نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بنیاد ستار بهشتی از حمله افراد ناشناس به گوهر عشقی و مصدوم کردن او خبر داد

بنیاد ستار بهشتی در صفحه اینستاگرام خود اعلام کرد که گوهر عشقی مادر ستار بهشتی، کارگر وبلاگ‌نویسی که ۹ سال پیش در زندان‌های جمهوری اسلامی کشته شد، ساعت ۱۱ صبح پنج‌شنبه ۱۸ آذر در حالی که در راه رفتن بر سر مزار فرزندش بود مورد حمله افراد ناشناس قرار گرفت و از ناحیه سر و صورت مجروح و توسط رهگذران به بیمارستان منتقل شد. یکی از شاهدان عینی گفته است گوهر عشقی در راه رفتن به امام‌زاده بود که یک‌ موتور سوار با دو سرنشین از پشت سر او حرکت کرده و یکی از سرنشین‌ها پیاده شده و گوهر عشقی را به سمت جلو پرتاب کرده است. گوهر عشقی در این حمله بر روی میل‌گردهای کنار خیابان افتاده و از هوش رفته است. پس از انتقال به بیمارستان به هوش آمده و سپس با معاینه‌های اولیه و سطحی از بیمارستان مرخص شده است. بنیاد ستار بهشتی گفته است قادر به تأیید حمله سازمان‌یافته به گوهر عشقی نیست اما شواهد و رویدادها نشان می‌دهند که این یک حادثه معمولی نبوده است. به‌گفته این بنیاد ۱۲ آبان گذشته در جریان بازداشت خانوادگی گوهر عشقی، سحر بهشتی (خواهر ستار بهشتی)، مصطفی اسلامی و فرزندان سحر بهشتی، مأموران امنیتی رسماً اعلام کرده بودند که همه در زندان و زیر شکنجه کشته نمی‌شوند، برخی نیز در تصادف یا نزاع و یا حوادث از بین می‌روند. گوهر عشقی پس از آزادی از زندان گفته بود با توجه به تهدیدات مکرر به‌ویژه تهدید به قتل دخترش سحر بهشتی و نوه‌اش بنیامین اسلامی، مسئولیت هرگونه رویداد و اتفاقی در پیرامون خانواده ستار بهشتی ‌به‌عهده حکومت و ماموران امنیتی است.

دبیرکل سازمان ملل: تنها یک تصادف یا خطا می‌تواند زندگی روی زمین را به نابودی هسته‌ای بکشاند

چند هفته مانده به اجلاس سران ۱۹۱ کشور عضو معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل در مقاله‌ای که در روزنامه «لو ژورنال دو دیمانش» فرانسه نوشته است از جهانیان خواست تا رهبران کشورها را برای محدود کردن یا حذف خطرات انرژی هسته‌ای تحت فشار قرار دهند. گوترش با بیان این‌که خطر هسته‌ای سال به سال افزایش می‌یابد، نوشته است: «نابودی هسته‌ای شمشیر داموکلس است: فقط یک سوء تفاهم یا خطا و قضاوت نادرست ممکن است نه تنها به رنج و مرگ در مقیاسی وحشتناک، بلکه به پایان زندگی روی زمین منجر شود.» دبیرکل سازمان ملل افزوده است که از زمان نابودی هیروشیما و ناکازاکی بر اثر بمب اتمی در سال ۱۹۴۵ تنها آمیزه‌ای از بخت و قوه تشخیص، بشر را از نابودی سلاح‌های هسته‌ای دور نگه داشته است. او پرسیده است: «اما با توجه به انبار بیش از ۱۳ هزار سلاح هسته‌ای در زرادخانه‌های سراسر جهان، بخت ما چقدر می‌تواند دوام بیاورد؟» گوترش نوشته است: «پایان جنگ سرد تصور نادرست و خطرناکی به جای گذاشت مبنی بر این‌که تهدید جنگ هسته‌ای مربوط به گذشته است اما اشتباه‌تر از این نمی‌توانست باشد. سلاح‌های هسته‌ای مشکل گذشته نیستند. تهدید جدی و رو به رشد فعلی‌اند. (...) روابط بین برخی از کشورهای دارای سلاح هسته‌ای امروزه با بی‌اعتمادی و رقابت مشخص می‌شود. گفت‌وگو تا حد زیادی وجود ندارد. شفافیت در میان نیست و سلاح‌های هسته‌ای اهمیت پیدا می‌کنند زیرا استراتژی‌های امنیت ملی زمینه‌های جدیدی را برای استفاده از آن‌ها می‌یابند.» دبیر کل سازمان ملل تأکید کرده است که «چشم‌انداز هسته‌ای بشکه باروت واقعی است که در صورت کوچک‌ترین تصادف یا اشتباه محاسباتی خطر آتش گرفتن آن می‌رود».

