نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تنها شبکه ورزشی تلویزیون افغانستان تعطیل شد

شبکه «سه اسپورت» تلویزیون افغانستان که رویدادهای ورزشی را پوشش می‌داد به دلیل آنچه از سوی رئیس این شبکه «وضع محدودیت‌ها و مشکلات اقتصادی» عنوان شد، فعالیتش را متوقف کرد. شفیق الله سلیم پویا، رئیس شبکه تلویزیونی «سه اسپورت» گفت که با توقف فعالیت‌های این شبکه تمامی کارکنان آن بیکار شده‌اند. پیش از این نیز اتحادیه روزنامه نگاران افغانستان از توقف فعالیت بیش از ۱۵۰ رسانه صوتی و تصویری در مناطق مختلف این کشور در دو ماه گذشته از تسلط دوباره طالبام بر کابل، خبر داده بود. مسرور لطفی، مسئول رسانه ای اتحادیه روزنامه نگاران افغانستان در این‌باره گفته: وضع شدن محدودیت‌ها و مشکلات اقتصادی در افغانستان باعث وخیم شدن وضعیت جامعۀ رسانه‌یی در این کشور شده است.

معاون وزیر کشور: تصادف‌های جاده‌ای سالانه جان ۱۶ تا ۱۷ هزار نفر را در ایران می‌گیرند

مهدی جمالی نژاد، معاون وزیر کشور جمهوری اسلامی شمار جان باختگان تصادف‌های جاده ای در ایران را «سالانه ۱۶ هزار تا ۱۷ هزار نفر» اعلام کرد. جمالی‌نژاد آمار مرگ بر اثر تصادف جاده ای را «رقم بسیار بالایی» خواند که به گفته او «به رغم زحمات همکاران عدد قابل قبولی نیست». معاون وزیر کشور آماری از مصدومان و مجروحان تصادف‌های جاده ای ارائه نکرد. همزمان با او حسن رحیمی، فرمانده پلیس تهران بدون اینکه آمار مشخصی از تلفات تصادف‌های درون شهری و جاده‌ای ارائه کند، گفت: ۴۶ درصد کشته‌های پایتخت در تصادف‌های شش ماه گذشته موتورسواران بودند. به گفته او ۳۹ تا ۴۰ درصد کشته‌شدگان تصادف‌ها در سطح شهر تهران عابران پیاده هستند. فرمانده پلیس تهران گفت که پلیس راهنمایی و رانندگی به تنهایی نمی‌تواند در زمینه کاهش تلفات جاده‌ای گام بردارد و به همکاری سایر دستگاه‌ها نیاز دارد.

مدیرکل دفتر اطلاعات و داده‌های آب: ایران فقط برای فصل پاییز ذخیره آبی دارد

کاهش بارش و افزایش مصرف ذخیره آبی ایران را نسبت به سال آبی گذشته (۱۳۹۹-۱۳۹۸) ۳۷ درصد کاهش داده است. فیروز قاسم‌زاده، مدیرکل دفتر اطلاعات و داده‌های آب کشور گفت که ذخیره آبی کشور تنها پاسخگوی نیاز فصل پاییز است. او میزان ذخیره مخازن آبی کشور را ۱۹ میلیارد متر مکعب اعلام کرد و گفت: این مقدار به‌دلیل اینکه زیر تراز پایداری است و شرایط کیفی مناسبی ندارد در دسترس نیست و از این میزان آب فقط ۹,۵ میلیارد مترمکعب قابل استفاده است که این میزان آب، تنها اندازه مصرف فصل پاییز است. قاسم زاده این وضعیت را نگران کننده توصیف کرد و افزود: با توجه به پیش‌بینی کم‌بارشی بی‌سابقه در پاییز جاری این میزان ذخیره آب می‌تواند نگران‌کننده باشد که البته وزارت نیرو تمهیدات لازم برای تأمین آب شرب و مقابله با شرایط بحرانی را پیش‌بینی کرده است. او در باره «تمهیدات پیش‌بینی شده برای مقابله با شرایط بحرانی» توضیح بیشتری نداد. پیش از این نیز وزارت نیرو در یک گزارش تفضیلی اعلام کرده بود تنها ۳۹ درصد ظرفیت مخازن آبی کشور پُر شده است.

