نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

چارلز سوم به صورت رسمی پادشاه بریتانیا شد

روز شنبه ۱۰ سپتامبر، ۱۹ شهریور در مراسم رسمی اعلام پادشاه جدید در کاخ سنت جیمز، چارلز سوم به عنوان پادشاه بریتانیا اعلام شد. شورای الحاق یا تعیین حاکم بریتانیا که متشکل از ۲۰۰ نفر از افراد از جمله نخست‌وزیران سابق بریتانیا است در ابتدا خبر مرگ ملکه بریتانیا را به صورت رسمی دریافت کرد. در ادامه اعلامیه پادشاهی چارلز سوم خوانده شد و اعضا آن را امضا کردند. در ادامه هم چارلز سوم با قرائت یک بیانیه پادشاهی موروثی را پذیرفت. او در سخنرانی‌اش گفت که به سلوک حکمرانی مادرش، ملکه الیزابت دوم وفادار خواهد ماند و راه او را ادامه می‌دهد. ملکه الیزابت بعد‌ازظهر پنج‌شنبه در سن ۹۶ سالگی درگذشت.

اردوغان: ترکیه یکی از رهبران ارشد داعش را دستگیر کرد

در گزارش شورای امنیت سازمان ملل که در ماه ژوئیه منتشر شد، ابوزید به عنوان «یکی از مدیران ارشد داعش» معرفی شد. رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه اعلام کرد که نیروهای امنیتی کشورش یکی از اعضای ارشد داعش را دستگیر کرده‌اند. اردوغان در بازگشت از سفر به سه کشور حوزه بالکان به خبرنگاران گفت که این فرمانده که با نام مستعار ابوزید شناخته می‌شود، در عملیاتی که توسط پلیس و سازمان اطلاعات ترکیه صورت گرفت، در ترکیه دستگیر شد. نام اصلی ابوزید، بشار حطاب غزل الصمیدایی است و در گزارش شورای امنیت سازمان ملل که در ماه ژوئیه منتشر شد به عنوان «یکی از رهبران ارشد سازمان تروریستی [داعش]» معرفی شد. رسانه‌های ترکیه گزارش داده‌اند که الصمیدایی در واقع ممکن است مردی باشد که به ابوحسن الهاشمی القریشی معروف است. شهروند عراقی که رهبر جدید گروه داعش است. با این حال اردوغان تنها از الصمیدایی به عنوان یکی از مقام‌های ارشد داعش در سوریه یاد کرد. اردوغان گفت: «او در بازجویی خود اظهار داشت که او به اصطلاح «حاکم شرع» در امور قضایی و آموزش داعش است». اردوغان زمان دستگیری فرمانده داعش را اعلام نکرد، اما به نقل از خبرگزاری آناتولی، این فرمانده پس از بازجویی توسط پلیس و نیروهای اطلاعاتی به مقامات قضایی ترکیه تحویل داده شد. اردوغان گفت: «ارتباطات این تروریست در سوریه و استانبول از مدت‌ها پیش پیگیری می‌شد و اطلاعاتی مبنی بر ورود غیرقانونی او به ترکیه به دست آمد.»

کامیار حبیبی، شهروند بهایی ساکن کرج بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد

طبق گزارشی که به زمانه رسیده است شنبه ۱۹ شهریور ۱۴۰۱، مأموران امنیتی کامیار حبیبی، شهروند بهایی ساکن کرج را همراه با تفتیش منزل و ضبط برخی از وسایل شخصی‌اش، بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل کردند. پیشتر منزل و محل کار این شهروند بهایی در تاریخ ۹ مرداد سال جاری توسط نیروهای امنیتی تفتیش، وسایل شخصی‌اش توقیف و محل کار او پلمپ شده بود. کامیار حبیبی، مؤلف، شاعر و معلم موسیقی است. بهائیان ‌بزرگ‌ترین گروه اقلیت مذهبی در ایران‌ همواره در طول تاریخ و به‌ویژه پس از روی کار آمدن حکومت جمهوری اسلامی، با آزار و اذیت و سرکوب روبه‌رو بوده‌اند. در ماه‌های گذشته اذیت، آزار و فشارهای نظام‌مند بر اقلیت جامعه بهایی در ایران افزایش چشمگیری پیدا کرده است و شمار زیادی از آن‌ها در سراسر ایران با احضار، بازداشت و با صدور احکام سنگین زندان مواجهه شدند. جمعه ۱۰ شهریور ۱۴۰۱ / یکم سپتامبر جامعه جهانی بهایی با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که در ۳۲ روز گذشته (۹ مرداد تا ۱۰ شهریور/۳۱ ژوئیه تا ۱ سپتامبر) مقامات با ۲۴۵ مورد سرکوب و آزار، بهائیان را مورد هدف قرار داده‌اند از جمله، دستگیری، حبس، تخریب و مصادره خانه‌ها و املاک، یورش به منازل و اماکن کسب و کار، ضرب و شتم، امتناع از ارائه خدمات درمانی به بازداشت‌شدگان و محروم کردن بیش از ۱۰۰ جوان بهایی از تحصیلات دانشگاهی.

