ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سپیده قلیان را از زندان اوین به زندان بوشهر تبعید کردند

سپیده قلیان، فعال مدنی زندانی در زندان اوین از بند زنان این زندان به زندان بوشهر تبعید شده است. قلیان از تیر ماه ۹۹ دوران محکومیت حبس پنج ساله خود را در بند زنان زندان اوین می‌گذراند. خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران خبر تبعید سپیده قلیان به زندان بوشهر را منتشر کرده است. بر اساس این خبر، این فعال مدنی را ساعت ۲۳ چهارشنبه شب گذشته ۲۰ اسفند با دست‌بند و پابند به زندان بوشهر منتقل کرده‌اند. زندان بوشهر تا شهر دزفول که محل اقامت پدر و مادر سپیده قلیان است بیش از ۶۰۰ کیلومتر فاصله دارد. او بارها به دلیل فاصله خانواده‌اش از تهران خواستار انتقال به زندان سپیدار اهواز شده بود. قوه قضاییه در ماه‌های گذشته سیاست تبعید زندانیان زن را به شکلی پیوسته دنبال کرده است. سه‌شنبه ۱۹ اسفند مریم اکبری منفرد از بند زنان زندان اوین به زندان سمنان تبعید شد. تبعید این زندانی سیاسی در حالی‌‌ست که مقامات قضایی درباره دلایل این انتقال هیچ‌ توضیحی به خانواده‌ او نداده‌اند. مریم اکبری منفرد در یک روال غیر‌قانونی در ۱۲ سال گذشته بدون یک‌ روز مرخصی در حبس به ‌سر برده است. یک‌شنبه پنج بهمن‌ نیز گلرخ ابراهیمی ایرایی از زندان قرچک ورامین به زندان آمل تبعید شد. مژگان کشاورز، سپیده فرهان و سکینه پروانه هم از جمله زندانیان سیاسی زن هستند که در طول ما‌ه‌های اخیر بدون ارائه توضیحی مشخص از طرف مسئولان زندان اوین به زندان‌های قرچک، قوچان و آمل منتقل شدند. ۳۰ مهر ۹۹ نیز یاسمن آریانی و مادرش منیره عربشاهی از زندان اوین به زندان کچویی کرج و سمانه نوروز مرادی به زندان لاکان رشت منتقل شدند. علاوه بر این موارد، نسرین ستوده و مریم ابراهیم‌وند هم از زندان اوین به زندان قرچک ورامین فرستاده شده‌اند.

خانه کارگر هرمزگان برای کارگران بیکار «سرپناه و گرمخانه» می‌سازد

اسماعیل حاجی‌زاده دبیر اجرایی خانه کارگر هرمزگان می‌گوید ۸۰ درصد کارگران فصلی و ساختمای این استان بیکارند. خبرگزاری دولتی کار ایران (ایلنا) به نقل از حاجی‌زاده نوشته خانه کارگر هرمزگان از وزارت مسکن و شهرسازی تقاضا کرده است قطعه زمینی را برای احداث آن چه او «سرپناه و گرمخانه» خوانده، در اختیار این نهاد بگذارد. حاجی‌زاده همچنین گفته است متقاضیان نیروی کار می‌توانند از طریق اپلیکیشن خانه کارگر از این نهاد خواستار اعزام کارگر برای انجام «خدمات منزل شامل نظافت، تعمیرات، فعالیت‌های مرتبط با ساخت و ساز» شوند. خانه کارگر ارگان بالادستی شوراهای اسلامی کار و وابسته به وزارت کار است. واژه «گرمخانه» به طور معمول به محل اسکان کارتن‌خواب‌ها و بی خانمان‌ها اطلاق می‌شود. در خبر ایلنا روشن نیست منظور از ایجاد «سرپناه و گرمخانه» برای کارگران بیکار چیست و چنانچه کارگران بیکار بی خانمان هستند چرا به جای شهرداری خانه کارگر ایجاد «سرپناه و گرمخانه» برای آن‌ها را بر عهده گرفته است. ظاهرا این نهاد قرار است در کنار ایجاد گرمخانه برای کارگران بیکار، نقش پیمانکار نیروی انسانی را نیز بر عهده بگیرد. همزمان با شیوع کرونا بیکاری در میان کارگران ساختمانی و فصلی افزایش یافته و بخش غالب این کارگران را که مشمول بیمه بیکاری نیستند با مشکلات معیشتی جدی مواجه کرده است.

میزان بارش‌ها در ایران در شش ماه گذشته ۳۰ درصد کمتر از میانگین بلندمدت بوده است

پنجشنبه ۲۱ اسفند مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی اعلام کرد میزان بارندگی در ایران از مهر سال جاری تاکنون حدود ۱۰۰ میلیمتر بوده که از نسبت میانگین بلندمدت ایران حدود ۳۴ درصد کمتر است. علاوه بر این میزان بارش‌ها در کشور طی سال آبی زراعی جاری نسبت به مدت مشابه در سال گذشته ۵۲ درصد کمتر گزارش شده است. بر اساس این گزارش، میزان بارش‌ها در تمامی استان‌های کشور کمتر از حد نرمال است و پنج استان سیستان و بلوچستان، هرمزگان، کرمان و خراسان رضوی با کم‌بارشی شدید مواجه‌اند. مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی گزارش داده است که میزان بارش‌ها از ابتدای مهر ماه تاکنون در سیستان بلوچستان ۹۲ درصد و در هرمزگان ۸۹ درصد کمتر از میانگین بلندمدت است. این رقم برای استان‌های کرمان و خراسان رضوی به‌ترتیب ۶۲ درصد و ۵۷ درصد تخمین زده می‌شود. میزان بارش‌ها در استان تهران نیز ۱۹ درصد کمتر از حد نرمال گزارش شده است.

