ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

پنج کشته و سه زخمی به دنبال انفجار در آزمایش پیشرانه راکت در #روسیه

روز جمعه ۹ اوت/ ۱۸ مرداد، پنج نفر از کارکنان شرکت هسته‌ای «روس اتم» در جریان آزمایش ناموفق یک پیشرانه راکت در #روسیه جان باختند. بنابر اعلام آژانس #انرژی_هسته‌ای روسیه به غیر از این پنج نفر سه تن دیگر از کارکنان شرکت روس اتم نیز به شدت زخمی شده‌اند که حال آنها وخیم گزارش شده است. در بیانیه‌ای که از طرف شرکت روس اتم صادر شده، علت این حادثه «اشتباه در محاسبات مهندسی و پشتیبانی منابع ایزوتوپ» عنوان شده است. در این بیانیه اما جزییاتی درباره منابع انرژی ایزوتوپ ارائه نشده است. پس از این انفجار شایعاتی مبنی بر انتشار اشعه رادیواکتیو در اطراف محل حادثه در اینترنت منتشر شده که مقامات رسمی تاکنون به این شایعات واکنشی به این شایعات نشان نداده‌اند. تبعات این حادثه اما به حدی بوده که مقامات خبر از تعطیلی یک بندرگاه در حوالی محل انفجار در دریای سفید داده‌اند. به گزارش منابع محلی ساکنان منطقه حوالی این انفجار در پی انتشار شایعات مبنی بر وجود اشعه رادیواکتیو به مصرف ید روی آورده‌اند. پیش از این و در هفته گذشته نیز به دنبال چند انفجار که گفته می‌شود در زاغه‌های مهمات واقع در منطقه سیبری روسیه رخ دادند، یک نفر کشته و ۹ نفر دیگر زخمی شدند.

اعتصاب غذای یک زندانی در هجدهمین سال #حبس

#علی‌اشرف_پروانه که در حال حاضر به اتهام انجام سرقت مسلحانه در #زندان_رجایی‌شهر کرج محبوس است، در پی نادیده گرفته شدن درخواست مرخصی خود از سوی مقامات قضایی دست به #اعتصاب_غذا زده است. به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، این زندانی که ۱۸ سال است در #حبس به سر می‌برد، در اعتراض به عدم موافقت با مرخصی خود اقدام به اعتصاب غذا کرده است. این زندانی آخرین بار شش سال پیش به مرخصی اعزام شده است. به گفته یک منبع نزدیک به خانواده این زندانی، علی‌اشرف پروانه درخواست مرخصی خود را حدود یک سال پیش به مقام‌های قضایی و مسئولان زندان داده و با وجود اینکه هیچ منع قانونی‌ای برای اعطای مرخصی به او وجود ندارد، قاضی ناظر زندان و #دادستانی_تهران بدون ارائه دلیل با مرخصی این زندانی مخالفت می‌کنند. این منبع نزدیک به خانواده پروانه همچنین گفته که این زندانی در جریان زلزله کرمانشاه مادر و خواهر خود را از دست داده است و این در حالی است که به تازگی و پس از اصرار به تماس با نزدیکان خود در جریان این واقعه قرار گرفته است. پدر او که به دلیل کهولت سن دچار ضعف شدید بینایی و مشکلات حرکتی است، به تنهایی پیگیر درخواست مرخصی فرزندش است. علی اشرف پروانه درباره اتهام سرقت مسلحانه گفته است: «سرقت‌های من به هیچ وجه مسلحانه نبوده‌اند. تنها به این دلیل که ما در منطقه کرد شین زندگی می‌کنیم و همه مردم در منازلشان اسلحه نگهداری می‌کنند، پس از بازداشت از منزل ما سلاح گرم کشف شد و ماموران پرونده ما را از سرقت عادی به سرقت مسلحانه تغییر دادند، در صورتی که هیچ دلیلی دال بر اینکه من سرقت مسلحانه انجام داده باشم وجود ندارد.» این زندانی گفته است به دلیل اتهام‌های وارده از سوی #دادگاه بیش از دو سال در #سلول_انفرادی تحت #بازجویی و #شکنجه بوده است. ‎

دست‌کم ۶۰ تن بر اثر انفجار تانکر سوخت در #تانزانیا کشته شدند؛ جمعیت در حال جمع‌آوری سوخت از تانکر واژگون بود

