ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

شورای حاکمیتی سودان عمر البشیر، دیکتاتور سابق را به دادگاه لاهه تحویل می‌دهد

شورای حاکمیتی سودان اعلام کرد عمر البشیر، رئیس جمهوری مخلوع را برای پاسخگویی در برابر جنایات جنگی در دارفور به دیوان کیفری بین‌المللی لاهه تحویل می‌دهد. دادگاه بین‌المللی لاهه ۴ فوریه ۲۰۰۹ حکم بازداشت عمر البشیر را به اتهام ارتکاب «جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت» در جنگ دارفور صادر کرد. توافق بر سر استرداد عمر البشر به دادگاه لاهه در مذاکرات بین شورای حاکمیتی سودان با ائتلاف «الجبهة الثوریه السودانیه» که به مذاکرات «جوبا» مشهور است حاصل شد. مقر اصلی الجبهه الثوریه در دارفور است. در سال ۲۰۰۳ نیروهای تحت امر عمر البشیر برای سرکوب اعتراضات به رهبری الجبهه الثوریه وارد دارفور شدند و نزدیک به ۳۰۰ هزار نفر را به قتل رساندند و دو میلیون و ۷۰۰ هزار نفر را نیز آواره کردند. محمد حسین التعایشی، رئیس شورای حاکمیتی سودان گفت «جز با پرداختن به ریشه‌های بحران، صلح در سودان برقرار نمی‌شود و باید با تحقق عدالت، خسارات و زیان قربانیان جبران شود.» سودان بر اساس قطعنامه ۱۵۹۳ ملزم به همکاری با دادگاه شورای امنیت است. بر اساس قطعنامه ۱۵۹۳ متهمان به جنایات جنگی در دارفور سودان باید در دادگاه کیفری بین‌المللی در لاهه محاکمه شوند. یکی دیگر از موضوعاتی که در مذاکرات جوبا به بحث گذاشته می‌شود حقوق قبایل در تملک اراضی است. در این زمینه هنوز توافق به دست نیامده است.

#کروناویروس صاحب نام مشخص علمی شد: COVID-19

سازمان بهداشت جهانی به کروناویروس این نام را داد COVID-19. کووید۱۹ این امتیاز را دارد که از نام قبلی به اعتبار مشخص‌تر بودن و جلوگیری از بدفهمی بهتر است، ضمن اینکه در آن اشاره‌ای به مکانی خاص، یا حیوانی خاص نیست. Co در این نام‌گذاری مخفف corona است، VI مخفف virus است، و D مخفف disease به معنای بیماری.

سازمان جهانی بهداشت می‌گوید در سراسر جهان فقط ۱۶۸ آزمایشگاه از فن‌آوری لازم برای تشخیص ویروس کرونا برخوردارند

سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد که در سراسر جهان فقط ۱۶۸ آزمایشگاه از فن‌آوری لازم برای تشخیص ویروس کرونا برخوردارند. همزمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی سه‌شنبه ۲۲ بهمن اعلام کرد در ایران دانشگاه‌های علوم پزشکی مرزی، حداکثر تلاش خود را در جهت تمهیدات لازم برای پیشگیری از ابتلا به کرونا به کار گرفتند. بر اساس اطلاعیه وزارت بهداشت این تلاش‌ها عبارت‌اند از نصب دوربین‌های حرارتی در فرودگاه خمینی تهران. قرار است در فرودگاه‌های بین‌المللی مشهد، شیراز، اصفهان و تبریز نیز چنین دوربین‌هایی نصب شود. وزارت بهداشت توصیه کرد مدارس امکاناتی را برای شست‌وشوی مداوم دست‌ها با مایع مخصوص تدارک ببینند. هم‌اکنون ۲۴ کشور جهان درگیر کروناویروس ‌اند: ۱۰۱۶ نفر جان خود را از دست داده‌اند و بیش از ۴۰ هزار نفر درگیر این بیماری هستند. در همان حال ۱۱ میلیون چینی در شهر «ووهان» به طور کامل و ۵۹ میلیون چینی در استان «هوبای» به طور نسبی در قرنطینه قرار دارند

