ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مرتضی پروین، از فعالان مدنی آذربایجان، در تماسی تلفنی از انتقالش به بازداشتگاه اوین و عدم رسیدگی پزشکی با وجود تشدید دردهایش خبر داد

مرتضی‌ پروین‌ جدا،‌ هنرمند‌ و فعال‌ حرکت ملی آذربایجان که روز‌ سه‌ شنبه‌ ۱۷ بهمن ماه ۱۴۰۲ توسط‌ نیروها‌ امنیتی‌ بازداشت شده‌ بود،‌ پس از چهار روز طی تماسی کوتاه با خانواده از انتقالش به بازداشتگاه اوین تهران خبر داده است. پروین همچنین در این تماس اطلاع داده درد دیسک کمرش تشدید شده است و مسئول سلامتش مامورین امنیتی_قضایی هستند. پس از اعلام این موضوع تماس تلفنی او قطع شده و این امر نگرانی خانواده را تشدید کرده است. شاهدان‌ عینی‌ در زمان بازداشت‌ مرتضی‌ پروین‌ گفته‌اند نیروهای‌ امنیتی‌ با‌ ۴ خودرو‌ شخصی‌، ساعت‌ ۷:۲۰ صبح‌ روز سه‌ شنبه‌ ۱۷ بهمن‌ ماه ۱۴۰۲ به‌ منزل‌ او‌ آمده و بدون ارائه حکم با بالا رفتن از دیوار وارد منزل آن‌ ها شدند و پروین‌ را‌ با‌ لباس‌ خواب‌ بازداشت کرده‌ و به‌ مکان‌ نامعلومی‌ انتقال‌ داده‌اند. همچنین در اقدامی غیر معمول مامورین امنیتی برای ترساندن همسایه ها و جلوگیری از فیلمبرداری احتمالی از هلی‌شات در زمان بازداشت وی استفاده کرده اند. مرتضی‌ پروین‌جدا‌ هنرمند حوزه تجسمی، طراح حرکات بدنی و فعال‌ حرکت ملی آذربایجانی ساکن‌ اردبیل است که پیش‌تر نیز تجربه بازداشت، زندان، احضار‌ و‌ تهدید‌ تلفنی‌ داشته است.‌ از جمله بازداشت این هنرمند در اعتراضات به خشک شدن دریاچه اورمیه در سال ۱۳۹۰، مراسم سالانه قلعه بابک در سال ۱۳۹۷، تجمع حمایت از آزادسازی قره باغ اشغالی در پارک جیرال اردبیل در سال ۱۳۹۹ و در آخرین مورد در جریان اعتراضات آبان سال ۱۴۰۱ که پس از مدتی با تودیع قرار وثیقه آزاد شد. علاوه بر مرتضی پروین طی روزهای ۱۶ و ۱۷ و۱۸ بهمن ماه ۱۴۰۲، تعدادی از فعالین مدنی آذربایجانی به نام‌های ودود اسدی، سالار طاهر افشار، باقر حاجی زاده، آیاز سیف خواه، سعید مینایی، کمال نوری، آراز امان، طاهر نقوی وعبدالله واحدی در شهرهای اردبیل، رشت، اورمیه، تبریز، اسلامشهر تهران، کرج و آستارا، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده‌اند.

