ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بیانیه #ارتش_سودان: تعلیق قانون اساسی،‌ انحلال نهادهای دولتی و تشکیل دولت موقت نظامی

به گزارش خبرگزاری الجزیره عوض بن‌عوف، وزیر دفاع سودان پنج‌شنبه ۲۲ فروردین/۱۱ آوریل بیانیه ارتش را مبنی بر آغاز انتقال قدرت در این کشور قرائت کرده است. او در این بیانیه «سرنگونی رژیم»، دستگیری عمرالبشیر و انتقال او به یک «مکان امن» و تشکیل دولتی متشکل از نظامیان را اعلام کرده است. به گفته او این دولت به صورت «موقت» و به مدت دو سال اداره کشور را تا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در دست خواهد گرفت: «نیروهای مسلح به نمایندگی از مردم قدرت را تصاحب می‌کنند تا مسیرمردم سودان را برای زندگی در عزت همواره کنند» او همچنین وضعیت اضطراری سه ماهه اعلام کرد و از تعلیق قانون اساسی مصوب سال ۲۰۰۵، بسته شدن حریم هوایی سودان به مدت ۲۴ ساعت خبر داد و گفت مرزهای این کشور تا اطلاع ثانوی بسته خواهند بود. همچنین در این بیانیه آمده همه نهادهای دولتی سودان، از جمله مجلس ملی و شورای وزیران کشور منحل خواهند بود و سودان به زودی برای انتخابات آزاد و عادلانه آماده می شود. معترضان سودانی در واکنش به این بیانیه می‌گویند حاکمیت نظامیان را در دوران انتقال قدرت نمی‌پذیرند و باید یک دولت غیرنظامی تشکیل شود.

نتایج یک پژوهش گسترده: آلودگی ناشی از #ترافیک روزانه ۱۱ هزار کودک را به #آسم مبتلا می‌کند

نتایج یک پژوهش منتشرشده در مجله Lancet Planetary Health نشان می‌دهد آلودگی هوای ناشی از دود خودروها و ترافیک سالانه ۴ میلیون کودک را به بیماری آسم مبتلا می‌کند که معادل ۱۱ هزار مورد در روز است. به گزارش روزنامه گاردین بیشترین ابتلا در مناطقی ست که آلودگی هوا در آن‌ها کمتر از مقدار اعلام شده توسط سازمان بهداشت جهانی‌ست. این مسئله نشان می‌دهد که وجود گازهای سمی در هوا بیش از آنچه تصور می‌شود خطرناک است. در رده‌بندی کشورها، وجود آلاینده‌های سمی در هوا در کویت، امارات متحده عربی و کانادا بیشترین مقدار ابتلای کودکان به آسم را موجب شده است. در میان شهرها نیز شهر لیما در پرو، شانگهای چین و بوگوتا در کلمبیا در رده‌های اول تا سوم هستند. این پژوهش جزئیات مقدار گاز آلاینده دی‌اکسید نیتروژن NO2 را در هوا و نسبت آن را با نرخ ابتلای آسم در مقدار جمعیت بررسی کرده است. یکی از پژوهشگران می‌گوید ابتلا به آسم تنها یکی از عواقب وجود گازهای سمی در هواست و دولت‌ها باید برای محافظت از کودکان فکری بکنند. پیشتر نیز پژوهش‌های مختلفی رابطه میان آلودگی ناشی از ترافیک و ابتلا به آسم را تایید کرده بودند.

دست‌کم ۷ کشته و ۱۴ نفر زخمی در #تصادف اتوبان تهران – ساوه

مجتبی خالدی سخنگوی سازمان اورژانس اعلام کرد که امروز پنج‌شنبه ۲۲ فروردین در اتوبان تهران - ساوه تصادفی رخ داد که در آن دست‌کم ۷ نفر کشته و ۱۴ نفر زخمی شدند. مصدومان این حادثه به بیمارستان منتقل شدند. این تصادف بر اثر برخورد یک اتوبوس و چند خودرو سواری و همچنین حریق پس از آن در ۲۰ کیلومتری تهران رخ داد. مسیر اتوبان تهران - ساوه از جمله مسیرهایی است که در آن تصادف زیاد اتفاق می‌افتد و تاکنون کشته‌های بسیاری نیز داده است. به‌گفته ایوب سلیمانی، جانشین فرمانده نیروی انتظامی در سال ۹۷، ۲۸هزار نفر در تصادفات جاده‌ای ایران کشته شدند.

