ایران در نخستین اطلاعیه خود خواستار سفر به ایران شد

#جاوید_رحمان، #گزارشگر_ویژه #سازمان_ملل در امور #حقوق_بشر #ایران در راستای جلب همکاری و گفت‌‌وگو با دولت #جمهوری_اسلامی ضمن معرفی خود در اولین اطلاعیه‌اش خواستار سفر به #ایران شده است: «من برای مقامات ایرانی نوشته‌ام و ضمن معرفی خود ابراز علاقه و امیدواری کرده‌ام تا برای به دست آوردن درک بهتر از وضعیت حقوق بشر در ایران بتوانم به این کشور سفر کنم.» آقای رحمان که روز جمعه ۱۵ تیر/ ششم ژوییه رسما به عنوان گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر ایران انتخاب و معرفی شد، ابراز امیدواری کرده است روابطی سازنده با مقامات ایرانی داشته باشد: «امیدوارم فضای باز اطلاع‌رسانی و گفت‌و‌گو با مقامات جمهوی اسلامی به وجود بیاید.» او تاکید کرده است قصد دارد همچون آخرین سلف خود، #عاصمه_جهانگیر که روز ۱۱ فوریه/ ۲۲ بهمن ۹۶ به دنبال سکته قلبی درگذشت، کوشش کند تا عملکرد مقامات جمهوری اسلامی در تطابق کامل با تعهدات بین‌المللی حقوق بشری قرار بگیرد. رحمان همچنین گفته است تا به حال گزارش‌های زیادی درباره افزایش نقض حقوق بشر در ایران دریافت کرده است. گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر ایران علاوه بر تلاش برای جلب مشارکت مقامات جمهوری اسلامی، مطابق دستورالعمل‌های مربوط به گزارشگران ویژه با #جامعه_مدنی و #مدافعان_حقوق_بشر همکاری خواهد کرد و به جمع‌آوری مستندات و گزارش‌های نقض حقوق بشر در ایران خواهد پرداخت. جاوید رحمان گفته است قصد دارد برخی اقدامات مقامات جمهوری اسلامی را که برای توجه و احترام به حقوق بشر انجام شده‌‌اند مورد توجه قرار دهد اما مطابق ماموریتش به صدای قربانیان نقض حقوق بشر در ایران توجه جدی خواهد کرد.

دو #کارگر_افغانستانی در مشهد قربانی #حادثه_کار شدند

دو #کارگر_افغانستانی که شامگاه پنجشنبه هجدهم مرداد مشغول حفاری چاه بودند در اثر تخریب دیواره چاه به درون چاه سقوط کرده و جان باختند. حسین جعفری مدیرعامل آتش‌نشانی مشهد گفته است زمانی که آتش‌نشانان به محل حادثه رسیده‌اند دو کارگر را که فاقد علائم حیاتی بوده‌اند، از چاه بیرون کشیده‌اند. کارگران قربانی در قالب یک پروژه ساختمانی در مشهد کار می‌کرده‌اند. اورژانس مشهد مرگ آن دو را تائید کرده است.

#حسن_روحانی، رئیس جمهوری اسلامی هیأت‌هایی را به «کشورهای نفت‌خیز همسایه» اعزام کرد. پیام آن‌ها: اگر #تحریم_نفت_ایران بر #بازار_نفت اثر بگذارد، کشورهای #اوپک حق ندارند تولید خود را افزایش دهند

با خروج آمریکا از برجام، از دو ماه قبل تاکنون مقامات وزارت خارجه آمریکا در گفت‌وگو با شرکای تجاری ایالات متحده از جمله کشورهای اروپایی تلاش می‌کنند کشورهای جهان را مجاب کنند که واردات نفت خام از ایران را با آغاز تحریم نفتی این کشور از ۵ نوامبر به بعد به صفر برسانند. اکنون دولت هم، به دستور حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی هیأت‌هایی را برای مقابله با تحریم نفتی ایران به کشورهای نفت‌خیز همسایه فرستاده است. مجید تخت روانچی، معاون سیاسی دفتر رئیس جمهوری اسلامی، جمعه، ۱۹ مرداد، با اعلام این خبر به رسانه‌های داخلی گفته است: اگر تحریم فروش نفت ایران روی بازار نفت تأثیر بگذارد کشورهای عضو اوپک «حق ندارند» تولید خود را افزایش دهند.