اجرای حکم اعدام دست‌کم چهار شهروند بلوچ در زندان مرکزی زاهدان

بنا بر گزارش خبرگزاری «حال‌وش» که اخبار و گزارش‌های مربوط به نقض حقوق بلوچ‌ها در ایران را پوشش می‌دهد، سحرگاه شنبه ۱۹ شهریور، ۱۴۰۱، حکم اعدام دست‌کم چهار زندانی از بابت اتهام «قتل عمد» که پیشتر به اعدام محکوم شده بودند در زندان مرکزی زاهدان اجرا شد. هویت این زندانیان، « خالد رئیسی»، ۳۸ ساله متأهل دارای چهار فرزند خردسال و اهل و ساکن ساربوگ از توابع شهرستان قصرقند، «امرالله بسیج» ۲۷ ساله، متأهل دارای دو فرزند خردسال، اهل و ساکن منطقه شیرآباد زاهدان، «عبدالنصیر شه بخش» ۴۲ ساله متأهل دارای چند فرزند، اهل و ساکن روستای «دومگ» از توابع زاهدان و «هوشنگ کرد» ۳۷ ساله، مجرد، اهل و ساکن «وستانی سنگان» از توابع شهرستان خاش اعلام شده است. پیشتر این افراد در پرونده‌های جداگانه از دادگاه کیفری زاهدان به حکم اعدام محکوم شده بودند. این زندانیان صبح روز چهارشنبه ۱۷ شهریور از بند ٣ زندان مرکزی زاهدان به سلول انفرادی منتقل شده بودند. جاوید رحمان، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران، در تازه‌ترین گزارش خود که یکم شهریورماه سال جاری منتشر شد، از افزایش محرومیت‌های خودسرانه از زندگی و افزایش اعدام‌ها در ایران شدیدا ابراز نگرانی کرده بود و خواستار متوقف شدن این اعدام‌ها و تغییر قوانین جمهوری اسلامی منطبق با قوانین بین‌المللی شده بود. در گزارش جاوید رحمان اشاره شده که در سال ۲۰۲۱ حداقل ۳۳۰ نفر از جمله حداقل دو کودک-مجرم و ۱۰ زن اعدام شده‌اند که در مقایسه با سال قبل از آن افزایش چشم‌گیری داشته است و از اول ژانویه تا ۳۰ ژوئن ۲۰۲۲، حداقل ۲۵۱ نفر از جمله دست‌کم شش زن و پنج شهروند افغان اعدام شدند که دو برابر تعداد اعدام‌شدگان در شش ماه اول سال ۲۰۲۱ است. در این گزارش هم‌چنین اشاره شده بود که بیشترین آمار اعدام‌ها مربوط به اقلیت بلوچ و کُرد در ایران است. . طبق گزارش عفو بین‌الملل حداقل ۶۵ نفر (۲۶ درصد) از اعدام‌شدگان شش ماه نخست سال ۲۰۲۲ متعلق به اقلیت بلوچ هستند که حدود ۵ درصد از جمعیت ایران را تشکیل می‌دهند. بیش از نیمی از اعدام شهروندان بلوچ، حدود ۳۸ نفر، به دلیل جرایم مرتبط با مواد مخدر اعدام شده‌اند.

وزارت بهداشت: رنگ قرمز از نقشه کرونایی کشور پاک شد

پدرام پاک آئین، سخنگوی وزارت بهداشت گفت: «با نزولی شدن و گذر کشور از موج هفتم کرونا، بیش از ۹۰ درصد از شهرهای کشور در وضعیت زرد و آبی قرار گرفته‌اند». به گفته پاک آئین، تعداد شهرهای با وضعیت قرمز در کشور از عدد هشت در هفته گذشته به صفر رسید. او همچنین اعلام کرد که تعداد شهرهای با وضعیت نارنجی در این بازه زمانی از ۱۱۶ به ۳۵ شهر رسیده است. سخنگوی وزارت بهداشت افزود: «‌تعداد شهرهای با وضعیت زرد از ۳۰۲ به ۳۴۲ و تعداد شهرهای با وضعیت آبی با افزایش حدود سه برابری، از ۲۲ به ۷۱ شهر رسید.» پاک آئین از افرادی که شش ماه از تزریق نوبت قبلی واکسن‌شان گذشته، دعوت کرد در اسرع وقت نسبت به تزریق نوبت یادآور واکسن اقدام کنند. بر اساس آخرین آمار وزارت بهداشت در شبانه‌روز گذشته ۲۷ تن از بیماران مبتلا به کرونا جان‌باختند و ۷۰۰ مبتلای جدید شناسایی شدند. پیشتر خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی (ایرنا)، با بررسی آمار فوتی‌ها در ایران گزارش کرده بود که در ماه مرداد سال جاری ۱۸۲۵ نفر بر اثر کرونا جان خود را از دست دادند که حکایت از میانگین حدود ۶۰ نفر در روز دارد.