ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

#لیلا_لطفی از بستگان سابق #مسیح_علینژاد با سپردن وثیقه آزاد شد، #علی_علینژاد همچنان در بازداشت است

هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران گزارش داد که لیلا لطفی، خواهر همسر سابق مسیح علینژاد، فعال مدنی و روزنامه‌نگار ایرانی خارج از کشور، در ساعات پایانی شب گذشته، چهارشنبه ۱۷ مهر با تودیع قرار وثیقه از بازداشتگاه یک نهاد امنیتی در تهران آزاد شد. لیلا لطفی اوایل ماه جاری در تماس کوتاهی با خانواده خود از انتقالش از بازداشتگاه اداره اطلاعات بابل به بازداشتگاه یک نهاد امنیتی در تهران خبر داده بود. مسیح علینژاد، پیش از این خبر داده بود که در دوم مهرماه جاری هفت مأمور وزارت اطلاعات به خانه پدر و مادر همسر سابق او رضا لطفی که ادیتور برخی از مستند‌های «داستان زندگی من» است و در خارج از ایران زندگی می‌کند، هجوم برده و خواهرش لیلا لطفی و برادرش هادی لطفی را چشم بسته برای بازجویی برده‌اند. هادی لطفی بعد از بازجویی به‌طور موقت آزاد شد اما لیلا لطفی در بازداشت ماند. آزادی لیلا لطفی در حالی صورت می‌گیرد که علی علینژاد، برادر مسیح علینژاد که ۳ مهرماه توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بود همچنان در بازداشت به‌سر می‌برد و از حق داشتن وکیل و ملاقات با خانواده خود محروم است. گفته می‌شود که او پس از انتقال به تهران و صدور قرار بازداشت به زندان اوین منتقل شده است اما با وجود پیگیری‌ها و مراجعات مکرر خانواده‌ی او به دادسرای اوین جهت پیگیری و ملاقات تاکنون پاسخی از سوی مسئولان داده نشده و حق داشتن وکیل انتخابی نیز به او داده نشده است. سازمان عفو بین‌الملل ۵ مهر / ۲۷ سپتامبر با صدور بیانیه‌ای خواهان آزادی علی علینژاد و لیلا لطفی شده بود.

وزارت بهداشت #افغانستان می‌گوید نیمی از افغان‌ها از #فشارهای_روانی رنج می‌برند

مقام‌های وزارت بهداشت افغانستان در مراسم روز جهانی سلامت روانی در کابل اعلام کردند که نیمی از جمعیت این کشور از فشارهای روانی رنج می‌برند. امروز پنج‌شنبه ۱۸ مهر / ۱۰ اکتبر روز جهانی سلامت روانی است. دکتر فدامحمد پیکان، از بخش خدمات عمومی وزارت بهداشت افغانستان، در این مراسم گفت پژوهش‌های صورت گرفته در سال گذشته میلادی ‌ بر روی بیش از ۱۲هزار و ۶۶۵ نفر در ۱۶ولایت افغانستان نشان می‌دهند که «از هر دو افغان یک نفر از فشارهای روانی رنج می‌برد». او افزود ۲۰ درصد به دلیل فشارهای روانی در زند‌گی روزمره با نارسایی‌هایی روبه‌رو هستند. مقام‌های وزارت بهداشت افغانستان در مراسم روز جهانی سلامت روانی بر آگاهی دادن به مردم نسبت به علایم بیماری روانی و چگونگی مبارزه با عوامل بیماری روانی تأکید کردند. آن‌ها گفتند مردم هنوز از بیماری‌های روانی آگاهی بسیار اندکی دارند و به همین دلیل به مراکز سلامت روانی کمتر مراجعه می‌کنند. چند دهه جنگ، فقر، بیکاری و خشونت در افغانستان می‌تواند از عوامل اصلی بیماری‌های روانی در بین مردم باشد.

#ترکیه: پیگرد قضائی علیه منتقدان #حمله_نظامی_به_سوریه

دستگاه قضائی ترکیه منتقدان حمله نظامی ارتش این کشور به کردهای شمال سوریه را تحت پیگرد قرار می‌دهد. دادستانی ترکیه در آنکارا اعلام کرد که در حال تحقیق در مورد رهبران حزب دموکراتیک خلق‌ها است. این حزب طرفدار حقوق کردهاست. سزای تمللی و پروین بولدان دو سیاستمدار این حزب روز گذشته، چهارشنبه ۱۷ مهر / ۹ اکتبر در بیانیه‌ای حمله ارتش ترکیه به شمال سوریه را محکوم کرده بودند. مقامات قضائی ترکیه اکنون آن‌ها را به «تبلیغات تروریستی» متهم می‌کنند. به دلیل همین سوء ظن، پیگرد تقریباً ۸۰ کاربر شبکه‌های اجتماعی نیز در حال انجام است. «بیرگون»، روزنامه منتقد دولت اعلام کرد که مدیر مسئول وب‌سایت این روزنامه دستگیر شده است. این روزنامه در یک مقاله بر روی وب‌سایت خود در مورد قربانیان غیرنظامی حمله ترکیه نوشته بود. ارتش ترکیه تأکید کرده که مراقب حفظ جان غیرنظامیان است و فقط علیه شبه‌نظامیان «یگان‌های مدافع خلق» دست به انجام عملیات نظامی می‌زند. دولت ترکیه کردهای «یگان‌های مدافع خلق» را «تروریست» می‌داند. با این حال گزارش‌های منابع کردی برخلاف اعلام ارتش ترکیه حاکی از قربانی شدن غیرنظامیان و آواره شدن آن‌ها از آغاز حملات در روز گذشته است. امروز پنج‌شنبه ۱۸ مهر / ۱۰ اکتبر درگیری‌های شدیدی بین «یگان‌های مدافع خلق» و ارتش ترکیه گزارش شده است.