پلیس تابلوی «#ورود_ساز_ممنوع» را در پارک‌ها و بوستان‌های #تهران نصب کرد که همگان بدانند برگزاری #کنسرت_رایگان در پارک‌ها میسر نیست. مقام ارشاد می‌گوید از #ارشاد_اسلامی کاری برنمی‌آید

بعد از آنکه همایون شجریان پیشنهاد داد که برای خوش شدن حال مردم در دوران تحریم، در پارک‌های تهران کنسرت رایگان برگزار کند و این پیشنهاد نیز با استقبال برخی خوانندگان مواجه شد، پلیس تابلوی «ورود ساز ممنوع» در پارک‌های تهران نصب کرده است. روی این تابلو نوشته شده: «از به همراه آوردن آلات موسیقی، قلیان، حیوانات (سگ و ...) و برپایی چادر در سطح محوطه بوستان جداً خودداری فرمایید.» جمعه ۱۹ مرداد مدیر کل دفتر موسیقی وزارت ارشاد اسلامی به خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گفته است: «اینگونه برخوردها اصلاً ارزش قانونی ندارند و فقط مایه تأسف است.» علی ترابی در این گفت‌وگو اما به این موضوع هم اشاره کرده که جز نامه‌نگاری با «مسئولان مربوطه» کاری از وزارت ارشاد اسلامی برنمی‌آید. او گفته است: «به لحاظ قانونی این حوزه در اختیار دفتر موسیقی نیست.» رسانه‌های وابسته به سپاه ادعا کرده بودند که خوانندگانی که می‌گویند کنسرت رایگان خیابانی برگزار می‌کنند قصد دارند مردم را به این بهانه به خیابان بکشانند و با این ترفند به اعتراضات سراسری دامن بزنند.

بزرگترین موج مهاجرت در تاریخ آمریکای لاتین: ده‌ها هزار نفر از #ونزوئلا به #اکوادور پناه برده‌اند

از آغاز سال جاری میلادی تاکنون حدود ۵۵۰ هزار نفر از شهروندان ونزوئلا کشور را خود را ترک کرده و از طریق کلمبیا به اکوادور پناه برده‌اند. کمیساریای امور پناهندگی سازمان ملل متحد می‌گوید این رویداد بزرگترین موج مهاجرت در تاریخ آمریکای لاتین است. به‌گفته سازمان ملل، در حال حاضر روزانه چهار هزار نفر از ونزوئلا وارد اکوادور می‌شوند و این موج مهاجرت همچنان در حال افزایش است. در استان‌های مرزی با کلمبیا، وضعیت اضطراری اعلام شده است. این امر به اکوادور اجازه می‌دهد که هزینه مالی بیشتری برای پناهندگان بپردازد. کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل می‌گوید مردمی که از ونزوئلا بیرون آمده‌اند اغلب یک روز یا حتی یک هفته سفر در شرایط دشوار را پشت سر می‌گذارند. ونزوئلا از شرایط بد اقتصادی رنج می‌برد. با فروپاشی اقتصاد وابسته به نفت ونزوئلا، ابرتورم در این کشور با شتاب رو به افزایش است. صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی کرده که نرخ تورم این کشور تا پایان امسال به یک میلیون درصد هم برسد.

عبور #دلار از مرز ۶ #لیر، #اردوغان: «اگر آنها دلار دارند، ما هم خدا داریم»

