ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

زلزله ۵,۱ ریشتری جنوب استان ایلام را لرزاند

مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران اعلام کرد که در ساعت ۱۹ و شش دقیقه جمعه ۱۹ آبان زمین‌لرزه‌ای با قدرت ۵,۱ در فاصله ۹ کیلومتری شهر مورموری از توابع شهرستان آبدانان استان ایلام رخ داد. این زمین‌لرزه در عمق ۱۰ کیلومتری زمین و در فاصله ۱۳ کیلومتری شهر سرابباغ و ۳۰ کیلومتری شهر آبدانان روی داده است. خبرگزاری‌های ایران گزارش داده‌اند که شدت این زلزله چنان بوده است که در شهرهای آبدانان، دره‌شهر، دهلران و حتی پلدختر استان لرستان نیز احساس شده است. همچنین شدت این زمین‌لرزه در شهر مورموری و آبدانان به حدی بوده که وحشت مردم این شهرها را برانگیخته و شمار زیادی از مردم به بیرون از خانه‌های خود رفته‌اند. هنوز از خسارت‌های احتمالی گزارشی منتشر نشده است.

نگرانی سازمان ملل از افزایش کم‌سابقه کشته‌شدگان در درگیری‌های نظامی سودان

کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان جمعه ۱۹ آبان / ۱۰ نوامبر نسبت به تشدید درگیری‌ها در منطقه دارفور غربی سودان ابراز نگرانی کرد. این نهاد سازمان ملل گفته که بر اساس گزارش‌هایی که به‌دست آورده است، گروه‌های مسلح طی چند روز گذشته بیش از ۸۰۰ نفر را کشته‌اند. افزون بر این، تنها در هفته گذشته بیش از هشت هزار نفر به کشور همسایه، چاد گریختند. از اواسط ماه آوریل، سودان با جنگ قدرت بین نیروهای ارتش به‌رهبری عبدالفتاح البرهان و شبه‌نظامیان «نیروهای پشتیبانی سریع» (RSF) به‌رهبری معاون سابق او، محمد حمدان داگلو، روبه‌روست. برآوردها حاکی از آن است که شمار کشته‌شدگان این درگیری‌های نظامی به بیش از ۹ هزار نفر رسیده است. میلیون‌ها نفر نیز آواره شده‌اند.

سازمان ملل از کشته‌شدن بیش از ۱۰۰ کارمند خود در غزه خبر داد

آژانس امدادرسانی و کاریابی برای آوارگان فلسطینی در خاور نزدیک (اونروا - UNRWA) جمعه ۱۹ آبان / ۱۰ نوامبر اعلام کرد که از زمان آغاز جنگ اسرائیل و غزه ۱۰۱ کارمند سازمان ملل متحد در غزه کشته شده‌اند و این تاکنون مرگبارترین جنگ برای کارمندان سازمان ملل در این مدت کوتاه است. فیلیپ لازارینی، مدیر اونروا در شبکه اجتماعی اکس نوشت: «پدر و مادرها، معلمان، پرستاران، پزشکان، کارکنان پشتیبانی اونروا عزادار هستند، فلسطینی‌ها عزادارند، اسرائیلی‌ها عزادارند.» جولیت توما، مدیر ارتباطات اونروا، گفت: «آن‌ها نمایانگر اتفاقاتی هستند که بر مردم غزه می‌گذرد. آن‌ها و هر غیرنظامی دیگری در نوار غزه... هرگز نباید کشته می‌شدند.» این نهاد بین‌المللی اعلام کرد که کارکنان سازمان ملل در سراسر جهان یک دقیقه سکوت خواهند کرد و پرچم‌های خود را روز دوشنبه آینده به حالت نیمه‌افراشته در خواهند آمد. پس از غزه، مرگبارترین رویداد بعدی برای امدادگران سازمان ملل نیجریه در سال ۲۰۱۱ بود که یک بمب‌گذار انتحاری در جریان شورش اسلام‌گرایان به دفتر آن در ابوجا حمله کرد و ۴۶ نفر را کشت. در درگیری‌های سودان جنوبی ۳۳ کارمند سازمان ملل و در افغانستان ۳۳ نفر دیگر در سال ۲۰۰۹ کشته شدند. از آغاز جنگ اسرائیل و غزه، علاوه بر آمار کشته‌شدگان سازمان ملل، هفت امدادگر فلسطینی نیز که کارمند سازمان ملل نبودند در غزه کشته شده‌اند. اونروا که در سال ۱۹۴۹ پس از نخستین جنگ اعراب و اسرائیل تأسیس شد، خدمات عمومی از جمله ساختن مدرسه، مراقبت‌های بهداشتی و کمک‌های انسانی ارائه می‌دهد. بسیاری از پنج‌هزار کارمند اونروا که در غزه فعالیت می‌کنند، خود پناهندگان فلسطینی هستند.