بانک جهانی با اعطای وام به چین برای مقابله با ویروس کرونا مخالفت کرد

به گزارش خبرگزاری رویترز سه‌شنبه ۱۱ فوریه/ ۲۲ بهمن دیوید مالپاس، رئیس بانک جهانی اعلام کرد که این بانک تمایلی برای اعطای وام و کمک مالی به چین برای مقابله با ویروس کرونا ندارد اما آماده ارائه کمک‌های فنی بهداشتی به آن کشور است. بانک جهانی در مجموع ۴۷۰ میلیارد دلار به کشورهای مختلف وام داده است. سهم چین از وام‌های بانک جهانی بالغ بر ۱۴ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار است. به گفته مالپاس، چینی‌ها دارای ذخایر ارزی بسیار بزرگی هستند و بنابراین نیازی به دریافت کمک از بانک جهانی ندارند. ۳۰۰ شرکت چینی برای جبران زیان‌های ناشی از شیوع کرونا از بانک‌های چین درخواست ۵۷ میلیارد و ۴۰۰ میلیون یوان (معادل ۸ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار) وام کرده‌اند. به سبب شیوع ویروس کرونا تولید در بسیاری از کارخانجات چین متوقف شده است. مقامات دولت چین روز سه‌شنبه اعلام کردند که برای ثبات بازار کار اقداماتی را انجام خواهند داد. یکی از این اقدامات تسهیل وام‌های بانکی با بهره اندک و تشویق‌های مالیاتی است.

سخنگوی وزارت خارجه ایران: فرانسه در برنامه موشکی ایران مداخله نکند

سید عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه ایران سه‌شنبه ۲۲ بهمن با رد بیانیه وزارت خارجه فرانسه درباره برنامه موشکی ایران گفت: «برنامه فضایی جزو حقوق ذاتی ایران در توسعه علم و فناوری است. برنامه دفاعی موشکی ایران هم هیچ ارتباطی با قطعنامه ۲۲۳۱ ندارد چون موشک‌های ایرانی اساسا برای حمل سلاح‌های هسته‌ای طراحی نشده‌اند.‌ فرانسه دوشنبه ۲۱ بهمن اقدام ایران در پرتاب ماهواره به فضا را محکوم کرد و از تهران خواست که به تعهدات بین‌المللی‌اش در زمینه برنامه موشکی بالستیک پایبند باشد. وزارت خارجه فرانسه در این بیانیه اعلام کرد: «برنامه موشکی بالستیک ایران ثبات منطقه را به خطر می‌اندازد و روی امنیت اروپا تأثیر می‌گذارد.» وزارت دفاع جمهوری اسلامی یکشنبه گذشته اعلام کرد ماهواره مخابراتی ظفر با موفقیت به فضا پرتاب شد ولی موشک ماهواره‌بر به سرعت مورد نیاز جهت تزریق ماهواره در مدار مورد نظر نرسید. قطعاتی از این ماهواره که قرار بود در اقیانوس هند فرود بیاید، در سرجنگل و چاه‌احمد در حومه زاهدان با صدای انفجار مهیب که سبب وحشت اهالی شد سقوط کرد.

آب آشامیدنی ۱۰ هزار مشترک روستایی و برق ۹۰ هزار خانوار در استان گیلان قطع شد

محبعلی رنج‌ور، مدیرعامل آب و فاضلاب روستایی گیلان سه‌شنبه ۲۲ بهمن در مصاحبه با خبرگزاری مهر اعلام کرد آب آشامیدنی ۱۰ هزار مشترک روستایی استان گیلان که در ۵۰ روستا سکونت دارند بر اثر بارش شدید برف قطع شده است. در همان حال رضا اسلامی، مدیرکل بحران استانداری گیلان در مصاحبه با ایرنا گفت: «به علت بارش سنگین برف برق حدود ۹۰ هزار خانوار در استان قطع شده است.» عظیم بلبل آبادی مدیر عامل شرکت برق منطقه‌ای گیلان نیز گفت: «بارش برف و کولاک شدید منجر به قطع برخی از پست‌های برق و از مدار خارج شدن آن‌ها در شهرستان‌های لاهیجان، آستانه، لنگرود، رودسر و املش شده است.»

عراق دو ایرانی را به دلیل حمل ۲۱ گرم تریاک بازداشت کرد

سازمان گذرگاه‌های مرزی عراق سه‌شنبه ۲۲ بهمن اعلام کرد که ۲ مسافر ایرانی در گذرگاه مرزی زرباطیه (مهران) به اتهام حمل مواد مخدر بازداشت شده‌اند. این ۲ نفر در مجموع ۲۱ گرم مواد مخدر از نوع تریاک و مقداری قرص متادون به همراه داشتند. بر اساس قوانین عراق، این افراد به بخش مبارزه با مواد مخدر شهر بدره انتقال داده شدند تا اقدام‌های قانونی لازم در مورد آنها اجرا شود. پلیس و دستگاه قضایی عراق، مجازات بسیار سختی برای دارندگان مواد مخدر اعمال می‌کند. معمولا دارندگان مواد مخدر را در دوران دستگیری کتک می‌زنند و بعد از آن هم به زندان‌های طولانی‌مدت و با شرایط دشوار محکوم می‌شوند.

