نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

معاون امنیتی انتظامی وزیر کشور پس از گذشت ۲۵ روز از مرگ مهسا امینی از کشف یک فیلم جدید در بیمارستان خبر داد

از زمان قتل حکومتی مهسا امینی به‌دست گشت ارشاد، مسئولان حکومتی از ابراز دروغ‌های پی‌درپی در این‌باره دریغ نکرده‌اند. پس از اعلام نظر پزشکی قانونی جمهوری اسلامی مبنی بر این‌که مهسا هیچ ضربه‌ای نخورده است، سیدمجید میراحمدی معاون امنیتی انتظامی وزارت کشور دوشنبه ۱۸ مهر گفت پرونده مهسا امینی را «کمیته مستقل پزشکی» بررسی کرده و نظر وزارت کشور همان نظر پزشکی قانونی است. او گفت: «فیلمی وجود دارد که بازپرس در بیمارستان همراه پدر مهسا امینی بر بالین وی حاضر می‌شود آن‌جا پدرش تأیید می‌کند، ضربه‌ای به سر و بدن دخترش وارد نشده است.» معلوم نیست که این فیلم چرا پس از گذشت ۲۵ روز از مرگ مهسا امینی رو می‌شود. پیش از این، محمد صالح نیکبخت، وکیل خانواده امینی گفته بود این خانواده خواستار تشکیل یک کمیته مستقل حقیقت‌یاب با حضور سه تا پنج تن از پزشکان معتمد خانواده‌ و انتشار تصاویر دوربین مأموران گشت ارشادند و بدون حضور کمیته حقیقت‌یاب مستقل نظر پزشکی قانونی را قبول نخواهند کرد. معاون امنیتی انتظامی وزارت کشور نگفته است که «کمیته مستقل پزشکی» مورد نظرشان متشکل از کدام پزشک‌ها هستند. قبل از این هم سردار حسین رحیمی، رئیس پلیس تهران گفته بود «مأموران گشت ارشاد دوربین‌ دارند اما در مورد مهسا امینی فاقد دوربین بودند».

بیش از دو هفته بی‌خبری از وضعیت کرم‌الله سلیمانی پس از بازداشت در گچساران

بنا به گزارش‌های رسیده به زمانه از آغاز اعتراض‌ها به قتل حکومتی مهسا (ژینا) امینی، در شهر گچساران در لرستان شماری از شهروندان و فعالان مدنی از جمله کرم‌الله سلیمانی، شاعر و کارگردان تئاتر دو هفته پیش بازداشت شده‌اند. کرم سلیمانی در تاریخ یکم مهر بازداشت شد و تاکنون از نهاد بازداشت‌کننده، علت بازداشت و محل نگهداری این شهروندان اطلاعی در دست نیست و در این مدت کرم سلیمانی نیز با خانواده‌ خود هیچ تماسی نداشته‌ است. کرم سلیمانی، دانشجوی سابق دانشگاه کاشان است.

روسیه و بلاروس واحد نظامی مشترک تشکیل می‌دهند

الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهوری بلاروس اعلام کرد که این کشور می‌خواهد یک واحد نظامی مشترک با روسیه تشکیل دهد و سربازان روسی را در بلاروس مستقر کند. در توضیح دلیل این اقدام ادعا شده است که اوکراین قصد دارد به بلاروس حمله کند. لوکاشنکو گفت کشورهای مشترک المنافع (CIS) در سن پترزبورگ در این‌باره به توافق رسیدند و دو روز پیش، هر دو کشور شروع به جمع‌آوری نیروها کردند. او افزود اساس این واحد را نیروهای مسلح جمهوری بلاروس تشکیل می‌دهند. لوکاشنکو رقم مشخصی از شمار سربازان روسی ارائه نکرد، اما گفت این رقم به یک‌هزار نفر نخواهد رسید. او به مقامات دفاعی و امنیتی خود گفت: «آماده باشید که در راستای برنامه خود این افراد را در مناطقی که لازم است مستقر کنیم». لوکاشنکو همچنین اتهاماتی را علیه کشورهای همسایه لهستان و لیتوانی که عضو اتحادیه اروپا و ناتو هستند مطرح کرد و گفت: «آموزش جنگجویان از جمله تندروهای بلاروس در لهستان، لیتوانی و اوکراین برای خرابکاری، حملات تروریستی و سازماندهی شورش نظامی در این کشور به یک تهدید مستقیم تبدیل می‌شود.» جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای از «اتهامات واهی» بلاروس صحبت کرد و گفت «اوکراین قربانی است، نه مجرم. چنین ادعاهایی بی‌اساس و کاملاً غیرقابل قبول است.» از نظر اوکراین، بلاروس در حال حاضر یکی از طرف‌های جنگ است. تحلیلگران نظامی اوکراین نگران هستند که ارتش بلاروس نیز از شمال به اوکراین حمله کند.

هنرمندان آلمانی هم به نشانه همبستگی با اعتراضات مردمی و زنان در ایران موهای خود را کوتاه کردند

در همبستگی با اعتراضات مردمی سراسری در ایران و زنان ایرانی که در این اعتراضات نقش برجسته‌ای دارند شمار زیادی از هنرمندان آلمانی موهای خود را در مقابل دوربین کوتاه کردند. این ویدئو را مِرِت بِکِر، بازیگر زن آلمانی و همکارانش منتشر کرده‌اند. بکر آن را در اینستاگرام خود منتشر کرد. شرکت‌کنندگان در این حرکت نمادین با انتشار متنی خطاب به دختران و پسران جوان ایرانی گفته‌اند: «ما شما را درک می‌کنیم و در کنار شما ایستاده‌ایم». کاترینا تالباخ، رونالد زرفلد، یاسمین طباطبایی، نیکولت کربیتز و ساندرا هولر از جمله بازیگرانی هستند که در این ویدئو دیده می‌شوند. چندی پیش در اقدامی مشابه، حدود ۵۰ بازیگر و خواننده فرانسوی در همبستگی با جنبش جاری در ایران موهای خود را کوتاه کرده بودند.

