نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ترامپ: موضوع ناپدید شدن #روزنامه‌نگار_سعودی جدی است. می‌خواهیم بدانیم چه اتفاقی افتاده. با #ترکیه همکاری تنگاتنگی داریم

رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد که در بالاترین سطوح موضوع ناپدید شدن جمال خاشقجی را با مقامات عربستان سعودی مطرح کرده. ترامپ گفت آمریکا با دولت ترکیه برای روشن شدن این موضوع همکاری تنگاتنگی را آغاز کرده و در پی به دست آوردن اطلاعاتی از عربستان سعودی است. رئیس جمهور آمریکا چهارشنبه ۱۰ اکتبر/ ۱۸ مهر در جمع خبرنگاران در کاخ سفید گفت: «ما خواهان همه چیز هستیم. می‌خواهیم بدانیم چه اتفاقی افتاده. این موضوع بسیار جدی است. هم برای ما و هم برای کاخ سفید. من می‌خواهم بدانم چه اتفاقی افتاده. با ترکیه همکاری تنگاتنگی داریم و فکر می‌کنم به حقیقت این ماجرا پی ببریم.» جمال خاشقجی روزنامه‌نگار منتقد سعودی ظهر روز سه‌شنبه ۲ اکتبر / ۱۰ مهر به کنسولگری عربستان سعودی در استانبول مراجعه کرده بود که گواهی تجرد بگیرد اما دیگر بازنگشته و همچنان اثری از او نیست. ریاض می‌گوید او از کنسولگری خارج شده. روزنامه صباح در ترکیه صبح چهارشنبه تصاویر، اسامی و تاریخ تولد ۱۵ شهروند سعودی را منتشر کرده که ۲ اکتبر/ ۱۰ مهر وارد فرودگاه استانبول شده‌اند. مقامات ترکیه فیلمی هم منتشر کرده‌اند که نشان می‌دهد این اشخاص وارد کنسولگری عربستان در استانبول شده‌اند. نیویورک تایمز به نقل از یک مقام امنیتی که نام او افشا نشده گفته است که این هیأت روزنامه‌نگار منتقد را کشته و او را تکه تکه کرده‌اند.

#پوتین و #ترامپ یک بار دیگر در #هلسینکی با هم دیدار و گفت‌وگو می‌کنند

خبرگزاری رویترز به نقل از روزنامه «هلسینکین سانومات» گزارش داده که رئیسان جمهور آمریکا و روسیه بهار ۲۰۱۹ یک بار دیگر در هلسینکی، پایتخت فنلاند با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو می‌کند. «هلسینکین سانومات» به نقل از منابعی که در اختیار دارد، گفته است که کارمندان وزارت خارجه روسیه و آمریکا از هم‌اکنون در حال فراهم آوردن مقدمات این اجلاس‌اند. ولادیمیر پوتین و دونالد ترامپ برای نخستین بار در تابستان سال جاری به طور رسمی با یکدیگر در هلسینکی دیدار و گفت‌وگو کردند. یک ماه بعد پوتین از ترامپ دعوت کرد که به مسکو سفر کند. کاخ سفید هم استقبال کرد. اما اکنون معلوم شده که رئیسان جمهور دو کشور هلسینکی را ترجیح داده‌اند. در سال ۱۹۹۷ بیل کلینتون، رئیس جمهور وقت آمریکا و بوریس یلتسین، رئیس جمهور وقت روسیه در هلسینکی با هم ملاقات و درباره خلع سلاح اتمی گفت‌وگو کرده بودند. در دیدار تاریخی جرالد فورد با لئونید برژنف در سال ۱۹۷۵ در هلسینکی، توافق‌نامه‌ای به امضاء رسید که بعدها مبنای صلح جهانی و حقوق بشر در جهان شد. سوریه، ایران و خلع سلاح شبه‌جزیره کره همچنان در دستور کار پوتین و ترامپ قرار دارد. نشست قبلی در هلسینکی پشت درهای بسته برگزار شد.

