ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تشدید فشار بر فعالان صنفی معلمان: ۴ عضو هیأت مدیره کانون صنفی معلمان احضار شدند

بنا بر خبری که توسط شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران منتشر شده، دستگاه قضایی گیلان در روزهای اخیر پرونده جدیدی برای تیمور باقری کودکانی، محمود صدیقی‌پور و عزیز قاسم‌زاده سه عضو هیئت مدیره کانون صنفی فرهنگیان گیلان تشکیل داده و از طریق پیامک آن‌ها را به دادگاه ناحیه ۳ رشت احضار کرده است. پیش از آن نیز رسول بداقی عضو هیئت مدیره کانون صنفی فرهنگیان اسلامشهر که ۷ سال بدون مرخصی در زندان محبوس بوده به دادگاه احضار شده بود. همزمان با احضار رسول بداقی، ۸ فعال اجتماعی دیگر نیز در پی برگزاری تجمعی مقابل وزارت کشور که در اعتراض به کشتار معترضان در خوزستان برپا شده بود، احضار شدند.

مرگ یک کارگر جوان افغانستانی در نزدیکی قم در اثر سقوط در چاه

یک کارگر افغانستانی ۱۸ ساله شاغل در کارگاه سنگبری واقع در ابتدای جاده قدیم قم به کاشان، دوشنبه ۱۸ مرداد بر اثر تخریب چاه قدیمی واقع در محل کارش زیر آوار مدفون شد و جان باخت. خبرگزاری دولتی کار ایران (ایلنا) درباره این حادثه نوشت: «امدادگران پس از اطلاع از حادثه بلافاصله در محل حاضر شدند و با تلاش چند ساعته این کارگر جوان را از عمق ۲۵ تا ۳۰ متری چاه خارج کردند اما متاسفانه پس از معاینات اولیه مرگ این کارگر توسط عوامل اورژانس تایید شد». بی‌توجهی دولت به بازرسی و کنترل محیط کار، و وجود میلیون‌ها بیکار به کارفرمایان امکان داده است کارگران را با مزد ناچیز و در فقدان ایمنی محیط کار و نبود وسایل مناسب به کار بگیرند. آموزش ندادن کارگران و خستگی مفرط ناشی از ساعت‌های طولانی کار و نبود تشکل‌های مستقل کارگری برای پیگیری وضعیت بهداشتی و ایمنی محیط کار، حوادث کار و بیماری‌های ناشی از حرفه را افزایش داده‌اند.

در پی تجمع نانوایان در سایر استان‌ها برگزار شد: تجمع اعتراضی نانوایان یزد مقابل استانداری

در پی برگزاری تجمع‌های نانوایان در چند استان، صبح سه‌شنبه ۱۹ مرداد گروهی از نانوایان یزد نیز با تجمع مقابل استانداری به سیاست‌های این نهاد در عرصه تعیین قیمت نان اعتراض کردند. نانوایی‌ها می‌گویند قادر به تامین هزینه‌های فزاینده اجاره محل، سوخت و دیگر اقلام نیستند. اتحادیه سراسری نانوایان سنتی در ابتدای سال خواستار افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت نان شد. دولت که افزایش قیمت نان را به پس از ماه رمضان موکول کرده بود، در هفته‌های گذشته با افزایش قیمت نان موافقت کرده است. اما تعیین قیمت نان در استان‌ها بر عهده استانداری‌ها است. آخرین نرخ مصوب برای نان در سال ۱۳۹۸ اعلام شده بود. گرچه با توجه به تورم بالا و افزایش هزینه‌های نانوایان، در کمتر نانوایی نان را به قیمت تعیین شده در سال ۹۸ عرضه می‌کردند اما افزایش رسمی قیمت نان، بازهم گران تر شدن نان را در پی داشت. در استان تهران، بهای نان بین ۶۰ تا ۸۰ درصد افزایش یافت. گزارش‌های میدانی که هفته گذشته درباره افزایش قیمت نان در رسانه‌ها منتشر شد حاکی از این بود که این امر تقاضای نان را در برخی نانوایی‌ها حدود ۳۰ درصد کاهش داده است. برخی مشتریان نانوایی‌ها هم گفته بودند تعداد کمتری نان می‌خرند زیرا درآمد ثابت و ناچیزشان هزینه گران شدن نان را پوشش نمی‌دهد.

