ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

هشدار #عفو_بین‌الملل درباره احتمال صدور حکم #اعدام یا حبس‌های طولانی‌مدت برای هشت فعال بازداشتی محیط زیست

سازمان عفو بین‌الملل درباره احتمال صدور حکم #اعدام یا حبس‌های طولانی‌مدت برای هشت #فعال_محیط_زیست در بازداشت شدیدا ابراز نگرانی کرد. عفو بین‌الملل روز دوشنبه ۱۱ مارس/ ۲۰ اسفند با انتشار یک فراخوان اقدام فوری نوشت هشت فعال محیط زیستی ایرانی که در زندان به ‌سر می‌برند ممکن است با حکم اعدام یا احکام حبس طولانی‌مدت مواجه شوند. این در حالی‌ست که اتهام‌های وارد شده به این افراد «صرفا مربوط به فعالیت‌های زیست‌محیطی آنها و از جمله تحقیق در زمینه حیات وحش در حال انقراض در ایران» است. بر اساس این اطلاعیه روند دادرسی این هشت فعال محیط زیست بسیار غیرعادلانه بوده است. این افراد همچنین از شکنجه و بدرفتاری با خود در زندان خبر داده‌اند. هشت فعال محیط زیست به نام‌های سام رجبی، امیرحسین خالقی، هومن جوکار، سپیده کاشانی، نیلوفر بیانی، طاهر قدیریان، عبدالرضا کوهپایه و مراد طاهباز، بیش از یک سال است در «بازداشت موقت» سازمان اطلاعات سپاه پاسداران هستند. کاووس سیدامامی، دیگر متهم این پرونده، به شکلی مشکوک در بازداشتگاه زندان اوین جان خود را از دست داد. قوه قضاییه جمهوری اسلامی ابتدا اتهام افراد در بازداشت را «جاسوسی برای بیگانگان» اعلام کرد، اما چند ماه بعد اتهام «فساد فی‌الارض» برای برخی از آنها مطرح شد که حکم صادره برای آن می‌تواند اعدام باشد.

بوتفلیقه از حضور در انتخابات ریاست جمهوری الجزایر انصراف داد

رئیس جمهوری الجزایر سرانجام به خواست معترضان تن داد. عبدالعزیز بوتفلیقه با انتشار بیانیه‌ای از شرکت در پنجمین دور انتخابات ریاست جمهوری این کشور انصراف داد. بوتفلیقه که ۸۲ ساله دارد، برگزاری انتخابات ریاست جمهوری الجزایر را که قرار بود ۱۸ آوریل سال جاری (۲۹ فروردین ۹۸) برگزار شود، به آینده و به اعمال اصلاحاتی در قانون اساسی در یک کنفرانس ملی موکول کرد. رئیس جمهوری الجزایر که از سال ۲۰۱۳ تاکنون به معلولیت جسمانی نیز مبتلا شده وعده داد که به زودی و تا پیش از تشکیل کنفرانس ملی برای اصلاح قانون اساسی، تغییراتی در کابینه اعمال می‌کند.

#فرود_اضطراری هواپیمای مسافربری روسی در باکو به دلیل تهدید به بمب‌گذاری

به گزارش خبرگزاری «رویترز»، یک هواپیمای مسافربری روسی از خطوط هوایی اورال که ۲۲۵ مسافر و خدمه داشت و به مقصد مسکو در حرکت بود، روز دوشنبه ۱۱ مارس در باکو فرود آمد. فرود اضطراری این هواپیما به علت ظن خدمه هواپیما به بمب‌گذاری در آن بوده است. هواپیمای مسافربری روسی از مقصد بحرین به سمت روسیه در حرکت بود. سخنگوی خطوط هوایی اورال گفته است که خدمه پرواز «اطلاعاتی در مورد احتمال وجود اشیاء ممنوع» در این پرواز به دست آورده بودند. آنها درخواست کردند که در نزدیک‌ترین فرودگاه فرود بیایند تا هواپیما مورد جست‌وجو قرار بگیرد. یک منبع آگاه در فرودگاه باکو به رویترز گفته است که هیچ چیز مشکوکی در هواپیما پیدا نشده و یک مسافر این هواپیما بازداشت شده است.