#صربستان معافیت شهروندان ایرانی از دریافت #ویزا را لغو کرد

به گزارش خبرگزاری رویترز، دولت صربستان چهارشنبه ۱۰ اکتبر/ ۱۸ مهر معافیت اتباع ایرانی‌ از سفر بدون بی‌ویزا به این کشور را لغو کرد. دیوویچ رادوس، یکی از مدیران مرکز حفاظت از پناهندگان که در بلگراد مستقر است، به خبرگزاری رویترز گفته است: «این اقدام واکنش به مشکلی است که خیلی از ایرانی‌ها با ورود به صربستان به وجود آورده‌اند چرا که تلاش می‌کنند یا به غرب سفر کنند یا اعلام پناهندگی می‌کنند.» نبوجا استفانویچ، وزیر کشور صربستان، چهارشنبه در پارلمان این کشور نسبت به «سوءاستفاده» ایرانیان از سفر بدون ویزا به صربستان برای رسیدن به کشورهای اتحادیه اروپا و درخواست پناهندگی در این کشورها هشدار داد. تابستان سال گذشته بلگراد با هدف رونق دادن به صنعت گردشگری و دسترسی به بازارهای غیراروپایی، ایرانیان را از دریافت ویزا معاف کرد.

صفحه #اینستاگرام شماری از #عکاسان_شیرازی #فیلتر شد

صفحه اینستاگرام گروهی از #عکاسان_شیرازی در دو روز گذشته فیلتر شده و دسترسی کاربران به آن‌ها امکان‌پذیر نیست. این عکاسان و مخاطبان آن‌ها هنگام مراجعه به اینستاگرام خود با صفحه‌ای مشکی‌ مواجه شدند که با حروف قرمزرنگ روی آن نوشته شده بود: «با دستور مقام محترم قضائی، به دلیل انتشار محتوای مجرمانه این نشانی اینترنتی توقیف شده و عوامل دخیل در جرائم موضوع پرونده، تحت تعقیب قضایی قرار گرفتند.» ظاهراً برخی از صفحات فیلترشده عکس‌های موسوم به #مدلینگ را منتشر کرده بودند اما چند تن از کاربرانی که حساب آن‌ها بسته شده گفته‌اند که در مدلینگ فعالیت نداشته‌اند. خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (ایرنا) به‌نقل از یک منبع آگاه نوشته است که پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات نیروی انتظامی (فتا) در این اقدام دست نداشته است.

رئیس #پلیس_فتا می‌گوید هکرهای فرودگاه‌های مشهد و تبریز دستگیر شدند

کمال هادیان‌فر رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات نیروی انتظامی از بازداشت هکرهای شرکت‌های فرودگاهی مشهد و تبریز خبر داد و گفت این افراد تحویل مقام‌های قضائی شدند. در خردادماه گذشته هکرهایی که خود را «تپندگان» می‌نامیدند سیستم کامپیوتری فرودگاه هاشمی‌نژاد مشهد و فرودگاه مدنی تبریز را هک کردند. این گروه پیام‌هایی در حمایت از اعتصاب‌ها در ایران بر مانیتورهای فرودگاه‌ها منتشر کرده بودند. در این پیام‌ها، دو هشتگ «اعتصاب سراسری» و «اعتصاب کامیون‌داران» همراه با این توضیح درج شده بود: «تا کی حکومت مطالبات مردم را برای بهبود وضعیت اقتصادی نادیده خواهد گرفت؟!» رئیس پلیس فتا همچنین اعلام کرد که در زمینه سکه و ارز یک هزار و ۳۸۱ سایت و کانال و گروه شناسایی شدند. همچنین ۵۲۲ کانال مسدود و ۲۰۰ کانال نیز با ذکر مشخصات کامل به پلیس آگاهی احضار شدند تا برخورد لازم با آن‌ها صورت گیرد.

