ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تداوم بلاتکلیفی الهام مدرسی در زندان کچوئی- حال جسمانی او وخیم گزارش شده است

بنا بر اطلاعات رسیده به دست زمانه، روز دوشنبه ۱۹ دی‌ماه ۱۴۰۱، الهام مدرسی، زندانی سیاسی محبوس در زندان کچوئی کرج با خانواده خود ملاقات داشته و هم‌چنین به او اجازه تماس تلفنی داده‌اند. وضعیت جسمانی این نقاش کُرد سنندج که هم‌چنان به صورت بلاتکلیف در بازداشت به‌سر می‌برد پس از پایان اعتصاب غذا وخیم‌تر گزارش شده است. الهام مدرسی که سال‎هاست از بیماری ژنتیکی کبد رنج می‌برد به مراقبت‌های پزشکی خارج از زندان نیاز دارد، اما دسترسی نداشتن به خدمات درمانی مناسب، تداوم بی‌توجهی مسئولان زندان و شکنجه‌های روحی و جسمی‌ای که در این مدت ۷۱ روز گذشته بر او رفته، سبب بالا رفتن آنزیم‌های کبد و وخیم‌تر شدن حال او شده است. ناهید مدرسی، خواهر این زندانی سیاسی پیش‌تر در گفت‌وگو با زمانه، وضعیت سلامتی خواهرش، الهام مدرسی را که در خطر از دست دادن کبدش به علت بیماری ژنتیکی (PSC) است و به مراقبت‌های تخصصی نیاز دارد، بسیار وخیم توصیف کرده بود. الهام مدرسی صبح روز چهارشنبه ۱۱ آبان ماه سال جاری در منزل خود در فردیس کرج به دست نیروهای امنیتی بازداشت و سپس به زندان کچوئی کرج منتقل شد. در ادامه پرونده‌سازی نهادهای امنیتی، صدور احکام سنگین و اذیت و آزار بازداشت‌شدگان خیزش سراسری، اخیراً الهام مدرسی به همراه ۱۴ تن از زنان بازداشتی در اعتراض به وضعیت تحمیل شده و شکنجه و آزارهای مداوم مسئولان زندان کچوئی کرج، دست به اعتضاب غذا زده بود.

علیرضا اکبری از مشاوران پیشین علی شمخانی به اتهام جاسوسی برای بریتانیا به اعدام محکوم شد

مرکز رسانه قوه قضائیه جمهوری اسلامی چهارشنبه ۲۱ دی‌ماه اعلام کرد که علیرضا اکبری از مشاوران پیشین علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی و وزیر دفاع سابق، به جرم «افساد فی‌الارض و اقدام گسترده علیه امنیت داخلی و خارجی کشور از طریق انتقال اطلاعات» به اعدام محکوم شد. در این گزارش آمده است که علیرضا اکبری، «مدتی قبل در پی جاسوسی علیه کشور دستگیر شد» و پس از تشکیل پرونده قضایی و صدور کیفرخواست و سپس ارسال پرونده به دادگاه و برگزاری روند دادرسی به جرم جاسوسی برای بریتانیا به اعدام محکوم شد. دیوان عالی فرجام‌خواهی او را رد و حکم صادره را تأیید کرد. وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی نیز با انتشار اطلاعیه‌ای علیرضا اکبری را «یکی از مهم‌ترین عوامل نفوذی سرویس جاسوسی انگلیس» معرفی کرده و گفته است او «اطلاعات مهم کشور را جمع‌آوری و به صورت کاملاً آگاهانه و هدفمند در اختیار این سرویس قرار می‌داده است». با این‌که تاریخ بازداشت او اعلام نشده است اما گفته می‌شود که او در سال ۱۳۹۸ بازداشت شده و در تمام این مدت خبر بازداشت و محاکمه او پنهان مانده است. وزارت اطلاعات گفته است اکبری در جریان دریافت ویزا از سفارت بریتانیا در تهران با مأموران اطلاعاتی این کشور وارد همکاری می‌شود و سپس «در خلال سفر‌های شخصی خود به اروپا، به استخدام تمام‌عیار سازمان جاسوسی انگلستان در می‌آید». دو روز پیش عباس اصلانی، از روزنامه‌نگاران اصولگرا و مدیر مسئول روزنامه انگلیسی‌زبان دولت در توییتر از بازداشت «یک مقام ارشد سابق ایرانی به جرم جاسوسی برای یکی از سرویس‌های اطلاعاتی خارجی» خبر داده بود. عباس اصلانی بدون آن‌که نامی از اکبری ببرد نوشته بود «از او به‌عنوان ابرجاسوس یاد می‌شود».