وزارت خارجه ایران خواهان توقف فوری #حملات_ارتش_ترکیه به شمال #سوریه شد

وزارت امور خارجه ایران ضمن اعلام این‌که «نگرانی‌های امنیتی ترکیه» را درک می‌کند، بر توقف فوری حملات ارتش ترکیه به شمال شرقی سوریه و خروج نظامیان این کشور از خاک سوریه تأکید کرد. وزارت خارجه گفته است که «اقدام نظامی را نه تنها عاملی برای برطرف‌سازی نگرانی‌های امنیتی این کشور ارزیابی نمی‌کند، بلکه منجر به وارد آمدن خسارات مادی و انسانی گسترده دانسته و بر این اساس مخالفت خود را با این اقدام اعلام می‌نماید». وزارت خارجه جمهوری اسلامی شرایط کنونی منطقه را نتیجه «دخالت‌های فرامنطقه‌ای خصوصاً از سوی ایالات متحده آمریکا» دانسته و گفته است برای هرگونه ایفای نقش بین دو کشور، آماده است و «معتقد است رفع تنش پیش آمده تنها از طریق اقدامات مسالمت آمیز و با احترام به حاکمیت ملی و تمامیت ارضی سوریه و نیز توافق آدانا امکان پذیر است». توافق آدانا ۲۰ اکتبر ۱۹۹۸ بین ترکیه و سوریه و با نظارت ایران و مصر امضا شد و دو کشور متعهد شدند که از ورود «گروه‌های تروریستی» به خاک یکدیگر جلوگیری کنند و ارتش ترکیه نیز اجازه یافت تا برای سرکوب گروه‌هایی که تروریست می‌خواند تنها تا عمق پنج کیلومتری وارد خاک سوریه شود.

حزب اسلامگرای #النهضه در #انتخابات_پارلمانی_تونس پیروز شد

کمیته عالی انتخابات تونس اعلام کرد که حزب اسلامگرای النهضه به ریاست راشد الغنوشی در انتخابات پارلمانی روز یکشنبه ۱۴ مهر / ۶ اکتبر ۵۲ کرسی از ۲۱۷ کرسی پارلمان را به‌دست آورد و پیروز شد. حزب «قلب تونس» به ریاست نبیل القروی نامزد انتخابات ریاست جمهوری تونس ۳۸ کرسی، حزب «جریان دموکراسی» ۲۲ کرسی، حزب «ائتلاف کرامت» ۲۱ کرسی و حزب «قانونی آزاد» ۱۷ کرسی در پارلمان این کشور کسب کردند. به‌گفته نبیل بفون، رئیس کمیته عالی انتخابات تونس دو میلیون و ۹۴۶ هزار و ۶۲۸ نفر در انتخابات پارلمانی روز یکشنبه رأی دادند در حالی‌که شمار واجدان شرایط شرکت در انتخابات بیش از هفت میلیون نفر بود. این دومین دور انتخابات پارلمانی تونس از زمان تصویب قانون اساسی در سال ۲۰۱۴ و سومین انتخابات پارلمانی پس از تحولات سال ۲۰۱۱ میلادی در این کشور است. حزب پیروز پس از شکل‌گیری پارلمان دو ماه فرصت دارد تا دولت را تشکیل دهد. مرحله نخست انتخابات ریاست جمهوری تونس نیز ماه گذشته برگزار شد و قیس سعید، حقوقدان و چهره مستقل و نبیل القروی، تاجر و یکی از قدرت‌های رسانه‌ای این کشور به دور بعدی انتخابات راه یافتند. نبیل قروی که به اتهام فرار مالیاتی و پول‌شویی به زندان افتاده بود روز گذشته چهارشنبه ۱۷ مهر / ۹ اکتبر از زندان آزاد شد.