شهردار کربلا ترور شد

به گزارش «شفقنا»، عبیر سلیم ناصر شهردار کربلا سه‌شنبه ۱۹ مرداد به ضرب سه گلوله یک فرد مسلح مجروح شد و پس از رسیدن به بیمارستان درگذشت. دو کارمند شهرداری نیز که همراه او بودند، هدف گلوله قرار گرفتند. به گزارش شفقنا، شهردار کربلا برای «رفع تخلفات مسکونی» به محله مسکونی الزهراء رفته بود. شفقنا نوشته که یکی از ساکنان همان محله به عبیر سلیم تیراندازی کرده است. شفق نیوز اما «اختلاف‌های قبیله‌ای» را علت تیراندازی اعلام کرده و نوشته گروهی مسلح به سمت او تیراندازی کرده‌اند. ترور عبیر سلیم در حالی رخ داد که کربلا میزبان عزاداری‌های محرم است و به گزارش «روداو»، مقام‌های بهداشتی این شهر مقررات و محدودیت‌های جدیدی را برای این عزاداری‌ها به دلیل همه‌گیری کرونا اعلام کرده‌اند.

طالبان مدعی تصرف شهر فراه، در نزدیکی مرز با ایران شد

منابع امنیتی بعدازظهر سه‌شنبه ۱۹ مرداد/۱۰ اوت از تصرف شهر مرزی فراه توسط طالبان خبر دادند. پیشتر اعلام شده بود گروه طالبان حملات گسترده‌ای را به شهر فراه آغاز کرده است. شهر فراه، مرکز ولایتی به همین نام است که در غرب افغانستان و در نزدیکی مرز با ایران قرار دارد. طالبان تمامی ۱۰ ولسوالی این ولایت را در کنترل دارند. قاری یوسف احمدی، سخنگوی طالبان، هم که صبح سه‌شنبه ادعا کرده بود نیروهای این گروه به قلب شهر فراه رسیده و ساختمان فرمانداری ولایت، ریاست امنیت ملی و فرماندهی پلیس این شهر را تصرف کرده‌اند، ساعاتی پیش مدعی کنترل کامل فراه شد. به گفته فاروق خالد حضرتی، سخنگوی فرماندهی پلیس فراه، طالبان شب گذشته حمله به فراه را آغاز کرده بود اما این حمله توسط نظامیان دولتی عقب زده شد و ۸۰ نفر از افراد طالبان کشته شده‌اند. او درگیری شدید میان طالبان و نیروهای دولتی در منطقه‌ی «زوری‌ها» در شمال‌غرب شهر فراه را نیز تأیید کرد. به نوشته روزنامه ۸ صبح افغانستان، گزارش‌های تأییدنشده از هجوم طالبان به زندان‌ها و آزاد کردن همه زندانیان خبر می‌دهند. برخی منابع محلی نیز از عقب‌نشینی نیروهای دولتی خبر داده‌اند. طالبان حملات خود در افغانستان را افزایش داده و بیش‌تر ولسوالی‌ها را تصرف کرده‌اند. آن‌ها به‌تازگی کنترل مراکز ولایت‌های جوزجان، تخار، سرپل، قندوز (کندز)، سمنگان و نیمروز را در دست گرفته‌اند. فراه پیش از این نیز بارها هدف حمله‌های طالبان قرار گرفته بود. اکتبر ۲۰۱۶ این شهر سه هفته در محاصره قرار داشت تا بالاخره با حمله‌های هوایی آمریکا و مقاومت نیروهای افغانستان، حمله طالبان دفع شد. حدود ۱۰ ماه بعد نیویورک‌تایمز در گزارشی درباره این حمله اعلام کرد که نیروهای امنیتی افغانستان پس از بمباران مواضع طالبان به دست آمریکا به حمایت نظامی ایران از این گروه جهادی پی بردند. بسیاری از کشته‌شدگان و مجروحان این بمباران نیز به روستاهای مرزی با ایران بازگردانده شدند. به ادعای مقام‌های افغانستان، طالبان در این روستاها به عضوگیری و آموزش نظامی اعضای خود می‌پردازد. خبرگزاری پژواک افغانستان نیز در گزارشی تلویحاً به دخالت ایران در درگیری‌های فراه اشاره کرده بود. پس از آن بارها فراه در آستانه سقوط قرار گرفت. دعوای آبی ایران و افغانستان بر سر هیرمند دلیل حمایت ایران از حمله طالبان به فراه عنوان می‌شد. در اوایل سپتامبر ۲۰۱۹ نیز طالبان حمله گسترده دیگری به فراه ترتیب داد. آن هم زمانی که زلمی خلیل‌زاد، فرستاده آمریکا در امور افغانستان پیش‌نویس تفاهم‌نامه ایالات متحده و طالبان را به رئیس‌جمهوری و رئیس اجرایی دولت افغانستان ارائه داد.