#پروین_بختیارنژاد روزنامه‌نگار و پژوهشگر عرصه #زنان درگذشت

#پروین_بختیارنژاد روزنامه‌نگار و پژوهشگر عرصه #زنان پس از یک دوره بیماری در تهران درگذشت. بختیارنژاد روزنامه‌نگاری را از سال ۷۴ و در نشریه «ایران فردا» به مدیر مسئولی عزت‌الله سحابی آغاز کرد. پس از توقیف نشریه ایران فردا، به ماهنامه «جامعه نو» رفت و پس از بسته شدن آن در روزنامه‌های خرداد، آفتاب امروز، صدای عدالت، یاس نو، نوروز، وقایع اتفاقیه، شرق، اعتماد و کارگزاران مشغول به کار شد. او پس از تعطیلی روزنامه‌ها، در سایت‌های اینترنتی مختلف مقاله‌هایی درباره حقوق زنان منتشر می‌کرد. بختیارنژاد به کارهای پژوهشی نیز مشغول بود و نخستین تحقیق خود را در مورد خودسوزی زنان در ایران در سال ۸۰ به چاپ رساند. در سال ۸۴ شروع به نگارش کتاب دوم‌اش کرد که تحقیقی در مورد موانع درون ساختاری سازمان‌های غیردولتی در ایران بود و به مشکلات درونی نهادهای مدنی می‌پرداخت. کتاب سوم بختیارنژاد پژوهشی در مورد قتل‌های ناموسی در ایران بود. این کتاب در سال ۸۹ پس از آن‌که ۹ ماه در وزارت ارشاد برای سانسور منتظر ماند، در نهایت مجوز انتشار نگرفت. او در همان سال این کتاب را در سایت مدرسه فمینیستی منتشر کرد. کتاب سرانجام در سال ۱۳۹۲ توسط انتشارات «آرش» در استکهلم به چاپ رسید. پروین بختیارنژاد پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ به همراه همسرش #رضا_علیجانی از فعالان سیاسی، و فرزندش از ایران خارج شد اما سال گذشته به ایران بازگشت. او به بیماری تالاسمی و ترومبوآمبولی (آمبولی لخته خون) مبتلا بود و در خارج از کشور دو عمل جراحی را پشت سر گذاشته بود.

پارلمان #تونس #نژادپرستی در همه اشکال آن را جرم دانست

به‌دلیل افزایش تعرض‌ها به آفریقایی‌های سیاه پوست ساکن تونس، پارلمان این کشور قانونی تصویب کرد که براساس آن تبعیض نژادی در همه اشکال آن جرم شناخته می‌شود. این قانون با ۱۲۵ رأی موافق، یک رأی مخالف و ۵ رأی ممتنع تصویب شد. هدف از این قانون ایجاد برابری میان همه افراد و تضمین حقوق قربانیان نژادپرستی است. در این قانون آمده است: «هرگونه تبعیض، استثنا، ایجاد مانع یا امتیازدهی برپایه نژاد، رنگ، نسب و دیگر موارد مشابه، نژادپرستی به‌شمار می‌رود.» از این پس، قربانیان نژادپرستی حق درمان روانی و اجتماعی و همچنین حمایت قانونی خواهند داشت و پیامد اقدامات نژادپرستانه تا ۳ سال زندان و جریمه مالی خواهند بود. پیش از تونس، آفریقای جنوبی تنها کشور قاره آفریقا بود که قانونی علیه نژادپرستی داشت.

#محسن_هاشمی رفسنجانی می‌گوید سخنان #احمد_منتظری که گفته بود در حج سال ۶۵ شش #پاسدار مواد منفجره حمل کرده بودند نادرست است

#محسن_هاشمی رفسنجانی، رئیس شورای شهر تهران و فرزند #اکبر_هاشمی_رفسنجانی درباره سخنان احمد منتظری، فرزند آیت‌الله منتظری واکنش نشان داد. #احمد_منتظری گفته بود که در حج سال ۱۳۶۵ شش نفر از اعضای سپاه پاسداران که زیر نظر اکبر هاشمی رفسنجانی کار می‌کردند بدون اطلاع ده‌ها نفر از حجاج ایرانی، در ساک‌هایشان مواد منفجره جاسازی کرده بودند. او علی شمخانی، دبیر شورای امنیت ملی در ایران را یکی از اشخاص آگاه در این مورد معرفی کرد. محسن هاشمی گفته که نامه‌ای به احمد منتظری نوشته و در آن درباره «نادرست بودن این موضوع» توضیحاتی داده است. محسن هاشمی در نامه خود گفته پدرش «هیچ زمانی» تیم نداشته و در سال ۶۵ جانشین کل قوا بوده و نیروهای مسلح زیرنظر او کار می‌کردند. با این حال محسن هاشمی افزوده است: «همان زمان هم گزارش این موضوع اعلام و معلوم شد یک گروه خودسر این اقدام را انجام داده و محل آن هم مشخص بود که کجا این اتفاق افتاده است.» به‌گفته او این رویداد در یکی از شهرهای اصفهان اتفاق افتاده بود و حجاجی هم که رفته بودند از همان جا رفته بودند. محسن هاشمی اما تأکید کرد که «نمی‌خواهم این موضوع را باز کنم». او همچنین گفت با علی شمخانی هم صحبت کرده و شمخانی گفته که در سال ۶۵، آن‌قدر درگیر جنگ بوده که به این کارها نمی‌توانسته بپردازد و جزو وظایف او نبوده است. احمد منتظری گفته بود که رسوایی انتقال مواد منفجره به عربستان سعودی چنان بزرگ بود که مقام‌های زیادی باید در جریان ابعاد مختلف آن باشند.