بزرگترین کلیسای کاتولیک شبه‌جزیره عربستان در منامه بحرین گشایش یافت

به‌گزارش خبرگزاری بحرین مقام‌های این کشور جمعه ۱۹ آذر / ۱۰ دسامبر بزرگترین کلیسای کاتولیک در شبه‌جزیره عربستان را در منطقه العوالی در جنوب منامه، پایتخت بحرین افتتاح کردند. این کلیسا با نام «سیده العرب» گنجایش دو هزار و ۳۰۰ نفر را دارد. در روز افتتاح کلیسا مسیحیان حاضر ابراز امیدواری کردند که چنین اقدامی در کشورهای دیگر از جمله عربستان سعودی نیز تکرار شود. قرار است کلیسای «سیده العرب» پذیرای مسیحیان ساکن کشورهای همسایه از جمله عربستان سعودی نیز باشد. کار ساخت‌وساز این کلیسا در فوریه ۲۰۱۳ آغاز شد. مسیحیان حدود ۱۴,۵ درصد از جمعیت بحرین را تشکیل می‌دهند که حدود ۸۰ هزار نفر آن‌ها را کارگران کاتولیک، هندی و فیلیپینی تشکیل می‌دهند. بحرین ۱۹ کلیسای ثبت‌شده دارد که نیمی از آن‌ها در منامه قرار دارند.

تأیید ابتلای بکتاش آبتین به کرونا در زندان ــ این شاعر و فیلمساز به بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان طالقانی منتقل شده است

بنا به بیانیه کانون نویسندگان ایران، بکتاش آبتين، شاعر، فيلمساز و عضو هیأت دبیران کانون نویسندگان ایران پس از ابتلا به کرونا در زندان اوین، ۱۵ آذر بدون اطلاع خانواده و هم‌بندانش شبانه به بیمارستان طالقانی منتقل شده است. هرچند مسئولان زندان از اطلاع درباره وضعیت او خودداری می‌کردند، پیگیری‌های خانواده ابتلای او به کووید‌ـ ۱۹ را تأیید می‌کند. بنا به بیانیه کانون نویسندگان، هر دو ریه آبتین درگیر عفونت ناشی از کروناست اما اطلاع دقیقی از وضعیت سلامت او در دست نیست. این عضو ارشد کانون نویسندگان فروردین سال جاری نیز به کرونا مبتلا شد. بکتاش آبتین ۲۷ تیر هم به دلیل بیماری دیگری به بیمارستان انتقال یافت اما او را هنگام مداوا با پابند فلزی به تخت بستند. از زمان بازداشت آبتین و دیگر نویسندگان در مهر گذشته، کانون نویسندگان ایران و نیز نویسندگان و فعالان فرهنگی در بیانیه‌هایی نسبت به انتقال او، رضا خندان مهابادی، کیوان صمیمی، کیوان باژن، و آرش گنجی به زندان اوین در زمان شیوع کرونا در این زندان اعتراض کردند اما پاسخی نگرفتند. کانون نویسندگان در بیانیه جدید خود نیز تأکید می‌کند که «مسئولیت سلامت و جان بکتاش آبتین و دیگر اعضای در بند کانون نویسندگان ایران، رضا خندان (مهابادی)، کیوان باژن و آرش گنجی بر عهده‌ی حکومت و به ویژه قوه‌ی قضاییه‌ی آن است». آبتين متولد ۱۳۵۳ در شهرری است و تاکنون ساخت چندين فيلم مستند را در کارنامه هنری خود دارد، از جمله فيلم‌های «۱۳اکتبر ۱۹۳۷» مستندی درباره لوريس چکناواريان، رهبر ارکستر و آهنگساز سرشناس ايرانی؛ «همايون خرم»، مستندی درباره اين آهنگساز نامی ايران و «آنسور» که بخشی از آن درباره زندگی عليشاه مولوی، شاعر فقيد عضو کانون نويسندگان ايران است. بکتاش آبتين از ميانه دهه ۷۰ خورشیدی تاکنون چندين مجموعه شعر نیز منتشر کرده که می‌توان به مجموعه‌های «مژه‌ها، چشم‌هايم را بخيه کرده‌اند»، «و پای من که قلم شد نوشت برگرديم»، «خلوت»، «پتک» و «در ميمون خودم پدربزرگم» اشاره کرد.