واکنش #روسیه به برکناری عمرالبشیر: نمایندگان پارلمان روسیه جابه‌جایی قدرت در #سودان را غیرقانونی خواندند

به‌دنبال برکناری عمرالبشیر، رئیس جمهوری سودان توسط ارتش این کشور، پنج‌شنبه ۱۱ آوریل/۲۲ فروردین نمایندگان پارلمان روسیه به مداخله ارتش برای برکناری عمرالبشیر اعتراض کردند و این اقدام را یک کودتای نظامی «خلاف قانون اساسی» خواندند. عمرالبشیر یکی از متحدان نزدیک روسیه به‌شمار می‌رفت. به نوشته روزنامه مسکو تایمز، آندری کیشاس، رئیس فدراسیون شورای قانون اساسی و کمیته امور خارجه در این‌باره گفت: «اعمال زور برای جابه‌جایی قدرت در سودان خلاف قانون اساسی و غیرقابل قبول است، همانگونه که در هر کشور دیگری در جهان پذیرفته شده نیست. ما بر موضع خود پافشاری می‌کنیم. تمام بحران ها باید مطابق با نظم و قانون اساسی و از طریق گفتگوی سیاسی حل شوند». به‌رغم موضع اغلب نمایندگان، بلئونید اسلاتسکی، رئیس کمیته امور بین المللی پارلمان روسیه، روز پنجشنبه به خبرنگاران گفت که مسکو فارغ از اینکه چه حزبی بر سودان حاکم می‌شود، همکاری خود را با سودان ادامه خواهد داد. او گفت: «هر کس در سودان به‌قدرت برسد بدون شک به دنبال همکاری با روسیه است. من مطمئن هستم که ما روابط بسیار با این کشور را به فعالانه‌ترین حالت حفظ خواهیم کرد. ما همواره روابط نزدیکی با سودان داشته ایم، حتی در زمان شوروی. این کشور مهم ترین موقعیت جغرافیایی را در قاره آفریقا و در جهان عرب دارد». 

معترضان سودانی: حکومت نظامیان را نمی‌پذیریم

پس از اعلام عوض ابن عوف، وزیر دفاع سودان مبنی بر اینکه شورایی از ارتش به مدت دو سال جایگزین موقت عمرالبشیر، رئیس جمهوری این کشور خواهد شد، معترضان اعلام کردند که حکومت ارتشیان را نمی‌پذیرند و مایل نیستند تا دولتی از نظامیان و چهره‌های امنیتی بر آن‌ها حکومت کند. به گزارش خبرگزاری رویترز، عمر صالح ثنار،‌ عضو ارشد «انجمن حرفه‌ای‌های سودان» که یکی از گروه‌های اصلی حاضر در اعتراضات به‌شمار می‌رود گفته است انتظار دارد تا با ارتش بر سر انتقال قدرت وارد مذاکره شود: «ما تنها یک دولت موقت غیرنظامی را می‌پذیریم». در میان نا‌م‌هایی که به عنوان جانشین احتمالی عمرالبشیر مطرح هستند، نام وزیر دفاع و همچنین عمادالدین عداوی، یکی از فرماندهان سابق ارتش به چشم می‌خورد. معترضین سودانی که از دسامبر ۲۰۱۸ در خیابان‌های خارطوم حضور دارند می‌گویند به تحصن خود ادامه خواهند داد تا اینکه خواست آن‌ها مبنی بر تشکیل دولت غیرنظامی محقق شود.

