ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مرضیه زیاری، کنشگر فمینیست را به ربودن و آزار فرزند خردسالش تهدید کرده‌اند

مرضیه زیاری، کنشگر فمینیست و مؤسس کمپین «امنیت نداشته زنان» از روز نهم آبان‌ماه توسط اطلاعات سپاه در منزلش واقع در آمل دستگیر شده و چهار روز است که اجازه‌ تماس با خانواده را ندارد. طبق آخرین اطلاعات از مرضیه زیاری، او را به ربودن و آزار فرزند خردسالش تهدید کرده‌ و تحت شکنجه‌ روانی قرار داده‌اند. در آخرین تماسی که این فعال حقوق زنان با همسرش داشته لحنش با لحن معمول او متفاوت بوده و در پی تماس آخر و تداوم بی‌خبری، نگرانی از وضعیت سلامت او تشدید شده است. مرضیه زیاری حدود ساعت ۱۰ شب، دوشنبه نهم آبان، توسط نیروهای امنیتی شهر آمل، در منزل شخصی‌اش بازداشت شد. به گفته منابع آگاه به زمانه، نیروهای امنیتی با سه خودرو به درب منزلش رفته بودند، مرضیه در را باز نکرده بود، نیروها از دیوار خانه بالا رفته و مرضیه را مقابل چشم فرزند خردسالش بازداشت کرده بودند.

جمعی از کنشگران فمینیست داخل ایران: «کنشگران فمینیست و فعالان حقوق زنان باید فورا آزاد شوند»

جمعی از کنشگران فمینیست داخل ایران، چهارشنبه ۱۸ آبان با صدور بیانیه‌ای خواهان آزادی فوری و بی‌قید و شرط کنشگران فمینیست و فعالان حقوق زن بازداشت شده در ایران شدند. در بخشی از بیانیه این کشنگران آمده است: «بیش از پنجاه روز است که شجاعت خدشه ناپذیر زنان ایرانی آخرین نقاب‌های حکومت جمهوری اسلامی را کنده و چهره‌ی کریه زن‌ستیزی سیستماتیک را بر همگان عیان کرده است. با کشته شدن ژینا و تجاوز به دختر چابهاری، فریاد زن، زندگی، آزادی با مشت‌های گره کرده از سقز قیام کرد و راهش را به سمت جای جای ایران ادامه داد. راهی که بازگشتی در آن نیست و چشم انداز آن انقلابی زنانه است. موج گسترده‌ی دستگیری فعالان حقوق زنان و فمینیست‌ها روز به روز شدت بیشتری یافته و بی‌خبری از وضعیت فعالان بازداشتی امکان شکنجه‌ی آنان در سکوت خبری را افزایش داده است. تفتیش وحشیانه‌ی منازل شخصی فمینیست‌ها، ربودن و اعمال شکنجه به وسیله‌ی آزار خانواده‌های آنان از ک‌ترین خشونت‌هایی است که در طول این مدت به فمینیست‌های کنشگر و فعالان حقوق زنان تحمیل شده است.» این فعالان فمینیست مستقل داخل کشور در پایان بیانه خود هرگونه اعمال محدودیت و تحمیل فشار بر فعالان در بند را محکوم کرده و هشدار دادند تا آزادی بی‌قید و شرط تمامی فعالان زن و فمینیستی در امتداد مسیر مبارزه‌ آنان گام برداشته و لحظه ای سکوت نخواهند کرد.

یک نماینده مجلس «عمامه‌پرانی» را «بازی با دم شیر» توصیف کرد

محمدتقی نقدعلی، نماینده خمینی‌شهر اصفهان در واکنش به موضوع «عمامه‌پرانی» از سر آخوندها در ایران گفت «پدیده پراندن عمامه از سر روحانیون توطئه شیاطین است». او درباره این اقدام جوانان که این روزها با گسترش جنبش مردمی در ایران، در کوچه و خیابان باب شده است، چنین افزود: «ممکن است روحانیون مدارا کنند و حوصله به خرج بدهند اما کسانی که با دم شیر بازی می‌کنند بدانند نتیجه عملشان را خواهند دید.» روز گذشته، چهارشنبه ۱۸ آبان اعلام شد که دو نفر در تهران و بابل به دلیل «عمامه‌پرانی» بازداشت شده‌اند.