در جریان دو انفجار در کابل دو غیرنظامی کشته و چهار تن مجروح شدند

طلوع نیوز از وقوع دو انفجار در غرب کابل خبر داد. در جریان این دو اقدام تروریستی دست کم دو غیرنظامی کشته و چهار تن مجروح شدند. سعید خوستی، سخنگوی وزارت داخله «امارات اسلامی افغانستان»، عنوانی که طالبان پس از سلطه دوباره بر افغانستان بر حکومت خود نهاده، گفت: یک انفجار در دشت برچی، رخ داد و یک انفجار هم در غرب کابل. به گفته او در انفجار دشت برچی دو غیرنظامی جان باختند و سه تن دیگر زخمی شدند. دشت برچی محل سکونت اقلیت هزاره‌های شیعه در افغانستان است که بارها هدف حملات تروریستی طالبان و داعش قرار گرفته. در انفجار غرب کابل نیز یک زن مجروح شده است. هنوز هیچ گروهی به صورت رسمی مسئولیت این اقدام‌های تروریستی را برعهده نگرفته است.

معاون پرستاری وزارت بهداشت ایران: در سال ۱۳۹۹ حداقل ۱۲۵۰ پرستار درخواست مهاجرت کردند

عباس عبادی، معاون پرستاری وزارت بهداشت و درمان ایران از درخواست حداقل ۱۲۵۰ پرستار در سال ۱۳۹۹ خبر داد. او همزمان با بزرگداشت روز پرستار در ایران در یک برنامه تلویزیونی گفت: «البته تخمین زده می‌شود این عدد بیشتر باشد و اگر تخمین ۱,۵ تا ۲ برابری را داشته باشیم و اگر میانه را ۱۵۰۰ نفر در نظر بگیریم، می‌توان این‌طور گفت که معادل ۳۰ دانشکده پرستاری که نیروی انسانی را تربیت می‌کنند، مهاجرت داریم و این زنگ خطری برای نظام سلامت است.» به گفته عبادی نظام درمان ایران دستکم ۱۰۰ هزار پرستار کم دارد. او گفت: اگر سالانه مجوز جذب ۲۰ هزار نفر صادر شود، پنج سال طول می‌کشد تا ایران به لحاظ سرانه پرستار «به وضعیت خوبی برسد». به گفته او وزارت بهداشت و درمان در سال ۹۸ مجوز جذب ۱۶ هزار و در سال ۹۹، حدود ۳۷ تا ۳۹ هزار نفر داشته است. عبادی درباره شمار پرستارانی که جذب شده‌اند اما توضیحی نداد.

یک مقام اروپایی از آمادگی ایران برای از سرگیری مذاکرات بر اساس متن قبلی خبر داد؛ «نور نیوز» از تعاملات مثبت و نزدیک ایران و آژانس انرژی اتمی خبر داد

خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام ارشد اتحادیه اروپا که نامش فاش نشد از آمادگی ایران برای از سر گیری مذاکرات بر اساس توافق ماه ژوئن خبر داد. این مقام اروپایی گفت مذاکرات با ایران برای نجات توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ رو به جلو است. او افزود اما هنوز اختلاف نظرهای بزرگی بر سر متن نهایی برای توافق وجود دارد. خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی (ایرنا) اما نوشت که هیئت ایرانی بر پیشنهادهای ارائه شده پافشاری کرده و همین مسئله باعث «عقب‌نشینی و رویکرد واقع‌بینانه اروپا شده است». همزمان با این خبر «نور نیوز»، سایت خبری که گفته می‌شود به دبیرخانه شورای امنیت ملی وابسته است، نوشت همزمان با آغاز دور دوم مذاکرات جدید در وین تعاملات نزدیک و مثبتی بین ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی آغاز شده است. نمایندگان ایران و کشورهای طرف برجام از روز گذشته به وین بازگشته‌اند. ایران گفته است که پیشنهادهای تازه‌ای به طرف‌های برجام ارائه کرده است. کشورهای اروپایی و آمریکا پیشنهادهای ایران را غیرقابل پذیرش دانسته‌اند. آمریکا هشدار داده است در صورت عدم توافق در مذاکرات وین اقدام‌های دیگر را در دستور کار قرار خواهد داد.

