ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

#سازمان_جهانی_بهداشت #کرونا را در دسته «بیماری‌های همه‌گیر جهانی» قرار دارد

دکتر تدروس آدانوم گبرایسوس مدیرکل سازمان جهانی بهداشت چهارشنبه ۲۱ اسفند / ۱۱ مارس اعلام کرد که شیوع «کووید - ۱۹» به سطح «همه‌گیری جهانی» رسیده است. او در مقر سازمان جهانی بهداشت در ژنو گفت: «در دو هفته گذشته شمار مبتلایان به این ویروس در خارج از چین ۱۳ برابر و شمار کشورهای مبتلا به آن سه برابر شده‌اند.» به‌گفته مدیرکل سازمان جهانی بهداشت انتظار می‌رود که در روزها و هفته‌های آینده شمار مبتلایان به این بیماری، مرگ‌‌ومیرها و تعداد کشورهای آلوده از این نیز بیشتر شود. ویروس کرونا در حال حاضر بیش از ۱۲۱ هزار نفر را در آسیا، اروپا، آفریقا و آمریکا آلوده کرده و جان ۴ هزار و ۳۸۲ نفر را گرفته است. سازمان جهانی بهداشت تا کنون این ویروس را در دسته «بیماری‌های همه‌گیر جهانی» قرار نداده بود. عبارت «همه‌گیر» (pandemic) در مورد یک بیماری‌‌ به معنای آن است که آن بیماری به کشورها و مناطق مختلفی در جهان گسترش پیدا کرده است و با «اپیدمی» (epidemic) که به افزایش ناگهانی شمار افراد مبتلا به یک بیماری گفته می‌شود فرق دارد.

بیژن نوباوه وطن، عضو جبهه پایداری: «#اینترنت_ملی» را در مجلس یازدهم پیگیری می‌کنم

بیژن نوباوه وطن، نماینده دوره هشتم و نهم مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری امنیتی فارس از برنامه خود برای «سر و سامان دادن به فضای مجازی در کشور» خبر داد و آن را یکی از ضروریات دانست. این عضو جبهه پایداری انقلاب اسلامی که در انتخابات دوم اسفند بار دیگر از حوزه تهران به مجلس شورای اسلامی راه پیدا کرده، دراین‌باره گفته است: «سال‌هاست که قول اینترنت ملی را داده‌ایم اما در این زمینه کم‌کاری شده و بنده به طور جد این مساله را پیگیری می‌کنم چرا که ساز و کار آن معلوم است اما نمی‌دانیم چرا اجرایی نشده است.» او که در دوره قبلی حضور در مجلس شورای اسلامی نایب رئیس دوم کمیسیون فرهنگی بوده، همچنین گفته است: «از فضای مجازی می‌توان خیلی بهتر و مفیدتر استفاده کرد اما امروز به عنوان یک مشکل برای فرهنگ اخلاقی کشور ایجاد مشکل کرده و ما در ابعاد مختلف آثار مخرب آن را کاملاً می‌بینیم.» بیژن نوباوه وطن سابقه عضویت در شورای نظارت بر صدا و سیما در زمان حضور قبلی خود در مجلس شورای اسلامی را در کارنامه دارد. بحث درباره شبکه ملی اطلاعات یا اینترانت ملی، یکی از طرح‌های چندین ساله جمهوری اسلامی برای کنترل فضای مجازی و ترافیک آنلاین است. ایده یک شبکه «ملی» اینترنت از دولت محمود احمدی‌نژاد آغاز شد. احمدی‌نژاد «شورای عالی فناوری اطلاعات» را که در آخرین سال دولت محمد خاتمی طرح‌ریزی شده بود، اجرایی کرد و در نخستین جلسه این شورا از تصویب کلیات «شبکه اینترنت ملی» خبر داد. دست‌اندرکاران حکومتی می‌گویند در این راه پیشرفت‌هایی داشته‌اند.