انتقال قدرت در #سودان: نیروهای امنیتی زندانی‌های سیاسی را آزاد کردند

به گزارش خبرگزاری دولتی سونا (در خارطوم)، نیروهای اطلاعاتی و امنیتی سودان اعلام کرده‌اند که تمام زندانیان سیاسی در همه نقاط این کشور را آزاد کرده‌اند. این خبر پس از اعلام برکناری عمرالبشیر، رئیس جمهوری سودان منتشر شد که توسط ارتش دستگیر شده و پس از سه‌دهه از قدرت کنار گذاشته شده است. کمی پس از اعلام خبر آزادی زندانیان، کاربران شبکه‌های اجتماعی عکس‌های آن‌ها را منتشر کردند و به آن‌ها که به معترضان می‌پیوستند، خوش‌آمد گفتند. عوض ابن عوف، وزیر دفاع سودان نیز پنج شنبه ۱۱ آوریل در یک پیام تلویزیونی ظاهر شد و اعلام کرد که به مدت سه ماه در سودان وضعیت اضطراری و آتش‌بس ملی برقرار و قانون اساسی معلق خواهد بود. طبق اظهارات ابن عوف فعالیت نیروی هوایی این کشور به مدت ۲۴ ساعت متوقف خواهد شد و مرزها تا اطلاع ثانونی بسته می‌مانند. ارتش به‌زودی بیانیه خود را اعلام خواهد کرد.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای #خوزستان: ۱۹ پست برق در شرایط بحرانی قرار دارند

مدیر عامل شرکت برق منطقه‌ای خوزستان اعلام کرد عملیات استحکام‌بخشی پست‌های برق در استان خوزستان آغاز شده است. محمود دشت‌بزرگ پنجشنبه ۲۲ فروردین به خبرگزاری دانشجویان (ایسنا) گفت ۴۷ پست شرکت برق منطقه‌ای خوزستان در معرض خطر جدی سیلاب قرار دارند. از این تعداد ۱۹ پست در شرایط بحرانی هستند. به گفته مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای خوزستان در شهر اهواز نیز تمرکز اکیپ‌های عملیاتی بر روی استحکام‌بخشی و ایزوله کردن پست ۴۰۰ کیلو ولت مهزیار در جاده حمیدیه و پست ۱۳۲ کیلو ولت وحدت در عین دو است. بخش بزرگی از عین دو در اثر پیوستن دو رودخانه کرخه و دز و سرازیر شدن سیل به طرف اهواز زیر آب رفته است.

مدیرکل مدیریت بحران #خوزستان: ۱۰۵ هزار نفر در اردوگاه‌های اضطراری اسکان داده شدند

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان از تخلیه ۲۵۰ روستا به صورت کلی و جزیی در حوضه کرخه و دز خبر داد. از روز گذشته تاکنون که این دو رود بزرگ به هم پیوسته‌اند، آب به طرف اهواز سرازیر شده است. کیامرث حاجی‌زاده پنجشنبه ۲۲ فروردین گفت: از روستاهای تخلیه شده ۱۰۵ روستا زیر آب رفته‌اند. ۵۶ اردوگاه برای ساکنان مناطق سیل‌زده ایجاد شده است. به گفته مدیرکل مدیریت بحران خوزستان تاکنون ۱۰۵ هزار نفر در این اردوگاه‌ها اسکان داده شده‌اند. مدیرکل مدیریت بحران خوزستان گفت: در پی وقوع سیل در خوزستان، تاکنون به ۴۳۸ واحد مسکونی شهری و ۸۷ هزار واحد مسکونی روستایی خسارت وارد شده است.

رییس #شورای_ملی_زعفران: ایران بازار زعفران را دو دستی واگذار کرده است

براساس اعلام غلامرضا میری، نایب رییس «شورای ملی زعفران» تحریم‌های اقتصادی علیه ایران و محدودیت صادرات به هند، آمریکا و عربستان باعث کاهش سهم ایران از بازار زعفران شده و افغانستان که با محدودیت‌های ایران روبه‌رو نیست، این بازار را از آن خود کرده است. به نوشته خبرگزاری کار (ایلنا) میری در مورد کاهش فعالیت ایران در بازار جهانی زعفران گفته: «متاسفانه ما دو دوستی این بازار را در اختیار افغانستان قرار می‌دهیم و مشتریان و بازار خود را به این کشور واگذاری می‌کنیم، بطوریکه ما هر سال ۷ یا ۸ واحد بسته‌بندی و صادراتی در نمایشگاه گلفود دبی داشتیم که این رقم به یک واحد کاهش یافته و در مقابل حالا افغانستان ۸ واحد بسته‌بندی و صادراتی دارد». به گفته او این مسئله باعث شده تا برخی از تجار ایرانی زعفران ایران را به نام افغانستان به‌فروش برسانند. میری در مورد آمار صادرات زعفران گفته که این آمار نامشخص است زیرا گمرک کشور از آبان ۹۷ از ارائه آمار در مورد میزان صادرات زعفران خودداری کرده و برنامه‌ریزی‌های شورای ملی زعفران را با مشکل مواجه کرده است. او همچنین پیش‌بینی کرده که قیمت زعفران به‌رغم افزایش کشت و عرضه با افزایش پنج تا ۱۰ درصدی روبه‌رو شود.