#لیر #ترکیه کاهش ارزش خود در برابر #دلار آمریکا را جبران کرد

با آغاز تهاجم نظامی ترکیه به کردهای سوریه با رمز «چشمه صلح» ارزش لیر ترکیه نیم درصد کاهش یافت اما پنجشنبه ۱۰ اکتبر/ ۱۸ مهر نرخ برابری لیر با دلار آمریکا در بازارها مجدداً به ثبات رسید. شامگاه گذشته نیروی زمینی ترکیه از مرز عبور کرد و وارد خاک ترکیه شد. در استان حسنکه هزاران نفر از خانه و کاشانه خود آواره شدند. شورای امنیت سازمان ملل روز پنجشنبه جلسه فوق‌العاده برگزار می‌کند. حیسون بکر، یک خلبان آمریکایی که در سال ۲۰۱۶ در طراحی عملیات علیه داعش حضور داشت، در مقاله‌ای در یو اس ای تودی نوشت: «کردها همواره ثابت کرده‌اند که منضبط و سلحشورند و خواهان برقراری یک حکومت دموکراتیک و باثبات در منطقه هستند.» این فرمانده آمریکایی در ادامه نوشته‌‌اش یادآوری کرد که پشت کردن به کردهای سوریه به معنای خیانت به متحدان وفادار آمریکا در خاورمیانه است. ناتو اعلام کرده که نگرانی‌های ترکیه از تأمین امنیت مرزهایش را به رسمیت می‌شناسد. وزیر خارجه آمریکا هم بر همین معنا تأکید کرده است.

#پمپئو: حمله #ترکیه به #کردهای_سوریه با چراغ سبز ما انجام نشد

به گزارش خبرگزاری رویترز مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا شامگاه چهارشنبه ۹ اکتبر گفت آمریکا به ترکیه برای حمله به شمال سوریه چراغ سبز نشان نداده است. پمپئو اما در ادامه به این نکته هم اشاره کرد که در نظر آمریکا، ترکیه «نگرانی‌های مشروع امنیتی» دارد و رئیس جمهوری ترامپ تصمیم گرفته نیروهای آمریکایی را از سر راه تهاجم نظامی ترکیه به کردهای شمال سوریه دور نگه دارد. وزیر خارجه آمریکا در گفت‌وگو با شبکه پی‌بی‌اس نگرانی‌ از ظهور مجدد داعش در سوریه را رد کرد.

بلومبرگ: #ترامپ از #تیلرسون خواسته بود وزارت دادگستری را برای رفع اتهام از #رضا_ضراب تحت فشار قرار دهد

بلومبرگ پنجشنبه ۱۰اکتبر/ ۱۸ مهر به نقل از سه منبع آگاه نوشت که ترامپ سال ۲۰۱۷ در اتاق بیضی کاخ سفید از رکس تیلرسون، وزیر خارجه سابق آمریکا خواسته بود وزارت دادگستری را برای رفع اتهام از رضا ضراب تاجر ایرانی- ترکیه‌ای تحت فشار قرار دهد. منابع آگاه به بلومبرگ گفتند حاضران در اتاق از شنیدن درخواست ترامپ غافلگیر دند و یکه خوردند. تیلرسون پس از آنکه از اتاق خارج شد در راهروی کاخ سفید به جان کلی، رئیس وقت ستاد کارکنان کاخ سفید گفت درخواست ترامپ نامشروع است و او به آن عمل نمی‌کند. یک دادگاه فدرال در آمریکا ضراب را به دور زدن تحریم‌های آمریکا علیه ایران متهم کرده بود. او رودی جولیانی وکیل ترامپ و مایکل موکیسی وزیر اسبق دادگستری را به عنوان وکیل استخدام کرده بود. جولیانی گفته که بارها با مقام‌های آمریکایی تماس گرفته تا راه‌حلی دیپلماتیک برای پرونده ضراب پیدا کند. به نوشته بلومبرگ، این احتمال وجود دارد که افشای این خبر به نگرانی‌ها درباره سیاست‌های ترامپ در قبال ترکیه و روابطش با رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه دامن بزند. تا پیش از آنکه ضراب با همکاری با دادستان‌ها موافقت کند، اردوغان در تلاش بود او را آزاد کند.

#یولیا_یوزیک، خبرنگار روس بازداشت‌شده در تهران به کشورش برگشت

سفارت روسیه در تهران بامداد پنجشنبه ۱۸ مهر با انتشار پیامی در توییتر از آزادی یولیا یوزیک، خبرنگار روس بازداشت شده در تهران در نتیجه تلاش‌های مشترک وزارت خارجه روسیه و سفارت روسیه در تهران خبر داد. یوزیک بامداد پنجشنبه با یک پرواز تهران را به مقصد روسیه ترک کرد. جمعه هفته گذشته مأموران امنیتی ابتدا در فرودگاه گذرنامه او را گرفته و قول دادند آن را هنگام خروج از کشور بازگردانند اما کمی بعد مأموران سپاه پاسداران این خبرنگار روس را با شکستن در اتاقش در هتل بازداشت کردند. اتهام او جاسوسی برای اسرائیل بود اما پس از احضار سفیر ایران در مسکو، اتهام او سفر بدون روادید به ایران اعلام شد.