انفجار یک تانکر سوخت در شرق #تانزانیا به مرگ حداقل ۶۰ نفر و زخمی شدن بیش از ۷۰ نفر منجر شد. به گزارش خبرگزاری «رویترز»، عده زیادی از مردم روز شنبه ۱۰ اوت/ ۱۹ مرداد، برای جمع‌آوری سوخت از تانکر واژگون در محل تجمع کرده بودند که انفجار رخ داد. حادثه در موروگورو در ۲۰۰ کیلومتری غرب پایتخت رخ داد. در ویدئویی که قبل از سانحه ضبط شده، مردان موتور سوار در حال جمع‌آوری سوخت از گودال‌های اطراف تانکر دیده می‌شوند. گفته می‌شود حادثه در محلی پررفت‌وآمد رخ داده و برخی از عابران نیز در میان کشته‌شدگان هستند. رئیس‌جمهوری تانزانیا با انتشار بیانیه‌ای از وقوع این حادثه ابراز تاسف کرد. دولت اعلام کرده که برای تشخیص هویت قربانیان و خاکسپاری آنها، همچنین کمک به مجروحان از هیچ تلاشی فروگذار نخواهد کرد.

۲۲ تا ۳۰ درصد تولید ناخالص داخلی کشور ارزش #کار_خانگی #زنان است

معصومه ابتکار، معاون امور زنان دولت ایران روز شنبه ۱۹ مرداد در نشست استانداردسازی مشاغل خانگی گفته وقتی صحبت از اشتغال زن ایرانی می شود عددی که به آن اشاره می‌کنند حدود ۱۶ درصد است در حالی که اشتغال غیررسمی زنان بسیار بالاتر از این بوده و وزارت کار هم این را تایید می‌کند: «آنها اما می‌گویند ما نتوانسته‌ایم اشتغال غیررسمی را وارد آمارهای اقتصادی کنیم.» ابتکار با انتقاد از انعکاس پیدا نکردن فعالیت زنان خانه‌دار در آمار موجود و به رسمیت نشناختن خانه‌داری به عنوان یک کار، به تحقیق انجام شده در سال‌های ۸۵ و ۹۵ در مورد ارزش‌گذاری کار خانگی زنان اشاره کرد و گفت: «نتیجه این تحقیق نشان می‌دهد بین ۲۲ تا ۳۰ درصد تولید ناخالص داخلی کشور ارزش کار خانگی زنان بوده که رو به رشد است.» کار خانگی در ایران یک شغل بدون مزد به حساب می‌آید و سهم بزرگی از زنان ایرانی که امکان اشتغال را در بیرون از خانه ندارند، در عمل غیرمستقل باقی می‌مانند.

شبکه المسیره: #حوثی‌ها بار دیگر به #فرودگاه_ابها حمله پهپادی کردند

تلویزیون المسیره وابسته به حوثی‌های یمن روز شنبه ۱۰ اوت/ ۱۹ مرداد به نقل از یک سخنگوی ارتش #حوثی‌_ها گفت که آنها بار دیگر به فرودگاه ابها #حمله_پهپادی کردند. این سخنگو گفته که آنها منبع سوخت و برج مراقبت را هدف قرار داده‌اند. مقامات عربستان سعودی هنوز این خبر را تایید یا رد نکرده‌اند، اما شبکه العربیه که در مالکیت عربستان و مستقر در دوحه است، ترافیک هوایی این فرودگاه را عادی توصیف کرده است. شبه‌نظامیان حوثی‌ تحت حمایت ایران تا کنون با پهپادهای خود حمله‌های متعددی را علیه فرودگاه‌های جیزان و ابها در مناطق جنوبی عربستان انجام داده‌اند. در تلافی این حملات ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی ماه گذشته عملیاتی را برای نابودی مواضع نظامی حوثی‌‌ها و محدود کردن قابلیت هوایی آنها در صنعا، پایتخت یمن آغاز کرد. این ائتلاف عربی از سال ۲۰۱۵ به دفاع از دولت یمن در این کشور وارد عملیات نظامی شده است. جنگ یمن تاکنون موجب مرگ ده‌ها هزار نفر شده و میلیون‌ها نفر را در این کشور با بحران گرسنگی مواجه کرده است، اما ائتلاف در پی سال‌ها جنگ هنوز موفق به شکست حوثی‌ها نشده است.