جو سنگین امنیتی در زاهدان – عبدالحمید به «نبود آزادی قلم و بیان» اعتراض کرد

جمعه ۱۹ آبان ۱۴۰۲، رسانه‌های بلوچ از وضعیت امنیتی شدید و حضور گسترده نیروهای نظامی در خیابان‌های زاهدان خبر دادند. به گزارش «حال‌وش» که به طور ویژه اخبار سیستان و بلوچستان را پوشش می‌دهد، نیروهای امنیتی و نظامی با حضور گسترده در معابر و خیابان‌های اطراف مصلا و مسجد مکی زاهدان جو امنیتی سنگینی را بر این شهر حاکم کردند. به علاوه، به گفته این رسانه نیروهای نظامی و امنیتی در خیابان‌های خیام، بلوار بهداشت، توحید، مدنی، خرمشهر، رازی و مدرس با برپایی چادر در کوچه‌ها و خیابان‌های اطراف مصلا و مسجد مکی اقدام به ایجاد ایست بازرسی کرده‌اند و شهروندان را مورد تفتیش و بازرسی بدنی قرار می‌دادند. همچنین ده‌ها نیروی نظامی نیز در مدرسه دانش واقع در خیابان بهداشت زاهدان در محدوده مسجد مکی مستقر شده بودند. عبدالحمید اسماعیل‌زهی، امام جمعه اهل سنت زاهدان در خطبه‌های نماز جمعه امروز به شایعه‌های رسانه‌های حکومتی ایران از جمله خبرگزاری «فارس» درباره استخراج رمز ارز با استفاده از برق رایگان مسجد مکی واکنش نشان داد و گفت: «در عجبم که برخی رسانه‌های حکومتی و وابسته به نهادهای امنیتی و ارگان‌های بانفوذ، با صراحت علیه مخالفان، منتقدان، عدالت‌خواهان و طرفداران آزادی‌های مشروع فرافکنی، دروغ‌پردازی و اتهام‌زنی می‌کنند.» فارس همچنین مدعی شده بود که نیروهای امنیتی ۲۲ دستگاه ارتباطی آژانس امنیت ملی آمریکا و دریافت کننده اینترنت استارلینک را ضبط کرده‌اند که مقصد دو محموله آن دفتر امام جمعه اهل سنت زاهدان بوده است. عبدالحمید با انتشار بیانیه‌هایی، هر دو موضوع را تکذیب کرد و آن‌ها را «پرونده‌سازی، عقده‌گشایی، تلاش برای محدود کردن مطالبه‌گری، اعمال و تشدید فشار» خواند. امام جمعه اهل سنت زاهدان همچنین با انتقاد از سرکوب آزادی بیان، بازداشت‌های گسترده و فیلترکردن وب‌سایت‌های متعلق به دارالعلوم مسجد مکی، آزادی رسانه را «از ابتدایی‌ترین آزادی‌های هر تمدنی» دانست و خطاب به مسئولان جمهوری اسلامی گفت: «حداقل به قوانین خودتان احترام بگذارید و اصحاب رسانه و روزنامه‌نگارانی که واقعیت را می‌گویند، احضار و بازداشت نکنید و افراد دستگیر شده را هم آزاد کنید.» بنابر گزارش‌های موجود، مردم زاهدان پس از پایان نماز جمعه این هفته، مصلا را در سکوت ترک کردند.

