ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

آتش‌سوزی در میدان منیریه تهران: ۱۲ ساختمان تخلیه شدند

آتش سوزی در یک انبار لوازم یک بار مصرف پلاستیکی در میدان منیریه تهران سبب شد سازمان آتش‌نشانی ساکنان ۱۲ واحد مسکونی اطراف آن را تخلیه کند. جلال ملکی، سخنگوی سازمان آتش‌نشانی تهران گفت که این واقعه در مساحتی به وسعت ۱۰۰۰ مترمربع رخ داده و آتش‌نشانان برای کنترل آتش به محل اعزام شده‌اند. به گفته او تا ساعت ۲۰ به وقت محلی تهران «تلفات جانی» در این حادثه گزارش نشد. آتش‌نشان‌ها هنوز شعله‌های آتش را که به خانه‌های اطراف انبار سرایت کرده، کنترل نکرده‌اند. سخنگوی سازمان آتش‌نشانی گفت همزمان با اقدام برای اطفای حریق، گروه دیگری نیز به تخلیه ساکنان ۱۲ واحد مسکونی اطراف انبار اقدام کرده‌اند.

دادگاه انقلاب تهران محمد صادقی، بازیگر سینما و تئاتر را به پنج سال زندان محکوم کرد

محمد صادقی، بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون با انتشار یک ویدئو در صفحه شخصی خود در اینستاگرام گفت که شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران او را به پنج سال حبس محکوم کرده است. نیروهای امنیتی تیر ۱۴۰۲ با ورود به خانه صادقی، او را بازداشت و در ۲۹ مرداد همان سال به قید وثیقه آزاد کردند. او به «تشویق مردم به جنگ و کشتار علیه برهم زدن امنیت کشور» متهم و به همین اتهام نیز محاکمه و به حبس محکوم شده است. مرکز اطلاع‌رسانی پلیس تهران در تیر امسال پس از بازداشت محمد صادقی، گفته بود این بازیگر را به دلیل «انتشار کلیپی که در آن به صورت آشکار به ترویج خشونت و فحاشی علیه حافظان نظم و امنیت جامعه پرداخته» بازداشت کرده است.

کمیته نوبل جایزه نوبل صلح را به فرزندان نرگس محمدی، فعال مدنی ایرانی اعطا کرد

جایزه صلح نوبل ۲۰۲۳ در مراسمی در روز یکشنبه ۱۰ دسامبر / ۱۹ آذر در اسلو، پایتخت نروژ به نرگس محمدی، فعال مدنی و حقوق بشر ایرانی اعطا شد. در این مراسم کیانا و علی، فرزندان نرگس محمدی و تقی رحمانی، به نیابت از مادرشان که در زندان اوین محبوس است، مدال و لوح افتخار جایزه نوبل صلح را دریافت کردند. کیانا و علی در این مراسم پیام نرگس محمدی را در دو بخش خواندند. نرگس محمدی در این پیام گفت که جمهوری اسلامی همه حرکت‌ها برای بهبود وضع مردم را مسدود کرده و با مردم بیگانه است. او افزود حکومت ایران مشروعیت سیاسی خود را از دست داده است. او خواستار این شد که جامعه جهانی به فکر یک «استراتژی ملموس» برای حمایت از مردم ایران باشد. در بخشی از پیام نرگس محمدی آمده که «تاثیر این جایزه بر جنبش اخیر در ایران بیش از قدرت مبارزه من خواهد بود. من یکی از میلیون‌ها زن ایرانی هستم که برای رفع تبعیض بپاخاستم. این پیام را از پشت میله‌های زندان می‌نویسم.» فرزندان نرگس محمدی با شعار «زن، زندگی، آزادی» خواندن بیانیه را خاتمه دادند. نرگس محمدی در شرایطی برنده جایزه صلح نوبل ۲۰۲۳ شد که همچنان در زندان اوین زندانی است. کمیته نوبل در بیانیه خود در اعلام نام او آورده است که این جایزه به‌دلیل مبارزه نرگس محمدی «با ستم بر زنان در ایران و مبارزه برای ارتقای حقوق بشر و آزادی برای همه»، به او اعطا می‌شود.

فاطمه غریبی، دانشجوی کارشناسی ارشد را به منع موقت از تحصیل محکوم کردند

فاطمه غریبی، دانشجوی کارشناسی ارشد مطالعات منطقه‌ای دانشگاه تهران به منع موقت از تحصیل محکوم شد. این دانشجو یکشنبه ۱۹ آذر، بر اساس حکمی که توسط شورای بدوی انضباطی دانشگاه تهران صادر و اخیراً به او ابلاغ شده در حساب شخصی خود در ایکس (توییتر سابق) نوشت: «من فاطمه غریبی به رأی کمیته انضباطی دانشگاه تهران به محرومیت از تحصیل به مدت دو نیم‌سال با احتساب سنوات (یک نیم‌سال قطعی و یک نیم‌سال تعلیقی) محکوم شدم.» پس از «جنبش ژینا» در پی قتل حکومتی ژینا امینی، دانشگاه‌ها به یکی از قلب‌های قیام بدل شدند و حکومت نیز به شدت دانشجویان و استادان مخالف را سرکوب کرد. نهاد‌های امنیتی در یک‌سال گذشته در اقداماتی سرکوبگرانه به دنبال انتقام‌گیری از دانشگاه‌ها و دانشجویان بوده‌اند و مسئولان انضباطی و آموزشی دانشگاه‌ها موجی از فشارها و صدور احکام اخراج، تعلیق، ممنوع‌الورودی و حتی بازداشت دانشجویان را به راه انداخته‌اند.