#لیر_ترکیه جمعه ۱۰ اوت/ ۱۹ مرداد ۱۰ درصد ارزش برابری با #دلار را از دست داد. یک دلار امریکا در این روز به ۶,۴۰ لیر رسید. رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه سقوط لیر را «توطئه دشمنان» علیه ترکیه خواند و از مردم خواست که «نگران نباشند». او سقوط ارزش لیر را ناشی از «اختلاف با امریکا» دانست و گفت که «اگر آنها دلار دارند، ما هم خدا داریم». لیر ترکیه از آغاز سال ۲۰۱۸ تا به حال بیش از ۴۰ درصد از ارزش برابری با دلار را از دست داده است. تحلیلگران دخالت‌های اردوغان در سیاست‌های اقتصادی و بانک مرکزی را یکی از دلایل این وضعیت می‌دانند. رئیس جمهوری ترکیه پیش از انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری ژوئن امسال اعلام کرد که نرخ سود تسهیلات بانکی باید کاهش یابد. اختلاف آنکارا و واشنگنتن طی روزهای گذشته نیز روند سقوط لیر را تشدید کرده است. تنش میان ترکیه و امریکا پس از آن شدت گرفت که واشنگنتن عبدالحمید گل، وزیر دادگستری و سلیمان سویلو، وزیر کشور ترکیه را به دلیل آنچه که «نقش داشتن در بازداشت اندرو برانسون کشیش امریکایی» اعلام شد، در فهرست تحریم قرار داد. مقام‌های دو کشور چهارشنبه با یکدیگر در این رابطه دیدار کردند اما هنوز مشخص نیست که این دیدار نتیجه بخش بوده یا خیر.

انفجار یک «شی صوتی» در #سراوان #سیستان_و_بلوچستان

درویش نارویی، فرماندار سراوان از انفجار یک «شی صوتی» در این شهر نزدیک به مرز پاکستان خبر داد. این «شی صوتی» روز جمعه ۱۹ مرداد در مقابل بیمارستان و نزدیکی کلانتری سراوان منفجر شد اما تلفات جانی نداشت. به‌گفته فرماندار سراوان بر اثر این انفجار شیشه‌های برخی منازل اطراف شکسته شد. پس از انفجار نیرو‌های امنیتی و انتظامی در محل حضور یافته و به تحقیق و بررسی پرداختند. سراوان در جنوب شرق زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان قرار دارد. قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه پاسداران در این استان به‌ویژه در مرز سراوان چندین‌بار با شبه‌نظامیان «جیش العدل»، یک گروه جهادی تندرو درگیر شده بود. دولت ایران «جیش العدل» را به عنوان گروهی تروریستی می‌شناسد. ایران تاکنون چند بار از پاکستان به‌دلیل ناامنی در مرزهای خود توضیح خواسته است. جمهوری اسلامی معتقد است که گروه‌های مسلح از پاکستان وارد خاک ایران می‌شوند، دست به عملیات تروریستی می‌زنند و سپس به پاکستان بازمی‌گردند. عمران خان، پیروز انتخابات اخیر در پاکستان خواهان روابط خوب با ایران شده است.

کنفدراسیون بین‌المللی اتحادیه‌های کارگری (ITUC) خواستار آزادی بی قید و شرط #محمد_حبیبی شد

کنفدراسیون بین‌المللی اتحادیه‌های کارگری (ITUC)# در نامه‌ای خطاب به مسئولان حکومت اسلامی، صدور #حکم_زندان، #شلاق، ممنوعیت از فعالیت‌های اجتماعی و سیاسی و ممنوعیت سفر به خارج برای #محمد_حبیبی عضو هیات مدیره #کانون_صنفی_معلمان تهران را بشدت محکوم کرد و خواستار آزادی بی‌ قید و شرط این فعال صنفی معلمان شد. دبیر کل ITUC در نامه خود به خامنه‌ای، روحانی و لاریجانی رئیس قوه قضائیه، زندانی کردن محمد حبیبی در سلول انفرادی، و صدور حکم ده و نیم سال زندان و ۷۴ ضربه شلاق برای او را اقدامی «خشن، بی‌رحمانه و غیرقابل توجیه» خوانده و افزوده است حبیبی به جرم فعالیت برای بهبود زندگی معلمان و خانواده‌های آنان با اتهامات واهی به زندان افتاده و جدا از خانواده، دوستان و جامعه در شرایط تحمل‌ناپذیری بسر می‌برد. محمد حبیبی در جریان شرکت در تجمع صنفی معلمان مقابل سازمان برنامه و بودجه دستگیر و زندانی شد. او که بدلیل اعمال خشونت ماموران به هنگام دستگیری و شکنجه در درون زندان بیمار شده است هم‌اکنون بیش از سه ماه است در بازداشت بسر می‌برد. سازمان آموزش بین‌الملل(EI) نیز با صدور بیانیه‌ای صدور حکم زندان برای محمد حبیبی را قویا محکوم کرده و خواستار ازادی فوری او شده است.

