نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از وقفه در مذاکرات احیای برجام خبر داد

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا جمعه ۲۰ اسفند / ۱۱ مارس از وقفه در مذاکرات احیای برجام در وین به دلیل آن‌چه «عوامل خارجی» خوانده، خبر داد. بورل در یک پیام توئیتری نوشت: «وقفه در مذاکرات وین به دلیل عوامل خارجی لازم است. متن نهایی اساساً آماده و روی میز است.» بورل همچنین افزوده است: «به‌عنوان هماهنگ‌کننده، من به همراه تیمم به ارتباط با همه اعضای برجام و ایالات متحده برای غلبه بر وضعیت فعلی و بستن توافق ادامه خواهم داد.» پیش از یک خبرنگار پولیتیکو از احتمال وقفه در مذاکرات وین به علت «تضمین‌های مورد مطالبه روسیه» خبر داده بود. سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه ۱۴ اسفند / ۵ مارس اعلام کرد، آمریکا باید کتباً ضمانت بدهد که همکاری‌های کامل و آزادانه در حوزه‌های سرمایه‌گذاری و فنی ـ نظامی بین روسیه و ایران با هیچ مانعی مواجه نخواهد شد. این درخواست روند گفت‌وگوهای برجام را پیچیده کرد. سه کشور اروپایی عضو برجام در بیانیه مشترکی به روسیه هشدار دادند که با افزودن شرط‌های تازه، دستیابی به توافق در مورد احیای برجام را دشوارتر می‌کند. ‌ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا نیز شامگاه پنج‌شنبه گفت: «ما قصد نداریم به روسیه چیز جدید یا مشخصی را در رابطه با تحریم‌ها ارائه دهیم.»

نایب عسکری، زندانی سیاسی کُرد در زندان ارومیه در حالت بی‌هوشی در بند رها شده است

شبکه حقوق بشر کردستان خبر داد که صبح پنج‌شنبه ۱۹ اسفند، نایب عسکری، زندانی سیاسی کُرد اهل ارومیه که در چند ماه گذشته از بیماری کلیوی رنج می‌برد، به دلیل فشارهای ناشی از اعتصاب غذا و نگهداری طولانی‌ مدت در سلول انفرادی بند زندانیان سیاسی و عقیدتی زندان ارومیه دچار تشنج و بی‌هوشی شده و تلاش زندانیان برای انتقال او به بهداری زندان بی‌نتیجه بوده است. بنا به این گزارش، زندانیان سیاسی و عقیدتی زندان ارومیه را اخیراً به بند جدید فوق امنیتی منتقل کرده‌اند و در این بند زندانیان از حق دسترسی به خدمات درمانی محروم مانده‌اند. نایب عسکری در مردادماه سال جاری در اعتراض به عدم صدور دستور قضایی برای انتقال به بیمارستان خارج از زندان و انجام آزمایش‌های لازم سه روز دست به اعتصاب غذا زده بود. او همچنین در آذرماه به‌همراه ۴۶ زندانی سیاسی و عقیدتی دیگر یک هفته در اعتراض به انتقال به بند فوق ‌امنیتی جدید اعتصاب غذا کرد. نیروهای سازمان اطلاعات سپاه پاسداران ارومیه نایب عسکری را ۴ فروردین سال جاری بازداشت کردند. او به اتهام «محاربه» از طریق عضویت در حزب حیات آزاد کردستان (پژاک) به اعدام محکوم شده است.

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، رئیس کمیسیون امنیت ملی در مجلس دهم: سپاه موافق برجام است

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، رئیس سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در مجلس شورای اسلامی در مصاحبه با «اعتماد» گفت: «معتقد هستم مانور اخیر سپاه در رونمایی از دو شهر موشکی و پهپادی، نشان دهنده موافقت آنان با برجام بود. یعنی به نوعی نیروی نظامی ایران به منتقدان برجام اعلام کرد که امضای برجام تاثیری در توان دفاعی و تهاجمی ایران ندارد. من این موضوع را نشانه‌ای برای امضای برجام می‌دانم نه به هم زدن توافق.» این سخنان از این جهت اهمیت دارد که یکی از موضوعات باقی‌مانده روی میز در مذاکرات وین مسأله خروج سپاه از فهرست گروه‌های تروریستی آمریکاست. فلاحت‌پیشه در ادامه این مصاحبه یادآوری کرد که تصمیمات اصلی چه در دولت قبلی و چه در دولت کنونی در شورای عالی امنیت ملی گرفته می‌شود. فلاحت‌پیشه در ادامه مصاحبه با اعتماد گفت: «کلمه به کلمه مذاکرات در شورای عالی امنیت ملی مطرح می‌شود و در قالب تصمیم سیاسی پذیرش، عدم پذیرش یا اصلاح به تیم مذاکره کننده انتقال داده می‌شود. تیم مذاکره کننده هم در بازگشت سعی می‌کند این خط قرمز‌ها را دنبال کنند و اگر هم ازخط قرمز عبور نکنند، اعلام می‌شود.» صبح جمعه ۱۱ مارس/ ۲۰ اسفند قرار است در وین نشست‌هایی برای بررسی خواسته‌های روسیه مبنی بر ضرورت تضمین منافع تجاری این کشور در ایران و سایر مسائل روی میز از جمله فعالیت‌های برونمرزی سپاه پاسداران و مساله لغو سایر تحریم‌ها برگزار می‌شود.