ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

فارس: #محمدعلی_پورمختار، رئیس #کمیسیون_اصل_۹۰ مجلس نهم و سردار سپاه بازداشت شد

به گزارش خبرگزاری «فارس»، نزدیک به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، محمدعلی پورمختار، نماینده اصول‌گرای مجلس‌های نهم و دهم، رئیس کمیسیون اصل ۹۰ در دوره نهم، و از سرداران سپاه «مدتی است توسط دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی بازداشت شده است.» نماینده سابق حوزه انتخابیه بهار و کبودرآهنگ استان همدان برای انتخابات دوره یازدهم مجلس هم نامزد شده بود که رد صلاحیت شد. پورمختار برای انتخابات دوره دوازدهم ریاست‌جمهوری هم ابتدا ثبت نام کرد و سال ۹۶ در گفت‌و‌گویی با خبرآنلاین گفته بود که تنها یک «رئیس‌جمهور نظامی» می‌تواند کشور را نجات دهد. به گزارش فارس، نصرالله پژمان‌فر رئیس فعلی کمیسیون اصل ۹۰ جمعه ۱۸ مهر در پاسخ به این پرسش که «آیا از روسای کمیسیون‌های اصل ۹۰ کسی بوده که خودش دچار خطا و فساد شود؟»،‌ گفت: «اینها را باید دستگاه‌های امنیتی پاسخ دهند ولی یکی از افرادی را داریم که چند روز قبل شنیدم، ایشان دستگیر شدند و کارهای اینچنینی را انجام می‌دهند». فارس مدعی است که فرد مورد اشاره پورمختار است. به گزارش «دیده‌بان ایران»، خبر بازداشت پورمختار یک بار دیگر تابستان سال پیش منتشر شده بود اما این‌بار «به نظر می‌رسد ... درست باشد».

کارگران #ایران_خودرو_تبریز دست به #اعتصاب زدند ــ مدیرعامل کارخانه: هیچ اعتراضی رخ نداده

کارگران ایران خودرو تبریز در اعتراض به پرداخت‌نشدن مطالبات‌شان صبح شنبه ۱۹ مهر دست به اعتصاب زدند. به گزارش خبرگزاری دولتی «دانشجو»، حقوق کارگران معترض چندین ماه پرداخت نشده است و این تأخیر در مواردی به پنج ماه نیز می‌رسد. خبرگزاری دولتی کار ایران (ایلنا) اما گزارش داده که علت اعتصاب «یک ماه معوقه مزدی» و پرداخت‌نشدن حقوق شهریور ماه است. به گزارش ایلنا، یک هزار و ۴۳۰ کارگر در ایران خودرو تبریز مشغول به کارند. کارگران می‌گویند که بهانه مدیریت کارخانه برای پرداخت نکردن حقوق‌ها «واریزنشدن طلب‌های کارخانه از شرکت اصلی ایران‌خودرو» است. مرتضی محمدزاده، مدیر کل سیاسی استانداری آذربایجان شرقی درباره اعتراض کارگران ایران خودرو تبریز گفته که «اعتصاب یا تجمعی در کار نبود، فقط اعتراض کارگران بابت تاخیر در پرداخت حقوق شهریور ماه بود... این موضوع به معنی تحصن یا اعتصاب نیست». حمید حاجی‌زاد منصور، مدیرعامل ایران خودرو تبریز نیز خبر اعتراض کارگران را تکذیب کرده و تصاویر نشر شده از اعتصاب را تصویر «زمان استراحت کارکنان در هفته‌های اخیر» خوانده است. صنعت خودروسازی ایران و شرکت‌های بزرگ آن همچون ایران خودرو و سایپا در بحران به سر می‌برند. کمبود و گرانی قطعات خودرو به دلیل تحریم‌ها و نوسانات ارزی یکی از عوامل این بحران است.

قیمت #دلار در مرز ۳۰ هزار تومان قرار گرفت

قیمت دلار آمریکا در صرافی‌های ایران با افزایش دوباره به نزدیکی ۳۰ هزار تومان رسید. به گزارش خبرگزاری «تسنیم»، نزدیک به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، شنبه ۱۹ مهر قیمت فروش دلار در صرافی‌ها با افزایش نسبت به روز کاری قبل به ۲۹ هزار و ۹۵۰ تومان و قیمت خرید دلار نیز به ۲۹ هزار و ۸۵۰ تومان رسیده است. گرانی دلار باعث شده بود که بازارساز با افزایش عرضه دلار در بازار، برداشتن سقف فروش در سامانه نیما و ازسرگیری فروش ارز سهمیه‌ای به کنترل قیمت آن دست بزند. پس از این تمهیدات دلار از حدود ۲۸ هزار تومان به ۲۶ هزار تومان و ۲۰۰ تومان کاهش یافت اما بار دیگر نرخ آن صعودی شد. به گزارش روزنامه «دنیای اقتصاد»، افزایش معامله‌ها پس از اعلام تحریم‌های جدید ایالات متحده علیه ۱۸ بانک ایرانی در روز پنج‌شنبه ۱۷ مهر باعث شده که «دلار بالای مرز روانی ۳۰ هزار تومان معامله شود».