طی دو روز سه نظامی ایران در زاهدان و سراوان کشته شدند

طی روزهای ۲۱ و ۲۲ بهمن سه نظامی ایران در زاهدان و سراوان کشته شدند. هنوز هیچ گروهی مسئولیت کشته‌شدن این نظامیان را نپذیرفته است. روابط عمومی قرارگاه قدس سپاه پاسداران ۲۲ بهمن کشته‌شدن دو نیروی خود به نام‌های محمدانور گمشادزهی و عبدالحسین بلوچ را تایید کرد اما مدعی شد که آنها «نیروی بومی بسیج» بودند. سپاه پاسداران در اطلاعیه‌ای «تیراندازی اشرار مسلح» به یک ایستگاه نگهبانی در راهن‌آهن زاهدان - بم را علت کشته‌شدن دو تن از نیروهای خود اعلام کرد. رسانه‌های داخلی ایران همزمان با انتشار این خبر، گزارش کردند که روز ۲۱ بهمن نیز سرهنگ پاسدار محمدرضا حسینی، از اعضای سپاه پاسداران خراسان شمالی «حین ماموریت آموزشی در منطقه مرزی سراوان» کشته شد. توضیح بیشتری در باره علت مرگ حسینی منتشر نشده است. طی یک سال اخیر درگیری نیروهای نظامی ایران با گروه‌های مسلح مخالف جمهوری اسلامی در بلوچستان افزایش یافته است و گروه‌هایی چون جیش العدل و انصارالفرقان مسئولیت حمله به نظامیان را در مناطق مختلف بلوچستان برعهده گرفته‌اند. جمهوری اسلامی ایران ۲۶ دی به مناطق از خاک پاکستان که ادعا می‌کرد محل استقرار فرماندهان جیش‌العدل است، حمله کرد. پاکستان دو روز بعد این حمله را پاسخ داد.

همزمان با افزایش اخراج افغانستانی‌ها، فرمانده نیروی زمینی ارتش انسداد مرز شرقی را یک طرح «ملّی» خواند

همزمان با افزایش خشونت علیه افغانستانی‌های ساکن در ایران و اخراج آنها، کیومرث حیدری، فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران ۲۱ بهمن ۱۴۰۲ در سفر به شهر مرزی تایباد گفت که «انسداد نوار مرزی ایران و افغانستان از مهم‌ترین طرح‌های ملّی کشور به شمار می‌رود که ۷۴ کیلومتر طول دارد.» او افزود روند اجرایی این «پروژه ملّی» در حال اجراست و تا به حال «فنس‌کشی‌های آن انجام شده که سپس بسترسازی و جاده‌سازی آن آغاز خواهد شد.» هر چند این مقام نظامی ادعا کرد انسداد نوار مرزی برای افزایش اشراف اطلاعاتی و امنیتی است اما هدف اعلام‌نشده دیوارکشی مرزهای مشترک که میان ایران، پاکستان و افغانستان در شرق و ایران و ترکیه در غرب بر سر آن توافق شده است، ممانعت از ورود مهاجرانی است که به قصد رسیدن به سرزمینی امن‌تر از کشور جنگ‌زده خود گریخته‌اند. ایران از آغاز سال ۱۴۰۲ نزدیک به یک میلیون افغانستانی را اخراج کرده است. طالبان برخی از افغانستانی‌های اخراج‌شده از ایران را بازداشت و زندانی کرده‌اند.

رئوفه میرباقری از بازداشت‌شدگان خیزش زن، زندگی، آزادی را برای اجرای حکم هشت ماه حبس به زندان احضار کردند

رئوفه میرباقری از بازداشت‌شدگان خیزش زن، زندگی، آزادی از اجرایی‌شدن محکومیت حبس هشت‌ماهه خودش خبر داد. نیروهای امنیتی آبان ۱۴۰۱ همزمان با اعتراض‌های سراسری به قتل ژینا (مهسا) امینی رئوفه میرباقری را در تنکابن بازداشت کردند. او پس از ۳۲ روز حبس به قید وثیقه آزاد شد. دادگاه انقلاب ساری میرباقری را بابت اتهام «تبلیغ علیه نظام» به هشت ماه حبس و دو سال ممنوعیت خروج از کشور، منع عضویت در گروه‌های سیاسی و اجتماعی و تشکیل گروه به همراه توقیف برخی وسایل شخصی محکوم کرد. کمیته پیگیری وضعیت بازداشت‌شدگان که همزمان با سرکوب معترضان در خیزش زن، زندگی، آزادی تشکیل شد، ۲۲ بهمن خبر داد محکومیت هشت‌ماهه رئوفه میرباقری اجرا شده است و او هفت روز فرصت دارد خود را به زندان مرکزی شهسوار در استان مازندران معرفی کند. نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی همزمان با خیزش زن، زندگی، آزادی هزاران نفر را در سراسر ایران بازداشت کردند و بهمن ۱۴۰۱ مدعی شدند که بسیاری از آنها «مشمول عفو رهبری» و آزاد شده‌اند. چندی بعد اما با ابلاغ محکومیت و احضار معترضان به زندان مشخص شد که ادعای عفو معترضان دروغین و تنها برای استفاده تبلیغاتی بوده است.