افزایش نگرانی‌ها درباره وضعیت افراد بازداشت‌ شده به دنبال حمله تروریستی به #رژه_اهواز

پس از حمله تروریستی به مراسم رژه نیروهای مسلح در #اهواز ده‌ها نفر از شهروندان عرب در استان #خوزستان بازداشت و به مکان‌های نامعلومی منتقل شده‌اند. با توجه به سابقه دستگاه‌های امنیتی جمهوری اسلامی در شکنجه و بدرفتاری با دستگیر شدگان در جریان بازداشت‌های فله‌ای، بیم آن می‌رود که تحت تأثیر شرایط پیش آمده پس از این حادثه، افرادی مورد برخورد قرار گیرند که نقشی در این حادثه نداشته‌اند. بر همین اساس نهادهای حقوق بشری نسبت به استفاده از شیوه‌های غیرانسانی برای #بازجویی یا مجازات عوامل این حادثه تروریستی هشدار می‌دهند. روز شنبه ۳۱ شهریور ۹۷ در جریان رژه نیروهای مسلح به مناسبت سالگرد شروع جنگ ایران و عراق در شهر اهواز، سربازان و مردم غیرنظامی‌ای که در محل حضور داشتند هدف حمله تروریستی قرار گرفتند. مجتبی ذوالنور، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، از کشته شدن ۲۹ نفر و زخمی شدن ۵۷ تن در این حمله خبر داده است. پس از این حمله تروریستی، #وزارت_اطلاعات از بازداشت ۲۲ نفر خبر داد و صدا و سیمای جمهوری اسلامی تصاویری پخش کرد که در آن تعدادی بازداشت شده با چشمانی بسته و هویت‌هایی نامعلوم رو به دیوار ایستاده‌ بودند. با وجود اعلام رقم ۲۲ نفر از سوی وزارت اطلاعات، منابع محلی تعداد بازداشت‌شدگان را بسیار بیش از این اعلام کرده‌اند و عدد ۳۰۰ نفر نیز گزارش شده است. این بازداشت‌ها عمدتا در شهرهای #اهواز، #خرمشهر، #سوسنگرد و #آبادان صورت گرفته است.

مشاور وزیر نفت: نیمی از #یارانه_بنزین به ۳ دهک پردرآمد جامعه اختصاص می‎یابد

محسن دلاویز، مشاور وزیر نفت در سخنانی در یک نشست تخصصی درباره کاهش آلاینده‌ها در کلانشهرها اعلام کرد که دولت در ۶ ماه نخست سال جاری، بیش از ۵,۵ میلیارد دلار یارانه به بنزین اختصاص داده. به گفته این مقام مسئول قیمت پایین بنزین در ایران در مقایسه با کشورهای همسایه، به قاچاق آن دامن زده و سود کلانی را نصیب عده‌ای خاص کرده است. به گفته مشاور وزیر نفت، علاوه بر این، نیمی از یارانه بنزین سهم دهک‌های ثروتمند جامعه می‌شود. دلاویز در بخش دیگری از سخنانش از ترکیه مثال آورد که با جمعیت تقریباً مشابه ایران روزانه ۸ میلیون لیتر بنزین مصرف می‌کند در حالی‌که مصرف روزانه بنزین در ایران به ۱۰۰ میلیون لیتر بنزین نزدیک شده است. مشاور وزیر نفت خواهان افزایش قیمت بنزین برای کاهش مصرف آن شد. او گفت: «چه کسی چنین مجوزی برای مصرف بی‌محابای انرژی به ما داده است و چگونه قرار است با این میزان مصرف، در قبال نسل‌های آینده پاسخگو باشیم؟»

«#سلطان_سکه» به حکم اعدام اعتراض کرد

وحید مظلومین معروف به سلطان سکه و محمد اسماعیل قاسمی ملقب به محمد سالم که شعبه دوم دادگاه‌های ویژه رسیدگی به پرونده‌های اخلالگران اقتصادی آنها را به اعدام محکوم کرده، به حکم دادگاه اعتراض کرده‌اند. غلامرضا انصاری، معاون نظارت و بازرسی دیوان عالی کشور به خبرگزاری جمهوری اسلامی گفته است: «اعتراض این افراد به حکم دادگاه به منظور رسیدگی در مرحله تجدید نظر در دیوان عالی کشور، چهار تا پنج روز پیش واصل شده. بر اساس آخرین اطلاعی که دارم، پرونده تجدیدنظرخواهان هنوز تعیین شعبه و ارجاع نشده است.» ۸ مهر سال جاری غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضائیه از صدور حکم برای ۳۵ نفر به اتهام فساد اقتصادی و محکومیت سه نفر از آنها به اعدام خبر داد.

