ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اتحادیه آفریقا گینه را تعلیق کرد

در پی کودتای نظامی در گینه، اتحادیه آفریقا جمعه ۱۹ شهریور / ۱۰ سپتامبر عضویت گینه در این اتحادیه را تعلیق کرد. در بیانیه‌ اتحادیه آفریقا آمده است که این کشور از شرکت در کلیه فعالیت‌ها و نهادهای تصمیم‌گیر منع می‌شود. پیش از این، جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا (اِکُواس) نیز گینه را تعلیق کرده بود. یکشنبه گذشته، ۱۴ شهریور / ۵ اوت، نیروهای ویژه ارتش گینه ضمن بازداشت آلفا کُندهُ، رئیس جمهوری این کشور اعلام کردند که دولت ساقط شده است. این کودتا با انتقادات بین‌المللی روبه‌رو شده است. آلفا کُندهُ از سال ۲۰۱۰ رهبری گینه را برعهده دارد. در اکتبر ۲۰۲۰ او که ۸۵ سال سن دارد با اعمال اصلاحاتی در قانون اساسی زمینه را برای حضور مجدد در انتخابات فراهم کرد و برای سومین بار پیروز شد. پس از انتخابات، اعتراضاتی در این کشور آغاز شد. ده‌ها نفر کشته و صدها نفر بازداشت شدند. مردم گینه به ۲۴ قوم گوناگون تعلق دارند و بزرگ‌ترین و مهم‌ترین اقوام این کشور به ترتیب فولا ۴۰ درصد، ماندینگو ۳۰ درصد و سوسو ۲۰ درصد هستند. ۸۵ درصد از جمعیت این کشور مسلمان‌اند.

طالبان یک عکاس خبری را در هرات بازداشت کرده‌اند

به‌گزارش روزنامه «اطلاعات روز» افغانستان، مرتضی صمدی، یکی از عکاسان خبری در هرات سه روز می‌شود که در بند طالبان به‌سر می‌برد. او چهارشنبه گذشته در جریان اعتراض ساکنان هرات علیه طالبان و پاکستان، بازداشت شد. مصطفی صمدی، برادر این عکاس در یک پیام ویدئویی در فیسبوک خود گفته است که از سرنوشت برادرش اطلاعی ندارد. او از طالبان خواسته است که برادرش را از زندان آزاد کنند. بنا به این گزارش، شمار زیادی از کاربران فیسبوک و توییتر نیز خواستار آزادی مرتضی صمدی از زندان طالبان شده‌اند. در همین حال، مولوی شیراحمد عمار، معاون والی طالبان در هرات به «اطلاعات روز» گفته است مرتضی صمدی به اتهام تحریک مردم برای شرکت در اعتراضات بازداشت شده اما آزاد خواهد شد. او زمان آزادی صمدی را مشخص نکرد. اعتراضات روز چهارشنبه در هرات به خشونت کشیده شد و دست‌کم دو نفر از معترضان کشته و چهار نفر دیگر زخمی شدند. در روزهای اخیر طالبان در چند مورد به خبرنگاران و روزنامه‌نگاران حمله کرده و آن‌ها را یا بازداشت کرده‌اند و یا مورد ضرب‌وشتم قرار داده‌اند.

غلامعباس یحیی پور معلم دبیرستان در فارس به دلیل مشکلات مالی خودرا به دار آویخت

غلامعباس یحیی پور دبیر ریاضی در شهرستان گراش واقع در استان فارس، به دلیل تنگنای مالی خود را حلق آویز کرد و در اثر مرگ مغزی جان باخت. او از از بانک تقاضای ۵۰ میلیون تومان وام کرده بود اما قادر به تامین ۵ میلیون تومان سپرده (پیش شرط بانک برای دادن وام) نبود. این معلم در نامه‌ای که با درخواست یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان قرض به یکی از دوستانش نوشته، تاکید کرده است که زجر فراوانی کشیده اما نمی‌خواهد آرامش خانواده‌اش را برهم بزند. او خطاب به دوستش افزوده: «اگر در توانت هست بزرگی کن و یک و دویست فقط برای چهل و هشت ساعت کمکم کن تا وام ریختن، تقدیم می‌کنم. اگر میتونی کمکم کن و دستم بگیر تا با خیال راحت مثل آدم اول مهر بتونم برم کلاس و یه نفس راحتی بکشم».. معلمان در سال‌های اخیر با تشدید وخامت اقتصادی و عدم افزایش حقوق‌شان متناسب با افزایش قیمت‌ها با مشکلات معیشتی متعددی روبرو شده‌اند و به رغم بارها اعتراض و تجمع و اعتصاب، گوش شنوایی نیافته‌اند. هفته پیش معلمان سواد آموزی پس از چهار روز تجمع بدون رسیدن به نتیجه به اعتراض خود پایان دادد. معلمان موسوم به کارنامه سبز امروز جمعه ۱۹ شهریور هفتمین روز تجمع و تحصن خود را از سر گذراندند و معلمانی که خواستار اجرای طرح رتبه بندی هستند، در صدند سه شنبه هفته آینده تجمع اعتراضی بر پا کند. یکی از معلمان در ارتباط با مشکلات معیشتی معلمان و خودکشی غلامعباس یحیی پور خطاب به همکارانش نوشته است: «همکاران، اگر رتبه بندی مطابق ۸۰ درصد به تصویب نرسد، آخر و عاقبت همه ما این چنین خواهد بود. اصلا دور از انتظار نیست. یک بار برای همیشه مسأله معیشت مان را اساسی حل کنیم». کانال‌های صنفی معلمان در تلگرام که خبر خودکشی غلامعباس یحیی پور را منتشر کرده‌اند، نوشته‌اند اعضای بدن او اهدا شده است.