کارگران #سد_بالاخانلو در اعتراض به #تعویق_دستمزد مقابل استانداری قزوین تجمع کردند

کارگران #سد_بالاخانلو روز دوشنبه ۲۰ اسفند در اعتراض به تعویق ۶ ماه #دستمزد، مقابل استانداری قزوین تجمع کردند. ۱۳۰ کارگری که در پروژه ساخت این سد کار می‌کنند گفته‌اند از مهرماه حقوق دریافت نکرده‌اند و حق سنوات و عیدی آن‌ها هم پرداخت نشده است. پیش از تجمع، این کارگران اعتراض خود را به پیمانکار اعلام کرده‌اند اما او مدعی است دولت در سال ۹۷ اعتبار دستمزد کارگران را پرداخت نکرده است. کارگرانی که در #تجمع_مقابل_استانداری_قزوین حضور داشتند، نوشته‌هایی حاوی مطالباتشان در دست داشتند از جمله: استاندار به دادمان برس و کارگران سد بالاخانلو امسال عید ندارند. کارگران بسیاری از واحدهای تولیدی و خدماتی با مشکل تعویق مزدها روبرو هستند. علی خدایی نایب‌رئیس‌ کانون شوراهای اسلامی کار اخیرا گفته است دست‌کم ۹۳ هزار کارگر در کارگاه‌های بزرگ و متوسط مزدهای معوقه دارند. سد بالاخانلو در ۳۵ کیلومتری جنوب غربی شهرستان بوئین زهرا در استان قزوین واقع شده است. سد بالاخانلو جهت تامین بخشی از نیاز شرب ۵ شهربوئین زهرا، سگزآباد، شال، دانسفهان، اسفرورین و ۳۶ روستای منطقه بوئین‌زهرا ایجاد شده و قرار بود ساخت آن در سال جاری به اتمام برسد اما به دلیل عدم تامین اعتبار آن نیمه‌تمام مانده است.

رهبران کشورهای جهان در #کنفرانس_محیط_زیستی #سازمان_ملل درباره #زباله‌_های_پلاستیکی مذاکره می‌کنند

در کنفرانس محیط زیستی سازمان ملل که روز دوشنبه ۲۰ اسفند / ۱۱ مارس در نایروبی، پایتخت کنیا برگزار می‌شود رهبران کشورهای جهان در مورد قطعنامه‌ای علیه گسترش #زباله‌_های_پلاستیکی در اقیانوس‌ها گفت‌وگو خواهند کرد. مشکل زباله‌های پلاستیکی به‌طور فزاینده‌ای به دغدغه سیاست‌گذاران و مصرف‌کنندگان تبدیل شده است. بسیاری از کشورها مخالف کیسه‌های پلاستیکی هستند، یا مصرف آن را ممنوع کرده و یا هزینه‌ای برای آن تعیین کرده‌اند. در آفریقا، ۲۵ کشور از جمله کنیا، ممنوعیت کیسه‌های پلاستیکی را اعمال کرده‌اند. صندوق جهانی طبیعت (WWF)، بزرگترین اتحادیه بین‌المللی در زمینه حفاظت از محیط زیست تأکید کرده است که بدون تصویب قطعنامه‌ای با اهداف و اقدامات مشخص، مشکل زباله‌های پلاستیکی حل نمی‌شود. موضوعات دیگر کنفرانس نایروبی زباله‌های مواد غذایی و گسترش رانندگی الکتریکی است. کنفرانس محیط زیستی سازمان ملل تا جمعه آینده ادامه خواهد داشت.

یک‌هزار تن از قضات #الجزایر به جنبش علیه #بوتفلیقه پیوستند

در #الجزایر بیش از ۱۰۰۰ نفر از قضات به جنبش علیه عبدالعزیز بوتفلیقه، رئیس‌جمهوری اقتدارگرای این کشور پیوستند. آن‌ها در بیانیه مشترکی اعلام کردند که اگر #بوتفلیقه ۸۲ ساله باز هم کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری شود بر انتخابات نظارت نخواهند کرد. از هفته‌ها پیش اعتراضات در الجزایر علیه کاندیدا شدن مجدد عبدالعزیز بوتفلیقه در انتخابات ریاست جمهوری، آغاز شده است. بوتفلیقه پس از دو هفته بستری شدن در بیمارستانی در سوئیس، روز گذشته، یکشنبه ۱۹ اسفند / ۱۰ مارس به کشور بازگشت. او نزدیک به ۲۰ سال است که بر الجزایر حکومت می‌کند. بوتفلیقه شش سال پیش دچار حمله قلبی شد و از آن زمان در مجامع عمومی ظاهر نشد. آخرین سخنرانی عمومی او یک سال پیش از سکته قلبی ایراد شد. بوتفلیقه آن زمان گفته بود که «نسل من،‌ نسل مبارزان با استعمار، کارشان تمام شده و دیگر زنگار بسته‌اند». اما با وجود این اظهارنظر، رئیس‌جمهوری بیمار از قدرت کنار نکشید و حتی می‌خواهد برای پنجمین بار زمام حکومت را در دست بگیرد. تلویزیون دولتی الجزایر گفته است که تا کنون ۱۹۵ نفر در جریان اعتراضات دستگیر شده‌اند.