نسرین حسنی، روزنامه‌نگار در بجنورد را به یک سال زندان محکوم کردند

دادگاه انقلاب بجنورد یک زن روزنامه‌نگار به نام نسرین حسنی را به یک سال زندان محکوم کرده است. او مدیرمسئول هفته‌نامه «سیاحت شرق» است که شهریور امسال به دادسرا احضار و با قرار وثیقه آزاد شده بود. هرانا، ارگان مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران گفته که این حکم از سوی شعبه یک دادگاه انقلاب بجنورد به ریاست حبیب‌الله پیرگزی به صورت غیابی صادر شده است. این دادگاه نسرین حسنی را که مهر ۱۴۰۱ به دست نیروهای امنیتی بازداشت شده بود، به دلیل آنچه که «فعالیت تبلیغی علیه نظام» از طریق انتشار مطالب و تصاویر در فضای مجازی، عنوان کرده، محاکمه و به حبس محکوم کرده است. حسنی پیش از این نیز بابت یک پرونده دیگر به هفت ماه حبس و از بابت عدم رعایت حجاب شرعی در معابر و انظار عمومی به یک میلیون تومان جزای نقدی محکوم شده بود.

پنج کارگر لایروبی در جریان حادثه گازگرفتگی در مرکز انتقال نفت برداسپی کوهدشت جان خود را از دست دادند

در ادامه رویدادهای مربوط به مرگ کارگران به دلیل نبود ایمنی حین کار، شامگاه شنبه ۱۸ آذر تعداد پنج نفر از کارگران یک شرکت پیمانکاری که برای لایروبی مخازن نفت ایستگاه پمپاژ مرکز انتقال نفت برداسپی کوهدشت وارد منبع این ایستگاه شده بودند، بر اثر استنشاق مواد سمی دچار جان خود را از دست دادند. خبرگزاری دولتی کار ایران (ایلنا) اسامی این پنج کارگر جان‌باخته را حسن لطفی، علی احمدجو، امین طالبیان، علی‌اکبر جباری و محمد احمد جو اعلام کرده و نوشته است که آن‌ها تحت مسئولیت «شرکت ارگ‌سازان ناوه» به عنوان کارگر لایروب در «مرکز انتقال نفت برداسپی کوهدشت» مشغول به کار بودند. ایلنا هم‌چنین از قول منابع کارگری نوشته هنوز اجساد این پنج کارگر به دلیل انباشته‌شدن گازهای فوق‌العاده سمی و آتش‌زا از مخازن خارج نشده و باید مخازن خالی از نفت شود تا بعد گروه‌های امدادی و ایمنی با اکسیژن وارد مخازن شوند. بر اساس گزارش‌های منتشرشده سالانه بیش از ۲۶ هزار حادثه کاری در ایران رخ می‌دهد. رعایت‌نکردن استانداردهای ایمنی کار از سوی کارفرمایان، استفاده از لباس کار بی‌کیفیت در محیط‌های کاری، ساعت‌ کار طولانی که موجب خستگی کارگران می‌شود، دستمزد اندک و تاخیر در پرداخت دستمزدها که کارگران را با فشار روانی روبه‌رو می‌کند از جمله عامل‌های افزایش نرخ حوادث کارند.

زن‌کشی: یک زن جوان به دست پدر همسرش در ارومیه کشته شد

شامگاه جمعه ۱۷ آذر، یک زن جوان به نام رویا امینی به دست پدر همسرش در روستای «کورانه» از توابع بخش سرو ارومیه به قتل رسید. آژانس خبررسانی کُردپا از قول یک منبع آگاه نوشته است که رویا امینی «به دنبال میانجگیری در دعوا هدف سه گلوله قرار گرفته و جان خود را از دست داده است.» به گفته منبع آگاه کُردپا، «مادر و پدر همسر رویا امینی به دلیل اختلافات خانوادگی با هم درگیر شده و پدر همسر رویا دست به اسلحه برده و اقدام به شلیک کرده است.» رویا امینی ٢٤ ساله، دارای یک دختر سه ساله و اهل روستای «هنگروان» از توابع بخش سرو ارومیه است. سالانه تعداد نامعلومی از زنان در سراسر ایران به‌دست مردان نزدیکشان به قتل می‌رسند. غالب این قتل‌ها با محوریت آبرو و حیثیت مردانه یا خانوادگی صورت می‌گیرد اما نام و تصویر قاتل یا قاتلان غالباً گزارش نمی‌شود. قوانین ایران با تصویب مجازات‌های سبک برای قتل زنان به‌دست مردان از جمله فرزندکشی نقش مهمی در آمارهای تکان‌دهنده زن‌کشی در ایران بازی می‌کنند. مقام‌ها و رسانه‌های رسمی تحت عنوان «اختلاف‌های خانوادگی» بر نقش تبعیض‌های جنسیتی علیه زنان و عادی‌سازی خشونت به زنان در خانواده و محیط خانه سرپوش می‌گذارند. در هفته‌های گذشته ده‌ها زن در نقاط مختلف ایران به‌دست پدر، شوهر، برادر یا دیگر مردان خانواده به‌قتل رسیده‌اند.