دیده‌بان حقوق بشر: محاکمه نوری لحظه‌ای مهم برای قربانیانی است که بازشناسی و عدالت مدت‌ها از آنها دریغ شد

دیده‌بان حقوق بشر با انتشار بیانیه‌ای از محاکمه حمید نوری، دادیار سابق دستگاه قضائی جمهوری اسلامی استقبال کرد و آن را «لحظه‌ای مهم برای قربانیان» دانست که «بازشناسی و عدالت مدت‌ها از آنها دریغ شده است». بلقیس جراح، از مدیران بخش عدالت بین‌الملل در دیده‌بان حقوق بشر درباره این محاکمه گفت: «این دادگاه تاریخی در سوئد پس از دهه‌ها پیگیری خانواده‌های ایرانی و قربانیان اعدام‌های دسته‌جمعی ۱۹۸۸ رخ می‌دهد. این پرونده قربانیان را به عدالت در قبال جنایت‌هایی که بیش از ۳۰ سال پیش رخ دادند، نزدیک‌تر می‌کنند.» محاکمه نوری در سوئد به دلیل آن ممکن شده است که این کشور حوزه قضائی جهانی را در مورد برخی جنایت‌ها و جرائم جدی تحت قوانین بین‌الملل، برای دستگاه قضائی‌اش به رسمیت می‌شناسد. به گفته دیده‌بان حقوق بشر، حوزه قضائی جهانی و پرونده‌هایی که بر اساس آن بررسی می‌شوند، به عنوان ابزار حسابرسی از کسانی که دست به جنایت‌ها و جرایم جدی می‌زنند، اهمیتی روزافزون یافته است. محاکمه حمید نوری با نام مستعار حمید عباسی، دادیار سابق قوه قضائیه و شکنجه‌گر زندان گوهردشت در دهه شصت، به دلیل دست داشتن در کشتار زندانیان سیاسی در دهه شصت و مشخصاً تابستان سال ۱۳۶۷ آغاز شد. این اولین بار است که طی بیش از سه دهه پس از کشتار جمعی زندانیان سیاسی در تابستان ۶۷، یکی از متهمان به دست داشتن در این جنایت در دادگاه محاکمه می‌شود.