#عیسی_کلانتری، رئیس #سازمان_محیط_زیست: اگر قوانین #محیط_زیست در ایران اجرا شوند، ۸۰ درصد از صنایع ایران تعطیل خواهند شد

معاون رئیس جمهوری اسلامی و رئیس سازمان محیط زیست اعلام کرده که اگر قوانین محیط زیست در ایران اجرا شوند، ۸۰ درصد از صنایع ایران تعطیل خواهند شد. به گفته عیسی کلانتری این صنایع شامل نیروگاه‌ها، پالایشگاه‌ها و حتی صنایع تولید مواد غذایی است. رئیس سازمان محیط زیست گفته است: «عمل به قوانین، مسائل اقتصادی را تحت تأثیر قرار می‌دهد زیرا در بسیاری از مسائل صنعتی و اقتصادی ارزیابی‌های محیط زیستی انجام نشده است.» او از اصفهان مثال آورده و گفته: «اصفهان آبی برای خوردن و شرب ندارد اما صنایعی در اصفهان مشغول فعالیت هستند که میزان مصرف آب آنها بسیار بالا است.» معاونرئیس جمهوری اسلامی یادآوری کرده که همه رودخانه‌های کشور خشک شده‌اند و میزان متوسط آب در ۳۰ سال گذشته از ۱,۶میلیارد مترمکعب به فقط ۶ میلیون مترمکعب رسیده است. پیش از این عیسی کلانتری با صراحت اعلام کرده بود که آب تا ۵۰ سال آینده در ایران تمام می‌شود.

#عراق #دلار را از معاملات با #ایران حذف می‌کند

سخنگوی دولت عراق اعلام کرده که با آغاز تحریم‌های آمریکا علیه جمهوری اسلامی، این کشور دلار را در معاملات تجاری با ایران حذف می‌کند. سعد الحدیثی گفته است: تحریم‌های آمریکا علیه ایران شامل عملیات بانکی به دلار و انتقال پول نیز می‌شود، به همین علت دو کشور دلار را از معاملات خود حذف می‌کنند. به گفته سخنگوی دولت عراق امتناع از به کار بردن دلار باعث کاهش سطح معاملات میان دو طرف می‌شود و تأثیر منفی بر مصرف‌کننده می‌گذارد. حیدر عبادی، نخست‌وزیر عراق چهارشنبه ۱۷ مرداد در یک نشست خبری هفتگی گفته بود: «ما مخالف تحریم هستیم. اما به آن پایبندیم. اگر پایبند نباشیم، شکست خواهیم خورد. من از تحریم‌ها راضی نیستم اما این مسأله به این معنی نیست که خودم را اذیت کنم. به عنوان نخست‌وزیر عراق نمی‌توانم موضعی اتخاذ کنم که به ضرر شهروندانم باشد.» دور نحست تحریم‌های آمریکا علیه ایران دو روز پیش اجرا شد. دور بعدی که صادرات نفت ایران را نشانه رفته، از ۵ نوامبر ۲۰۱۸ آغاز می‌شود.

۲۴ سال از واگذاری نخستین سیم کارت‌های #تلفن_همراه در #ایران می‌گذرد

۲۴ سال از واگذاری نخستین سیم کارت‌های تلفن همراه در ایران می‌گذرد. بهره‌برداری از نخستین فاز شبکه تلفن همراه ایران، مرداد ۱۳۷۳ در تهران با ۲۴ سایت BTS و با ظرفیت ۹۲۰۰ شماره آغاز شد. شرکت ارتباطات سیار ایران در ربع قرن گذشته، با بیش از ۱۰۰ میلیون سیم کارت واگذار شده در ۱۲۴۶ شهر (۱۰۰درصد شهرها) و بیش از ۴۳ هزار روستا (حدود ۹۰ درصد روستاها) و بیش از ۷۰ هزار کیلومتر از جاده‌های ایران، بیش از ۹۷ درصد پوشش جمعیتی کشور را تحت پوشش دارد.