سامانه بارشی تازه‌ای وارد استان #خوزستان شد: رگبار پراکنده، تندبادهای لحظه‌ای و احتمال بارش تگرگ

مدیرکل هواشناسی خوزستان پنجشنبه ۲۲ فروردین از ورود سامانه بارش‌زای تازه‌ای از اواسط وقت امروز تا اواسط وقت یکشنبه ۲۵ فروردین به استان خوزستان خبر داد. به گفته محمد سبزه‌زاری این سامانه در بعضی ساعات سبب رگبار باران پراکنده، رعد و برق، وزش باد قابل ملاحظه یا تندباد لحظه‌ای و احتمال بارش تگرگ به صورت نقطه‌ای خواهد شد. مدیرکل هواشناسی خوزستان گفت: در شبانه‌روز گذشته آغاجاری با ۳۳ و ایذه با ۱۰ درجه سانتیگراد به ترتیب گرمترین و خنکترین نقاط خوزستان بودند. تغییرات دمای اهواز در این مدت نیز بین ۱۸ تا ۳۳ درجه سانتیگراد در نوسان بود.

تاریخ برگزاری انتخابات ریاست جمهوری #الجزایر مشخص شد

عبدالقادر بن صالح، رئیس جمهوری موقت الجزایر اعلام کرد که انتخابات ریاست جمهوری جدید این کشور در ۱۳ تیر / ۴ ژوئیه برگزار خواهد شد. عبدالقادر بن صالح پس از استعفای رسمی عبدالعزیز بوتفلیقه به‌عنوان رئیس جمهوری موقت الجزایر، زمام امور کشور را در دست گرفته است. با استعفای بوتفلیقه مخالفان همچنان به اعتراضات خود ادامه می‌دهند و خواهان تغییرات اساسی و برکناری همه افراد بوتفلیقه از قدرت هستند. تظاهرات آن‌ها در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه نیز ادامه داشت و با مقابله پلیس مواجه شد. مجلس الجزایر عبدالقادر بن صالح، رئیس مجلس سنای الجزایر را بر اساس قانون اساسی به‌عنوان رئیس جمهوری موقت الجزایر منصوب کرد تا انتخابات جدید در این کشور را برگزار کند. انتخاب او که از نزدیکان قدیمی بوتفلیقه است با اعتراضات مخالفان همراه شده است.

با #مشکلات_اقتصادی، سازندگان #مسکن در ایران رغبتی به ساخت مسکن ندارند

فرشید پورحاجت، دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان می‌گوید مشکلات در بخش مسکن پابرجاست، هزینه‌های تولید بالاست و هیچ نوع ثباتی در اقتصاد مسکن وجود ندارد و به همین دلیل سازندگان رغبتی به ساخت مسکن نشان نمی‌دهند. پورحاجت گفت: «هر روز شاهد قیمت‌های متفاوتی هستیم. سازندگان هم که انواع و اقسام هزینه‌ها بر دوششان قرار دارد اوضاع را سبک‌سنگین و برای سرمایه‌گذاری جدید احتیاط می‌کنند.» به‌گفته او کسانی هم که ریسک سرمایه‌گذاری را پذیرفته‌اند پروژه‌هایشان قبل از نوسانات نرخ ارز در اواخر سال ۱۳۹۶ تعریف شده است. عده‌ای هم که واحدهایشان آماده شده متناسب با تجربه‌ای که داشتند حاضر به فروش نیستند؛ زیرا به طور روزانه قیمت نهاده‌های ساختمانی دچار نوسان می‌شود. دبیر کانون انبوه‌سازان، شش فاکتور مالیات‌ها، بیمه کارگران ساختمانی، پیش‌فروش، سیستم بانکی، قانون نظام مهندسی و قیمت زمین را پاشنه آشیل حوزه تولید مسکن دانست و گفت: «این موارد علاوه بر این‌که فضای کسب و کار را برای ما آلوده کرده، شکافی بین قیمت مسکن با توان خرید متقاضیان ایجاد کرده است.» به‌گفته او «هیچ عزمی برای تغییر شرایط موجود دیده نمی‌شود».