«طاعون نشخوارکنندگان کوچک» به استان‌های همجوار البرز سرایت کرده است

در استان البرز لاشه حیوانات نشخوار کننده که به دلیل طاعون مُرده اند، پیدا شده است. فردین حکیمی، مدیرکل محیط زیست استان البرز با تأیید این موضوع گفت گزارش‌های حاکی از آن است طاعون بُزی که موجب مرگ کل و بُزهای کوهی در طالقان شده، به استان های همجوار البرز نیز تسری یافته باشد. به گفته او تا شامگاه شنبه لاشه بیش از پنج راس کل و بُز پیدا و لاشه حیوانات مُرده سوزانده و از بین برده شده است. ستاد بحران استان البرز صبح روز یک‌شنبه ۱۸ مهر برای مهار طاعون حیوانی تشکیل جلسه داد. جزئیات این جلسه تا به حال فاش نشده است. مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان از مسئولان خواسته موضوع را جدی بگیرند. او گفته است: در صورت بی توجهی [این موضوع] می‌تواند تلفات غیرقابل جبرانی در حیات وحش منطقه به جا بگذارد و به طبیعت لطمه زیادی وارد کند.

دستیار وزیر خارجه ایران از تهیه پیش‌نویس سند جامع همکاری بلندمدت ایران و روسیه خبر داد

علیرضا حقیقیان مدیرکل اوراسیای وزارت خارجه جمهوری اسلامی از «تدوین سند جامع همکاری‌های بلندمدت بین ایران و روسیه» خبر داد. او یک‌شنبه ۱۸ مهر به خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گفت: تهیه و تدوین این سند در حال پیگیری است و در حال حاضر مراحل تهیه پیش‌نویس و هماهنگی با مراکز و دستگاه‌های ذیربط داخل کشور را طی می‌کند. حقیقیان جزئیات بیشتری از متن این سند را بیان نکرد. ایران و روسیه دو دهه قبل سند معاهده اساسی روابط متقابل و اصول همکاری را امضاء کردند. دوره زمانی این سند ده سال بود که در صورت توافق طرفین هرپنج سال یک بار به صورت خودکار تمدید می‌شود. دستیار وزیر خارجه جمهوری اسلامی گفت: «با توجه به شرایط حاکم بر روابط دو کشور و ضرورت گسترش این روابط و همچنین تحولات جاری در سطح منطقه و جهان بر لزوم به روز رسانی سند مذکور و نیز خواست و اراده رهبران دو کشور، سند جامع همکاری تدوین می‌شود تا جایگزین این معاهده شود».

وزیر خارجه آمریکا با همتایان امارتی و اسرائیلی‌اش دیدار می‌کند

وزیر خارجه آمریکا قرار است در هفته جاری با همتایان اسرائیلی و اماراتی خود دیدار و گفت‌وگو کند. بر اساس بیانیه وزارت خارجه آمریکا که شنبه ۱۷ مهر/ ۹ اکتبر منتشر شد آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا در روز چهارشنبه ۱۳ اکتبر به صورت جداگانه با یائیر لاپید، وزیر خارجه اسرائیل و شیخ عبدالله بن‌زاید، همتای اماراتی خود دیدار و گفت‌وگو می‌کند. این بیانیه افزوده است که وزیران خارجه سه کشور سپس در یک نشست سه‌جانبه «پیشرفت‌های به دست آمده از زمان امضای توافق‌های ابراهیم، فرصت‌های آینده برای همکاری، و مسائلی مانند امنیت و ثبات منطقه را مورد بحث و بررسی قرار خواهند داد». امارات متحده عربی نخستین کشور عربی است که پس از امضاء توافقنامه ابراهیم سفارتش در اسرائیل را دایر کرده است. این کشور یک سال پیش همراه با بحرین توافقنامه ابراهیم را امضاء کردند. وزیر خارجه آمریکا یک ماه پیش گفته بود ایالات متحده کشورهای دیگر را نیز به عادی سازی روابط با اسرائیل تشویق می‌کند.

صدراعظم اتریش به دلیل «متهم بودن به فساد مالی» استعفاء کرد

سباستین کورتس صدراعظم اتریش به دلیل اینکه به پرداخت رشوه و فساد مالی به نفع حزب متبوعش متهم است، از مقام خود کناره گیری کرد. بر پایه گزارش های منتشر شده کورتس که در سال ۲۰۱۷ به عنوان رهبر حزب محافظه کار «او وی پی» (حزب مردمی) انتخاب شد، به همراه ۹ تن دیگر به پرداخت منابع عمومی برای دستکاری در نتایج نظرسنجی ها به نفع حزب مردمی متهم هستند. حزب سبز به عنوان موتلف کورتس در دولت به همین دلیل اعلام کرده است که تنها در صورت کناره گیری کورتس امکان ادامه همکاری با دولت را خواهد داشت. صدراعظم اتریش نیز در روز شنبه با صدور بیانیه ای اعلام کرد به خاطر حفظ انسجام استعفاء می‌دهد اما همچنان اتهامات را رد می‌کند. او همچنان به عنوان رهبر حزب مردمی و نماینده پارلمان به فعالیتش ادامه خواهد داد. کورتس الکساندر شالنبرگ، وزیر خارجه را به عنوان جایگزین خود معرفی کرده است.