مقاومت واکسن‌های کرونا در برابر سویه دلتا: فایزر ۴۲ درصد، مدرنا ۷۶ درصد

سویه دلتای ویروس جدید کرونا موج جدیدی از همه‌گیری را در نقاط مختلف جهان باعث شده است. بر اساس دو پژوهش انجام‌شده که هنوز همتاخوانی آنها تمام نشده است، واکسن مدرنا از واکسن فایزر‌ـ‌بیون‌تک در جلوگیری از ابتلاء به سویه دلتا قوی‌تر است. هر دو واکسن از واکسن‌های mRNA هستند. بر مبنای پژوهش انجام‌گرفته بر ۵۰ هزار بیمار در مایوکلینیک، اثرگذاری واکسن مدرنا در ژوئیه که سویه دلتا غالب بود، ۷۶ درصد بوده درحالی‌که این اثرگذاری در اوایل ژانویه سال جاری ۸۶ درصد گزارش شده بود. اثرگذاری واکسن فایزر که در اوایل سال جاری ۷۶ درصد تعیین شد، در ژوئیه در برابر همه‌گیری دلتا به ۴۲ درصد رسیده است. در پژوهش دیگری که در خانه‌های سالمندان در اونتاریوی کانادا انجام شده است، سالمندان با واکسن مدرنا پاسخ ایمنی قوی‌تری در برابر دلتا دارند تا با واکسن فایزر. پژوهشگران می‌گویند دوز سوم مدرنا (موسوم به دوز تقویت‌کننده) ظرف شش تا ۱۲ ماه پس از تزریق دو دوز اصلی مدرنا یا فایزر برای مقابله با سویه دلتا ضروری است. سازمان جهانی بهداشت اما تزریق دوز سوم را در کشورهای ثروتمند در شرایطی که بسیاری از کشورهای فقیر هنوز قادر به واکسیناسیون جمعیت خود نیستند، ناعادلانه و غیراخلاقی می‌داند.

وضعیت اضطراری اقلیمی: شماری از کشورهای جزیره‌ای اقیانوس آرام ممکن است تا پایان قرن به کل از دست بروند

بر اساس گزارش هشدارآمیز روز گذشته دانشمندان اقلیمی سازمان ملل، افزایش دمای متوسط بیش از ۱,۵ درجه سانتیگراد نسبت به دمای زمین پیش از انقلاب صنعتی، پیامدهایی «فاجعه‌بار» برای کشورهای جزیره‌ای اقیانوس آرام خواهد داشت. ۱۵ کشور و منطقه جزء جزایر اقیانوس آرام محسوب می‌شوند: جزایر مشترک المنافع ماریانای شمالی، ایالت‌های فدرال میکرونزیا، فیجی، پولنزیای فرانسه، کیریباتی، جزایر مارشال، نائورو، نیو کلدونیا، نیو زیلند، پالائو، جزایر سلیمان، تونگا، تووالو، وانواتو، والیس و فوتونا. روند گرمایش زمین به بالا آمدن سطح آب دریاها به شکلی وخیم‌تر از پیش‌بینی‌های قبلی و نیز بروز پدیده‌های حاد آب‌و‌هوایی همچون خشکسالی و توفندها و سیل‌های ویرانگر انجامیده است. کشورهای جزیره‌ای اقیانوس آرام به عنوان «قناری در معدن زغال‌سنگ» در جریان تغییرات اقلیمی توصیف می‌شوند. آنها سریع‌تر از همه تحت تأثیر بدترین پیامدهای گرمایش جهانی قرار خواهند گرفت: موج‌های غول‌آسا، توفندهای فاجعه‌بار، افزایش نمک آب که امکان زراعت را از بین می‌برد، خشکسالی ادامه‌دار، و بالاخره از همه بدتر غرق شدن این کشورها زیر آب. دانشمندان «هیئت بین‌دولتی تغییر اقلیم» (IPCC)، نهاد ارزیابی تغییرات اقلیمی سازمان ملل در گزارش جدیدشان که دوشنبه ۹ اوت / ۱۸ مرداد منتشر شد، چنین هشدار دادند: شماری از تغییرهای عمده در اقلیم اکنون دیگر غیرقابل اجتناب و «بازگشت‌ناپذیر» هستند. آنها پنج سناریو برای تغییرات اقلیمی بر أساس سطح انتشار گازهای گلخانه‌ای پس از این توسط بشر پیش‌بینی کرده اند. حد بالا و بسیار بالا به افزایش دمای ۳,۶ و ۴,۴ درجه سانتگیراد نسبت به سطح دما قبل از انقلاب صنعتی خواهد انجامید و سطح متوسط نیز بیش از دو درجه، حد رسمی ذکرشده در توافق پاریس خواهد بود.

