ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

#علی_لاریجانی خواستار بررسی ابعاد خطای پدافندی #سپاه شد

علی لاریجانی، رئیس مجلس با انتشار پیامی خواستار شناسایی عوامل قصور یا تقصیر در حادثه هدف قرار گرفتن هواپیمای مسافربری اوکراین از سوی پدافند هوایی سپاه شد. به گزارش خبرگزاری خانه ملت، علی لاریجانی روز شنبه ۲۱ دی ماه در پیام خود اعلام خطای انسانی از سوی پدافند هوایی #سپاه را موجب افزون‌تر شدن اندوه این فاجعه دانست و خواستار شناسایی عوامل مقصر در این فاجعه شد: «بررسی ابعاد این خطا، وظیفه مهمی است که باید در اولویت کار دستگاه‌های ذی‌ربط قرار گیرد. همچنین شناسایی عوامل قصور یا تقصیر در ایجاد این واقعه تاسف‌بار، مطالبه به حقی است که نباید از آن غفلت گردد.» لاریجانی در ادامه پیام خود از دستگاه‌های ذی‌ربط خواست تا تدبیری اتخاذ کنند که از تکرار چنین فجایعی جلوگیری شود. به نوشته خبرگزاری خانه ملت، همزمان با این پیام رئیس مجلس، اکبر رنجبر زاده، نماینده اسدآباد و عضو هیات رئیسه مجلس نیز در واکنش به توضیحات ستاد کل نیروهای مسلح در خصوص شلیک اشتباهی پدافند هوایی سپاه به هواپیمای اوکراینی اعلام کرد مجلس و سازمان بازرسی ستاد کل نیروهای مسلح موضوع را مورد بررسی دقیق قرار می‌دهند تا خاطیان مجازات جدی شوند. او گفت افرادی هم که در ارتباط با این حادثه قصور کردند باید مورد تعقیب قرار گیرند و مشخص شود که چگونه هواپیمای مسافربری مورد هدف آنها قرار گرفته است: «نمی‌توان گفت که خطای عمدی در کار نبوده است، شک و تردید در کار است. دلیل وقوع این حادثه باید مشخص شود. بازماندگان باید پاسخ دقیق دریافت کنند زیرا کوتاهی عادی و غیرمعمول است. خطا چنان محرز است که به نظر می‌رسد عمدی در کار بوده است بنابراین تمام ابعاد باید بررسی شود.» به گفته رنجبر زاده آنچه بیش از سایر مسائل باعث تاسف است اینکه دیرهنگام این موضوع اعلام شد.

نخست‌وزیر کانادا: خواهان شفافیت و تحقیقات کامل درباره سقوط #هواپیمای_اوکراینی هستیم

#جاستین_ترودو، نخست وزیر کانادا، در واکنش به اعلام حمله پدافند موشکی به هواپیمای اوکراینی از سوی ایران، خواهان شفافیت و تحقیقات کامل و دقیق درباره این فاجعه شد. ترودو در بیانیه‌ خود نوشت «اولویت اصلی ما روشن شدن این پرونده بر مبنای شفافیت و عدالت است.» او کشته شدن ده‌ها کانادایی را تراژدی و فاجعه ملی خواند و گفت همه کانادایی‌ها عزادارند. ترودو تاکید کرد که با همه متحدان خود در این زمینه همکاری خواهد کرد تا تحقیقات کامل انجام شود. در واکنشی دیگر فلورانس پارلی، وزیر دفاع فرانسه گفت اکنون زمان درس گرفتن از این حادثه است و ایران باید زمینه گفت‌وگو درباره پرونده هسته‌ای خود را فراهم کند. هواپیمای مسافربری بوئینگ ۷۳۷ متعلق به خطوط هواپیمایی اوکراین با ۱۶۷ مسافر و ۹ خدمه، بامداد چهارشنبه ۱۸ دی، ساعاتی پس از حملات موشکی ایران به پایگاه‌های آمریکا در خاک عراق و شش دقیقه پس از بلند شدن از باند فرودگاه خمینی، در محدوده شاهد شهر سقوط کرد و همه سرنشینان آن کشته شدند.