دیوان عالی کشور از توقف موقت حکم اعدام محمد بروغنی خبر داد

روابط عمومی دیوان عالی کشور اعلام کرد که به‌دلیل درخواست اعاده دادرسی محمد بروغنی، از شرکت‌کنندگان در جنبش سراسری، حکم اعدام این جوان ۱۹ ساله تا دستیابی به نتیجه رأی دیوان عالی متوقف می‌شود. محمد بروغنی، ساکن پاکدشت در مهرماه گذشته بازداشت شد. او هفتم مهرماه در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست ابوالقاسم صلواتی محاکمه شد. دادگاه او را به محاربه از طریق کشیدن سلاح سرد قمه و حمله به فرمانداری پاکدشت و به آتش کشیدن فرمانداری متهم کرد. همچنین رسانه‌های حکومتی ایران ادعا کردند که او در ۳۱ شهریور در نقش رهبر اعتراضات حمله به ساختمان فرمانداری پاکدشت را هدایت کرده است. در شامگاه ۱۸ دی برخی از کاربران شبکه‌های اجتماعی از احتمال اجرای حکم بروغنی به همراه محمد قبادلو، یکی دیگر از معترضان خبر دادند. به دنبال انتشار این خبر گروهی از شهروندان مقابل زندان رجایی‌شهر کرج تجمع کردند. ظهر دوشنبه ۱۹ دی منابع نزدیک به فعالان حقوق بشر گزارش کردند محمد بروغنی که به سلول انفرادی منتقل شده بود همچنان در زندان رجایی‌شهر است. مادر او اما گفت محمد در تماس تلفنی از زندان رجایی‌شهر گفته «قرنطینه نرفته ‌است».

فدراسیون جهانی شطرنج شهره بیات داور ایرانی را به دلیل پوشیدن پیراهن با طرح زن، زندگی، آزادی از داوری محروم کرد

فدراسیون جهانی شطرنج (FIDE) شهره بیات، داور بین‌المللی ایرانی را به دلیل اینکه پیراهنی بر تن داشت که روی آن شعار «زن، زندگی، آزادی» نوشته شده بود، از داوری در رقابت‌های بین‌المللی محروم کرد. شهره بیات در توییتری به زبان انگلیسی نوشته است: «آرکای دوروکوویچ -رئیس فدراسیون جهانی شطرنج- از من خواست دیگر پیراهنی که روی آن شعار زن، زندگی، آزادی نوشته شده بود را بر تن نکنم.» شهره بیات نوشته است که در مسابقات بعدی با لباسی به رنگ‌های آبی و زرد که یادآور پرچم اوکراین بود وارد سالن مسابقات شده است و رئیس فدراسیون جهانی گفته: «تو داور نامناسبی هستی.» شهره بیات دلیل این جمله را «دفاع آشکار» خود از حقوق ‌بشر دانسته است. شهره بیات همچنین نوشته از دو ماه قبل، دیگر به او اجازه داوری در مسابقات داده نمی‌شود. رئیس فدراسیون جهانی شطرنج، معاون پیشین دمیتری مدودوف در زمان ریاست جمهوری و از نزدیک‌ترین مدیران به ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه است. شهره بیات در سال ۱۳۹۸ به عنوان داور بین‌المللی ایرانی، به رقابت‌های سریع و برق‌آسای جهانی مسکو اعزام شد، اما پس از انتشار عکسی بدون حجاب از او، رسانه‌های منتسب به سپاه پاسداران به او حمله‌ کردند. شهره بیات پس از کنار گذاشتن حجاب تحمیلی اعلام که دیگر به ایران بازنمی‌گردد.