نهادهای مدنی آلمان: اخراج پناهجویان افغان را متوقف کنید

بیش از ۲۰ نهاد و سازمان مدنی آلمان از دولت این کشور خواستند که اخراج پناهجویان افغانستانی به کشورشان را به دلیل پیشروی‌های طالبان در افغانستان متوقف کند. این نهادهای مدنی گفته‌اند که وضعیت در افغانستان فاجعه‌بار است و به احتمال زیاد بدتر نیز خواهد شد. انجمن خیریه «کاریتاس» آلمان با اشاره به قوانین بین‌المللی مبنی بر عدم اخراج پناهجویان در صورتی که جدی‌ترین نقض حقوق بشر در انتظار آن‌ها باشد، اخراج پناهجویان آلمان را ممنوع دانسته و گفته است این ممنوعیت برای همه افراد بدون در نظر گرفتن رفتار فردی باید اعمال ‌شود. «پرو آزول» (Pro Asyl) سازمان مدافع پناهندگان در آلمان تأکید کرده است که انسانیت و حقوق بشر باید در زمان تبلیغات انتخاباتی بااهمیت شمرده شود. بیستمین دوره انتخابات مجلس فدرال آلمان (بوندستاگ) قرار است در روز ۲۶ سپتامبر ۲۰۲۱ برگزار شود. در ماه ژوئیه سال جاری دولت افغانستان از کشورهای اروپایی درخواست کرد که فعلاً هیچ پناهجویی را به افغانستان بازنگردانند. نروژ، فنلاند و سوئد به این درخواست پاسخ مثبت دادند. «فرونتکس»، آژانس حفاظت از مرزهای اتحادیه اروپا در آغاز ماه اوت اعلام کرد که دیگر از اخراج پناهجویان افغان حمایت نمی‌کند. افزون بر این، در دوم اوت، دادگاه حقوق بشر اروپا با اشاره به وضعیت امنیتی افغانستان، اخراج از اتریش به کابل را که در ابتدا قرار بود همراه با آلمان انجام شود، متوقف کرد.

گروهی از نخلداران وارد سازمان جهاد کشاورزی خوزستان شدند: اگر سال مانع زدایی‌ست‌ پس چرا ما سرگردانیم

گروهی از نخلداران خوزستان صبح سه شنبه ۱۹ مرداد پس از تجمع مقابل جهاد سازندگی خوزستان، برای اعتراض به کم آبی، از بین رفتن نخلستان‌ها و سیاست‌های قیمت گذاری دولت وارد ساختمان شدند و فعالیت این اداره را متوقف کردند. کلیپ هایی از تجمع نخلداران و ورود آن‌ها به ساختمان جهاد کشاورزی توسط عصر جنوب منتشر شده است. معترضان در حالی که شعار می‌دادند زندگی حق مسلم ماست، وارد دفتر فردی شدند که به نظر می‌رسد از مدیران جهاد سازندگی خوزستان است. یکی از معترضان پشت میز او قرار گرفت و گفت: «می‌گوئید امسال سال مانع زدایی از تولید است. اگر سال مانع زدایی‌ست‌ پس چرا ما سرگردانیم. اگر سال تولید است من تولید کننده هستم. آیا در جریانید که مردم امسال اکثر محصول خودشان را از دست داده‌اند؟ چرا به جای تولید کننده از دلالان و واسطه‌ها حمایت می‌کنید.» در روزهای گذشته تصاویر و خبرهای پراکنده‌ای از نخلستان‌های خوزستان که در اثر بی آبی خشک شده‌اند و نخلدارانی که تنها وسیله امرار معاش خود را از دست داده‌اند در رسانه‌های اجتماعی منتشر شده بود. حکومت اعتراضات اخیر ساکنان شهرها و روستائیان خوزستان به نبود آب را با سرکوب، گلوله و دستگیری معترضان پاسخ داده است.