#ملاعمر رهبر #طالبان سال‌ها در پنج کیلومتری یک پایگاه نظامی #آمریکا زندگی می‌کرد

یک روزنامه‌نگار هلندی به نام بته دام که مدت‌ها در #افغانستان بوده، در کتاب تازه‌ خود با عنوان «به‌دنبال یک دشمن» نوشته است که #ملاعمر بنیانگذار گروه #طالبان در افغانستان، سال‌ها در پنج کیلومتری یک پایگاه نظامی آمریکا در جنوب افغانستان پنهان شده بود و در آن‌جا اخبار بی‌بی‌سی به زبان پشتو را دنبال می‌کرد. در این پایگاه نظامی یک‌هزار سرباز آمریکایی مستقر بودند. آمریکا که ۱۰ میلیون دلار برای دستگیری ملاعمر جایزه تعیین کرده بود معتقد بود که او به پاکستان پناه برده است. این روزنامه‌نگار هلندی که می‌گوید با ده‌ها نفر از رهبران طالبان و همچنین محافظ ملاعمر در این‌باره صحبت کرده، افزوده است که ملاعمر سال‌ها تارک دنیا شده بود، حاضر به ملاقات با خانواده‌اش نبود و یادداشت‌هایش را به زبانی ابداعی - تخیلی می‌نوشت. بر اساس این کتاب، در سال ۲۰۰۱، پس از سرنگونی حکومت طالبان در افغانستان، ملاعمر قدرت خود را واگذار کرد تا خود تبدیل به رهبر روحانی گروه شود. بته دام نوشته است که آمریکا دو بار در آستانه دستگیری ملاعمر قرار داشت. بار نخست در حالی که گشت آمریکایی‌ها در چند قدمی ملاعمر بود، او در پس پشته‌ای از چوب پنهان شد. بار دوم سربازان خارجی کل یک مجتمع را مورد بازرسی قرار دادند به جز اتاقی که ملاعمر در آن بود. ملاعمر در آوریل ۲۰۱۳ میلادی در بیمارستانی در شهر کراچی درگذشت. طالبان مرگ او را به‌مدت دو سال پنهان نگه داشتند.

جمعیت #سالمندان #ایران رو به افزایش است

دکتر محمد بداغ‌آبادی، مدیر مرکز خدمات تخصصی طب سالمندی جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی ۱۱ اسفند در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) اعلام کرد که جمعیت سالمندی ایران رو به افزایش است. بداغ‌آبادی گفت: «افزایش موج زنان سالمند تنها در آینده از نکات تکان دهنده مطالعات انجام شده است. جامعه ایران رو به سالمندی است‌. اگر امروز با ۸ میلیون سالمند مواجه هستیم، در آینده‌ای نه چندان دور، این رقم بالغ بر ۲۴ میلیون نفر خواهد شد.» به گفته مدیر مرکز خدمات تخصصی طب سالمندی جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی در سال ۲۰۳۰ حدود ۱۴ درصد جمعیت ایران سالمند خواهد شد، به گونه‌ای که در استان‌های شمالی کشور درصد رشد سالمندی به میانگین متوسط درصد جهانی می‌رسد.