محکومیت #نادر_افشاری فعال مدنی به یک‌سال و چهار ماه حبس و ۷۴ ضربه شلاق

کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی گزارش داده است که نادر افشاری، فعال مدنی ساکن کرج در شعبه ۱۰۷ دادگاه کیفری دو کرج با اتهام «اخلال در نظم عمومی» و «فعالیت تبلیغی علیه نظام» به یک سال حبس تعزیری و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شد. همچنین این فعال مدنی پیش‌تر در ۱۴ بهمن‌ماه ۹۷ از سوی شعبه اول دادگاه انقلاب کرج با اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام» به چهار ماه حبس محکوم شده ‌بود. بدین ترتیب این فعال مدنی در مجموع و با احتساب حکم صادره قبلی، به یک سال و چهار ماه حبس تعزیری و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شده است. یک منبع آگاه گفته است که در پرونده نادر افشاری آمده‌است که او به عنوان متهم ردیف دوم اخبار و اطلاعات مربوط به زندانیان سیاسی را از طریق فضای مجازی به خارج از کشور ارسال کرده است. نادر افشاری در پرونده‌ای دیگر نیز به «جاسوسی و توهین به مقدسات» متهم شده بود که برای آن قرار منع تعقیب صادر شده ‌است. نادر افشاری در جریان اعتراضات مردادماه ۹۷ در ۱۰ مرداد ۹۷ در گوهردشت کرج بازداشت و روز ۲۳ مرداد ۹۷ با سپردن وثیقه ۵۰ میلیون تومانی از زندان رجایی‌شهر کرج آزاد شده ‌بود. او پیش‌تر نیز در ۱۲ بهمن ۹۶ یک‌بار بازداشت و ۲۷ اسفند با وثیقه ۱۰۰ میلیون تومانی، تا زمان نتیجه دادگاه به صورت موقت و مشروط آزاد شد که در پی آن با ممنوعیت خروج از کشور هم مواجه شد.

هشدار #سازمان_هواشناسی کشور: ورود سامانه جدید و #بارش‌های_سیل‌آسا در ۱۴ استان کشور

سازمان هواشناسی کشور نسبت به بارش‌های سیل‌آسا در شنبه، یکشنبه و دوشنبه ۲۴، ۲۵ و ۲۶ فروردین هشدار داد. طبق گزارش خبرگزاری کار ایران (ایلنا) مدیریت پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی کشور در اطلاعیه‌ای خبر از ورود یک سامانه بارشی فعال به کشور را داد و هشدار داد که این سامانه با توجه به شدت بارش‌ها منجر به آبگرفتگی معابر عمومی و احتمالا سیلابی شدن مسیل‌ها خواهد شد. سامانه جدید از جمعه ۲۳ فروردین وارد آسمان ایران می‌شود و تا روزهای یکشنبه و دوشنبه در کشور فعال خواهد بود. بر اساس این اطلاعیه استان‌های مازندران، گلستان، بوشهر، فارس، قم، یزد، اصفهان، هرمزگان، کرمان، سیستان و بلوچستان، خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی و سمنان تحت تاثیر این سامانه قرار خواهند گرفت و با بارش باران، رگبار، رعد و برق و وزش شدید باد روبه‌رو خواهند بود.

عمان کمک‌های بشردوستانه خود را به ایران ارسال کرد

عمان نیز به جمع کشورهایی مانند کویت، پاکستان و آلمان پیوست که کمک‌های انسان‌دوستانه خود را برای مردم سیل‌زده ایران ارسال کرده‌اند. به نوشته خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) و به نقل از نوری شاهرودی، سفیر جمهوری اسلامی در عمان، این کشور چهارشنبه ۲۱ فروردین محموله‌ای را که شامل «ده‌ها تن مواد غذایی و وسایل مورد نیاز اعم از برنج، آرد، خرما، حبوبات، شکر، روغن، چای، شیر خشک، خیمه، پتو، فرش، قایق‌های بادی و اقلام پزشکی» می‌شود با چهار هواپیما به ایران فرستاده است. این محموله از پایگاه نظامی«المصنعة» به ایران ارسال شده است.