وزارت برق عراق: صادرات گاز ایران کاهش یافته و سه ماه است برق از ایران وارد نکرده‌ایم

احمد موسی، سخنگوی وزارت برق عراق سه‌شنبه ۱۹ مرداد / ۱۰ اوت به خبرگزاری «شفق‌نیوز» این کشور گفت، ایران صادرات گاز به عراق را کاهش داده و عراق سه ماه است که از ایران برق وارد نکرده است. احمد موسی گفت: «ایران روز گذشته صادرات گاز به عراق را به ۲۲ میلیون مترمکعب در روز به منطقه مرکزی و ۵ میلیون مترمکعب در روز به منطقه جنوبی کاهش داد. این در حالی است که پیش از این عراق ۴۷ میلیون مترمکعب در روز از جمله ۳۰ میلیون مترمکعب برای منطقه مرکزی و ۱۷ میلیون مترمکعب برای منطقه جنوبی از ایران گاز وارد می‌کرد.» احمد موسی دلیل این اقدام را نامعلوم دانست و افزود کاهش صادرات گاز بر میزان تولید برق در عراق و بر ساعات در دسترس بودن برق نیز تأثیر منفی گذاشته است. هر دو کشور ایران و عراق با مشکل برق روبه‌رو هستند. در ایران شهرهای مختلف در طول روز با خاموشی مواجه‌اند و در عراق نیز به‌ویژه در مناطق جنوبی قطع مداوم برق در هوای گرم تابستان نارضایتی مردم را برانگیخته است. سخنگوی وزارت برق عراق همچنین افزود: «عراق سه ماه است که از ایران برق وارد نکرده و فعالیت تمامی خطوط انتقال برق متوقف شده است.» مصطفی رجبی مشهدی، مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران نیز ضمن تأیید این خبر گفت: «نیاز ایران به تأمین برق سبب شد، صادرات برق به عراق متوقف شود.» عراق از سال ۱۹۹۰ با کمبود برق روبه‌روست و از سال ۲۰۰۳ به این سو برق در بغداد و سایر استان‌ها سهمیه‌بندی می‌شود. این کشور در حال مذاکره با کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس و در رأس آن عربستان سعودی برای واردات برق است و قصد دارد از اردن و ترکیه نیز برق وارد کند.

یک دادگاه تجدیدنظر در چین حکم اعدام شهروند کانادایی را تأیید کرد

یک دادگاه تجدیدنظر در شهر شنیانگ چین حکم اعدام صادرشده برای روبرت شلنبرگ، شهروند کانادایی را تأیید کرد. شلنبرگ از سال ۲۰۱۴ به اتهام تلاش برای قاچاق ۲۲۵ کیلوگرم آمفتامین به استرالیا در بازداشت به‌سر می‌برد. او که این اتهام را به کل رد کرده، ابتدا دسامبر ۲۰۱۸ به ۱۵ سال محکوم شد. شلنبرگ تقاضای تجدیدنظر داد اما دادگاه میانی شهر دالیان پس از بررسی مجدد، در عوض این شهروند کانادایی را به اعدام محکوم کرد. حالا پس از تأیید دوباره حکم اعدام در دادگاه شهر شنیانگ، بررسی حکم او به دادگاه عالی چین سپرده خواهد شد. برخی دولت‌های غربی و ناظران خارجی پکن را به «سیاست گروگان‌گیری» در واکنش به بازداشت منگ وانژو مدیر مالی شرکت هواوی در کانادا متهم کرده‌اند. ایالات متحده آمریکا خواهان استرداد وانژو به این کشور به اتهام جعل مؤسسه‌های مالی و نیز دور زدن تحریم‌ها علیه ایران است و جلسات دادگاه درباره این تقاضا در کانادا در حال برگزاری است. علاوه بر شلنبرگ، شهروند کانادایی دیگری به نام مایل اسپاور نیز به اتهام جاسوسی در چین زندانی است و حکم او نیز قرار است امروز سه‌شنبه ۱۰ اوت / ۱۹ مرداد اعلام شود.