حسین امیر عبداللهیان با وزیران خارجه پیشین جمهوری اسلامی نشست مشترک برگزار کرد

براساس گزارش‌های منتشرشده، حسین امیر عبداللهیان، وزیر خارجه کنونی جمهوری اسلامی چهارشنبه ۱۸ آبان با کمال خرازی، منوچهر متکی، علی‌اکبر صالحی و محمدجواد ظریف، وزیران امور خارجه پیشین در محل وزارت امور خارجه جلسه مشترکی برگزار کرده است. رسانه‌های جمهوری اسلامی گفته‌اند «مهم‌ترین پرونده‌های سیاست خارجی کشور در عرصه منطقه‌ای و بین‌المللی و هم‌اندیشی در ارتباط با آن‌ها» محور این گفت‌وگوها بوده است. حسین امیرعبداللهیان در این‌باره در توییتر نوشت: «مصمم ایم با تکیه بر خرد جمعی، اهداف دستگاه دیپلماسی را در تحقق منافع عالی ملت به‌خوبی عملیاتی کنیم.» علی‌اکبر ولایتی، وزیر خارجه دوره‌های ریاست جمهوری علی خامنه‌ای و اکبر هاشمی رفسنجانی، به دلیل درگذشت خواهرش در این نشست شرکت نداشت. چنین نشستی در نوع خود کم‌سابقه است و نشان‌دهنده آن است که جمهوری اسلامی در سیاست‌های خارجی خود با چالش‌های مهمی روبه‌روست.

بیش از ۶۰۰ لابی‌گر سوخت فسیلی در کاپ ۲۷ ــ فعالان عدالت اقلیمی:‌ این جنایتکاران را از نشست بیرون بیندازید

خبرهای منتشرشده از بیست‌وهفتمین نشست اقلیمی سازمان ملل حاکی از آن است که امسال در کاپ ۲۷ بیش از ۶۰۰ لابی‌گر صنایع سوخت فسیلی، بزرگترین عاملان انتشار گازهای کربنی، حضور دارند. در واکنش به این خبر، فعالان عدالت اقلیمی از قاره‌های آسیا، آفریقا و آمریکای شمالی و جنوبی در تجمعی در محوطه اصلی محل برگزاری نشست دست به اعتراض زدند و خواهان بیرون انداختن لابی‌گرهای سوخت فسیلی از نشست شدند. آدرونکه لگه از سازمان مشارکت مردمی آفریقا در این‌باره گفت: «ما اینجا نمایندگی میلیون‌ها انسانی را برعهده داریم که خواهان بیرون انداختن آلوده‌سازان از فضای کاپ و سیاست‌گذاری اقلیمی هستند. آنها برای بیش از نیم قرن حقیقت را درباره آسیب‌های سوخت فسیلی به مردم پنهان کرده‌اند. آنها به خاطر آز و طمع دست زدن به اقدام مؤثر را به تعویق انداخته‌اند.» نیشانت کومار الاگ از هندوستان نیز دلیل اعتراض را چنین بیان کرد: «ما به آنها می‌گوییم آلوده‌سازها و ناقضان تعهدهای اقلیمی. اما در واقع داریم درباره جنایتکاران حرف می‌زنیم. شما نمی‌توانید به جنایتکاران اجازه دهید قاعده‌ها را بچینند. ما باید کل این سیستم را از نو بسازیم». بسیاری از معترضان و فعالان عدالت اقلیمی امروز در نشست کاپ ۲۷ در همبستگی با هزاران زندانی سیاسی در مصر و در سرتاسر جهان از جمله فعالان محیط زیست زندانی‌شده لباس سفید برتن کردند.

بازار فرش دستباف ایران ۸۰ درصد رکود داشته است و دیگر خریدار خارجی ندارد

مسعود سپهرزاد، رئیس اتحادیه فروشندگان فرش دستباف از «رکود ۸۰ درصدی در بازار فرش دستباف» خبر داد و گفت: «فرش دستباف یک کالای صادراتی است و نوسان‌های اخیر نرخ ارز بر میزان فروش ما تأثیر مستقیم گذاشته است.» سپهرزاد با اشاره به کاهش تقاضا برای خرید فرش ایرانی از سوی مشتریان خارجی، گفت: «صادرات فرش دستباف از سالیانه دو میلیارد دلار در دهه ۷۰ به ۵۶ میلیون دلار رسیده است.» به‌گفته او کشورهای اروپایی مانند فرانسه، ایتالیا و آلمان بازار دوم فرش ایرانی بودند اما امروز این کشورها بیشتر متمایل به دریافت خدمات قالی‌شویی شده‌اند. سپهرزاد با اشاره به افزایش ۱۰ درصدی مالیات در هر سال افزود: «فروشنده اگر جنس خود را نفروشد چگونه می‌تواند هزینه‌هایی مانند بیمه، مالیات و حقوق پرسنل خود را تأمین کند؟ جوانی که به امید به سرکار آمده است اگر اخراج شود به کف خیابان می‌رود و مطالبات خود را بیان می‌کند.»