محل کسب یک زوج #زندانی_سیاسی مصادره شد

«ستاد اجرای فرمان امام» محل کسب فاطمه مثنی و حسن صادقی زوج زندانی سیاسی محبوس در زندان‌های اوین و رجایی‌شهر کرج را مصادره کرد. محل کسب مذکور تنها منبع درآمد این زوج زندانی و فرزندانشان که تحت سرپرستی فردوس محبوبی، مادر ۸۷ ساله و بیمار فاطمه مثنی هستند، بوده است. اجرای حکم مصادره محل کسب باعث افزایش نگرانی در ارتباط با مصادره شدن منزل آن‌ها و بی‌سرپناه شدن فرزندان‌شان و مادر فاطمه مثنی نیز شده است. به گزارش هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، این دو زندانی پیشتر به حکم دادگاه انقلاب علاوه بر مجموع ۳۰ سال حبس به مصادره محل کسب و محل سکونت نیز محکوم شده بودند. حسن صادقی و فاطمه مثنی در تاریخ ۹ بهمن ماه سال ۹۱ در پی برگزاری مراسم ترحیم برای پدر حسن صادقی که از مخالفان حکومت ایران بود، به صورت خانوادگی به همراه دو فرزند خود بازداشت شدند و همزمان درب منزل‌شان نیز پلمب شد. دختر آن‌ها پس از گذشت سه روز و پسرشان نیز که زیر سن قانونی بود پس از حدود یک ماه و نیم بازداشت و بازجویی از زندان آزاد شدند. این زوج پس از گذشت یک سال بازداشت و بازجویی که حدود ۵ ماه از آن در سلول‌های انفرادی بند ۲۰۹ زندان اوین گذشت با قرار وثیقه تا زمان برگزاری دادگاه از زندان آزاد شدند. شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران برای هر یک از این زندانیان حکم ۱۵ سال حبس تعزیری و مصادره اموال شامل (شش دانگ مغازه و منزل) صادر کرد که این حکم در دادگاه تجدیدنظر نیز عیناً تأیید شد. فاطمه مثنی ۸ مهرماه ۱۳۹۴ جهت اجرای حکم در منزل بازداشت شد و همسرش حسن صادقی نیز ۱۸ بهمن‌ماه همان سال هنگام ملاقات با همسر خود در سالن ملاقات زندان اوین بازداشت و به زندان رجایی‌شهر کرج منتقل شد. این زوج زندانی از حدود دو ماه پیش به دلایل نامعلومی از حق ملاقات با یکدیگر محروم شده‌اند. فاطمه مثنی برای نخستین بار در سال ۵۹ و در سن ۱۳ سالگی به همراه مادر خود بازداشت شد و پس از ۳ سال از زندان آزاد شد. در دوران حبس او و مادرش، سه برادر او به نام‌های علی، مصطفی و مرتضی و همسر یکی از برادرانش اعدام شدند. اتهام آن‌ها محاربه و بغی از طریق هواداری از سازمان مجاهدین خلق اعلام شده بود. حسن صادقی نیز در سال ۶۰ بازداشت و پس از ۶ سال از زندان آزاد شد. او در زمان بازداشت به شدت مورد ضرب و شتم قرار گرفت و شدت ضربات به حدی بود که قسمتی از سر دچار فرورفتگی و بروز مشکلات جسمی شد.

#گوایدو دولت #مادورو را مسئول قطع برق در #ونزوئلا دانست

خوان گوایدو، رئیس پارلمان #ونزوئلا و رئیس جمهوری خودخوانده این کشور، دولت نیکلاس #مادورو را مسئول بحران کنونی و قطع برق در کشور دانست. #گوایدو در گفت‌وگو با رادیو آلمان گفت این مسخره است که دولت مادورو قطع برق در کشور را نتیجه حمله سایبری آمریکا می‌داند. او مسئول قطع برق را بیش از هر چیز دولت و فساد در کشور دانست و گفت بودجه سرمايه‌گذاری در زمینه انرژی به سرقت رفته است. گوایدوهمچنین اعلام کرد که مجلس ملی وضعیت اضطراری اعلام و بر کمک‌های بشردوستانه اصرار خواهد کرد. بر اساس آمار دولتی، تاکنون ۱۷ نفر بر اثر قطع برق جان خود را از دست داده‌اند. منابع غیررسمی این آمار را ۶۰ نفر اعلام کرده‌اند. بحران انسانی در ونزوئلا شدت می‌گیرد. گوایدو گفت: «ما به‌دنبال حمایت از شهروندان برای پایان دادن به دیکتاتوری مرگبار هستیم.» او چشم‌اندازی برای حل بحران کنونی با همکاری دولت مادورو قائل نشد و گفت این بحران با بلایای طبیعی به‌وجود نیامده بلکه نتیجه عملکرد دولت است و آن‌ها باید مسئولیت بحران را به‌عهده بگیرند. وزارت اطلاعات ونزوئلا اعلام کرد که روز دوشنبه ۲۰ اسفند / ۱۱ مارس به‌دلیل قطع برق مدارس و مغازه‌ها تعطیل هستند.