کارگران عظیم‌خودرو همزمان با سفر ابراهیم رئیسی به لرستان جاده ملایر به اشترینان را مسدود کردند

همزمان با سفر ابراهیم رئیسی و هیئت همراه او به استان لرستان، کارگران «عظیم خودرو» در بروجرد جاده اشترینان به ملایر را مسدود کردند. به گزارش خبرگزاری «صدا و سیما» جمهوری اسلامی این اقدام کارگران در اعتراض به حضور نیافتن وزیر صنعت، معدن و تجارت در محل کارخانه صورت گرفت. خبرگزاری دولت جمهوری اسلامی (ایرنا) اما از حضور وزیر صمت در جمع کارگران معترض خبر داد و نوشت: «حدود ۵۰ تن از کارگران کارخانه عظیم خودرو بروجرد در مسیر حرکت خودرو وزیر ایستاده بودند که فاطمی امین از خودرو پیاده و با آنها گفت و گو کرد.». عظیم خودرو در سال ۱۳۹۷ به بهره برداری رسید اما به فاصله کوتاهی رضا عظیمی، مدیرعامل این شرکت بازداشت و به اتهام فساد مالی محاکمه شد. جعفر دولت آبادی، دادستان وقت تهران اتهام عظیمی را «پیش فروش چهار هزار خودرو و بدهی ۷۰۰ میلیارد تومانی» اعلام کرده بود. پس از بازداشت مدیرعامل عظیم خودرو، فعالیت تولیدی در این شرکت متوقف شده و به گفته کارگران ۱۸۰ نفر بیکار شده‌اند و هفت ماه است که دستمزد آن‌ها پرداخت نشده است.

فرانسه آرشیو تحقیقات قضائی خود درباره جنگ الجزایر را ۱۵ سال زودتر از طبقه‌بندی محرمانه خارج می‌کند

روزلین باشلو، وزیر فرهنگ فرانسه از گشایش قریب الوقوع آرشیو «تحقیقات قضائی» جنگ الجزایر بین سال‌های ۱۹۵۴ تا ۱۹۶۲ خبر داد. باشلو گفت: «من آرشیو تحقیقات قضائی ژاندارمری و پلیس مربوط به جنگ الجزایر را ۱۵ سال زودتر باز می‌کنم.» روزلین باشلو، در پاسخ به سئوالی درباره پیامدهای این تصمیم، به‌ویژه تأیید اعمال شکنجه انجام شده توسط ارتش فرانسه در الجزایر، گفت: «به نفع کشور است که آن را به‌رسمیت بشناسد. ما برای بازسازی [روابط] با الجزایر مسائلی داریم که این امر تنها بر اساس حقیقت می‌تواند انجام شود.» شناسایی سریع پرونده‌های قضائی محرمانه مربوط به جنگ الجزایر در حالی رخ می‌دهد که روابط فرانسه و الجزایر ماه‌ها در بحران است و دو روز پیش ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه به الجزایر سفر کرد. با این حال این اعلام بخشی از سیاست آشتی‌جویانه‌ای است که امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه در پیش گرفته است. در ۱۳ سپتامبر ۲۰۱۸، او اذعان کرد که ناپدید شدن موریس اودین، ریاضی‌دان و فعال کمونیست در سال ۱۹۵۷ در الجزیره، اقدام ارتش فرانسه بود. مکرون به خانواده‌ اودین قول دسترسی گسترده به آرشیو را داد. در ۹ مارس ۲۰۲۱، مکرون با پیگیری سیاست «گام‌های کوچک» خود، از تسهیل دسترسی به بایگانی‌های طبقه‌بندی‌شده با قدمت بیش از ۵۰ سال خبر داد و این امکان را فراهم ساخت که زمان انتظار برای انتشار آن‌ها کوتاه شود. جنگ الجزایر درگیری‌های نظامی میان فرانسه و الجزایری‌های استقلال‌طلب در سال‌های ۱۹۵۴ تا ۱۹۶۲ بود که به استقلال الجزایر انجامید. بیش از ۲۵۰ هزار الجزایری، از جمله بیش از ۱۴۰ هزار نفر از اعضای جبهه آزادی‌بخش میهنی الجزایر در این جنگ کشته شدند. همچنین نزدیک به ۲۵ هزار و ۶۰۰ سرباز فرانسوی کشته و ۶۵ هزار نفر مجروح شدند.