آتش‌سوزی در مجتمع پتروشیمی خارگ مهار شد

بامداد سه‌شنبه ۱۹ مرداد ماه، بخشی از «مجتمع پتروشیمی خارگ» آتش گرفت. به گزارش خبرگزاری امنیتی تسنیم، تیم‌های مختلف آتش‌نشانی برای اطفا حریق وارد عملیات شده‌اند: «بامداد امروز مخزن گسولین پتروشیمی خارگ دچار حریق شد و مواد درون مخزن تخلیه شده و آتش در حال مهار شدن است». محمد علی کاظمی‌پور، سخنگوی شرکت پتروشیمی خارگ در شرح این حادثه گفت: «ساعت دو بامداد به‌دلیل بروز یک جرقه که دلیل آن هنوز مشخص نیست، آتش‌سوزی در مخزن گسولین روزانه (daily) به‌وقوع پیوست که در همان دقایق اولیه عملیات اطفاء حریق آغاز شد.» علی کاظمی‌پور افزود: «‌آتش این مخزن در ساعت اولیه مهار و در ساعت شش بامداد نیز به‌طور کامل اطفا شده و هم اکنون در حال انجام عملیات خنک‌سازی (Cooling) هستیم.» ناصرابراهیمی بخشدار ویژه جزیره خارگ نیز گفته‌های کاظمی‌پور را تکرار کرده و اعلام کرد که این آتش‌سوزی تلفات جانی نداشته است. با این‌حال هنوز ابعاد این آتش‌سوزی و خسارات احتمالی مشخص نشده است. جزیره خارگ از توابع شهرستان بوشهر در فاصله ۵۷ کیلومتری از بوشهر قرار دارد و نخستین پایانه صادرات نفت خام ایران با ظرفیت صدور بیش از ۹۸ درصد نفت خام است.

رئیسی (عضو هیئت مرگ) در گفت‌و‌گوی تلفنی با مکرون: جمهوری اسلامی نسبت به حفظ بازدارندگی در منطقه خلیج فارس و دریای عمان بسیار جدی است

ابراهیم رئیسی (عضو هیئت مرگ)، رئیس‌جمهوری ایران دوشنبه ۱۸ مرداد در گفت‌و‌گوی تلفنی با همتای فرانسوی‌اش امانوئل مکرون درباره مذاکرات وین برای احیای برجام و تنش‌های اخیر منطقه رایزنی کرد. رئیسی در این مکالمه گفت که «در هر مذاکره‌ای باید حقوق ملت ایران استیفا و منافع ملت ما تأمین شود.» مکرون نیز به نوبه خود خواهان آغاز فوری مذاکرات وین و توقف فعالیت‌های هسته‌ای خارج از برجام ایران شد. مذاکرات وین پس از شش دور با رسیدن رئیسی به ریاست جمهوری به تعلیق درآمد. رئیسی همچنین درباره تنش‌های منطقه‌ای به مکرون گفت که «جمهوری اسلامی نسبت به تأمین امنیت و حفظ بازدارندگی در منطقه خلیج فارس و دریای عمان بسیار جدی است». سخنان او اشاره‌ای تلویحی به حمله‌‌های اخیر به کشتی‌ها در این منطقه، به ویژه حمله به نفتکش اسرائیلی مرسر استریت بود. جمهوری اسلامی به انجام این حمله‌ها متهم شده است و آنتونی بلینکن وزیر خارجه ایالات متحده امروز بار دیگر در نشست مجازی شورای امنیت سازمان ملل گفت که آمریکا به دست داشتن ایران در این حمله اطمینان دارد. بن والاس وزیر دفاع انگلیس هم در این نشست مجازی ویدئویی گفت: «حمله ایران به مرسر استریت نقض قوانین بین المللی دریانوردی است.» جمهوری اسلامی دست داشتن در این حمله را تکذیب کرده است.