ایران: یک زن و همسر سابق او به اتهام #جاسوسی به ۱۵ سال #حبس در #تبعید و #اعدام محکوم شده‌اند

#لیلا_تاجیک، زندانی محبوس در #بند_زنان_زندان_اوین به اتهام «جاسوسی برای کشور متخاصم» به ۱۵ سال #حبس در #تبعید محکوم شده است. همسر سابق این زندانی نیز که گفته می‌شود در #اطلاعات_سپاه مشغول به کار بوده، در همین پرونده به #اعدام محکوم شده است. خبرگزاری هرانا ضمن اعلام این خبر از تلاش برای اطلاع از هویت فرد محکوم به اعدام خبر داده است. این خبرگزاری از قول یک منبع مطلع نوشته است: «لیلا تاجیک که از ۱۳ ماه قبل در بازداشت موقت به سر می‌برد، به اتهام جاسوسی به تحمل ۱۵ سال حبس در تبعید به کرج محکوم شده و این حکم اخیرا به او ابلاغ شده است. همسر سابق او نیز که کارمند بازنشسته اطلاعات سپاه است از بابت همین پرونده به اعدام محکوم شده است.» ۱۴ شهریور ماه سال گذشته لیلا تاجیک همزمان با همسر سابقش در یک پرونده مشترک به اتهام جاسوسی از سوی اطلاعات سپاه بازداشت و به مدت ۷ ماه در خانه‌های امن این نهاد نگهداری و بازجویی و سپس به بند زنان زندان اوین منتقل شد. در ماه‌های اخیر بعضی منابع خبری از جمله #دولت_بهار (رسانه نزدیک به #محمود_احمدی‌نژاد) از بازداشت شماری از نیروهای امنیتی عمدتا شاغل در #وزارت_اطلاعات یا اطلاعات سپاه به اتهام جاسوسی -به‌خصوص برای اسراییل- خبر داده بودند. با این حال جزییات پرونده لیلا تاجیک و همسرش به دلیل سکوت مقامات قضایی و امنیتی همچنان نامعلوم است.

#بهزیستی #آذربایجان_غربی: مراکز #اورژانس_اجتماعی ۵۵۲ مورد #همسرآزاری را گزارش داده‌اند

سعید فریور مدیر کل بهزیستی آذربایجان غربی اعلام کرده که از آغاز سال جاری مراکز اورژانس اجتماعی در استان آذربایجان غربی، ۵۵۲ مورد همسرآزاری را گزارش داده‌اند. به گفته این مقام مسئول در وهله اول اختلاف‌های خانوادگی بین زن و شوهر باعث مراجعه به اورژانس اجتماعی می‌شود. متقاضیان طلاق، موارد همسرآزاری و کودکان کار در رتبه‌های بعدی مراجعه به اورژانس اجتماعی قرار دارند. به گفته مدیرکل بهزیستی آذربایجان غربی، در شش ماهه اول سال جاری بیش از ۱۲ هزار و ۴۹۱ تماس با خط اورژانس اجتماعی انجام شده که بیشترینشان در حوزه اختلاف خانوادگی و همسرآزاری بوده است.

حال #هاشمی_شاهرودی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام که مجبور شد درمان در آلمان را به دلیل مشارکتش در اعدام‌ها قطع کند، رو به بهبود است

خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی به نقل از غلامرضا مصباحی مقدم، یکی از شاگردان محمود هاشمی شاهرودی خبر داده که حال رئیس مجمع تشخیص مصلحت رو به بهبود است. آخرین بار هاشمی شاهرودی ۳۰ تیر سال جاری در جلسه بررسی پرونده سپنتا نیکنام در مجمع حاضر شده بود. دی سال گذشته هاشمی شاهرودی به دلیل ابتلا به تومور مغزی در کلینیک خصوصی پروفسور سمیعی در شهر هانوفر آلمان تحت درمان قرار داشت. با اعلام جرم یک سیاستمدار آلمانی عضو حزب سبزها و نماینده سابق پارلمان آلمان، انجمن کردهای مقیم آلمان و گروهی از فعالان سیاسی مقیم آلمان شاهرودی ناگزیر شد که به ایران بازگردد. هاشمی شاهرودی از ۲۴ مرداد ۱۳۷۸ تا ۲۴ مرداد ۱۳۸۸ ریاست قوه قضائیه را به عهده داشته است. در دوران ریاست او بر قوه قضائیه بیش از ۲۰۰۰ نفر از جمله تعداد زیادی از متهمانی که هنوز به سن قانونی نرسیده‌ بودند اعدام شده‌اند. ریحانه جباری یکی از این محکومان به اعدام بود. او نامه‌ای به هاشمی شاهرودی نوشته و گفته بود موهایش در زندان در ۱۸ سالگی سفید شده است.

