ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

وزیر خارجه عراق می‌گوید برخی از مشکلات این کشور به دلیل درگیری‌های ایران و آمریکاست

فواد حسین، وزیر امور خارجه عراق پنج‌شنبه ۲۱ دی / ۱۱ ژانویه گفت: «بخشی از مشکلاتی که عراق از آن رنج می‌برد، به‌دلیل درگیری‌های آمریکا و ایران و کشورهای همسایه است.» فواد حسین که با شبکه العربیه مصاحبه می‌کرد درباره حملاتی که اقلیم کردستان را هدف قرار می‌دهند، گفت: «حمله به اقلیم کردستان حمله به دولت فدرال است، تداوم حملات پهپادی به اقلیم کردستان بر وضعیت کلی و امنیت عراق تأثیر می گذارد.» او افزود: «بغداد برای دستیابی به توافق امنیتی مشابه توافق با ایران، نشست‌های گسترده‌ای در ترکیه برگزار کرده است.» فواد حسین با تأکید بر این‌که نیروهای ائتلاف بین‌المللی به‌رهبری آمریکا به دعوت دولت عراق در این کشور حضور دارند، افزود «تنها بغداد لزوم باقی‌ماندن یا خروج نیروهای آمریکایی از عراق را تعیین می‌کند». وزیر خارجه عراق گفت: «لازم است که پیش از مذاکرات برای خروج نیروهای آمریکایی از عراق، داخل کشور آماده شود و با توجه به نتایج مذاکرات، تصمیم لازم برای خروج یا برنامه زمانی خروج گرفته شود.» خواست خروج نیروهای آمریکایی از عراق این روزها با فشار گروه‌های شیعه نزدیک به ایران بیشتر شده است. محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر عراق نیز روز گذشته، چهارشنبه ۲۰ دی / ۱۰ ژانویه اعلام کرد که این کشور خواستار خروج سریع و منظم نیروهای نظامی به رهبری آمریکا از طریق مذاکره است ولی موعد نهایی برای آن تعیین نکرده است.

یک دانش‌آموز ۱۲ ساله در تهران به زندگی خود پایان داد

یک دانش‌آموز ۱۲ ساله در تهران با خودکشی به زندگی خود پایان داد. رکنا که به صورت ویژه اخبار حوادث را پوشش می‌دهد گزارش کرده است یک کودک ۱۲ ساله چهارشنبه ۲۰ دی پس از بازگشت از مدرسه به زندگی خود پایان داده است. هویت این کودک ۱۲ ساله هنوز فاش نشده و علت خودکشی او «طلاق والدین» اعلام شده است. در روزهای گذشته نیز خودکشی دو دانش‌آموز در تهران و یاسوج گزارش شده بود. همچنین در اوایل دی‌ماه سال جاری، معاون امور اجتماعی فرمانداری آبدانان (استان ایلام) خودکشی پنج دانش‌آموز ساکن این شهر طی دو ماه را تایید کرده بود. مقام‌های دولتی در ایران آمار خودکشی را پنهان کرده‌اند. اگر در ایران هستید و به خودکشی فکر می‌کنید، پیش از هر اقدامی با یکی از شماره های زیر تماس بگیرید: اورژانس اجتماعی: ۱۲۳، اورژانس شهری: ۱۱۵، صدای مشاور: ۱۴۸۰، اورژانس روان‌پزشکی تهران: ۴۴۵۰۸۲۰۰.

یک زندانی بلوچ دیگر را اعدام کردند

قوه قضاییه ایران سحرگاه ۲۱ دی یک زندانی بلوچ دیگر را که در زندان یزد حبس شده بود، اعدام کرد. «حال‌وش» که به صورت ویژه اخبار مربوط به نقض حقوق بلوچ‌ها در ایران را پوشش می‌دهد، هویت زندانی اعدام شده را نظام دهمرده، ۴۸ ساله، متاهل و دارای چهار فرزند و اهل و ساکن زاهدان اعلام کرد. دهمرده از سال ۱۳۹۹ در ارتباط با جرایم مربوط به مواد مخدر دستگیر و زندانی بود. دستگاه قضایی جمهوری اسلامی در سال ۲۰۲۳ دستکم ۱۷۷ بلوچ را اعدام کرد که حداقل پنج تن از آنها زن و یک تن کودک بودند. «حال‌وش» گفته است از ۲۹ مرداد ۱۴۰۱ تا ۲۱ دی ۱۴۰۲، ۲۴۹ شهروند بلوچ در زندان‌های مختلف سراسر ایران اعدام شدند. شمار زیادی از این اعدام‌ها تحت پوشش جرایم مربوط به مواد مخدر صورت گرفته و جمهوری اسلامی هویت اعدام شدگان را اعلام نکرده است.