محمد علی منصوری در پی سکته قلبی پس از ۱۴ سال حبس به مرخصی اعزام شد

به گزارش «هرانا»، وابسته به مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، محمدعلی (پیروز) منصوری پنج‌شنبه ۱۷ شهریور پس از ۱۴ سال حبس برای نخستین بار به مرخصی اعزام شد. این زندانی سیاسی محبوس در زندان رجایی‌شهر کرج پیش از این در ۱۱ شهریور به دلیل سکته قبلی به بیمارستان رجائی کرج منتقل شده بود. این زندانی سیاسی را هنگام بستری در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان رجائی با پابند به تخت بسته بودند. محمدعلی منصوری شهریور ۸۶ پس از حضور در مراسم یادمان اعدام‌شدگان دهه ۶۰ در خاوران بازداشت و به مدت ۷۷ روز در سلول انفرادی زندان اوین شکنجه و بازجویی شد. شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی تهران اتهام منصوری را «محاربه از طریق هواداری از سازمان مجاهدین خلق» اعلام و او را به ۱۷ سال حبس، ۱۵۰ هزار تومان جریمه نقدی و تبعید به زندان رجایی شهر محکوم کرد. ریاست شعبه را ابوالقاسم صلواتی بر عهده داشت. دو وکیل پیشین منصوری هم در سال‌های گذشته توسط مسئولان قضایی ایران محاکمه و به حبس محکوم شدند. مسئولان زندان بارها از درمان او جلوگیری کردند و او را برای مصاحبه‌های اجباری تحت فشار قرار دادند. مرداد ۱۳۹۴ ایران منصوری دختر این زندانی سیاسی از کاهش دو سال از حبس پدرش به مناسبت یکی از عیدهای فطر خبر داد. یک دهه بعد از آغاز حبس در اردیبهشت ۹۷ منصوری هنگام گذران حکم بار دیگر به زندان محکوم شد. شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب جمهوری اسلامی این زندانی را به ۵ سال حبس دیگر محکوم کرد. آن زمان ایران منصوری دختر این زندانی سیاسی به «زمانه» گفت که مسئولان امنیتی اردیبهشت ۹۶ محمدعلی منصوری را از زندان رجایی شهر موقتاً به بند ۲۰۹ اوین منتقل کردند و به مدت یک ماه برای مصاحبه تحت فشار قرار دادند. ایران منصوری گفت: بازجویی و بدرفتاری با پدرش با این هدف صورت گرفته که او به صورت علنی اعلام کند رابطه‌ای با خانواده‌اش ندارد. محمدعلی منصوری هیچ یک از این خواسته‌های غیرقانونی مسئولان امنیتی را نپذیرفت. برای همین نه تنها با آزادی مشروط او موافقت نشد بلکه پرونده جدیدی برایش تشکیل دادند. به گفته ایران منصوری، پس از این وقایع اتهام تبلیغ علیه نظام به محمدعلی منصوری تفهیم شد. به گزارش هرانا، مصادیق این اتهام «اقدام به اعتصاب غذا و تحریک زندانیان، اعلام حمایت از محمدعلی طاهری، صدور بیانیه در خصوص محکومیت اعدام زندانیان اهل سنت» عنوان شده بود. محمدعلی منصوری آبان ۹۷ در نامه‌ای سرگشاده این حکم را حاصل پرونده‌سازی خواند.

وزیر نفت: ذخایر سوخت نیروگاهی ۳۰ درصد کمتر شده؛ در زمستان با کسری گاز مواجه می‌شویم

جواد اوجی، وزیر نفت جمهوری اسلامی جمعه ۱۹ شهریور اعلام کرد که «حجم ذخایر سوخت نیروگاهی ۳۰ درصد کمتر از پارسال است». اوجی گفت: «پیش‌بینی می‌شود در دی‌ماه و بهمن‌ماه با کسری ۲۰۰ میلیون مترمکعب گاز در روز مواجه شویم.» او افزود تلاش وزارت نفت این است که ظرفیت سوخت مایع نیروگاه‌ها را بالا ببرد. وزیر نفت همچنین گفت سهم تجارت گاز جمهوری اسلامی کمتر از ۲ درصد است. ایران با ۳۴ تریلیون متر مکعب گاز طبیعی پس از روسیه دومین ذخایر گاز طبیعی جهان را در اختیار دارد. مصرف داخلی گاز در ایران حدود ۱۳ برابر صادرات آن است. ایران به کشورهای همسایه گاز صادر می‌کند که بیشتر آن به ترکیه و عراق است. وزارت برق عراق در دو هفته اخیر از کاهش ۶۱ میلیون مترمکعب از صادرات گاز ایران در دو نوبت خبر داد.