#سازمان_ملل_متحد: جنگ داخلی #سوریه ۳۸۸ میلیارد دلار خسارت به باور آورده

سازمان ملل متحد اعلام کرده که جنگ داخلی سوریه که از هفت سال پیش تاکنون ادامه دارد، ۳۸۸ میلیارد دلار خسارت به باور آورده. بر اساس اطلاعاتی که کمیسیون‌های اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل در غرب آسیا گرد آورده‌اند ۱۲۰ میلیارد دلار به جاده‌ها و تأسیسات زیربنایی سوریه خسارت وارد آمده. ۲۶۸ میلیارد دلار خسارت هم ناشی از توقف تولید داخلی و کاهش درآمد سرانه ملی در سوریه است. در جنگ داخلی سوریه ۴۰۰ هزار نفر کشته شده‌اند و ۱۱ میلیون سوری که نیمی از جمعیت این کشور را تشکیل می‌دهند آواره شده‌اند. از این میان ۵ میلیون نفر به خارج از سوریه پناه آورده‌اند.

قیمت #بلیط _پروازهای_خارجی دو برابر شد. قیمت #بلیط_پروازهای_داخلی ۲۰ تا ۴۰ درصد افزایش یافت

شرکت‌های هواپیمایی تا پیش از معرفی بسته جدید ارزی بانک مرکزی، بلیط هواپیما را بر اساس نرخ ارز ۴۲۰۰ تومانی تعیین می‌کردند. از چهارشنبه ۱۷ مرداد اما نرخ بلیط را ارز ۸۸۰۰ تومانی در بازار ثانوی ارز تعیین می‌کند. حرمت‌الله رفیعی، رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران اعلام کرده که به دلیل افزایش محاسبه نرخ ارز از ۴۲۰۰ تومان قیمت رسمی به ۸۸۰۰ تومان، قیمت بلیت پروازهای خارجی دو برابر شد و قیمت بلیط پروازهای داخلی ۲۰ تا ۴۰ درصد افزایش یافت.

#آنتونیو_گوترش، دبیرکل #سازمان_ملل حمله #ائتلاف_عربی به اتوبوس حامل کودکان در #صنعا را محکوم کرد

آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد با محکوم کردن حمله ائتلاف عربی به شمال یمن خواهان که ده‌ها کودک را کشت و مجروح کرد، خواهان تحقیقات مستقل درباره این حمله شد. فرهان حق، سخنگوی آنتونیو گوترش از طرفین درگیری خواست از عملیات نظامی در مناطق غیرنظامی خودداری کنند. پنجشنبه ۹ اوت/ ۱۸ مرداد وزارت بهداشت حوثی‌ها اعلام کرد که در اثر اصابت یک موشک اپتلاف عربی به یک اتوبوس مدرسه در شمال صنعا بیش از ۴۰ کودک مجروح و بیش از ۲۹ کودک دیگر نیز کشته شده‌اند. ساکنان محل گفته‌اند اتوبوسی که مورد حمله قرار گرفته کودکان را به یک مدرسه تابستانی می‌برد. کمیته صلیب سرخ جهانی از کشته و زخمی شدن ده‌ها نفر خبر داده و گفته است که مجروحان در بیمارستان تحت درمان قرار گرفتند. تلویزیون المسیره، وابسته به حوثی‌ها، نیز اعلام کرده است که در این حمله هوایی ۵۰ نفر کشته شدند. ترکی المالکی، سخنگوی ائتلاف به رهبری عربستان گفته است، این ائتلاف در پاسخ به حملات موشکی شبه نظامیان حوثی، سکوهای پرتاب موشک آنها را در صعدا هدف قرار داد. کاخ سفید از عربستان خواسته است درباره حمله به اتوبوس کودکان در صنعا «تحقیقات شفاف» انجام دهد.

نرخ #ارز برای #کالاهای_اساسی تا اردیبهشت ۹۸ تغییر نمی‌کند. #وزارت_صنعت قیمت ۲۵ قلم کالای اساسی را تعیین می‌کند