آخرین آمار #کرونا در ایران: ۱۹۵ تن دیگر جان باختند، سه هزار و ۸۷۵ بیمار جدید شناسایی شد

سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی شنبه ۱۹ مهر با اعلام آخرین آمار مربوط به همه‌گیری ویروس جدید کرونا در ایران از مرگ ۱۹۵ تن دیگر در طی ۲۴ ساعت خبر داد و گفت:‌ «در ۲۴ ساعت گذشته تا ظهر امروز ۱۹ مهر بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی سه هزار و ۸۷۵ بیمار جدید مبتلا به کووید‌ـ‌۱۹ در کشور شناسایی شد.» بدین‌ترتیب مجموع مبتلایان به کرونا بر اساس آمار رسمی به ۴۹۶ هزار و ۲۵۳ تن رسید که از میان آنها ۲۸ هزار و ۲۹۳ تن تا ظهر شنبه جان باخته‌اند. آمار واقعی بیش از این است. سخنگوی وزارت بهداشت همچنین از افزایش شهرستان‌های قرمز به ۱۸۷ شهر خبر داد و گفت که ۳۰ استان در وضعیت قرمز یا هشدار قرار دارند. به گفته او، استان‌های تهران، اصفهان، قم، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، سمنان، قزوین، لرستان، اردبیل، خوزستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان، بوشهر، زنجان، ایلام، خراسان رضوی، مازندران، چهارمحال و بختیاری، البرز، آذربایجان غربی، مرکزی، کرمان، خراسان شمالی، همدان و یزد در وضعیت قرمز، و استان‌های کردستان، هرمزگان، فارس و گلستان در وضعیت هشدار قرار دارند. همزمان حسن روحانی رئیس‌جمهوری در جلسه ستاد ملی کرونا، جریمه‌های مالی برای ناقضان مقررات مقابله با کرونا را اعلام کرد. ایران اکنون در سومین موج شیوع کرونا قرار دارد.

سخنگوی #شورای_نگهبان: ثبت‌نام زنان در #انتخابات_ریاست‌جمهوری بلامانع است اما «بحث‌های دیگرش» هنوز باید حل شود

عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان شنبه ۱۹ مهر در پاسخ به پرسشی درباره امکان مشارکت زنان در انتخابات ریاست‌جمهوری آتی به عنوان نامزد گفت: «ثبت نام بلامانع است و بحث‌های دیگرش باید به تدریج حل شود.» مجلس شورای اسلامی به دنبال اصلاح قانون انتخابات ریاست‌جمهوری و فراهم‌کردن زمینه‌های حضور چهره‌های نظامی برای کسب ریاست‌جمهوری و دشوارترکردن شرایط نامزدی برای این انتخابات است. تعریف «رجل سیاسی»‌ یکی از بخش‌های این طرح است. بر اساس تعریف «رجل سیاسی» زنان در جمهوری اسلامی تا کنون به عنوان نامزد ریاست‌جمهوری تأییدصلاحیت نشده‌اند. کدخدایی از تغییرات مورد نظر مجلس برای انتخابات ریاست‌جمهوری دفاع کرد و گفت: «قانون موجود انتخابات ریاست جمهوری شرایط چندگانگی را برای داوطلبان گذاشته اما مجلس در حال تلاش برای تغییر شرایط از کمی به کیفی است.» سخنگوی شورای نگهبان اما گفت که نمی‌داند اصلاح این قانون به انتخابات ۱۴۰۰ خواهد رسید یا نه. فعالان سیاسی و اصلاح‌طلبان نسبت به هرچه‌محدودترشدن انتخابات ریاست‌جمهوری در جمهوری اسلامی با طرح مجلس یازدهم هشدار داده‌اند.

نایب‌رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو در تهران: #بازار_خودرو از بین رفته، تنها ۱۰ تا ۱۵ درصد خریداران #خودرو واقعی هستند

نعمت‌الله کاشانی‌نسب، نایب‌رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو در تهران شنبه ۱۹ مهر در گفت‌و‌گو با خبرگزاری دولتی کار ایران (ایلنا) بازار خودرو را «آشفته و راکد» خواند و گفت: «بازاری در کار نیست. در شرایط موجود نه خریدی وجود دارد و نه فروش.» به گفته کاشانی‌نسب، بالا بودن قیمت‌ها بازار خودرو را قفل کرده و احتکار خودرو را افزایش داده است: «این روزها تنها ۱۰ تا ۱۵ درصد خریداران خودرو مصرف‌کننده واقعی هستند. مابقی خریداری کرده و در خانه‌های خود نگهداری و احتمالا با افزایش قیمت مجدد آنها را به بازار عرضه می‌کنند.» پس از سقوط بازار بورس،‌ سرمایه‌گذاران به سمت بازار خودرو و سکه هجوم بردند و قیمت این کالاها به‌شکلی غیرمنطقی بالا رفته است. قیمت پراید به عنوان یکی از ارزان‌ترین خودروهای داخلی از ۱۱۲ میلیون تومان در اواخر شهریور، سه‌شنبه هشتم مهر و همزمان با رای اعتماد مجلس شورای اسلامی به علیرضا رزم حسینی به عنوان وزیر صنعت، معدن و تجارت، به رقم سرسام‌آور ۱۴۰ میلیون تومان رسید.