«فقط پولدارها می‌توانند کله‌پاچه بخورند»

رئیس اتحادیه چایخانه‌داران، طباخان و آشکده‌های کرج از تعطیلی بسیاری از طباخی‌های این شهر به دلیل افزایش قیمت کله و پاچه و کاهش مشتریان خبر داد. او گفت قیمت کله پاچه خام کوچک ۵۰۰ هزار تومان و درشت ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومان است و طباخی‌ها باید آن را «به قیمتی بفروشد که هم مشتری داشته باشد و هم سود کند». موضوعی که به گفته او در وضعیت کنونی ناممکن است. به گفته سرحدی «وضعیت کاسبی طباخی‌ها خوب نیست»، «کله‌پاچه به اولویت غذایی آخر خانواده‌ها تبدیل شده است» و «خوردن کله پاچه مختص افرادی است که وضعیت مالی خوبی دارند.» پیش از این رسانه‌ها قیمت کله‌پاچه در طباخی‌ها را یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان گزارش کرده بودند که معادل حدود یک ششم دستمزد کارگران است. او گفته شمار طباخی‌ها پس از کرونا کاهش یافته و به همین دلیل کارگران این بخش بیکار شده‌اند.

زلزله‌ای به بزرگی ۶,۴ ولایت بدخشان افغانستان را لرزاند

مرکز لرزه نگاری مدیترانه اروپا اعلام کرد که زمین لرزه‌ای به بزرگی ۶,۴ روز پنجشنبه ۲۱ دی/ ۱۱ ژانویه منطقه هندوکش در افغانستان را لرزاند. ولایت بدخشان در شمال افغانستان به عنوان مرکز این زمین‌لرزه بزرگ اعلام شده است. این زمین لرزه حوالی ساعت ۲ بعدازظهر به وقت محلی رخ داده است. گفته می‌شود این زمین‌لرزه قسمت‌های شرقی و شمالی افغانستان و در بخش‌هایی از پاکستان از جمله در شهرهای پیشاور و اسلام‌آباد نیز احساس شد. مرکز لرزه‌نگاری مدیترانه اعلام کرد که این زمین‌لرزه در عمق بیش از ۲۰۰ کیلومتری زمین رخ داد. هنوز از خسارات و تلفات احتمالی این زمین‌لرزه اطلاعاتی منتشر نشده است.

نفتکشی که در مرکز اختلاف‌های ایران و ایالات متحده قرار داشت، در سواحل دریای عمان توقیف شد

یک نفتکش در سواحل دریای عمان عمان توقیف شد و مقام‌های دریایی بریتانیا گفتند که «افرادی با لباس‌های نظامی سیاه رنگ» این اقدام را انجام داده‌اند. خبرگزاری رویترز و فایننشال تایمز روز پنج‌شنبه ۲۱ دی/۱۱ ژانویه به نقل از عملیات بازرگانی دریایی بریتانیا که حوادث کشتیرانی در منطقه را رصد می‌کند، نوشتند که چهار تا پنج «فرد مسلح»در ساعت ۳:۳۰ صبح به وقت گرینویچ وارد کشتی شده‌اند و افزودند که آنها «یونیفورم سیاه نظامی به تن داشتند». گفته می‌شود ارتباط رادیویی با این کشتی قطع شده است. تانکر ترکرز (Tanker Trackers)، یک سرویس اطلاعاتی خصوصی دریایی، نفتکش را به نام سنت نیکولاس و حامل نفت عراق شناسایی کرده است. این کشتی که قبلاً «سوئز راجان» نام داشت، سال گذشته به دلیل حمل نفت ایران توسط مقام‌های آمریکایی توقیف شد. این نفتکش شب گذشته در حال انتقال نفت برای شرکت آمریکایی شورون بود. مالک یونانی سنت نیکولاس، در ماه اکتبر اعلام کرد که اختلاف خود را با وزارت دادگستری ایالات متحده بر سر مشارکت کشتی در نقض تحریم‌ها حل و فصل کرده است. این کشتی یک تانکر «سوئزمکس» است که بزرگترین نوع نفتکشی است که می‌تواند از کانال سوئز عبور کند. چنین کشتی‌هایی می‌توانند تا یک میلیون بشکه نفت را حمل کنند. گمان می‌رود توقیف این نفت‌کش را نیروهای سپاه پاسداران انجام داده باشند. تسنیم و فارس، دو خبرگزاری وابسته به این نهاد نظامی صرفا خبر رویترز را به صورت کوتاه بازتاب داده‌اند و هنوز اطلاعاتی از منابع ایرانی درباره این رویداد منتشر نکرده‌اند.