#توفان در #سیستان_و_بلوچستان ۱۲۷ نفر را بستری کرد

مدیرکل دفتر مدیریت #بحران استانداری #سیستان_و_بلوچستان از مراجعه ۴۶۵ نفر از مردم منطقه سیستان در شمال این استان به مراکز درمانی به دنبال وقوع توفان خبر داد. #عبدالرحمن_شهنوازی دلیل این مراجعات را «مشکلات تنفسی ناشی از توفان گرد و خاک در روزهای اخیر» عنوان کرد. شهنوازی روز شنبه ۱۹ مرداد به خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) گفت: «این افراد به دلیل عوارض تنفسی، چشمی و قلبی ناشی از توفان به بیمارستان‌ها، مراکز درمانی و پایگاه‌های اورژانس مراجعه کردند که ۱۲۷ نفر از آنان بستری و بقیه به صورت سرپایی درمان شدند.» مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان همچنین گفت سرعت توفان گرد و خاک روز جمعه ۱۸ مرداد در زابل به ۳۱ متر بر ثانیه معادل ۱۱۲ کیلومتر بر ساعت رسید که گرد و غبار حاصل از آن، شعاع دید افقی در محدوده فرودگاه این شهر را به ۶۰۰ متر کاهش داد. به گفته شهنوازی، با افزایش سرعت توفان گرد و خاک به ۱۱۲ کیلومتر بر ساعت در زابل، میزان غلظت ذرات معلق در هوای این شهر روز گذشته به ۲۶ برابر حد مجاز رسید. منطقه سیستان با پنج شهرستان زابل، زهک، هامون، هیرمند و نیمروز در شمال استان سیستان و بلوچستان قرار گرفته است.

ابراز نگرانی #دبیرکل_سازمان_ملل از درگیری‌ها در بندر #عدن #یمن

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل روز شنبه ۱۰ اوت/ ۱۹ مرداد درباره خشونت‌های جاری در بندر عدن یمن ابراز نگرانی کرد و از طرف‌های درگیری خواست تا مناقشات را کنار بگذارند. در بیانیه‌ای که از سوی دبیرکل سازمان ملل منتشر شده ، #گوترش از طرف‌های درگیر خواسته تا در مذاکرات برای حل اختلافات حضور فعال داشته باشند و به نگرانی‌های مشروع همه یمنی‌ها بپردازند. روز جمعه منابع پزشکی و درمانی اعلام کردند که دست‌کم ۸ شهروند یمنی در عدن کشته شده‌اند. عدن پایتخت موقت دولت رسمی یمن است و با وجود این، درگیری‌ها میان نیروهای دولت و جدایی‌طلبان جنوب عدن در آن جریان دارد.

#دولت در انتظار ابلاغ #قانون تشکیل وزارت #میراث_فرهنگی

معاون پارلمانی رئیس جمهوری گفته است گرچه دولت مخالف تشکیل وزارت #میراث_فرهنگی و #گردشگری بود، اما چون این طرح به تایید #شورای_نگهبان رسیده و به قانون تبدیل شده، بر اساس قانون اساسی، لازم‌الاجرا است. به گفته #حسینعلی_امیری، یکی از دلایل مخالفت دولت با این طرح بار مالی آن بوده است: «تشکیل وزارت میراث فرهنگی و گردشگری بر اساس طرح نمایندگان مجلس بود نه نظر دولت. در مقطعی که این طرح در مجلس در حال بررسی و سپس میان مجلس و شورای نگهبان در رفت و برگشت بود، دولت نظر مخالف خود را اعلام کرده بود.» امیری به خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گفته است: «دولت معتقد بود تنظیم سازمان اداری کشور بر اساس اصل۱۲۶ قانون اساسی از اختیارات رئیس جمهوری است. از سویی این طرح بار مالی داشت و خلاف اصل ۷۵ قانون اساسی بود.» بر اساس اصل ۷۵ قانون اساسی، طرح‌های قانونی و پیشنهادها و اصلاحاتی که نمایندگان در خصوص لوایح قانونی عنوان می‌کنند و به تقلیل درآمد عمومی یا افزایش هزینه عمومی می‌انجامد، در صورتی قابل طرح در مجلس است که در آن طریق جبران کاهش درآمد یا تامین هزینه جدید نیز معلوم شده باشد.