#یونیسف می‌گوید شمار #کودکان کشته‌شده در جنگ #سوریه بی‌سابقه است

صندوق کودکان ملل متحد (یونیسف) در گزارش تازه‌ای اعلام کرد که شمار کودکان کشته‌شده در جریان جنگ سوریه در سال گذشته میلادی بیش از سال‌های قبل از آن بود. براساس آمار یونیسف در سال ۲۰۱۸ شمار کودکانی که در جنگ سوریه جان خود را از دست دادند بیش از یک‌هزار و ۱۰۰ نفر بود که این آمار می‌تواند بیش از این‌ها نیز باشد. بنا به این گزارش، بسیاری از این کودکان بر اثر انفجار مین کشته شده‌اند. همچنین در سال گذشته شمار حملات به مدارس و بیمارستان‌ها نیز بیشتر بوده است. فردا، سه‌شنبه ۲۱ اسفند / ۱۲ مارس کنفرانس جهانی اهدای کمک به سوریه در بروکسل برگزار خواهد شد.

#صادق_لاریجانی: دختر من جاسوس نیست، ۶۳ حساب هم ندارم

صادق آملی لاریجانی، رئیس سابق قوه قضائیه که به ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام منصوب شده، دوشنبه ۱۱ اسفند در مراسم معارفه ابراهیم رئیسی به عنوان رئیس تازه قوه قضائیه گفت در دوران ریاست او بر قوه قضائیه به ۱۷ میلیون پرونده قضایی رسیدگی شده است. در این معنا به انداره یک پنجم جمعیت ایران در دستگاه قضائی پرونده ساخته شده. صادق لاریجانی به اتهام جاسوسی دخترش و سوءاستفاده از حساب‌های قوه قضائیه هم اشاره کرد: «دختر من جایی می‌رفت می‌گفتند از زندان آزاد شدی؟ دختر من جاسوس نیست، ۶۳ حساب هم ندارم. کسی را که تهمت و افترا بزند حلال نخواهم کرد. کل شیء فعلوه فی‌الزبر و کل صغیر و کبیر مستتر. مدیران، این باب را ببندند.»

مدیرکل حفاظت محیط زیست #البرز از ثبت فیلم یک #پلنگ_ایرانی در ارتفاعات #طالقان خبر داد

فردین حکیمی، مدیرکل حفاظت محیط زیست البرز در گفت‌وگو با رسانه‌های داخلی از ثبت فیلم یک پلنگ ایرانی در ارتفاعات طالقان خبر داد. حکیمی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گفت: «پلنگ به خاطر ویژگی‌های خاصی که دارد، در مواقع نادر در معرض دید ظاهر می‌شود و اطلاعات ما از این گونه بیشتر به عکس‌هایی که دوربین‌ها به ثبت رسانده‌اند، خلاصه می‌شود. براساس اطلاعات دریافتی از همین دوربین‌ها و گزارش‌های جوامع محلی بین ۲۵ تا ۳۰ قلاده پلنگ در البرز زندگی می‌کنند.» مدیرکل حفاظت محیط زیست البرز یادآوری کرد «حفاظت از گونه‌های در حال انقراض تنها وظیفه محیط زیست نیست و همه شهروندان در این خصوص وظیفه دارند و باید سهم خود را ایفا کنند.»

متهم به سوءقصد به جان برادر ناتنی رهبر کره شمالی آزاد شد

زنی که متهم به سوءقصد به جان کیم جونگ برادر ناتنی رهبر کره شمالی بود، آزاد شد. سیتی آسیه شهروند اندونزیایی و دوان تی هوانگ شهروند ویتنامی متهم بودند که در سال ۲۰۱۷ سم اعصاب «وی اکس» را در فرودگاه کوالالامپور به صورت کیم جونگ مالیده‌اند و سبب مرگ او شده‌اند. این دو زن اتهام قتل را رد کرده و گفته بودند که گمان می‌کردند در یک برنامه تلویزیونی بازی می‌کنند. دادستان پرونده خواستار کنار گذاشته شدن اتهام قتل شد اما دلیلی ارائه نکرد. قاضی با پذیرش این درخواست گفت سیتی آسیه آزاد است. او اما هنوز تبرئه نشده است. دادگاه تی‌هوانگ دوشنبه ۱۱ مارس برگزار می‌شود.