اطلس زندان‌های ایران: میلاد پناهی‌پور، یکی از وکلای حسین رونقی اعتصاب غذای خشک کرده است

میلاد پناهی‌پور، یکی از دو وکیل حسین رونقی از دو هفته قبل در اعتصاب غذاست. به گزارش اطلس زندان‌های ایران، میلاد پناهی‌پور روز دوم مهر به همراه همکارش سعید جلیلیان و موکلش حسین رونقی به دادسرای اوین مراجعه کرد. او قبل از ورود به دادسرا دستگیر شد. خانواده حسین رونقی خبر داده‌اند که ماموران دو پای حسین رونقی را شکسته‌اند و به او اجازه نمی‌دهند که از خدمات درمانی بهره‌مند گردد. میلاد پناهی‌پور از زمان بازداشت تا ۱۶ مهر در اعتصاب غذای تَر بود، اما از دیروز وارد اعتصاب غذای خشک شده است. به گزارش اطلس زندان‌های ایران حسین رونقی و وکلایش در پی اعتراضات سراسری به قتل مهسا امینی دستگیر شدند.

نیروهای امنیتی صبا شعردوست و میلاد فدایی اصل، زوج روزنامه‌نگار را بازداشت کردند

براساس گزارش‌های منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی ظهر امروز دوشنبه ۱۸ مهر به‌وقت ایران با حمله نیروهای امنیتی صبا شعردوست و میلاد فدایی اصل زوج روزنامه‌نگار بازداشت شدند. صبا شعردوست، روزنامه‌نگار و فعال حقوق زنان پیش از این‌ها خبرنگار پارلمانی خبرگزاری کار ایران (ایلنا) بود و میلاد فدایی اصل نیز دبیر پیشین سرویس سیاسی خبرگزاری کار ایران (ایلنا) است. آن‌ها چند بار نیز، ممنوع‌ از کار شده‌ یا بازداشت و یا تحت پیگرد قرار گرفته‌اند. در هفته‌های اخیر که اعتراضات مردمی در ایران گسترش کم‌سابقه‌ای یافته حکومت اسلامی صدها نفر، از جمله گروه کثیری از روزنامه‌نگاران را بازداشت کرده است.

زلنسکی: روسیه در حملات گسترده امروز از پهپاد ایرانی شاهد استفاده کرد

ساعتی پس از بمباران کی‌یف و دیگر شهرهای اوکراین، ولودیمیر زلنسکی در یک پیام ویدیویی کوتاه از شهروندان کشورش خواست امروز در پناهگاه‌ها بمانند. او گفت در حمله روز دوشنبه ۱۸ مهرماه به کی‌یف و دیگر شهرها، هدف روسیه انهدام زیر‌ساخت‌های تأمین انرژی بوده و از پهپاد ایرانی «شاهد» و موشک برای انجام این حملات استفاده کرده است. گزارش شده است که دست‌کم ۷۵ موشک صبح روز دوشنبه به شهرهای کی‌یف، ترنوپیل، دنیپرو، لویو، کرمنچوک، ژیتومیر، خارکف و زاپوریژیا شلیک شده است. ارتش اوکراین می‌گوید پدافند هوایی این کشور ۴۱ موشک را رهگیری و قبل از اصابت به شهرها، منهدم کرده است. این حملات ساعاتی پس از سخنرانی پوتین درباره انفجار پل مواصلاتی میان روسیه و کریمه صورت گرفت. پوتین آن انفجار را اقدامی تروریستی دانست و گفت اوکراین این حمله را برنامه‌ریزی و اجرا کرده است. اوکراین این موضوع را رد می‌کند.

دادستان مرکز گیلان کشته و زخمی شدن شماری از زندانیان زندان لاکان رشت را تأیید کرد

روز گذشته یکشنبه ۱۷ مهر برخی کاربران شبکه‌های اجتماعی از «شورش» زندانیان زندان لاکان رشت برای پیوستن به اعتراضات سراسری خبر دادند. در پی آن شامگاه یکشنبه سیدمهدی فلاح میری، دادستان مرکز گیلان بدون اشاره به جزئیات این رویداد از کشته و زخمی‌شدن شماری از زندانیان در پی درگیری در زندان لاکان رشت خبر داد. او در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر مدعی شد که «تعدادی از محکومان جرایم سنگین و قصاص با برخی دیگر از محکومان در بند دیگری در هواخوری مشاجره لفظی پیدا کردند» و با هم درگیر شدند. به‌گفته او، در این ناآرامی، شماری از زندانیان تأسیسات موجود در راهرو و سالن زندان را تخریب کردند. دادستان مرکز گیلان گفت: «در پی این رویداد پلیس در محل حاضر شد و برای آرام و پراکنده کردن زندانیان از گاز اشک‌آور استفاده کرد.» او افزود: «با توجه به قطع برق به جهت تخریب تأسیسات و ممانعت از خدمات‌رسانی به مجروحان توسط زندانیان، برخی از مجروحان فوت نموده و مابقی جهت مداوا به بیمارستان منتقل شدند.»