۱۴۲ روستای خلخال در محاصره برف قرار گرفتند

بارش برف سنگین همراه با کولاک در خلخال سبب مسدود شدن راه ارتباطی ۱۴۲ روستا و همچنین بیش از هزار و ۵۰۰ خیابان و کوچه در سطح شهر خلخال شد. فریدون بابایی فرماندار خلخال سه‌شنبه ۲۲ بهمن در مصاحبه با رسانه‌های داخلی گفت: «بارش برف سنگین همراه با کولاک به جز تعداد انگشت‌شماری از روستاهای جوار شهر خلخال همه راه‌های روستایی منطقه را مسدود کرده است.» فرارمرز فرض‌الله‌پور، رئیس اداره هواشناسی خلخال نیز از بارش ۷۵ سانتیمتر برف در طول شب گذشته و پیش از ظهر امروز در این شهر خبر داد و گفت: «با احتساب ۷۰ سانتیمتر برف باریده شده روزهای گذشته ارتفاع برف در خلخال به ۱۴۰ سانتیمتر می‌رسد .» در مناطق کوهستانی خلخال از چهار متر هم فراتر رفته است. خلخال در جنوب اردبیل و در همسایگی استان گیلان قرار دارد.

#احمد_جنتی، دبیر #شورای_نگهبان: «ما کار خود را کردیم و مردم عزیز، شما هم کار خود را بکنید»

آیت‌الله احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان روز سه‌شنبه ۲۲ بهمن، مردم را به شرکت در انتخابات اسفند ۹۸ فراخواند و گفت: «ما کار خود را کردیم و ای مردم عزیز شما هم کار خود را بکنید». براساس گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، احمد جنتی در اظهاراتش درباره رد صلاحیت تعداد زیادی از داوطلبان از جمله نمایندگان کنونی مجلس، نمایندگان رد صلاحیت شده را «فاسد» خواند و گفت: « کاری که کردیم در این مدت توانستیم ببینیم آن کسانی که قبلا در مجلس فاسد شده بودند کنارشان بزنیم و آنهایی که فاسد نشده بودند را نگه‌شان داریم. برای آینده هم هر کسی شکایت کرد به شکایتش رسیدگی کردیم و به آنها که رد شده بودند اعلام کردیم شکایتی دارید بکنید. آمدند و نشستند و جواب حرف‌هایشان را شنیدند و دفاعیاتشان را کردند و رفتند». شورای نگهبان پیشتر نیز رد صلاحیت شدگان را به «فساد مالی» متهم کرده بود. این در حالی‌ست که در روزهای گذشته اکبر اعلمی، نماینده مجلس ششم و محمود صادقی، نماینده رد صلاحیت شده مجلس، از واسطه‌گری دلالان مدعی نفوذ در تصمیمات شورای نگهبان، برای فروش صلاحیت کاندیداها در ازای مبالغ کلان و میلیاردی پرده برداشتند. دبیر شورای نگهبان در ادامه سخنانش خطاب به مردم گفت: «کسانی که به فکر مردمشان و راستگو، راستگو و راستگو باشند را انتخاب کنید. اگر دیدید راست می‌گویند به آنها رای دهید و اگر دیدید دروغ می‌گویند به آنها رای ندهید».

#بهاره_هدایت #زندانی_سیاسی سابق بار دیگر #بازداشت شد

بهاره هدایت، زندانی سیاسی سابق، در پی احضار به حراست دانشگاه تهران و حضور در آن محل، دوشنبه ۲۱ بهمن‌ماه بازداشت شد. روز سه‌شنبه ۲۲ بهمن‌ بهاره هدایت طی تماسی با خانواده‌ از بازداشت و حضور خود در دادسرای اوین خبر داد. از دلایل بازداشت و نهاد بازداشت‌کننده این فعال دانشجویی سابق اطلاعی در دست نیست. هدایت دی‌ماه سال ۸۸ بازداشت و پس از چند ماه نگهداری در بند ۲۰۹ زندان اوین به ۷ سال و شش ماه حبس تعزیری محکوم شد. این زندانی سیاسی بار دیگر و در سال ۸۹ به اتهام نگارش نامه‌ای از زندان به شش ماه حبس دیگر محکوم شد. بهمن‌ماه سال ۹۴ دوران محکومیت او به پایان رسید. پس از چند روز ممانعت از آزادی به او ابلاغ شد که دو سال حکم تعلیقی‌اش که در سال ۸۵ صادر شده بود، به اجرا در آمده است. بهاره هدایت در نهایت ۱۴ شهریورماه ۹۵، پس از تحمل ۶ سال و شش ماه حبس، آزاد شد.