در جلسه‌ ستاد اقتصادی دولت مقرر شد نرخ ارز برای کالاهای اساسی، تا اردیبهشت ۱۳۹۸ تغییر نکند و وزارت صنعت، معدن و تجارت، قیمت این کالاها را برای مصرف‌کننده نهایی اعلام کند. ریاست این جلسه را حسن روحانی به عهده داشت. بر اساس تصمیم ستاد اقتصادی، اقلام بیست‌گانه کالاهای اساسی و ضروری مورد نیاز مردم - از جمله، گندم، برنج، گوشت، روغن‌های خوراکی، شکر، حبوبات، دارو، بذر، کودهای شیمیایی، انواع کاغذ و چای خشک - که برای تهیه یا تولید آنها، ارز دولتی به نرخ رسمی تأمین می‌شود، در کلیه مراحل، از ثبت سفارش و تأمین ارز تا مراحل ترخیص، حمل و توزیع، مورد نظارت قرار می‌گیرد. همزمان با تشکیل جلسه ستاد اقتصادی دولت، عزت الله یوسفیان ملا، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی اعلام کرده که از ۱۱ میلیارد دلاری که دولت با قیمت ۴۲۰۰ تومان به واردات کالاهای ضروری اختصاص داده، فقط ۲,۵ میلیارد دلار آن مشخص است که صرف خرید چه کالاهایی شده. از سرنوشت ۹ میلیارد دلار دیگر اطلاعی در دست نیست.

در حمله #طالبان به مرکز ولایت #غزنی در شرق #افغانستان دست‌کم ۱۴ مأمور امنیتی کشته و ۲۰ نفر مجروح شدند

۲ بامداد جمعه ۱۰ اوت/ ۱۹ مرداد طالبان به مرکز ولایت غزنی در شرق افغانستان حمله کردند. نیروهای طالبان با آتش سنگین موفق شدند، وارد غزنی شوند و در پناه ساختمان‌ها و در کوچه‌ها و خیابان‌ها به طرف نیروهای امنیتی تیراندازی کردند و شماری از آن‌ها را کشتند. فرید احمد مشعل، رئیس پلیس غزنی در گفت‌وگو با خبرگزاری آسوشیتدپرس جنگ خیابانی با طالبان در شهر غزنی را تأیید کرده است. به گفته این مقام امنیتی، پلیس افغانستان موفق شد حمله طالبان را دفع کند. غزنی فقط در ۱۲۰ کیلومتری کابل قرار دارد. به گزارش آسوشیتدپرس، باز محمد همت، مدیر بیمارستان غزنی تعداد نیروهای امنیتی کشته شده در این حمله را ۱۴ نفر و تعداد مجروحان را ۲۰ نفر اعلام کرده است. به گفته همت خیابان‌های شهر غزنی مسدود است و آمبولانس‌ها اجازه تردد در شهر را ندارند. ممکن است تعداد کشته‌شدگان و مجروحان بیشتر باشد.

#احمدی‌نژاددر یک پیام ویدئویی: «چه کسی مسئول این وضعیت است؟» − همه جز خودش؛ در ویدئوی او همچنین مسئولیتی متوجه «مقام معظم» نشده است

#محمود_احمدی‌نژاد دوباره اظهار نظر کرده است. در ویدئویی که منتشر کرده، همه را مقصر وضعیت کنونی دانسته، جز خودش را، و البته از «مقام معظم» هم نامی نبرده. در بیانیه‌ای هم که به تازگی سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی منتشر کرده ، به ولی فقیه اشاره‌ای نشده است. در این مورد که ولی مطلق که مسئول مطلق است، هیچ مسئولیتی ندارد، میان جناح‌های مختلف توافق وجود دارد یا دست کم این است که همه به یکسان در برابر او مطیع و سرافکنده هستند. احمدی‌نژاد حمله را متوجه #حسن_روحانی کرده و او را در مورد پرونده اتمی مقصر دانسته آن هم از دهه ۱۳۸۰ تا قضیه برجام و پس از آن. احمدی‌نژاد خواهان کناره‌گیری او شده است. رئیس جمهوری اسلامی سابق با اشاره به وضع وخیم کشور و نارضایتی مردم، خطاب به رئیس جمهوری اسلامی فعلی گفته: «آقای روحانی شما، تمام حامیانتان، دو جناح سیاسی کشور و دو رئیس قوه دیگر، همه در این وضعیت شریک هستند.» احمدی‌نژاد درمورد حد نارضایتی مردم گفته که مقامات کشور از ترس آنها جرأت نمی‌کنند پا به خیابان بگذارند. او در پایان پیام ویدئویی خود اخطار کرده که «دیگر فرصتی باقی نمانده.»