#روحانی وارد #بغداد شد

حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی در چارچوب یک سفر سه روزه به عراق برای دیدار و گفت‌وگو با رهبران این کشور وارد بغداد شد. به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) روحانی اعلام کرده که ایران به توسعه راه‌های ارتباطی میان ایران و عراق علاقمند است. روابط اقتصادی و تجاری، مسئله گرد و غبار و بحران‌های زیست‌محیطی، سرمایه‌گذاری و همچنین گسترش گردشگری در دستور کار مذاکرات فی‌مابین قرار دارد. روحانی در این سفر با برهم صالح، رئیس‌جمهوری، عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر، محمد الحلبوسی، رئیس پارلمان و علی سیستانی، روحانی بانفوذ شیعه دیدار می‌کند.

#چین پرواز همه هواپیمای #بوئینگ ۷۳۷ ماکس این کشور را به تعلیق درآورد

سازمان هوانوردی چین ۱۱ مارس/ ۲۰ اسفند دوشنبه تحت تأثیر حادثه سقوط دومین هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ ماکس در چند ماه اخیر، به تمامی ایرلاین‌های این کشور اعلام کرد که پرواز این هواپیماها را به تعلیق درآورند. روز گذشته یک فروند هواپیمای مسافربری بوئینگ ۷۳۷ ماکس تنها ۱۳ دقیقه بعد از بلند شدن سقوط کرد و تمامی ۱۵۷ سرنشین آن کشته شدند. این هواپیما به مقصد نایروبی، پایتخت کنیا در حال پرواز بود. هنوز علت حادثه مشخص نشده، اما این حادثه مشابه حادثه سقوط هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ ماکس اندونزی است.

حمله نهایی به #داعش در #روستای_باغوز آغاز شد

#نیروهای_دموکراتیک_سوریه به رهبری کردها از آغاز عملیات نهایی علیه گروه «دولت اسلامی»‌ (داعش) در شرق سوریه خبر دادند. #مصطفی_بالی،‌ مدیر رسانه‌ای نیروهای دموکراتیک سوریه یکشنبه ۱۹ اسفند / ۱۰ مارس در توئیتر اعلام کرد که «هواپیماها انبارهای اسلحه تروریست‌ها را هدف قرار داده‌اند». او از درگیری‌های شدید در منطقه روستای باغوز،‌ آخرین پایگاه داعش خبر داده است. عملیات نظامی ساعت شش عصر به وقت محلی آغاز شده. بالی گفته که ضرب‌الاجل داعش برای تسلیم به پایان رسیده است و نیروهای دموکراتیک سوریه به بازمانده این گروه پایان خواهد داد. داعش تنها اردوگاهی به مساحت ۵۰۰ متر مربع را در چند کیلومتری مرز عراق در اختیار دارد و از سه جهت در محاصره نیروهای دموکراتیک سوریه است و از سوی دیگر رود فرات و نیروهای رژیم بشار اسد رئیس جمهوری عربی راه اعضای این گروه را بسته‌اند. بالی به خبرگزاری فرانسه گفته است که شنبه ۱۰۰ تن دیگر از غیرنظامیان و خانواده‌های اعضای داعش باغوز را ترک کردند. با این حال اعضای داعش از تونل‌هایی که حفر کرده اند نیز استفاده می‌کنند. از دوشنبه ۴ مارس (۱۳ اسفند) تا چهارشنبه ۶ مارس (۱۵ اسفند) در مجموع ۲۰۰۰ نفر از داعشی‌ها و خانواده‌هایشان تسلیم شده‌اند. نیروهای دموکراتیک یک مسیر امن برای فرار غیرنظامیان ایجاد کنند. آنها عملیات علیه داعش را برای جلوگیری از کشته‌شدن غیرنظامیان متوقف کرده بودند. ادنان عفرین سخنگوی نیروهای دموکراتیک سوریه به روداو گفته است که شمار دقیق اعضای باقی‌مانده داعش در باغوز مشخص نیست اما بازماندگان کسانی هستند «که واقعاً می‌خواهند بجنگند و از اروپا و ترکیه و عراق و [شرق] آسیا آمده‌اند». ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکا حمایت هوایی از نیروهای دموکراتیک سوریه را برعهده دارد. قرار است نیروهای آمریکایی پس از اعلام شکست داعش به تدریج سوریه را ترک کنند.