ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

حکم اعدام ماهان صدارت از بازداشت‌شدگان اعتراضات به اجرای احکام رفت

آرش صادقی، زندانی سیاسی محبوس در زندان تهران بزرگ در پیامی فوری خبر داده که صبح امروز، شنبه ۱۹ آذر ماهان صدرات، فرزند کاظم، متولد ۱۳۷۷ از بازداشت‌شدگان اعتراضات برای اجرای حکم اعدام از زندان تهران بزرگ به زندان رجایی‌شهر منتقل شده است. او از همه هموطنان خواست «صدای ماهان باشند و نگذرند این حکم غیرانسانی اجرا شود.» دو روز پس از اعدام محسن شکاری که واکنش‌های وسیعی در شبکه‌های اجتماعی و در رسانه‌ها داشت، حکم اعدام ماهان صدرات که متهم به محاربه شده به اجرای احکام رفت. پدر و عموی ماهان در گفت‌وگو با «شرق» موضوع را تایید کردند. پدر او به «شرق» گفته: «ما حتی از زمان اجرای حکم هم خبر نداریم. می‌گویند پرونده امنیتی است. ماهان بارها در جلسه دادگاه گفته که چاقو دست او نبوده است.» شاکیان ماهان اعلام رضایت کرده‌اند اما قوه قضائیه اتهام محاربه را کنار نمی‌گذارد. تعداد دیگری از معترضان بازداشت شده نیز با همین اتهام در خطر اعدام قرار دارند و فعالان حقوق بشر نسبت به خطر اعدام قریب‌الوقوع آنها هشدار داده‌اند.

رستم قاسمی در چین مرده است

خبرگزاری برنا وابسته به وزارت آموزش و پرورش از قول منابعش نوشت که جسد رستم قاسمی روز شنبه ۱۹ آذر ماه با هواپیمای ماهان از چین به ایران منتقل شده است. این خبرگزاری نوشته است که این سردار سپاه و وزیر سابق راه و شهرسازی برای مداوای بیماری‌اش به چین رفته بود و در همان کشور هم درگذشته است. رستم قاسمی روز ۱ آذر از سمت وزارت راه و شهرسازی دولت ابراهیم رئیسی استعفا داد و روز ۱۷ آذر ماه خبر درگذشتش منتشر شد. خبرگزاری‌های داخلی دلیل مرگ قاسمی را بیماری مزمن او اعلام کرده‌اند. قاسمی پیش از وزارت راه و شهرسازی در دولت رئیسی در دولت محمود احمدی‌نژاد هم مدتی وزیر نفت بود. این سردار سپاه در حوزه‌های اقتصادی این نهاد نظامی فعال بود و مدتی هم به عنوان رابط اقتصادی سپاه قدس در جنگ داخلی سوریه نقش‌آفرینی کرد.

صادرات ایران به عراق ۴۲ درصد کاهش یافت

 بر مبنای داده‌های پژوهشی اتاق بازرگانی ایران درباره روابط تجاری ایران و عراق، صادرات ایران به عراق افت ۴۲ درصدی دارد و این به معنای از دست رفتن بازار عراق است.  به گزارش تجارت نیوز، این کاهش درحالی است که مزایایی مانند دارا بودن ۱۴۵۸ کیلومتر مرز مشترک زمینی و دریایی، تشابه فرهنگ و تاریخ، اهمیت ترانزیتی و بازسازی عراق این کشور را از لحاظ اقتصادی برای صادرات ایران دارای اهمیت می‌کند. صندوق بین‌المللی پول، متوسط رشد اقتصادی عراق در سال ۲۰۲۲ میلادی را ۹/۳ درصد پیش‌بینی کرده و عراق دارای بیشترین رشد اقتصادی در بین صادرکنندگان نفت است.  آمریکا و عربستان به دنبال کمتر شدن روابط تجاری ایران و عراق سرمایه‌گذاری خود را در حوزه زیرساخت‌های عراق افزایش داده‌اند.  آمار گمرک درباره وضعیت تجاری ایران و عراق نیز نشان می‌دهد که در هفت ماه نخست سال جاری، نزدیک به ۱۱/۵ میلیون تن کالای غیرنفتی به ارزش ۴/۰۲ میلیارد دلار از ایران به عراق صادر شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل از حیث وزنی، افت حدود ۴۲ درصدی و از لحاظ ارزش نیز نزدیک ۲۷ درصد کاهش داشت.