فرونشست زمین در اصفهان ۴۰ مدرسه را از مدار خارج کرد - آموزش و پرورش استان: هنوز خبری از بودجه نیست

محمدرضا ابراهیمی، مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان با اشاره به مسئله فرونشست زمین در استان اصفهان، از فرونشست ۴۰ مدرسه در این استان خبر داد. به گزارش خبرگزاری تسنیم، وابسته به سپاه پاسداران، ابراهیمی در نشستی به مناسبت سالگرد ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ گفت: «متاسفانه مسئله فرونشست کل استان اصفهان را تحت تأثیر قرار داده که شهرستان‌های بورخوار، شاهین‌شهر و نواحی ۴ و ۵ کلان‌شهر اصفهان بیشترین تاثیر را دارند و بر همین اساس ۴۰ مدرسه از مدار خارج شده‌اند که باید جایگزین شوند.» مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان در رابطه با بودجه تخصیص‌یافته به فرونشست مدارس گفت: «اعتبارات تخصیص‌یافته هنوز عملیاتی نشده است و جزو تعهدات دولت است.» او همچنین افزود که علاوه بر این اعتباراتِ عملیاتی‌نشده، «استفاده از ظرفیت خیرین و مولدسازی در نظر گرفته شده است.» جمهوری اسلامی در سال‌های اخیر از سرمایه‌های خصوصی کسانی که «خیّر» نامیده می‌شوند به عنوان بهانه‌ای برای کاهش تعهدات اجتماعی و سرمایه‌گذاری‌های عمومی خود استفاده کرده است. «مولدسازی» نیز در ادبیات جمهوری اسلامی معادلی برای خصوصی‌کردن خدمات اجتماعی از طریق هدایت نهادهای خدمات عمومی مثل مدارس و بیمارستان‌ها به سمت تجاری‌سازی و درآمدزایی است. ابراهیمی در این رابطه گفت: «هدف اصلی مولدسازی در راستای تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام با رویکرد خیرین است که برای هر سه مورد سهم مشخص شده و امیدواریم که اعتبار تخصیص‌یافته به زودی عملیاتی شود و در حال پیگیری این موضوع هستیم.»

محمد (علی) نارویی، زندانی بلوچ را به ۱۲ سال حبس محکوم کردند

در ادامه صدور احکام سنگین برای زندانیان بلوچ در ایران، محمد (علی) نارویی، زندانی بلوچ محبوس در زندان زاهدان روز چهارشنبه ۱۸ بهمن ۱۴۰۲، به ۱۲ سال حبس محکوم شد. «حال‌وش» که اخبار و رویدادهای مربوط به استان سیستان و بلوچستان را پوشش می‌دهد، به نقل از یک منبع آگاه در این خصوص نوشته است: «قاضی دادگاه در حالی اتهامات ورود و خروج غیرقانونی از مرز، اغتشاش علیه نظام، عضویت و همکاری با گروه‌های مخالف نظام و... را برای محمد عنوان کرده که او همه این اتهامات را رد کرده است.» محمد نارویی متولد اردیبهشت ۸۰، مجرد و اهل زاهدان است. محمد ١٩ فروردین سال جاری از سوی نیروهای امنیتی در خیابان مزاری زاهدان بازداشت شد و پس از گذشت ٩۵ روز رسانه‌های وابسته به سپاه پاسداران با سناریوسازی و طرح اتهامات واهی و پخش اعترافات اجباری از او، محمد را از اعضای گروه جیش العدل معرفی کردند. بر اساس گزارش‌های ثبت شده به دست فعالین بلوچ، نیروهای امنیتی دستکم ۹۱۲ تن را طی سال ۲۰۲۳ بازداشت کردند. این کمپین گفته ۱۱۷ تن از بازداشت شدگان از نزدیکان و بستگان عبدالحمید اسماعیل‌زهی، بالاترین مقام مذهبی بلوچ‌ها در ایران بودند. ۶۸ بازداشت شده کمتر از ۱۸ سال سن داشتند و هفت تن هم زن بودند.