پروازهای مستقیم از بحرین به اسرائیل از ۸ مهر / ۳۰ سپتامبر آغاز خواهد شد

«طیران الخلیج»، شرکت هواپیمایی ملی بحرین اعلام کرد که پروازهای مستقیم به تل آویو از ۸ مهر / ۳۰ سپتامبر آغاز خواهد شد. این پروازها فعلاً در هفته دو بار خواهد بود. شرکت هواپیمایی ملی بحرین گفته است که پروازها به تل آویو در چارچوب توافقات سیاسی، تجاری و مرتبط با هواپیمایی مدنی که بین بحرین و اسرائیل امضا شده است، انجام می‌شود. اسرائیل و بحرین در سپتامبر ۲۰۲۰ در چارچوب «پیمان‌ ابراهیم» توافق عادی‌سازی روابط خود را امضا کردند. بحرین، امارات متحده عربی، سودان و مراکش چهار کشوری بودند که در تابستان سال گذشته مناسبات خود با اسرائیل را عادی کردند. تا آن زمان، از میان کشورهای عربی، فقط مصر و اردن با اسرائیل روابط دیپلماتیک داشتند.

نخست‌وزیر عراق در آستانه سفر خود به تهران ۳۰ هزار ویزای اربعین دیگر به جمهوری اسلامی اهدا کرد

کمیته عالی بهداشت و سلامت ملی عراق یکشنبه گذشته اعلام کرده بود که تنها ۳۰ هزار ویزای اربعین برای ایران صادر می‌کند؛ اکنون مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق که قرار است یکشنبه ۲۱ شهریور / ۱۲ سپتامبر به ایران سفر کند، ۳۰ هزار ویزای دیگر نیز به ایران اهدا کرد. بدین ترتیب از ایران ۶۰ هزار نفر می‌توانند برای مراسم اربعین شیعیان به عراق بروند. این در حالی است که کمیته عالی بهداشت و سلامت ملی عراق با ورود ۱۰ هزار زائر از کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس و سایر کشورها موافقت کرده است. اعزام زائران تنها از طریق هوایی انجام خواهد شد. یک منبع آگاه در دفتر نخست‌وزیر عراق به «میدل ایست نیوز» گفت: «الکاظمی در اقدامی پیش از سفر خود علاوه بر سهمیه‌ای که پیش از این کمیته عالی بهداشت و سلامت ملی عراق برای جمهوری اسلامی ایران در نظر گرفته بود، ۳۰ هزار ویزای دیگر نیز به ملت ایران تقدیم کرد.» به‌گفته این منبع، چنین اقدامی به دلیل «اهمیت جمهوری اسلامی ایران برای دولت عراق و همچنین دوستی و وحدت ناگسستنی دو ملت» انجام می‌شود. پیاده‌روی اربعین از روز دوشنبه به‌شکل رسمی از رأس البیشه، جنوبی‌ترین قسمت منطقه الفاو در استان بصره آغاز شده است. سفر روز یکشنبه الکاظمی به تهران، نخستین سفر یک رئیس دولت کشور خارجی پس از آغاز به کار دولت ابراهیم رئیسی (عضو هیأت مرگ) در ایران است.

جو بایدن برای اولین بار در هفت ماه گذشته با شی جین‌پینگ گفت‌وگو کرد

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا جمعه ۱۹ شهریور / ۱۰ سپتامبر با شی جین‌پینگ، رهبر چین تلفنی گفت‌وگو کرد. این دومین تماس تلفنی رسمی بین دو رئیس جمهوری از زمان روی کار آمدن بایدن در ماه ژانویه بود. به گفته کاخ سفید، بایدن و شی آمادگی خود را برای مذاکرات گسترده‌ در مورد چالش‌های روابط دیپلماتیک و اقتصادی دو کشور اعلام کردند. بایدن بر علاقه آمریکا به صلح، ثبات و رفاه در منطقه هند و اقیانوس آرام و بقیه جهان تأکید کرد. همچنین اشاره شد که دو کشور از مسئولیت خود برای اطمینان از عدم تبدیل رقابت‌ها به درگیری آگاه هستند. روابط ایالات متحده و چین به دلیل تعرفه‌های مالیاتی متقابلی که در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ علیه یکدیگر وضع کردند و ادعاهای بحث برانگیز ارضی چین در منطقه آسیا به شدت کاهش داشته است. از زمان خروج ارتش آمریکا از افغانستان نیز رهبری دولت و حزب کمونیست چین ادعاهای خود علیه دولت آمریکا را تشدید کرده است.