ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

وزارت دادگستری آمریکا یک عضو سپاه پاسداران را به تلاش برای ترور جان بولتون متهم کرد

به‌گزارش آسوشیتدپرس، وزارت دادگستری آمریکا چهارشنبه ۱۹ مرداد / ۱۰ اوت اعلام کرد فردی به نام شهرام پورصفی که مقامات آمریکایی او را به‌عنوان یکی از اعضای سپاه پاسداران شناسایی کرده‌اند، متهم به توطئه برای قتل جان بولتون، مشاور امنیت ملی سابق دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهوری پیشین آمریکا شده است. به‌گفته دادستان‌های این پرونده، این اقدام احتمالاً در تلافی حمله ژانویه ۲۰۲۰ بود که در آن قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه را در بغداد به‌دست نیروهای آمریکایی کشته شد. براساس این گزارش، شهرام پورصفی تحت تعقیب پلیس فدرال آمریکا (اف‌بی‌آی) قرار دارد. جان بولتون در بیانیه‌ای از اف‌بی‌آی و وزارت دادگستری به‌خاطر تلاش‌هایشان در پیگیری این پرونده تشکر کرد و گفت: «در حال حاضر نمی‌توان بسیاری چیزها را به‌طور علنی گفت اما یک نکته غیرقابل انکار است: حاکمان ایران دروغگو، تروریست و دشمن آمریکا هستند.» متیو اولسن، دستیار دادستان کل و مقام ارشد امنیت ملی وزارت دادگستری، گفت: «این نخستین بار نیست که ما نقشه‌های ایران برای انتقام گرفتن از افراد در خاک ایالات متحده را کشف می‌کنیم. ما به‌طور خستگی‌ناپذیر برای افشا و مختل کردن هر یک از این اقدامات تلاش خواهیم کرد.»

هاله صفرزاده، فعال کارگری به صورت مشروط از زندان آزاد شد

هاله صفرزاده، فعال کارگری، چهارشنبه ۱۹ مردادماه از زندان کچویی کرج آزاد شد. به گزارش هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، آزادی هاله صفرزاده به صورت مشروط صورت گرفته است. هاله صفرزاده ۶ اردیبهشت‌ماه ۹۸ در پارک جهان‌نما واقع در اتوبان تهران-کرج به همراه چند نفر دیگر از فعالان کارگری (احتمالاً ۱۲ نفر) توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد و در تاریخ ۲۱ اردیبهشت‌ماه همان سال با تودیع قرار کفالت به صورت موقت آزاد شده بودند. ۴ تن از این فعالان بازداشت‌شده به نام‌های پروین محمدی، واله زمانی، علی‌رضا ثقفی و هاله صفرزاده چند روز در بازداشت مانده و باقی افراد ساعاتی پس از بازداشت آزاد شده بودند. شهریورماه ۹۸ شعبه اول دادگاه انقلاب کرج هاله صفرزاده را به اتهام «تبلیغ علیه نظام» به یک سال حبس تعزیری محکوم کرد و مهرماه همان سال نیز شعبه ۶ دادگاه تجدیدنظر استان البرز حکم صادره علیه این فعال کارگری را عیناً تایید کرد. هاله صفرزاده نهایتاً در تاریخ ۲۰ اسفندماه سال گذشته در جریان برگزاری مراسم یادبود صمد شعبانی، شاعر و نویسنده در کرج به همراه تعدادی از فعال مدنی دیگر توسط پلیس امنیت این شهر دستگیر شد و یک روز بعد جهت تحمل دوران محکومیت یک سال حبس خود، به زندان کچویی کرج منتقل شد.