وزیر کشور آتش‌سوزی کمپ ترک اعتیاد لنگرود را «عمدی» خواند

به گزارش خبرگزاری «تسنیم»، وابسته به سپاه پاسداران، احمد وحیدی وزیر کشور جمهوری اسلامی در حاشیه بازدید از ستاد انتخابات کشور در پاسخ به پرسش خبرنگاران گفت که عمدی‌بودن آتش‌سوزی کمپ ترک اعتیاد لنگرود که منجر به کشته‌شدن ۳۵ نفر شد «قطعی» است. وحیدی افزود: «بر اساس شواهدی که در صحنه بود، دو احتمال وجود داشت؛ یک احتمال اینکه این حادثه در اثر سهل‌انگاری رخ داده و دیگری اینکه از بیرون صحنه کسی آمده و به‌طور عمدی این حادثه را رقم زده باشد‌.» به‌گفته او بررسی فراجا نشان می‌دهد که یک جسم از خارج به مجموعه وارد و منجر به آتش‌سوزی شده است. وحیدی همچنین از دستگیری یک متهم در این رابطه خبر داد و مدعی شد که او «اعترافاتی داشته و مشخص شد شروع آتش‌سوزی با دخالت فرد مذکور بوده که سابقه اعتیاد داشته و در همین کمپ سابقه بستری داشته است». رسانه‌های جمهوری اسلامی از جمله «فارس» و «ایرنا» چهارشنبه ۱۷ آبان از دستگیری یک مرد ۲۸ ساله خبر دادند و نوشتند او «در اعترافات اولیه خود عنوان کرد که حوالی ساعت ۵ بامداد روز حادثه با بنزینی که از قبل تهیه کرده بود از دیوار پشت کمپ وارد ساختمان شده و اقدام به آتش زدن آن کرده است». آن‌ها همچنین انگیزه این شخص را اختلافات شخصی با مسئولان مرکز عنوان کردند. حوالی ساعت ۵:۴۵ دقیقه صبح جمعه ۱۲ آبان، یک کمپ ترک اعتیاد در شهرستان لنگرود واقع در شرق گیلان دچار آتش‌سوزی شد که به کشته شدن ۳۵ نفر و زخمی شدن ۱۴ تن دیگر انجامید.

۱۰ شهروند بهائی در استان تهران و البرز بازداشت شدند

به گزارش خبرگزاری فارس، سازمان اطلاعات سپاه پاسداران استان تهران، در اطلاعیه‌ای از بازداشت ۱۰ نفر از شهروندان بهائی در استان‌های تهران و البرز خبر داد. سرهنگ فیاض الهیاری، فرمانده ناحیه مقاومت بسیج امیرالمومنین شهرستان شهریار خبر این بازداشت‌ها را چنین بیان کرد: «۱۰ نفر از اعضای یک شبکه ضدامنیت و تبلیغی ترویجی فرقه بهائیت در غرب استان تهران و استان البرز بازداشت شدند.» هویت این شهروندان بهائی، دلایل بازداشت و محل نگهداری آن‌ها عنوان نشده است. در روزهای اخیر فشار بر شهروندان بهائی در ایران افزایش یافته است. روز گذشته، پنج‌شنبه ۱۸ آبان مأموران امنیتی جمهوری اسلامی خانه‌های ۱۳ شهروند بهائی دیگر در همدان را مورد بازرسی قرار دادند. دو روز پیش از آن در روز سه‌شنبه ۱۶ آبان، خانه‌های شمار زیادی از شهروندان بهائی ساکن همدان مورد تفتیش نیروهای امنیتی قرار گرفت و ۹ نفر از آن‌ها بازداشت شدند. این بازداشت‌ها و بازرسی‌ها در بیشتر موارد با اعمال خشونت و ضرب‌وشتم همراه بود.