وزیر خارجه آلمان: بسته تحریمی اتحادیه اروپا علیه جمهوری اسلامی در راه است

آنالنا بربوک، وزیر امور خارجه آلمان از حزب سبزهای این کشور بار دیگر اعلام کرد که به دلیل سرکوب خشونت‌آمیز تظاهرکنندگان در ایران، کشورهای عضو اتحادیه اروپا هر چه سریع‌تر تحریم‌های بیشتری علیه جمهوری اسلامی اعمال خواهند کرد. بربوک شامگاه چهارشنبه ۱۸ آبان / ۹ نوامبر در توییتر نوشت: «ما در حال کار روی بسته بعدی تحریم‌ها هستیم. هفته آینده می‌خواهیم آن را تصویب کنیم.» وزیر خارجه آلمان افزود: «ما تسلیم نمی‌شویم. ما نه فقط امروز بلکه تا زمانی که لازم باشد در کنار مردان و زنان ایران می‌مانیم.» مجله اشپیگل شنبه گذشته گزارش داد که آلمان و دیگر کشورهای اتحادیه اروپا می‌خواهند علیه ۳۱ مقام و نهاد دیگر از بخش امنیتی ایران اقدام کنند. مسدود کردن دارایی‌ها و ممنوعیت ورود به اتحادیه اروپا از جمله این تحریم‌ها خواهند بود. وزیران خارجه اتحادیه اروپا در نشست بعدی خود در روز پنج‌شنبه هفته آینده درباره تحریم‌های جدید تصمیم خواهند گرفت. اتحادیه اروپا آخرین تحریم‌ها را ۲۵ مهر / ۱۷ اکتبر علیه چندین فرد و سازمان مسئول جمهوری اسلامی از جمله گشت ارشاد و واحد سایبری سپاه پاسداران اعمال کرد. در حال حاضر ۹۷ نفر و ۸ نهاد به دلیل نقض حقوق بشر در ایران در فهرست تحریم‌های اتحادیه اروپا قرار دارند.

نیروهای امنیتی الهام افکاری را دستگیر کردند

خبرگزاری تسنیم وابسته به سپاه پاسداران اعلام کرد که الهام افکاری دستگیر شده است. الهام افکاری، خواهر نوید افکاری، کشتی‌گیر ایرانی است که در جریان اعتراضات سال ۱۳۹۷ در شیراز دستگیر و در شهریور ۱۳۹۹ به اتهام قتل یک مامور امنیتی اعدام شد. نوید افکاری پیش از اعدامش با انتشار چند فایل صوتی از نادرست بودن این اتهام، بیگناهی‌اش، شکنجه‌هایی که برای اعتراف‌گیری انجام شده بود و روند ناعادلانه دادگاهش خبر داده بود. در دو سال گذشته، خانواده افکاری دادخواه نوید افکاری بوده‌اند و بارها از سوی نهادهای امنیتی تحت فشار قرار گرفته‌اند. در جدیدترین مورد از این اقدامات، نهادهای امنیتی الهام افکاری را به اتهام «همکاری با ایران اینترنشنال» دستگیر کرده‌اند. در روزهای گذشته وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی، شبکه ایران اینترنشنال که از رسانه‌های فارسی‌زبان خارج از کشور است را «گروه تروریستی» اعلام کرده است. اسماعیل خطیب همچنین روزنامه‌نگاران شاغل در این رسانه و «مرتبطان» با آن‌ها را تهدید کرده و گفته است که آن‌ها را «تحت تعقیب» قرار خواهد داد. در گزارش تسنیم آمده است که الهام افکاری در هنگام خروج از کشور دستگیر شده است. هنوز اطلاعات بیشتری در مورد این رویداد وجود ندارد. جمهوری اسلامی کارنامه تاریکی در آزادی بیان و برخورد با رسانه‌ها دارد. دستگیری یکی از اعضای خانواده دادخواهان و ارتباط دادن آن با یک شبکه رسانه‌ای جدیدترین مورد از برخوردهای امنیتی با فعالان مدنی در ایران است.