خامنه‌ای: اسلام سیاسی همان است که در نظام جمهوری اسلامی تحقق یافته

علی خامنه‌‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران پنجشنبه ۲۲ اسفند در سخنانی که به مناسبت عید «مبعث» از سیمای جمهوری اسلامی ایران پخش شد گفت در «تبلیغات دشمنان از چیزی به نام اسلام سیاسی نام آورده می‌شد. اسلام سیاسی همین است که در نظام اسلامی ایران تحقق پیدا کرده است.» خامنه‌ای در ادامه این نطق تلویزیونی گفت: «اینطور نیست که می‌گویند جمهوری اسلامی سر ستیز با همه دارد،‌ نخیر ما با هر کسی که با ما سر ستیز ندارد مشکلی نداریم. گروهی از این روشنفکرنماها عنوان دگراندیش را در مقابل جمهوری اسلامی قرار دادند. من گفتم این مسئله ما نیست ما با اندیشه شما کاری نداریم. دشمنی نباید بکنید. قرآن روی دشمنی تأکید می‌کند.» خامنه‌ای از این مقدمه به ضرورت سلاح و اقتدار رسید: «ایجاد سلاح و اقتدار که در قرآن آمده برای ترساندن دشمن است. بحث غیر دشمن نیست. بنابراین تکیه اسلام در مواجهه با دشمن فعال است. حالا این دشمنان را از اول انقلاب تجربه کرده‌ایم. با اینکه از ابتدا جمهوری اسلامی خیلی گذشت کرد اما توطئه‌ها شروع شد. بیش از همه آمریکا.» این سخنان را می‌توان به عنوان واکنش رهبر جمهوری اسلامی به درخواست آمریکا و متحدانش برای یک توافق فراگیرتر از برجام درک کرد. رهبر جمهوری اسلامی ایران در بخش دیگری از سخنانش خواهان خروج آمریکا از سوریه و عراق شد.

سازمان حفاظت محیط زیست: در میانکاله و خلیج گرگان بیش از ۳۷ هزار پرنده مهاجر تلف شدند

پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان حفاظت محیط زیست پنجشنبه ۲۱ اسفند اعلام کرد عملیات پایش و جمع‌آوری لاشه پرندگان مهاجر آبزی از تالاب بین‌المللی میانکاله و خلیج گرگان از ۹ بهمن سال جاری تاکنون همچنان به طور روزانه در حال انجام است. مأموران یگان حفاظت و کارشناسان اعزامی از شهرستان‌های گلوگاه، بهشهر، اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران و یگان حفاظت محیط زیست استان گلستان از شهرستان‌های بندرگز و بندر ترکمن با استفاده از قایق، تراکتور، تراکسور و پیاده لاشه این پرندگان را از باتلاق‌ها جمع می‌کنند. بر اساس گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان حفاظت محیط زیست با احتساب تلفات ۴۲ روز گذشته، مجموع تلفات پرندگان مهاجر جمع‌آوری شده به ۳۷ هزار و ۲۴۱ قطعه رسیده است.

حمله مسلحانه به کارمند ایرانی سفارتخانه جمهوری اسلامی در افغانستان

خبرگزاری مهر از حمله و تیراندازی به خودروی شخصی یکی از کارمندان سفارت ایران در کابل، پایتخت افغانستان خبر داد. این خبرگزاری به نقل از منابع افغانستانی و همچنین سفارت ایران در این کشور نوشت که حمله بعد‌از‌ظهر روز چهارشنبه ۱۰ مارس/۲۰ اسفند در مرکز این شهر صورت گرفته است. هویت فرد یا گروهی که این حمله را انجام داده هنوز روشن نشده است. سفارت جمهوری اسلامی در افغانستان با انتشار بیانیه‌ای شرح رویدادها را این چنین اعلام کرد: «عصر روز چهارشنبه بیستم اسفندماه یکی از همکاران بخش کنسولی سفارت جمهوری اسلامی ایران در کابل با خودروی شخصی جهت خرید مایحتاج به سطح شهر کابل رفته بود که مورد حمله سارقان مسلح که قصد ربایش خودروی او را داشتند، قرار گرفت. در این حادثه همکار مذکور با هدف مقاومت در مقابل خواست سارقان اقدام به تلاش برای خروج از صحنه کرد که در پی آن سارقان مسلح به سمت خودروی وی تیراندازی نمودند که خوشبختانه در این تیراندازی آسیب جدی به وی وارد نشد و در سلامت است.»