بهزاد کریم‌خانی، نویسنده ایرانی جایزه معتبر بودن‌بروک آلمان را به دست آورد

به گزارش خبرگزاری آلمان، بهزاد کریم‌خانی، نویسنده ایرانی مقیم برلین یازدهمین جایزه «خانه بودن‌بروک‌» لوبک را به خاطر رمان «سگ، گرگ، شغال» به دست آورد. او در این اثر زندگی یک خانواده پناهجوی ایرانی را که در سال‌های دهه ۱۳۶۰ به آلمان پناه آورده‌اند نشان می‌دهد. موزه لوبک با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: نویسنده در این رمان موفق شده است با زبانی شاعرانی تردیدهای سه شخصیت اصلی داستانش در شرایطی متزلزل را بیان کند. در این رمان، نویسنده داستان دو برادر را روایت می‌کند که جمهوری اسلامی در جریان کشتار زندانیان سیاسی، مادر آن‌ها را اعدام کرده و حالا آن‌ها همراه با پدرشان در حومه برلین در یک محله مهاجرنشین پر از خشونت زندگی می‌کنند. کریم‌خانی در مصاحبه‌ای گفته است که این دو برادر، با دو خصلت متفاوت در وجود او زندگی می‌کنند و به یک معنا وجوه مختلف شخصیتی او را نمایندگی می‌کنند. برادر بزرگ‌تر در تلاش است از برادر کوچک خود در برابر باندهای تبهکار محافظت کند و در این مسیر به یک باند تبهکار لبنانی می‌پیوندد. او در این اثر نه فقط به محیط زندگی شخصیت‌ها، بلکه به درون آن‌ها هم توجه ویژه دارد با این هدف که پیامدهای تبعیض‌های اجتماعی را آشکار کند. کریم‌خانی در سال ۱۳۵۵ در تهران متولد شده و در نوجوانی، در سال‌های جنگ ایران و عراق به همراه خانواده‌اش به آلمان مهاجرت کرده است. او در رشته روزنامه‌نگاری تحصیل کرده در محله کرویتس‌برگ برلین زندگی می‌کند و در آنجا یک کافه دارد. جایزه خانه بودن‌بروک از جوایز معتبر ادبی آلمان است که از سال ۲۰۰۳ تاکنون هر سال به یاد و برای بزرگداشت رمان بودن‌بروک‌ها نوشته توماس مان به یک نویسنده اهدا می‌شود.

یک برگه رأی برای دو انتخابات: راهکار جمهوری اسلامی برای افزایش آرای انتخابات خبرگان رهبری

احمد وحیدی، وزیر کشور دولت ابراهیم رئیسی از تجمیع تعرفه‌های رأی دو انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری در یک برگه خبر داد. وحیدی روز پنج‌شنبه ۲۱ دی به ایسنا گفت: «امسال برگه رأی انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری، تجمیع و در یک برگه ادغام شده است و رأی‌دهنده یک برگه تعرفه دریافت می‌کند که از وسط قابل جدا شدن است. انتهای تعرفه مربوط به انتخابات خبرگان و قسمت بالا مربوط به مجلس شورای اسلامی است.» انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری در روز ۱۱ اسفند برگزار می‌شود. رهبر جمهوری اسلامی و دیگر مقام‌های حکومتی در هفته‌های گذشته نگرانی خود را از مشارکت پایین در این دو انتخابات بیان کرده‌اند. علی خامنه‌ای در سخنرانی روز ۱۹ دی از همه مقام‌های جمهوری اسلامی خواست تا راهکارهایی برای «پرشور شدن انتخابات» بیابند. حال به نظر می‌رسد یکی از همین راهکارها را وزارت کشور یافته است. میزان مشارکت در انتخابات مجلس خبرگان رهبری همواره از دیگر انواع انتخابات در جمهوری اسلامی کم‌تر است. با ترفند جدید وزارت کشور همه کسانی که به هر دلیل در انتخابات مجلس شورای اسلامی شرکت می‌کنند، تعرفه رأی انتخابات خبرگان رهبری هم در اختیارشان قرار می‌گیرد. وزیر کشور جمهوری اسلامی در توضیح دلیل این اقدام گفته است که هدف صرفه‌جویی در مصرف کاغذ و چاپ تعرفه است: «تجمیع تعرفه رأی دو انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری برای صرفه‌جویی در چاپ بوده است. تعرفه‌ها یکی نشده است. تعرفه رأی از وسط دو تا می‌شود و هرکدام به صندوق خود انداخته می‌شود.»