گزارشگران بدون مرز: شورای عالی فضای مجازی یکی از ۲۰ نهاد دولتی و غیر دولتی سرکوبگر سایبری در جهان است

سازمان گزارشگران بدون مرز ۲۰ نهاد دولتی و غیر دولتی را معرفی کرد که از فناوری دیجیتال برای جاسوسی از شهروندان و روزنامه‌نگاران بهره می‌گیرند و چرخه اطلاع‌رسانی در جامعه را مختل می‌کنند. «شورای عالی فضای مجازی» در این فهرست قرار دارد، نهادی که به نوشته گزارشکران بدون مرز، شخصیت‌های ارشد نظامی و سیاسی ایران آن را تشکیل داده‌اند و هدایت سانسور و مهار اينترنت را در اختیار دارد. بر همین اساس شورای عالی فضای مجازی با به کارگیری روش‌هایی مانند «کنترل اینترنت و گزینشی کردن دسترسی‌ها، فیلتر کردن وب‌سایت‌های خبری، و اپلیکیشن‌‌هایی مانند تلگرام، سیگنال، واتس‌اپ، فیس‌بوک و توئیتر» چرخه اطلاع‌رسانی را مختل می‌کند. گزارشگران بدون مرز یادآئری کرده است که در ایران از خاموش کردن اینترنت برای مهار اعتراضات خیابانی هم استفاده شده است. در جریان اعتراضات آبان ۹۸ اینترنت از دسترس شهروندان ایرانی خارج شده بود. گزارشگران بدون مرز این اطلاعیه را به به مناسبت «روز جهانی مبارزه با سانسور سایبری» که پنجشنبه ۱۲ مارس برگزار می‌شود منتشر کرده است.

ابتلای چهار مددجوی سازمان #بهزیستی به #کرونا: بودجه سرانه بهداشتی ناکافی است

به گفته محمد نفریه، عضو کمیته پیشگیری از بیماری‌های واگیردار سازمان بهزیستی، چهار تن از مددجویان سازمان که در مراکز #سالمندان و مراکز نگهداری «معتادان متجاهر» و تحت پوشش #بهزیستی به سر می‌برند به ویروس #کرونا (کووید-۱۹) مبتلا شده‌اند. سازمان بهزیستی تعطیلات نوروزی مددجویان را جهت پیشگیری از گسترش بیماری لغو کرده است. این در حالی است که با افزایش قیمت‌ محصولات بهداشتی، سرانه بهداشتی مددجویان کفاف هزینه‌هایشان را نمی‌دهد. محمد نفریه، معاون امور توانبخشی و رئیس کمیته پیشگیری از بیماری‌های واگیردار سازمان بهزیستی کشور چهارشنبه ۲۱ اسفند در ارتباط با اقدامات به عمل آمده برای پیشگیری از گسترش شیوع کرونا در مراکز این سازمان به خبرگزاری کار ایران (ایلنا) گفت «تولیدات بهداشتی و ضدعفونی‌کننده بسیار گران شده و برخی اقلام مانند ماسک نایاب است.» به گفته او هزینه تهیه تولیدات بهداشتی گزاف است و ۳۰ هزار تومان سرانه بهداشتی هر مددجو پاسخگوی هزینه‌ها نیست. محمد نفریه از جمله به مراکز بهزیستی در استان‌هایی مانند گیلان اشاره کرد و گفت آن‌ها نتوانسته‌اند اقلام مورد نیازشان را تهیه کنند و قرار است از استان‌های دیگر برایشان ارسال شود. به گفته‌ی نفریه، به غیر از چهار مددجوی مبتلا به کرونا، موارد مشکوک هم وجود دارند که در قرنطینه به سر می‌برند.

رانندگان اتوبوس‌های بخش خصوصی #زنجان #اعتصاب کردند

در پی شیوع #ویروس_کرونا و عدم استفاده بسیاری از شهروندان زنجانی از وسایل حمل و نقل عمومی، رانندگان اتوبوس‌های بخش خصوصی این شهر در اعتراض به کاهش درآمد خود، دست به #اعتصاب زدند. به گزارش ‌سایت اتحادیه آزاد کارگران ایران، اعتصاب این رانندگان از روز سه‌شنبه ۲۰ اسفند ماه آغاز شده است. #غلامحسن_احمدی، سرپرست #شهرداری_زنجان در خصوص تبعات اعتصاب و دست از کار کشیدن رانندگان اتوبوس‌های شهری زنجان گفت که به دلیل شیوع ویروس کرونا و عدم رغبت مردم برای استفاده از وسایل نقلیه عمومی، رانندگان اتوبوس‌ در زنجان با کاهش درآمد شدید مواجه شده‌اند. او گفت در حال حاضر بخشی از سیستم حمل و نقل عمومی شهرستان زنجان کاملا تعطیل شده است. در سایه عدم حمایت دولت از بخش‌های مختلف کشور در روزهای پس از همه‌گیری ویروس کرونا در ایران، به ‌غیر از بحران کرونا، حالا شاغلان و کارگران روز مزد با #بحران_معیشت نیز روبه‌رو هستند. #کاظم_فرج‌اللهی، #فعال_کارگری، چند روز پیش در رابطه با تحت تأثیر قرار گرفتن وضعیت زندگی کارگران پس از اعلام شیوع کرونا در کشور گفت: «شرایط زندگی کارگران به گونه‌ای است که اگر یک فرد خانواده بیمار شود، خانواده مجبور است وام سنگین بگیرد تا از عهده هزینه‌های درمان بربیاید.» به گفته کارشناسان در صورت مهار نشدن همه‌گیری و بحران کرونا، ایران در آستانه یک بحران اقتصادی تازه قرار می‌گیرد. ‎