مدیرعامل #جمعیت_هلال_احمر #خوزستان: ۲۳۰ روستای متأثر از #سیل تخلیه شده‌اند

علی خدادادی مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر خوزستان به رسانه‌های داخلی گفت شهرستان‌های بهبهان، لالی، گتوند، ایذه، شوشتر، باغملک، هفتکل، آبادان، شادگان، هویزه، رامهرمز، اندیمشک، اندیکا، باوی، مسجد سلیمان، دزفول، شوش، اهواز، دشت آزادگان و کارون تحت تأثیر سیل خوزستان قرار دارند. رودهای کرخه و دز به هم پیوسته‌اند و به طرف اهواز جاری شده‌اند. به گفته مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر خوزستان مناطقی از شهرستان‌های شوشتر، اهواز، دشت آزادگان، شوش، باوی، حمیدیه، کارون و شادگان به‌شدت متأثر از سیلاب هستند. تاکنون ۲۳۰ روستای متأثر از سیلاب در خوزستان تخلیه شده است و ۴۷ اردوگاه اسکان اضطراری در شهرهای باوی، شوشتر، اهواز، الهایی، شوش، دشت آزادگان، هویزه، شادگان، کارون، بستان و حمیدیه تدارک دیده شده.

#اروپا با تمدید #برگزیت به مدت شش ماه موافقت کرد

دونالد توسک، رئیس شورای اروپا اعلام کرد که سران اتحادیه اروپا در اجلاس بروکسل مهلت بریتانیا برای خروج از اتحادیه اروپا را به مدت شش ماه تمدید کردند. بریتانیا اکنون تا تا ۳۱ اکتبر (۹ آبان) فرصت دارد درباره نحوه خروج از اتحادیه اروپا به تصمیم برسد. قرار است دونالد توسک، رئیس شورای اروپا و ترزا می، نخست‌وزیر بریتانیا در دیدار و گفت‌وگو با هم این توافق را نهایی کنند. به درخواست امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه در متن این توافق پیش‌بینی شده که روند پیشرفت حرکت بریتانیا به سمت خروج از اتحادیه اروپا در اجلاس دیگری که ۳۰ ژوئن (۹ تیر) برگزار می‌شود به بحث گذاشته شود. سران اتحادیه اروپا در این اجلاس پایبندی بریتانیا به تعهدات خود را نیز بررسی می‌کنند. ترزا می، نخست‌وزیر بریتانیا روز گذشته از شورای اروپا درخواست کرده بود مهلت خروج از اتحادیه را تمدید کند. می خاطرنشان کرده بود که بریتانیا مصمم به خروج از اتحادیه اروپاست. مهلت شش ماهه به گونه‌ای تعیین شده که مانعی برای برگزاری یک رفراندوم دوم درباره برگزیت به وجود نیاید.

#جولیان_آسانژ بنیانگذار ویکی‌لیکس در لندن بازداشت شد

با رد پناهندگی جولیان آسانژ از سوی دولت اکوادور و خروج او از سفارت این کشور در لندن، پلیس بریتانیا او را بازداشت کرد. پیش از این، وب‌سایت ویکی‌لیکس در صفحه توئیتر خود به‌نقل از یک «منبع بلندپایه» در دولت اکوادور اعلام کرده بود که جولیان آسانژ در «ساعت‌ها یا روزهای آینده» از سفارت این کشور اخراج می‌شود. ویکی‌لیکس گفته بود که این اقدام از آن رو صورت می‌گیرد که این وب‌سایت تصاویر، ویدئوها و مکالمات شخصی لنین مورنو، رئیس جمهوری اکوادور را منتشر کرده است. این وب‌سایت افزوده بود که اکوادور با بریتانیا برای بازداشت جولیان آسانژ توافق کرده‌اند. جولیان آسانژ از ژوئن ۲۰۱۲ به سفارت اکوادور در لندن پناه برده است. او به حکم دادستان سوئد و به دلیل اتهام تجاوز جنسی تحت پیگرد قانونی در سرتاسر اروپا قرار دارد. آسانژ اتهامات وارد شده به خود را بارها رد کرده و آن را صرفاً یک واکنش سیاسی به افشاگری‌های سایت ویکی‌لیکس می‌داند، چرا که طبق مصوبه سازمان ملل متحد به سبب افشاگری‌ نمی‌تواند تحت تعقیب قرار گیرد. نگرانی آسانژ بیش از هر چیز مسئله استردادش به آمریکا است.