مدیر عامل ناوبری هوایی ایران: از اقدامات #پدافند_هوایی بی‌اطلاعیم

مدیر عامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران در واکنش به ساقط شدن هواپیمای مسافربری اوکراین توسط #پدافند_هوایی_سپاه اعلام کرد که در روزهای گذشته موظف بوده‌اند برنامه‌های روتین پروازی را انجام دهند و از دیگر موضوعات بی‌اطلاع بوده‌اند. به نوشته خبرگزاری کار ایران (ایلنا)، #سیاوش_امیرمکری روز شنبه ۲۱ دی ماه در مورد چرایی عدم لغو پروازهای مسافربری در شب «عملیات انتقام سخت سپاه» گفت نهاد و افرادی باید نسبت به لغو و تاخیر در انجام پروازها اقدام کنند که از موضوعات مطلع هستند: «ما اختیار لغو یا تاخیر در پروازها به دلیل شرایط امنیتی در کشور را نداریم مگر اینکه از مرجعی به ما دستور بدهند.» او در ادامه گفت: «دستورالعمل لغو و تاخیر پروازها برای چنین موضوعاتی را پدافند اعلام می‌کند.» امیرمکری با اشاره تلویحی به ناهماهنگی میان مقامات سازمان هواپیمایی و نیروهای پدافند هوایی اذعان کرد: «ما در مقام متولی شرکت فرودگاه‌های کشور از شرایط مطلع نبودیم.» به گفته کارشناسان، عملکرد اشتباه پدافند هوایی نیروهای مسلح ایران پیش از این نیز سابقه داشته است. در اردیبهشت سال ۱۳۸۰ و پس از سقوط هواپیمای حامل رحمان دادمان، وزیر وقت راه و ترابری که منجر به کشته شدن او شد، برخی از منابع اعلام کردند هواپیمای حامل وزیر با شلیک اشتباهی پدافند هوایی ساقط شده است. مقامات جمهوری اسلامی هیچ‌گاه به این ادعا پاسخ رسمی ندادند. در زمان جنگ هشت ساله ایران و عراق و در مرداد ماه سال ۱۳۶۶ نیز هواپیمای جنگنده یکی از خلبانان متبحر و معروف ایرانی به نام عباس بابایی هدف پدافند خودی قرار گرفت و سرنگون شد. حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران اما صبح روز شنبه ۲۱ دی بیانیه‌ای در تأیید شلیک پدافند هوایی سپاه به هواپیمای مسافربری اوکراین منتشر کرد و از مقامات نظامی خواست تا نسبت به رفع نقاط ضعف سامانه‌های پدافندی کشور اقدام کنند.

رئیس‌جمهوری اوکراین: خواهان تحقیقات کامل، اجرای عدالت در مورد عاملان، بازگرداندن اجساد، پرداخت غرامت و عذرخواهی رسمی هستیم

ولادیمیر #زلنسکی، #رئیس‌جمهوری_اوکراین در واکنش به بیانیه ستاد کل نیروهای مسلح درباره وقوع #خطای_انسانی در شلیک موشک به #هواپیمای_اوکراینی، در توئیتر خود نوشته است: «انتظارات ما از ایران، تحقیقات کامل و شفاف، اجرای عدالت در مورد عاملان، بازگرداندن اجساد، پرداخت غرامت، عذرخواهی رسمی از طریق مجرای دیپلماتیک است. ما امیدواریم که تحقیقات در آینده بدون تأخیر و موانع مصنوعی ادامه یابد. ۴۵ متخصص ما باید برای برقراری عدالت، باید دسترسی کامل و تعامل داشته باشند.» هواپیمای مسافربری بوئینگ ۷۳۷ متعلق به خطوط هواپیمایی اوکراین با ۱۶۷ مسافر و ۹ خدمه، بامداد چهارشنبه ۱۸ دی، ساعاتی پس از حملات موشکی ایران به پایگاه‌های آمریکا در خاک عراق و شش دقیقه پس از بلند شدن از باند فرودگاه «امام خمینی»، در محدوده شاهد شهر سقوط کرد و همه سرنشین‌های آن کشته شدند.

#ظریف: پشیمانیم؛ بحران ناشی از ماجراجویی ایالات متحده منجر به فاجعه شد

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی پس از انتشار بیانیه ستاد کل نیروهای مسلح درباره علت سقوط هواپیمای بویینگ اوکراینی گفته: «خطای انسانی در زمان بحران ناشی از ماجراجویی ایالات متحده منجر به فاجعه شد.» محمد جواد ظریف در صفحه توئیترش نوشته: «یک روز غم‌انگیز. نتیجه‌گیری اولیه تحقیقات داخلی توسط نیروهای مسلح: خطای انسانی در زمان بحران ناشی از ماجراجویی ایالات متحده منجر به فاجعه شد.» او در انتها نوشته: «عمیقا پشیمانیم، پوزش و عرض تسلیت به مردم ما، به خانواده‌های همه قربانیان و سایر ملل تحت تأثیر.» این در حالی‌ست که مقامات جمهوری اسلامی تا پیش از این وقوع خطای انسانی و امکان اصابت موشک به #هواپیمای_اوکراینی را رد می‌کردند. هواپیمای مسافربری بوئینگ ۷۳۷ متعلق به خطوط هواپیمایی اوکراین با ۱۶۷ مسافر و ۹ خدمه، بامداد چهارشنبه ۱۸ دی، ساعاتی پس از حملات موشکی ایران به پایگاه‌های آمریکا در خاک عراق و شش دقیقه پس از بلند شدن از باند فرودگاه «امام خمینی»، در محدوده شاهد شهر سقوط کرد و همه سرنشین‌های آن کشته شدند.