آخرین آمار رسمی #وزارت_بهداشت ایران از #کرونا: ۹۰۰۰ نفر مبتلا، ۳۵۴ نفر قربانی

وزارت بهداشت جمهوری اسلامی چهارشنبه ۲۱ اسفند آخرین آمار رسمی مبتلایان و قربانیان ویروس کرونا در ایران را اعلام کرد. کیانوش جهانپور سخنگوی وزارت بهداشت گفت: «از ظهر دیروز تا امروز و بر اساس نتایج آزمایشگاهی، ۹۵۸ مورد جدید ابتلا به کووید - ۱۹ در کشور شناسایی شد و کل مبتلایان به این بیماری در کشور به ۹۰۰۰ نفر افزایش یافت» به‌گفته جهانپور در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۶۳ نفر از مبتلایان جدید کووید ۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری در کشور به ۳۵۴ مورد رسید.

ممانعت از اعزام به مرخصی سه #زندانی_سیاسی بلوچ با وجود شیوع #کرونا در #زندان_زاهدان

خبرهایی در مورد شیوع #ویروس_کرونا در #زندان_زاهدان منتشر شده است. با وجود این سه #زندانی_سیاسی بلوچ همچنان از اعزام به مرخصی محروم مانده‌اند. به گزارش کمپین فعالین بلوچ، #عطاالله_هوت، #عبدالصمد_هوت و #عبدالحمید_کهرازهی، سه زندانی سیاسی اهل استان سیستان و بلوچستان هستند که بیش از پنج سال است نتوانسته‌اند از #حق_مرخصی استفاده کنند. بنابر اخبار رسیده تاکنون چهار زندانی در زندان زاهدان به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند. شیوع کرونا در زندان زاهدان در حالی است که طبق گزارش منابع حقوق بشری، این زندان از حداقل امکانات بهداشتی هم برخوردار نیست و به ‌علت کمبود فضای کافی، زندانیان بسیاری مجبور هستند در کنار دستشویی‌های زندان بخوابند. از جمله دیگر مشکلات جاری در زندان مرکزی زاهدان می‌توان به کیفیت بد غذا، محرومیت اکثر زندانیان از خدمات پزشکی و درمانی، عدم وجود وسایل گرمایشی و سرمایشی، محرومیت از جای خواب مناسب، عدم تناسب ظرفیت زندان با تعداد زندانیان و برخورد سلیقه‌ای و تبعیض‌آمیز مسئولان زندان با زندانیان اشاره کرد. در گزارش‌های رسیده از این زندان آمده است که وضعیت رسیدگی پزشکی در زندان زاهدان در سطح بسیار پایینی قرار دارد و در بیشتر موارد پزشک عمومی زندان به دلیل عدم پرداخت به ‌موقع حقوق، در محل کارش حاضر نمی‌شود. همچنین منابع حقوق بشری از استان سیستان و بلوچستان در گذشته اعلام کرده‌اند که در زندان زاهدان اعزام بیماران خاص و اورژانسی به بیرون از زندان بسیار محدود انجام می‌شود و زندانیان عقیدتی و سیاسی با ممانعت مسئولان زندان، به بیمارستان‌های بیرون از زندان اعزام نمی‌شوند. ‎

رئیس #انجمن_علمی_مددکاری ایران درباره شیوع #کرونا: کم‌کاری‌های مسئولان مردم را به جان هم انداخته است