رئیس ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا: ۲۵۰۰ سرباز آمریکایی در عراق می‌مانند

ژنرال کنث مک‌کنزی، فرمانده ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام) در گفت‌وگو با آسوشیتدپرس اعلام کرد که واشنگتن ۲۵۰۰ سرباز خود را در عراق نگه خواهد داشت. مک‌کنزی گفت: «با این‌که نقش نیروهای آمریکایی به نقشی غیررزمی تبدیل شده است ما به پشتیبانی هوایی و کمک‌های نظامی دیگر در نبرد عراق علیه گروه تروریستی داعش ادامه خواهیم داد.» فرمانده سنتکام پیش‌بینی کرد که حملات گروه‌های مسلح علیه نیروهای آمریکایی و عراقی در ماه جاری ادامه خواهد یافت. او افزود: «این گروه‌ها می‌خواهند همه نیروهای آمریکایی از عراق خارج شوند اما ما این کشور را ترک نخواهیم کرد؛ امری که با نزدیک شدن به آخر ماه به واکنش‌هایی منجر خواهد شد.» به‌گفته مک‌کنزی، آمریکا از پایگاه‌هایی که نیازی به آن‌ها نداشت خارج شده است اما تا زمانی که عراقی‌ها بخواهند می‌توانند در این کشور بمانند. ژنرال کنث مک‌کنزی گفت: «از سال پیش حضور نیروهای آمریکایی در تمامی خاورمیانه کاهش چشمگیری داشته است.» روز گذشته قاسم الاعرجی، مشاور امنیت ملی عراق، پایان رسمی مأموریت نیروهای رزمی ائتلاف نظامی آمریکا در عراق را اعلام کرد. الاعرجی افزود ائتلاف بین‌المللی در عرصه آموزش و توانمندسازی و مستشاری به مأموریت خود در عراق ادامه خواهد داد.

معاون استاندار کرمانشاه می‌گوید کل اعتبارات پژوهشی کرمانشاه به اندازه قیمت یک آپارتمان ۵۰ متری هم نیست

افشین کریمی، معاون توسعه منابع انسانی استانداری کرمانشاه اعتبارات استانی پژوهش را ناچیز دانست و گفت: «در استانی مانند کرمانشاه کل این اعتبارات به اندازه قیمت خرید یک آپارتمان ۵۰ متری هم نمی‌شود.» کریمی افزود: «این میزان کم اعتبارات پژوهشی هیچ شوق و ذوقی را برای پژوهش در استان ایجاد نمی‌کند و به‌ویژه کار را برای رشته‌های آزمایشگاهی و تحقیق هایی که میدانی هستند، سخت می‌کند.» افشین کریمی از دانشگاه‌ها خواست که خود اقدام کنند و برنامه‌ریزان استان را برای جذب اعتبار قانع کنند.

گرانی فراگیر: نایب رییس اتحادیه سمساران می‌گوید اجناس دست دوم هم خریدار ندارد

تورم و سرکوب دستمزدها قدرت خرید عمومی را در ایران به اندازه‌ای کاهش داده که نایب رئیس اتحادیه سمسارها در تهران می‌گوید تقاضا برای اجناس دست دوم هم ۳۰ تا ۵۰ درصد ریزش داشته است. هومن حیدرآقا به خبرگزاری کار ایران (ایلنا)، گفت: «با اینکه اجناس نو بسیار گران شده است اما کالای دست دوم هم این روند را دارد، به حدی که تقاضا برای کالای دست دوم هم وجود نداشته و صنف ما از خرید و فروش خود رضایت ندارند». به گفته او در شرایط فعلی «اگر یک خانواده بخواهد ۴ یا ۵ قلم کالای خانه خود را تعویض کند باید حدود ۸۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان خرج کند». حیدرآقا گفت به همین دلیل «مردم تا جایی که بتوانند اجناس دست دوم خود را نگه می‌دارند و سعی می‌کنند به شکلی از آن مراقبت کنند که خراب نشود، اگر هم خراب شد، به جای تعویض، آن را تعمیر می‌کنند.»

سخنگوی آموزش و پرورش: امتحانات نیم‌سال تحصیلی همه مدارس حضوری برگزار می‌شود

علیرضا کمرئی، سخنگوی وزارت آموزش و پرورش ایران از برگزاری حضوری امتحانات نیم سال اول تحصیلی در تمامی مدارس خبر داد. او گفت: «با توجه به اینکه مدل آموزش در مدارس سراسر کشور به حالت گذشته برگشته و آموزش حضوری در همه مدارس آغاز شده، لذا مدارس مکلف به برگزاری امتحانات نیمسال اول به شکل حضوری هستند.» به گفته کمرئی امتحانات در دی ماه با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی برگزار خواهد شد. این مقام مسئول در حالی از برگزاری حضوری آزمون‌های نیم‌سال تحصیلی خبر داده که در روزهای گذشته فعالان حقوق صنفی معلمان از افزایش شمار دانش آموزان مبتلا به کرونا در مدارس خبر داده و خواستار توقف فعالیت حضوری مدارس تا زمان واکسیناسیون کامل دانش آموزان شده‌اند.