درخواست مخالفان CFT از هیأت ‌رئیسه #مجلس: اسامی مخالفان علنی شود

تقی کبیری، یکی از اعضای فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی به خبرگزاری تسنیم گفته است که ۱۲۰ نماینده با طرح الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه به تأمین مالی تروریسم(CFT) مخالفت کرده‌اند. این نمایندگان در نامه‌ای به هیات ‌رئیسه مجلس خواستار علنی شدن اسامی‌شان هستند. نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی یکشنبه ۱۵ مهر پارلمان، لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی به کنوانسیون مقابله با تأمین مالی تروریسم (CFT) را تصویب کردند. هیأت رئیسه مجلس می‌بایست با قرائت اسامی نمایندگان مخالف با این لایحه موافقت کند. حجت‌الاسلام علی شیرازی، نماینده ولی فقیه در سپاه قدس سه‌شنبه ۱۷ مهر در سخنانی در جمع پاسداران گفته است تصویب لوایح مبارزه با پولشویی در مجلس شورای اسلامی به معنای آن خواهد بود که سپاه از لبنان و سوریه و عراق حمایت نکند. او گفته است: «وظیفه ما چیست؟ باید بنشینیم نگاه کنیم؟»

دغدغه #بانک_مرکزی: تامین ارز همراه #زائران_اربعین

بانک مرکزی ایران به سادگی نمی‌تواند ارز مورد نیاز زائران اربیعین را تأمین کند. بانک مرکزی با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرده که در هماهنگی با سایر دستگاه‌ها در تلاش برای تأمین ارز زائران اربعین است. در این اطلاعیه گفته شده: «بانک مرکزی در حال برنامه‌ریزی و انجام هماهنگی‌های لازم با سایر دستگاه‌ها به منظور تأمین به موقع ارز همراه زائران محترم است تا زائران به هنگام حضور در کشور عراق از این بابت دغدغه‌ای نداشته باشند و این مراسم به نحو احسن برگزار شود.»

رئیس ستادکل #نیرو‌های_مسلح: جزو ۷ قدرت اول #پهپادی جهان هستیم

سردار سرلشکر محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح اعلام کرد که ایران جزو یکی از هفت قدرت پهپادی جهان است. باقری که در همایشی در تهران سخن می‌گفت بر ضرورت توسعه قدرت هوایی نظامی ایران تأکید کرد. رئیس ستاد کل نیروهای مسلح گفت: «دکترین قدرت هوایی ما در صورتی کارآمد است که بومی باشد و با تأثیرناپذیری از تحریم‌های نظامی، دارای تداوم، پایداری و تجهیزات آن در دسترس باشد. در این زمینه توجه به شیوه‌های خلاقانه بسیار با اهمیت است و فقط نباید دنبال تقلید و یا مهندسی معکوس باشیم و خروج از راه‌های سنتی و خودداری از مسابقات تسلیحاتی از موضوعاتی است که می‌بایست در این راستا مورد توجه قرار گیرد.»

احمدی‌نژادی‌ها: «#وجوهات_شرعیه هم مشمول قوانین FATF است»

روزنامه قانون گزارش داده که رسانه‌های وابسته به محمود احمدی‌نژاد، رئیس سابق جمهوری اسلامی که با تصویب لوایج چهارگانه مبارزه با پولشویی مخالف‌اند مدعی شده‌اند که وجوهات شرعیه هم مشمول قوانین FATF است و شیخ عیسی قاسم به دلیل واریز خمس و زکات به حسابش با اتهام پولشویی زندانی شده است. آن‌ها با انتشار این ادعا خطاب به حوزویان و دفاتر مراجع نیز گفته‌اند که باید حواس‌شان به این موضوع باشد و با این تمهیدات سعی دارند تا آن‌ها را علیه دولت و مجلس تحریک کنند.