مصطفی اقلیما، رئیس انجمن علمی مددکاری ایران، درباره شیوع کروناویروس در ایران گفت: «کنترل و مدیریت کارآمدی دیده نمی‌شود و کم‌کاری‌های مسئولان مردم را به جان هم انداخته است». به‌گفته اقلیما «وقتی کیت تشخیصی نیست اما قبل از بیماران نماینده‌های سالم مجلس تست کرونا می‌دهند و برای مردم هزینه و دردسرهای زیادی وجود دارد این وضعیت مشخص است مردم به قدری بی‌مدیریتی و فشار را تحمل کرده‌اند که دیگر نمی‌توانند رفتارهای خود را کنترل کنند». مصطفی اقلیما از امکانات بهداشتی کم در شهرستان‌ها انتقاد کرد و افزود: «امروز شهرهای کوچک نه پزشک دارد نه دارو و بیمارستان و امکانات لازم را حتی برای شهروندان خود هم ندارند و این در حالی است که هیچ فردی به این مسائل پاسخگو نیست (...) در چنین وضعیتی مردم تنها مانده‌اند و خود سعی بر کنترل اوضاع دارند فرمانداران و شهرداران در حال اذعان به نبود امکانات هستند اما دولت توجهی به این مسائل ندارند». رئیس انجمن علمی مددکاری ایران عملکرد مسئولان کشور را «اولین عامل رفتارهای غلط مردم» دانست و گفت مسئولان «هیچ وقت این کم‌کاری‌ها و بی‌مدیریتی‌ها را گردن نمی‌گیرند». در ایران تهران بیشترین آمار افراد مبتلا به ویروس کرونا را دارد، مسئولان برخی استان‌های دیگر مانند گیلان و مازندران نسبت به وضعیت اضطراری در شهرهای این دو استان هشدار داده‌اند و از مردم خواسته‌اند که به شمال ایران سفر نکنند. آخرین آمار رسمی درباره شیوع کرونا در ایران که روز گذشته سه‌شنبه ۲۰ اسفند منتشر شد حاکی از آن است که شمار جان‌باختگان این بیماری در ایران به ۲۹۱ مورد رسیده و شمار مبتلایان به این بیماری ۸۰۴۲ نفر است. با این حال گفته می‌شود که آمار واقعی بیش از این‌هاست.

افراد مسلح ناشناس دو فعال مدنی را در #عراق ترور کردند

یک منبع امنیتی عراق چهارشنبه ۲۱ اسفند / ۱۱ مارس از ترور دو فعال مدنی به نام‌های عبدالقدوس قاسم و کرار عادل در حمله‌ افراد مسلح ناشناس در شهر العماره، مرکز استان میسان خبر داد. این منبع امنیتی به «بغداد الیوم» گفت حمله در نزدیکی منطقه صنعتی العماره به خودرو دو فعال مدنی انجام شده است. دوشنبه ۱۹ اسفند / ۹ مارس نیز افراد مسلح ناشناس توفیق التمیمی، فعال رسانه‌ای و روزنامه‌نگار عراقی را در منطقه حی اور بغداد ربودند. قتل و ربودن فعالان مدنی شرکت‌کننده در تظاهرات اعتراضی عراق یکی از مسائل کنونی این کشور است.

خامنه‌ای: الکل برای ضدعفونی نجس نیست، نماز خواندن در ایام کرونا با دستکش از نظر شرعی جایز است

پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر رهبر جمهوری اسلامی «استفتائات» (پرس‌وجوهای فقهی) از خامنه‌ای درباره ویروس کرونا را منتشر کرده است. خامنه‌ای اعلام کرد الکل‌هایی که برای ضدعفونی به کار می‌روند پاک محسوب می‌شوند و استفاده از مایعاتی که با آن مخلوط شده و نماز خواندن با لباس و بدن آغشته به آن اشکال ندارد. الکل بر اساس فقه اسلامی «نجس» محسوب می‌شود. خامنه‌ای همچنین حکم داد که نماز خواندن با «دستکش» از نظر شرعی ایراد ندارد. برخی از پرستاران و پزشکان به سبب نبود امکانات حفاظتی و بهداشتی ترک کار کرده‌اند. خامنه‌ای در حکم دیگری اعلام کرد «حفظ جان مسلمانان» برای پزشکان و پرستاران «واجب کفایی» به شمار نمی‌آید، بلکه از بهترین اعمال صالح است. خامنه‌ای اما در همان حال اعلام کرد که اگر کادر درمانی در اثر ابتلا به کووید ۱۹ جان خود را از دست nهند شهید محسپوب نمی‌شوند بلکه می‌توان امیدوار بود که پاداش عظیم شهدا را در آن دنیا دریافت کنند. گزارش‌هایی از دفن اجساد مبتلایان بدون کفن و غسل میت منتشر شده است. خامنه‌ای حکم داد که اجساد مبتلایان به کرونا را هرچند از روی لباس اما در هر حال باید کفن پوشاند و بعد دفن کرد.

