نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده #سها_مرتضایی برگزار شد

جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده سها مرتضایی، دبیر سابق شورای صنفی مرکزی دانشگاه تهران در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست ابوالقاسم صلواتی برگزار شد. این فعال دانشجویی در این دادگاه به اتهام «اجتماع و تبانی علیه نظام و امنیت کشور» محاکمه قرار شد. قرار است رأی نهایی درباره پرونده او در روزهای آینده صادر خواهد شد. اتهام منتسب به این فعال دانشجویی مربوط به پرونده‌ای‌ست که نهادهای امنیتی پس از بازداشت او در اواخر آبان ۱۳۹۸ برایش گشودند. سها مرتضایی، داوطلب دکتری رشته علوم سیاسی و دبیر سابق شورای صنفی دانشگاه تهران و دانشجوی محروم از تحصیل (ستاره‌دار) است که در جریان اعتراضات سراسری دی ‌ماه ۹۶ و آبان ‌ماه ۹۸ دو بار از سوی نیروهای امنیتی بازداشت و زندانی شده است. این فعال صنفی دانشجویی پس از آزادی موقت از اولین دوره بازداشت خود، در سال ۹۷ در دادگاه بدوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست ماشاء‌الله احمدزاده، به شش سال زندان و دو سال محرومیت از عضویت در احزاب و گروه‌های سیاسی محکوم شد. مرتضایی، رتبه ۱۰ کنکور دکتری سال ۹۸ رشته علوم سیاسی را به دست آورد اما به بهانه نقص در پرونده از تحصیل محرومش کردند. او در اعتراض به این محرومیت از اواخر مهر ۹۸ با در دست گرفتن پلاکاردی، مطالبات خود و مشکلاتی را که وزارت اطلاعات برایش ایجاد کرده بود، به اطلاع عموم رساند و با اعتراض به نهادهای امنیتی اقدام به تحصن در محوطه دانشگاه کرد. مرتضایی که در آبان ۹۸ شبانه و در خوابگاه دخترانه دانشگاه تهران بازداشت شد، در اوایل دی‌ ماه سال گذشته و به ‌دنبال کارشکنی مقامات قضایی در قبول وثیقه ۵۰۰ میلیونی و آزادی موقتش از زندان، اقدام به اعتصاب غذا کرد و در نهایت روز چهارشنبه دوم بهمن ۹۸ با تودیع قرار وثیقه از زندان قرچک ورامین آزاد شد.

درخواست شهردار تهران از #خامنه‌ای: برای خرید واگن و اتوبوس از #صندوق_توسعه_ملی پول بدهید

پیروز حناچی، شهردار تهران به دفتر علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، محمدباقر نوبخت، معاون رئیس‌جمهوری و محمد نهاوندیان دبیر شورای عالی هماهنگی امور اقتصادی نامه نوشته و درخواست منابع مالی برای خرید واگن و اتوبوس از صندوق توسعه ملی کرده است. حناچی در این نامه نوشته است که سامانه‌های مترو و اتوبوسرانی تهران «با کمبودها و چالش‌های قابل ملاحظه‌ای روبه‌رو هستند به نحوی که در حال حاضر بیش از ۷۰ درصد ناوگان اتوبوسرانی تهران فرسوده بوده و در سامانه مترو نیز بیش از ۵۰ درصد قطارها از مرز تعمیرات اساسی عبور کرده‌اند و این در حالی است که شهر تهران با کمبود حدود ۳۰۰۰ دستگاه اتوبوس و ۱۵۰۰ دستگاه واگن مترو نیز مواجه می‌باشد.» به‌گفته حناچی، شهرداری تهران در نظر دارد نسبت به خرید یک‌هزار دستگاه اتوبوس به مبلغ ۳۰ هزار میلیارد ریال و ۲۱۰ دستگاه واگن مترو به مبلغ ۵۰ هزار میلیارد ریال اقدام کند. او «با توجه به محدودیت‌های مضاعف مالی ناشی از شیوع بیماری کرونا و عدم امکان تأمین منابع مالی از سوی این شهرداری»، خواهان ۸۰ هزار میلیارد ریال از صندوق توسعه ملی شده است. صندوق توسعه ملی در سال ۱۳۸۹ با هدف تبدیل بخشی از عواید ناشی از فروش نفت و گاز و میعانات گازی و فراورده‌های نفتی به «ثروت‌های ماندگار، مولد و سرمایه‌های زاینده اقتصادی و نیز حفظ سهم نسل‌های آینده از منابع نفت و گاز و فراورده‌های نفتی» و «کاهش وابستگی هزینه‌های جاری دولت به درآمدهای نفتی» تشکیل شد. در دو سال اخیر، در پی وضعیت بد اقتصادی دولت از ذخیره مالی این صندوق در جهت پیشبرد برنامه‌های اقتصادی خود بهره‌برداری کند.

فرمانده قرارگاه #خاتم_الانبیاء: باید به دنبال «شهر اسلامی مدرن» باشیم نه شهر «مدرن»

سعید محمد، فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء در جلسه شورای عالی استان‌ها گفت: «آن چیزی که به‌عنوان خروجی در شهرهای کشور می‌بینم هدف‌گذاری رسیدن به تمدن اسلامی نیست چه ظاهر و چه پوسته زیرین شهر نشان می‌دهد از ظرفیت‌ها به خوبی استفاده نشده و در برخی جاها شوراها باعث توقف و عقب‌رفت هم شده است.» او با بیان این‌که «برخی مناطق به دنبال کپی‌برداری هستند و چیزهایی که در مناطق دنیا می‌بینند و خوششان می‌آید کپی‌برداری می‌کنند»، افزود: «سئوال اساسی ما این است که آیا به‌ دنبال یک شهر اسلامی مدرن هستیم یا شهر مدرن اسلامی؟ خیلی از مواقع اشتباه می‌شود. پیش از این عمدتاً توسعه شهر مدرن اسلامی از سوی مدیران شهری پیگیری شده است. اما ابتدا باید به سمت این برویم که شهر اسلامی چیست و بعد آن‌را به شکل مدرن اجرایی کنیم.» سعید محمد با اشاره به این‌که «آسیب‌های متنوعی» در این زمینه‌ها آهسته آهسته نمود پیدا می‌کند به حوزه خانواده نیز پرداخت و گفت: «در حوزه خانواده که به‌شدت دچار آسیب شده‌ایم باید بر فرهنگ تعهد و عشق کار شود، باید بر روی فرهنگ غنی اهل بیت بیش از پیش کار کنیم.» مسئولان جمهوری اسلامی همواره در پی اسلامی کردن عرصه‌های مختلف حیات اجتماعی و حتی خصوصی بوده‌اند اما همواره نیز از عدم موفقیت خود در این زمینه‌ها با وجود صرف هزینه‌های هنگفت سخن گفته‌اند.