سه تن از بازنشستگان معترض در کرمانشاه بازداشت شدند

در ادامه تجمعات اعتراضی بازنشستگان در شهرهای مختلف ایران، بازنشستگان تأمین اجتماعی استان کرمانشاه نیز امروز چهارشنبه ۱۹ مردادماه در شهر کرمانشاه دست به تجمع اعتراضی زدند. مأموران امنیتی در ابتدای این تجمع قصد جلوگیری از آن را داشتند که با مقاومت بازنشستگان روبه‌رو شدند که در ادامه نیروهای انتظامی سه نفر از آن‌ها را بازداشت کردند. شورای بازنشستگان بدون ذکر نام کوچک بازداشت‌شدگان، آن‌ها را «خانم محمدی و آقایان کرجی و زنگنه» عنوان کرده است. امروز چهارشنبه بازنشستگان تأمین اجتماعی در چند شهر دیگر در اعتراض به عدم رسیدگی به مطالباتشان دست به تجمع زدند. تجمع آن‌ها در اعتراض به عدم افزایش حقوق و مستمری‌ها، عدم اجرای کامل همسان‌سازی و عدم تحقق دیگر مطالباتشان انجام شد.

خبرگزاری دولتی برنا از «درگیری جدید مرزی با طالبان» در تایباد خبر داد، معاون استاندار خراسان رضوی تکذیب کرد

خبرگزاری دولتی برنا چهارشنبه ۱۹ مرداد به‌نقل از «برخی منابع» از درگیری طالبان با مرزبانی فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی (فراجا) در هنگ مرزی شهرستان تایباد خبر داد. براساس این خبر ظاهراً نیروهای طالبان به خودروی گشتی گروهان مرزی هشتادان تایباد حمله کردند. همچنین گفته شد که یک سرباز وظیفه در این درگیری کشته و یک سرباز وظیفه دیگر زخمی شده است. ساعاتی بعد سیدهادی طباطبایی، معاون استاندار خراسان رضوی ضمن رد این خبر گفت هیچ‌گونه درگیری مرزی در خراسان رضوی با نیروهای طالبان در مرز افغانستان رخ نداده است. طباطبایی هدف از انتشار این نوع خبرها را «ایجاد خدشه بر روابط پایدار مرزی بین ایران و افغانستان در محدوده خراسان رضوی» دانست و گفت: «در حال حاضر تعاملات مرزی بین ایران و حاکمیت کنونی افغانستان در جریان است.» وزارت خارجه ایران پیش از این چنین رویدادهایی را ناشی از «عدم توجیه نیروهای طالبان و عدم اشراف آن‌ها بر خطوط مرزی» عنوان کرده بود. چند هفته پیش در منطقه زهک واقع در مرز ایران و افغانستان درگیری مرزی رخ داده بود.

