ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

علی باقری کنی، معاون سیاسی وزیر خارجه دولت سیزدهم: در وین مذاکرات هسته‌ای نداریم

علی باقری کنی، معاون سیاسی وزیر خارجه دولت سیزدهم که برای رایزنی درباره مذاکرات وین به چند کشور اروپایی سفر کرده، در مصاحبه با صدا و سیمای جمهوری اسلامی درباره اظهارات وزیر خارجه فرانسه مبنی بر این‌که مذاکرات احیای برجام باید از جایی که تا ۲۰ ژوئن رسیده بود از سر گرفته شود، گفت: «ما مذاکرات هسته‌ای نداریم چون موضوع هسته‌ای در سال ۱۳۹۴ در قالب توافقی که بین ایران و ۱+۵ شکل گرفت به طور کامل توافق حاصل شد.» باقری کنی در ادامه این مصاحبه افزود: «موضوع اصلی که الان در پیش‌رو داریم، پیامدهای ناشی از خروج آمریکا از توافق برجام است که آن پیامدها فقط منحصر به تحریم‌های غیرقانونی است که علیه جمهوری اسلامی ایران وضع شده است.» ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه سه‌شنبه ۱۸ آبان/ ۹ نوامبر در گفت‌وگوی تلفنی با حسین امیرعبداللهیان، همتای ایرانی خود «بر اهمیت و فوریت از سرگیری مذاکرات وین و بازگشت سریع ایران به توافق هسته‌ای» تاکید کرد. علی باقری کنی، در مصاحبه‌ دیگری با فیگارو گفت: «ایران احتمالاً فرانسه را به‌عنوان میانجیگر در مذاکرات هسته‌ای مدنظر قرار می‌دهد اگر پاریس موضع مستقل‌تری اتخاذ کند.» مذاکره‌کننده ارشد ایران در ادامه افزود: «گرچه رویکردهای روسیه یا چین به موضع ما نزدیک‌تر است، اما تصور می‌کنم که فرانسه می‌خواهد نقش جدی‌تری در این مذاکرات ایفا کند.» ۲۰ روز مانده به از سرگیری مذاکرات در وین، علی باقری کنی سه‌شنبه در چارچوب سفر به پایتخت‌های فرانسه، بریتانیا و آلمان، سه طرف اروپایی برجام، به پاریس رفت.

رئیس انجمن ملی خرما، فروش نخل‌های جنوب به کشور‌های حاشیه خلیج فارس را تایید کرد

محسن رشیدفرخی، رئیس انجمن ملی خرما صبح چهارشنبه ۱۹ آبان در مصاحبه با رسانه‌های داخلی فروش نخل‌های جنوب به کشور‌های حاشیه خلیج فارس را تایید کرد. رشیدفرخی گفت: «نخلداران جنوب نخل‌های خود را به کشورهای حاشیه خلیج فارس می‌فروشند. این اقدام بسیار خطرناک است و باید جلوی آن گرفته شود، چرا که به محیط زیست آسیب جدی وارد خواهد کرد. درختی که چند دهه رشد کرده و باعث حفظ خاک و محیط زیست می‌شود، به‌راحتی از دست می‌رود.» به گفته رئیس انجمن خرما طی دهه‌های گذشته ۱۵ الی ۲۰ درصد نخلستان‌های کشور به دلیل خشکسالی و شوری آب از بین رفته است. یک میلیون کشاورز در شش استان کرمان، سیستان و بلوچستان، هرمزگان، بوشهر، خوزستان و فارس نخل می‌کارند. گفته می‌شود نخلداران منطقه جنوب هر اصله نخل را به قیمت یک و نیم میلیون تومان به کشورهای عربی می‌فروشند، آنها این نخل‌ها را از ریشه و با خاک درآورده و به آنجا منتقل می‌کنند و احتمالا قصد دارند در کشورهای خودشان پرورش داده و از محصول آن استفاده کنند. نخل درختی چند ساله است که به بار آمدن آن شاید چندین سال و حتی دهه‌ها وقت و هزینه بگیرد و انتقال آن باعث می‌شود که بخشی از این همه وقت و هزینه به نفع کشورهای مقصد نخل‌های ایرانی صرفه‌جویی شود. ایران در چند سال گذشته دومین کشور بزرگ تولید کننده خرما در جهان بوده است.