بایدن فاصله‌اش با سندرز را بیشتر کرد، سندرز اما همچنان رزمنده و امیدوار است

انتخابات درون حزبی دموکرات‌ها سه‌شنبه ۱۰ مارس / ۲۰ اسفند در ۶ ایالت «آیداهو»، «میشیگان»، «می‌سی‌سی‌پی»، «میسوری»، «داکوتای شمالی» و «واشنگتن» برگزار شد. بیش از ۷۰ درصد از نتایج انتخابات درون‌حزبی مشخص شده است. بر این اساس جو بایدن، معاون رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا موفق شد با کسب ۱۵۰ موکل انتخاباتی در صدر رقابت‌ نامزدهای انتخابات درون حزبی دموکرات‌ها قرار گیرد و در مجموع ۸۲۳ موکل انتخاباتی را به خود اختصاص دهد. طبق نتایج اعلام شده، برنی سندرز با کسب ۸۸ موکل انتخاباتی جدید و مجموع ۶۶۳ موکل انتخاباتی در جایگاه دوم قرار گرفت.هر نامزد دموکرات برای پیروزی نهایی به ۱۹۹۱ موکل نیاز دارد. دور بعدی انتخابات درون‌حزبی دموکرات‌ها ۱۴ مارس/ ۲۴ اسفند در جزایر ماریانای شمالی (با ۶ موکل انتخاباتی) و ۱۷ مارس /۲۷ اسفند انتخابات در ایالات «آریزونا»، «فلوریدا»، «ایلینوی» و «اوهایو» با مجموع ۵۷۷ موکل انتخاباتی برگزار ‌می‌شود. برنی سندرز روز گذشته با انتقاد از مواضع جنگ‌طلبانه بایدن در سال ۲۰۰۳ در جنگ با عراق اعلام کرد قصد ندارد از کارزار مقدماتی انتخابات ریاست جمهوری انصراف دهد.

نماینده وزارت بهداشت در گیلان: شورای عالی امنیت ملی با قرنطینه گیلان مخالفت کرده بود. دولت با پرداخت یارانه به کارگران روزمزد مخالف است

محمدحسین قربانی نماینده تام‌الاختیار وزیر بهداشت در گیلان در مصاحبه با شبکه خبر اعلام کرد که شورای عالی امنیت ملی با قرنطینه کامل استان گیلان مخالفت کرده بود. قربانی گفت: «طبق درخواست‌های مکرر افراد از بنده جهت قرنطینه کامل استان گیلان، صحبت‌های مختلفی با مسئولان کشوری داشتم، اما صحبت‌ها و دلایل شورای امنیت ملی ما را قانع کرد که از این خواسته منصرف شویم.» محمدحسین قربانی گفت به دولت پیشنهاد داده به کارگران روزمزد که ناگزیرند به سبب شیوع کرونا در خانه بمانند به اندازه هزینه درمان یک بیمار در بیمارستان که معادل یک میلیون تومان در ماه است یارانه بدهد اما دولت روحانی مخالفت کرده است.

از این پس آمار مبتلایان به کرونا در ایران تغییر می‌کند: بر اساس مصوبه ستاد مدیریت کرونا در صورت تشخیص بالینی، گواهی فوت با عنوان مورد «قطعی» کرونا ثبت می‌شود

حسام الدین آشنا، مشاور رسانه‌ای روحانی در توئیتر بخشنامه معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی تهران را منتشر و از آن با عنوان «تحولی مثبت در نظام ثبت آمار که تبعات جدی در حوزه اطلاع رسانی دارد» یاد کرد. در این بخشنامه از رئیسان بیمارستان‌ها خواسته شده که «با توجه به اهمیت علائم بالینی و نتایج lung ct scan در تشخیص بیماری در صورت فوت و تشخیص بالینی قوی مبنی بر ابتلا به کرونا، در گواهی فوت صادرشده بیمار، به عنوان کیس قطعی کرونا ثبت گردد.» تاکنون آمارهای روزانه وزارت بهداشت بر اساس نتایج آزمایشگاهی (تست کرونا) از مبتلایان اعلام می‌شد. از بسیاری از مبتلایان که ممکن است حتی جان خود را هم از دست بدهند، تست کرونا انجام نمی‌شود، بلکه پزشکان بر اساس عکس‌برداری از ریه و تظاهرات بالینی، بیمار را به ظن ابتلا به کووید ۱۹ بستری می‌کنند. این اتفاق در شمارش مبتلایان در استان ووهان چین هم افتاد: با تکیه بر تظاهرات بالینی و تشخیص پزشکان ناگهان تعداد مبتلایان دو برابر شد.