افزایش شمار دانشجویان بهایی محروم از تحصیل در کنکور سراسری ۱۴۰۱

با احتساب ۹ نفر دیگر، شمار شهروندان بهایی‌ شرکت‌کننده در کنکور سراسری ۱۴۰۱ که با عناوین مختلف از جمله «نقص پرونده»، به دلیل بهایی‌ بودن از ادامه تحصیل محروم شده‌اند، به ۴۳ نفر رسید. روز سه‌شنبه ۱۸ مرداد، هرانا، وب‌سایت خبری مجموعه فعالان حقوق بشر ایران، خبر داد که ۹ تن دیگر از شهروندان بهایی از ادامه تحصیل محروم شدند. به گزارش هرانا، شمیم خاکزاد در تهران، فائز مقدم در ارومیه و نوا ترابی در کرج، تارا بهبهانی و لوا حقیقی در فردیس کرج، بدیع روحانی، مهتا مغربین، رها گلشنی و پرند حسن‌زاده از اصفهان در نتایج کنکور سراسری امسال با ایراد «نقص پرونده» در سایت سازمان سنجش روبه‌رو شدند. پیش از این هویت فروتن رحمانی، رها بارقی، بشیر نعیمی و رکسانا بابائیان شهروندان بهایی‌ ساکن کرج، چابهار، کرمان و میاندوآب و همچنین عهدیه نامجویان و تارا روزبهان ساکن اصفهان، شیوا امین ساکن شاهین شهر، مهسا فروهری، هانا موفقی و هیوا بدیعی ساکن کرج، بهزاد براتی ساکن مشهد، فارس حمدی حصاری، ملیکا ملّاکی ساکن بیرجند، بابک یکانی، عطاییه همتی و ژینوس همتی ساکن کرمان، پارسا روحانی و ساغر شهیدی ساکن کاشان، شمیم ایدلخانی و نسیم ایدلخانی ساکن اردبیل، مستعان اقدسی و منا امینی ساکن تهران، ثمین شهریاری، شهروند بهایی‌ ساکن کرج و شیدا ایشانی و نورا میرزائی شهروندان بهایی‌ ساکن فردیس کرج و کرمان توسط هرانا احراز شده بود. هر ساله گزارش‌های زیادی از محروم شدن شهروندان بهایی از ادامه تحصیل در دانشگاه‌های ایران منتشر می‌شود. حکومت جمهوری اسلامی سال‌هاست که پیروان آیین بهائیت را از حق تحصیل در دانشگاه‌ها و سایر حقوق شهروندی خود محروم کرده است. در هفته‌ها و ماه‌های اخیر سرکوب و فشار بر شهروندان بهایی شدت بیشتری یافته است. در این مدت علاوه بر دستگیری شماری از شهروندان بهایی، سه‌شنبه ۱۱ مرداد نیروهای امنیتی با یورش به روستای روشنکوه در ساری اقدام به تخریب خانه بهائیان در این روستا کردند.

حوادث کاری جان یک کودک کار ۱۰ ساله را گرفت، شش کارگر را مجروح کرد

در دو حادثه کاری جداگانه شش کار مجروح شدند و دو کارگر که یکی از آن‌ها کودک کار بود، جانشان را از دست دادند. هه نگاو که خبرهای مرتبط با نقض حقوق شهروندان در کردستان ایران را رصد می‌کند، سه‌شنبه ۱۸ مرداد از جان باختن یک کودک کار در گیلانغرب خبر داد. هویت این کودک که به دلیل فقر اقتصادی خانواده به کار در یک شیرینی فروشی مجبور شده بود، امیررضا پرهوده اعلام شده است. او هنگام جابجایی شیرینی از کارگاه به مغازه به دلیل گیر افتادن در بالابر جانش را از دست داد. در ایران اشتغال کودکان کمتر از ۱۵ سال ممنوع است اما به دلیل کوتاهی نهادهای نظارتی، از جمله بازرسان وزارت کار، کارگاه‌های کوچک این گروه از کودکان را که به‌ دلیل فقر اقتصادی خانواده مجبور به کار هستند، با دستمزد اندک و بدون قرارداد و بیمه به کار می‌گیرند. حادثه دوم هم شامگاه ۱۷ مرداد در یک کشتارگاه دام و طیور در صالح آباد استان همدان رخ داد. خبرگزاری دولتی کار ایران نوشت هفت کارگری که در سردخانه کشتارگاه مشغول کار بودند، به دلیل ترکیدگی لوله مخزن گاز آمونیاک دچار سوختگی صورت و دست شدند که ۶ کارگر بلافاصله از محل حادثه به بیرون از اتاق فرار کردند و نفر هفتم به علت سوختگی شدید و مسمومیت ناشی از استشمام گاز آمونیاک جان باخت. ایران یکی از حادثه‌خیزترین نقاط برای کارگران به شمار می‌رود. بر اساس اعلام وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی سالانه ۸۰۰ نفر در بیش از ۱۳ هزار حادثه کاری جانشان را از دست می‌دهند. سازمان پزشکی قانونی در سال ۱۴۰۰ بیش از ۲۸ هزار حادثه کاری ثبت کرده اما آمار کارگرانی که بر اثر حوادث کاری جانشان را از دست دادند، اعلام نکرده است.