فدراسیون جهانی فوتبال به ایران هشدار داد: ورود زنان به ورزشگاه باید غیرگزینشی باشد

فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا) ضمن تأکید بر حضور زنان در ورزشگاه‌های ایران، به فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی هشدار داد که حضور زنان در ورزشگاه برای تماشای بازی‌های تیم ملی باید به شکل غیرگزینشی و آزاد باشد. فیفا گفته است به دلیل همه‌گیری کرونا فدراسیون فوتبال ایران می‌تواند برای حضور تماشاگران در ورزشگاه آزادی به هنگام بازی تیم ملی محدودیت ایجاد کند اما حضور تماشاگران زن در استادیوم همانند تماشاگران مرد باید غیرگزینشی باشد. در دیدار قبلی تیم ملی فوتبال ایران با تیم کره جنوبی در ۲۰ مهرماه در هفته چهارم مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۲ مسئولان فدراسیون فوتبال ایران که دوباره برای حضور زنان در ورزشگاه آزادی زیر فشار فيفا قرار گرفته بودند، این بازی را به بهانه کرونا بدون تماشاگر برگزار کرد تا مانع ورود زنان به ورزشگاه شود. دیدار بعدی تیم ملی فوتبال ایران در ورزشگاه آزادی ۷ بهمن در برابر عراق برگزار خواهد شد. اگر فدراسیون فوتبال ایران تصمیم بگیرد این بازی را با حضور تماشاگر برگزار کند باید اجازه دهد زنان به ورزشگاه بروند. در گذشته فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی برای این‌که از زیر فشار فیفا خارج شود یکی دو بازی تیم ملی را با حضور گزینشی و بسیار محدود زنان برگزار کرد که مورد اعتراض قرار گرفت. مخالفت مسئولان حکومتی ایران با حضور زنان در ورزشگاه، حتی مشمول ماکت زنان هم شده است. تیرماه سال گذشته که به دلیل شیوع کرونا حضور تماشاگران در ورزشگاه‌ها ممنوع بود، برخی باشگاه‌ها در لیگ برتر فوتبال ایران تصمیم گرفتند مانند لیگ‌های اروپایی، سکوهای خالی ورزشگاه‌ها را با ماکت هواداران خود پر کنند. پس از اعلام آن خبر، رسانه‌های داخل ایران گزارش دادند که فقط ماکت مردان اجازه نصب در ورزشگاه را دارد و ماکت زنان نمی‌تواند وارد ورزشگاه شود. پس از آن‌که عربستان سعودی در سال‌های اخیر اجازه حضور زنان در ورزشگاه‌های فوتبال را داد، اکنون جمهوری اسلامی ایران و امارت اسلامی طالبان تنها حکومت‌هایی هستند که مانع از حضور زنان در ورزشگاه‌های فوتبال می‌شوند.

عباس واحدیان شاهرودی، از امضاکنندگان «بیانیه ۱۴ فعال سیاسی و مدنی برای استعفای خامنه‌ای» به ۱۰ سال حبس قطعی محکوم شد

شعبه ۴ دادگاه انقلاب مشهد عباس واحدیان شاهرودی، نویسنده، معلم و فعال مدنی را به ۱۰ سال حبس محکوم کرده بود. هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران گزارش داد پس از آن‌که این فعال مدنی درخواست تجدیدنظر در این حکم نکرد، حکم او براساس قانون مجازات اسلامی قطعی و به او که در بازداشت به‌سر می‌برد ابلاغ شد. این حکم به پرونده سال ۹۸ مربوط است و اتهام عباس واحدیان شاهرودی «تشکیل گروه به قصد برهم زدن امنیت کشور» عنوان شده است. در حال حاضر نزدیک به ۷۰ روز از بازداشت واحدیان شاهرودی می‌گذرد و پرونده‌ای جدید در دادسرای مشهد با اتهام «اقدام علیه امنیت ملی» برای او گشوده شده اما تاکنون به وکیل مدافع او اجازه ورود به این پرونده داده نشده است. مأموران اداره اطلاعات در شهرستان رضوانشهر ۱۰ شهریورماه این فعال مدنی را بازداشت کردند. او دو روز بعد در تماس تلفنی کوتاهی با خانواده از گشایش پرونده جدید علیه خود خبر داد. شرایط جسمانی واحدیان شاهرودی در زندان نامساعد گزارش شده است. او پیش از این نیز به دلیل فعالیت‌های خود سابقه بازداشت و محکومیت داشته است. یک بار ۱۹ مهرماه ۹۷ در مشهد و بار دیگر در پی امضای «بیانیه ۱۴ فعال سیاسی و مدنی برای استعفای خامنه‌ای» در ۲۷ مرداد ۹۸ بازداشت شد که هر بار با سپردن وثیقه به‌شکل موقت آزاد شد.